۱۳۹۱ آذر ۲۰, دوشنبه

جزييات حمله به سركنسولگري ايران در هرات

جزييات حمله به سركنسولگري ايران در هراتچند ماه قبل عده‌اي از افغان‌ها با اين ادعا كه 13 نفر از اقوام‌شان به طور غيرقانوني وارد ايران شده و سپس خبردار شده‌اند كه آن‌ها كشته شده‌اند، خواستار تحويل جنازه اين تعداد از سوي ايران شدند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري تابناك سركنسولگري ايران در هرات روز يك‌شنبه مورد حمله تعدادي از افغان‌هاي معترض قرار گرفت.

يك ديپلمات ايراني مقيم هرات در گفت‌وگو با ايسنا، با تاييد حمله به كنسولگري ايران در هرات از سوي تعدادي از افغان‌ها اظهار كرد: روز يك‌شنبه تعدادي از افغان‌ها براساس ادعايي بي‌اساس تجمعي را مقابل كنسولگري ايران در هرات انجام دادند.

او درباره دلايل تجمع صورت گرفته گفت: چند ماه قبل عده‌اي از افغان‌ها با اين ادعا كه 13 نفر از اقوام‌شان به طور غيرقانوني وارد ايران شده و سپس خبردار شده‌اند كه آن‌ها كشته شده‌اند، خواستار تحويل جنازه اين تعداد از سوي ايران شدند.

اين ديپلمات ايراني با تاكيد بر اين كه تاكنون هيچ سندي دال بر اين كه اين ادعا درست باشد و اين تعداد از افغان‌ها وارد ايران و سپس كشته شده باشند، در اختيار نداريم تاكيد كرد كه افراد مدعي نيز تاكنون سندي ارائه نكرده‌اند.

وي ادامه داد: چند ماه قبل با اصرار دفتر وزارت خارجه افغانستان در هرات، به سه تا چهار نفر از اقوام اين افراد براي سفر به ايران و پيگيري ادعاي مطرح شده، از سوي ايران ويزا داده شد. آن‌ها به ايران آمدند و پس از مدتي بازگشتند اما هيچ سندي را مبني بر اين كه ادعاي‌شان درست بوده باشد، ارائه نكردند. اين در حالي است كه وزارت خارجه افغانستان نيز ادعايي بر روي اين موضوع ندارد و صرفا مبتني بر ادعاي بستگان افراد نامبرده شده موضوع را مطرح كرده است.

اين ديپلمات ايراني مقيم هرات هم‌چنين تصريح كرد: موضوع مورد ادعاي تعدادي از افغان‌ها درباره كشته شدن 13 نفر از خانواده‌شان در ايران در 7 آذر 1391 در دومين اجلاس كميسارياي مرزي ايران و افغانستان در هرات مطرح شد. در بند 12 صورت‌جلسه آن نشست، اعلام شد كه در مورخ 3 /6 /91 «تعداد 13 نفر از اتباع افغانستان به طور غيرقانوني وارد خاك ايران شده و به ادعاي بستگان آن‌ها در منطقه مرزي تايباد كشته شدند». از اين رو مقرر شد طرف افغان اسناد و مدارك لازم براي چنين ادعايي را به طرف ايراني ارائه و ما آن را بررسي و نتيجه را اعلام كنيم كه پس از بررسي، مشخص شد هيچ مدركي و سندي دال بر صحيح بودن چنين ادعاي وجود ندارد.

او در پاسخ به اين كه نتيجه بررسي ايران چه بود؟ گفت: عملا امكان بررسي اين مساله براي ما وجود ندارد، چراكه اول از كجا معلوم اين افراد وارد ايران شده باشند؛ دوم اين كه ممكن است آن‌ها غيرقانوني وارد ايران شده باشند و سوم اين كه ايران و افغانستان 950 كيلومتر مرز مشترك دارند و امكان رصد آن به طور 100 درصد وجود ندارد.

وي درباره اعتراض صورت گرفته مقابل كنسولگري ايران در هرات گفت: تعدادي از بستگان افرادي كه گفته مي‌شود وارد ايران و سپس كشته شده‌اند، مقابل كنسولگري تجمع كردند و به نظر مي‌رسيد آن‌ها تحريك هم شده بودند. ابتدا در مقابل استانداري هرات جمع شدند و بعد به سمت كنسولگري ايران آمدند.

اين ديپلمات ايراني خاطرنشان كرد: پليس مي‌گويد اين تعداد مجوز راهپيمايي و تجمع نداشتند و از حركت آن‌ها به سمت كنسولگري بي‌اعتنا بوده است. آنها با سنگ به سمت در، شيشه‌ها و ديوار كنسولگري حمله كردند كه با تيراندازي هوايي از سوي پليس روبه‌رو و سپس متفرق شدند.

او درباره زخمي شدن تعدادي از تجمع‌كنندگان مقابل كنسولگري اظهار كرد: كسي مورد تيراندازي قرار نگرفته است، ممكن است تعدادي در حين فرار در واكنش به پليس، زمين خورده و زخمي شده باشند.
----------------------------------------
یادداشت سردبیر:
بنده از طرف هموطنانم که درد ازدست دادن عزیزانشان از سوی دولت ایران را تاب نیاورده و به کنسولگری اعتراض کرده اند، معذرت می خواهم!
ظاهرا وقتی که خدا آدم را افغانستانی آفرید، دیگر حق سخن گفتن هم ندارد و حق پرسیدن در قبال عزیزانی که می دانیم به دلایل گوناگون و حتی شاید تعمدا از سوی یک صاحب منصب ایرانی کشته شده باشند را ندارند.
همه می دانیم که مهاجرین افغانستانی در ایران تعمدا به حساب نمی آیند و مجبور به مخفی نگاه داشتن هویت خود هستند، تا به مثابه دشمن کافر تلقی نشوند، ایران و بخصوص کنسولگری از کجا با این اطمینان اظهار نظر کرده است؟ شما اگر یک درصد احتمال بدهید هم اینگونه قاطع اظهار نظر نمی کنید! مگر اینکه شما بدانید و آنرا خوب پنهان کرده باشید که دسترسی به این اطلاعات ناممکن باشد. یعنی از اختفای خود مطمئن هستید نه از حضور این افراد که اینگونه قاطع اظهار نظر می کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر