۱۳۹۱ آذر ۲۸, سه‌شنبه

5000 مهاجر كاري افغان در راه قطر

5000 مهاجر كاري افغان در راه قطروزارت كار و امور اجتماعي افغانستان با اشاره به امضاي تفاهمنامه‌اي كه بين افغانستان و قطر درخصوص اعزام نيروي كار به اين كشور قرار است امضا شود، از اعزام پنج هزار نفر از كارگران افغان به قطر خبر داد.
 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از دفتر منطقه‌اي خبرگزاري فارس، مسئولان وزارت كار افغانستان اعلام كردند، به تازگي هيئتي از اين وزارت براي گفت‌وگو در رابطه با اعزام برخي از كارگران افغانستاني به قطر سفر كرده است و انتظار مي‌رود با امضاي تفاهمنامه‌اي با قطر هر چه زودتر اين اعزام صورت گيرد.
اين مقامات افزودند: تا چند وقت ديگر قرار است كه حدود پنج هزار كارگر افغانستاني شامل افراد فني و كارگران ساده به قطر فرستاده شوند.
به نقل از «طلوع نيوز»، اين مسئولان اظهار داشتند: اين وزارت خانه در تلاش است تا زماني كه فرصت‌هاي شغلي و بازار كار در افغانستان بهتر شود، زمينه‌هاي كار نيروهاي افغان را در خارج از اين كشور فراهم كنند.
اين در حالي است كه بر اساس آخرين آمار اداره جهاني كار، از ميان واجدين شرايط كار در افغانستان، 800 هزار تن بيكار هستند و حدود 4 ميليون نفر كمتر از 40 ساعت كار مي‌كنند.
به اعتقاد كارشناسان، كشورهاي غربي كه با ادعاي كمك و بهبود وضع معيشتي مردم افغانستان بيش از يك دهه است كه در اين كشور حضور دارند، جز افزايش فقر، بيكاري، ناامني و گسترش دامنه جنگ دستاورد ديگري نداشته‌اند.
افغانستان به علت عدم توانايي در تامين شغل نيروهاي كاري خود، هر ساله تعداد بسيار بالايي مهاجر كاري دارد بطوري كه اكنون بسياري از اتباع اين كشور در خارج مشغول به كار و تامين مايحتاج زندگي خود و نزديكانشان هستند.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
انتشار این خبر از سوی اداره اتباع دولت ایران هم به نوعی مشوق بازگشت به افغانستان بشمار می آید.
البته ما خوشحال می شویم که کمی از بار بازار بی کاری در افغانستان بدین گونه برداشته شود ولی در نظر داشته باشید که این طرح برای بیکاران داخل است نه این که دولت ایران بخواهد این خلا را با اخراج مهاجرین پرنماید!
از ظاهر اخبار به نظر می آید که انتشار این خبر پیش نیاز اخراج میلیونی مهاجرین داخل ایران به اجبار بوده و باید در انتظار یک تلاشی و اخراج فراگیر در ایران باشیم با توجه به اینکه به فصل سرما نزدیک می شویم و این دوستان علارقم کوهستانی بودن افغانستان و مصائب سرمای جانسوز زمستان در افغانستان هرساله در این ایام شروع به بازداشت افغانها و اخراج اجباری آنها می نماید که بعضا دارای مدارک سجلی و قانونی ازسوی دولت ایران هستند ولی توجهی نمی شود و عامدانه آنها را اخراج می نمایند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر