۱۳۹۱ آذر ۲۶, یکشنبه

دست‌هاي بيگانه درصدد تخريب روابط ايران و افغانستان هستند

دست‌هاي بيگانه درصدد تخريب روابط ايران و افغانستان هستندمقامات سركنسولگري ايران در هرات با اشاره به خسارت‌هاي زيادي كه به ساختمان سركنسولگري ايران وارد شده است، اعلام كردند دست‌هاي بيگانه مي‌خواهند روابط مستحكم و ديرينه 2 كشور ايران و افغانستان را تخريب كنند.
 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از  خبرگزاري فارس، مسئولان سركنسولگري ايران در شهر هرات در جريان يك نشست خبري اعلام كردند كه دست‌هاي بيگانه قصد بر هم زني روابط مستحكم ايران و افغانستان را دارند.
آنان افزودند: در جريان حمله اخير تعدادي از افراد معترض به سركنسولگري ايران، اين نمايندگي دچار خسارت‌هاي زيادي شده است و دولت افغانستان بايد خسارات وارده به سركنسولگري را بپردازد.
«رحيم محمدي يكتا» سركنسول ايران گفت: خدمات كنسولي و صدور ويزاي اين نمايندگي سياسي به دليل خسارت‌هاي وارده ناشي از حمله هفته گذشته موقتاً به حالت تعليق در آمده است.
سركنسول ايران در هرات از عملكرد نيروهاي امنيتي افغان در جهت تأمين امنيت كنسولگري جمهوري اسلامي ايران انتقاد كرد و گفت: بر خلاف تمامي معاهدات بين‌المللي در مورد حقوق نمايندگي‌هاي سياسي، نيروهاي امنيتي ولايت هرات نتوانستند امنيت سركنسولگري ايران را تأمين كنند.
اين ديپلمات ايراني افزود: معترضاني كه ادعا دارند مرزبانان ايران 13 تن از شهروندان مناطق مرزي افغانستان را كشته شدند از 3 ماه پيش تا كنون هيچ‌گونه اسناد و شواهدي در اختيار مسئولان اين كنسولگري و يا مقامات ايراني قرار نداده‌اند.
به گفته محمدي، اين ادعا واقعيت ندارد و مقامات ايراني همواره اعلام كرده‌اند كه در صورت ارائه اسناد و شواهد موثق از جانب معترضان، اين مسئله را به شكل جدي بررسي مي‌كنند.
وي خاطرنشان كرد: كنسولگري ايران در هرات تا زماني مسدود است كه خسارت‌هاي وارده به ساختمان اين كنسولگري توسط دولت افغانستان جبران شود.
محمدي افزود: با همه اين اوصاف به افرادي كه به صورت فوري نياز به رواديد داشته باشند، ارائه خدمات مي‌شود و تا زماني كه دولت افغانستان تعهد تأمين امنيت و جبران خسارت وارده بركنسولگري ايران را نكند، صدور ويزا به حالت تعليق درآمده است.
«محي‌الدين نوري» سخنگوي والي هرات در اين خصوص گفت: بااينكه تظاهرات هفته گذشته در هرات به خشونت انجاميد، بدون هماهنگي با دولت صورت گرفته بود، ولي با همه اين اوصاف نيروهاي امنيتي ولايت هرات توانستند تا از بروز حوادث خطرناك‌تر جلوگيري كنند.
در همين حال، برخي از مردم هرات معتقدند: نياز است تا كنسولگري جمهوري اسلامي ايران در اين ولايت خدمات خود را مجدداً از سر گيرد، آنان معتقدند عدم صدور ويزا توسط نمايندگي سياسي ايران مي‌تواند مشكلات زيادي را در امور اقتصادي ولايت هرات به جا گذارد.
هفته گذشته عده معدودي از مردم منطقه مرزي «كهسان» در رابطه به آن چه آنان عدم انتقال اجساد كشته شدگان خود در ايران عنوان كرده بودند، دست به اعتراضات خشونت‌آميزي در مقابل سركنسولگري ايران در ولايت هرات زدند كه پس از برخورد نيروهاي امنيتي با معترضان، توسط شليك هوايي آنان را متفرق كردند.
حمله به سركنسولگري ايران در ولايت هرات طي 2 سال گذشته بي‌سابقه بوده است.
----------------------------------
یادداشت شردبیر:
در یادداشت خبرهای قبلی پیرامون همین موضوع گفتیم!
اما آنچه که امروز شنیدم بصورت شایعه بوده و اینست که یکی از هم وطنان عزیز ما که بصورت قاچاق وارد ایران شده از سرگذشت خود خبر داد که وی در مرز بدست نیروهای ایرانی افتاد و وی تمام پولها و وسایلش را بزور گرفته و بعد انگشتر وی را که جزو یادگارهای اجدادی وی بوده است خواسته که وی مقاومت کرده است و در نهایت اورا برسر چاهی بردند و گفتند که در چاه می اندازیم ووی را بطرف درب چاه هل داده اند! خودش گفت: از دورن چاه صدای ناله و آه زیادی می آمد که زنده بودند و وی که این وضعیت را دیده به پای آن کسانی که لباس نیروهای ایران را داشته اند،افتاده و با التماس و غلط کردم انگشتر را به وی داده و جان خود را به فرار نجات داده است. گرچه درحال حاضر به عنوان شایعه اعلام می کنیم ولی حقیقت دارد و این چاه خدا می داند که مدفن و آرامگاه چند ده افغانی باید باشد! خوب فکر کنید که این سیزده نفر اگر در این چاه انداخته شده باشند! از کجا باید اسناد و احوال را به ایران بدهند ؟ بجز خود کسانی که مرتکب قتل این عزیزان شده اند!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر