۱۳۹۱ دی ۹, شنبه

بازگشت 13 هزار افغان از مرز دوغارون به كشورشان

بازگشت 13 هزار افغان از مرز دوغارون به كشورشان
13 هزار تبعه افغانستان از مرز دوغارون به كشور خود بازگشتند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از واحد مركزي خبر ،مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي خراسان رضوي گفت از ابتداي امسال تاكنون اين تعداد پناهنده افغان به كشور خود بازگشتند.
محمد عجمي افزود : با توجه به شرايط مناسبي كه امروز ازنظر امنيتي، اجتماعي و اقتصادي در افغانستان ايجاد شده، بسياري از پناهندگان افغان ساكن ايران تمايل به بازگشت به كشور خود را دارند.
وي افزود كميسارياي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، دولت جمهوري اسلامي ايران و افغانستان از چند سال قبل تلاش كرده اند در طرح مشترك بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان ، زمينه بازگشت آنها را تسهيل كنند.
بر اين اساس افراد بصورت داوطلبانه درخواست خود را براي بازگشت به افغانستان به كميساريا اعلام مي كنند.
در مرز دوغارون ، به هر افغان داوطلب بازگشت به افغانستان تا سقف پنج نفر در هر خانواده، 150 دلار كمك مي شود ضمن آنكه تمام هزينه حمل و نقل بار و اثاثيه نيز به آنان پرداخت مي شود.
مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي خراسان رضوي گفت تعهد ما فراهم كردن زمينه بازگشت داوطلبانه و تعهد دولت افغانستان نيز واگذاري زمين به بازگشت كنندگان در استان خود مي باشد كه بدين منظور دولت افغانستان به هر خانواده بازگشت كننده يك قطعه زمين 200 متري براي ايجاد سرپناه و اسكان واگذار مي كند.
-----------------------------------------------------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
امیدواریم که این آمار و ارقام شامل مهاجرین بدبختی که به ترکیه پناه برده و در مرز ترکیه دستگیر و زخمی شده بودند نباشد.
وضعیت اقتصادی و مشکلاتی که علاوه بر مشکلات عمومی بر مهاجرین تحمیل شده است. علی الخصوص در سال گذشته و این امید واهی که ترکیه و سازمان ملل پناهگاهی برای مهاجرین ایجاد کرده است. با تحمل مشقات و خطرات جانی بسوی ترکیه رهسپار شدند و ایران با تقویت هنگ مرزی و اقدامات اطلاعاتی و کمین های بسیار! تعداد زیادی از مهاجرین را به ضرب گلوله زخمی و حتی .... 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر