۱۳۹۱ دی ۱۰, یکشنبه

ضرورت قانونمند شدن حضور اتباع افغان در ايران

ضرورت قانونمند شدن حضور اتباع افغان در ايراندر اين ديدار معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور جمهوري اسلامي ايران با اشاره به ميزباني جمهوري اسلامي ايران طي ساليان گذشته از پناهندگان افغاني، بر قانونمند شدن حضور افاغنه درايران و افزايش همكاريهاي دو كشور براي صدور گذرنامه اتباع افغاني و صدور رواديد براي ورود قانونمند آنها به ايران تاكيد كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور؛ عبدالرحمان رحمان معاون امنيتي وزارت داخله و رئيس پليس افغانستان كه در راس هياتي به تهران سفر نموده، با عبداللهي معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور ملاقات كرد.
دراين ديدار معاون امنيتي وزارت داخله افغانستان با اظهار خرسندي از تجديد ديدار با عبداللهي، به اولين اجلاس كارگروه مشترك امنيتي دو كشور كه در خرداد سال 1390 در تهران برگزار شده بود اشاره كرد و افزود : صورتجلسه و توافقاتي كه در آن اجلاس به امضاء رسيد، شالوده و پايه اي براي اقدامات بعدي ما شده است و بسياري از اين توافقات اجرايي گرديده و در ارتقاء روابط دو كشور در زمينه هاي امنيتي و انتظامي موثر واقع شده است .
دو كشور ايران و افغانستان، به لحاظ زباني و ديني مشترك هستند و لذا ما خواهان اخذ تجارب شما در ساير زمينه ها از جمله امور پليسي هستيم . بازديد هاي ما از پليس شما، نشان دهنده پيشرفتهاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه مبارزه با مواد مخدر، مرزباني ومديريت امور مرزي ، آموزش هاي پليسي و... است و اخذ تجارب شما دراين حوزه ها براي ما سودمند مي باشد .
معاون امنيتي وانتظامي وزارت كشور نيزضمن خيرمقدم به طرف افغاني و تاكيد بر تاثير ملاقاتهاي متقابل مقامات دو كشور در اجراي هرچه بهتر توافقات صورت گرفته و ارتقاء سطح روابط بويژه در سطح وزارت كشور طرفين ، برآمادگي جمهوري اسلامي ايران براي كمك به افغانستان در همه زمينه ها تاكيد كرد.
وي با اشاره به اجرايي شدن مفاد موافقت نامه همكاري در زمينه مبارزه با مواد مخدر، جرايم سازمان يافته و تروريسم كه از سالهاي قبل به امضاء رسيده و برگزاري اولين اجلاس كارگروه مشترك امنيتي دو كشور درسال گذشته ، اظهار داشت: بسياري از مفاد توافقات اجلاس مذكور توسط وزارت كشور اجرايي شده و لازم است طرف افغاني براي اجرايي شدن ديگر مفاد باقيمانده آن ، همكاري لازم را بعمل آورد .
عبداللهي همچنين برآمادگي جمهوري اسلامي ايران براي برگزاري اجلاس سه جانبه وزراي كشور ايران ، افغانستان و پاكستان در تهران اعلام آمادگي نمود و اظهار داشت: در سطوح محلي و استاني نيز لازم است كه دو كشور نسبت به تشكيل جلسات استاني بين استانداران استانهاي سيستان و بلوچستان ، خراسان رضوي و خراسان جنوبي و از طرف افغانستان ولايات نيمروز ، هرات و فراه اقدام نمايد .
معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور جمهوري اسلامي ايران با اشاره به ميزباني جمهوري اسلامي ايران طي ساليان گذشته از پناهندگان افغاني، بر قانونمند شدن حضور افاغنه درايران و افزايش همكاريهاي دو كشور براي صدور گذرنامه اتباع افغاني و صدور رواديد براي ورود قانونمند آنها به ايران تاكيد كرد .
طرفين در ادامه مذاكرات بر ضرورت توسعه همكاريها در زمينه هاي مبارزه با تروريسم ، تامين امنيت مرزهاي دو كشور، مبارزه با قاچاق مواد مخدر ، تبادل تجربيات در زمينه آموزشهاي پليسي و مبارزه با مواد مخدر ، و ساير عواملي كه مانع توسعه روابط دو كشور مي باشند ، تاكيد كردند.
-------------------------
یادداشت شردبیر:
ما از توافقات به عمل آمده هیچ گونه اطلاعی نداریم. ولی آیا بهتر نیست که زمینه های آموزشی پلیسی را از یک کشور توانمند تر  و لا اقل غیر از همسایه فرا بگیریم.
این همسایه ای که هر از چند گاهی به بهانه های مختلف نوار مرزی را نادیده گرفته و بدون اجازه وارد خاک افغانستان می شودو در طول نابسامانی های جنگ های داخلی دست به تغییر نوار قراردادی بین المللی مرزی یک طرفه و عملا تجاوز به خاک افغانستان کرده است!
آن هم در زمانی که اخبار فشارهای ایشان بر اتباع افغانستان که بصورت مهاجر در ایران است را می شنویم.
از الآن بگوییم شاید بتوانیم کشورهای اروپایی را از کشور بیرون کنیم و حتی آمریکا را ولی نمی توان ایران و پاکستان را اگر در سیستم نظامی و انتظامی ما (اطلاعاتی ما) رخنه نمایند، بیرون کرد

واژگوني اتوبوس اتباع افغان در مشهد

واژگوني اتوبوس اتباع افغان در مشهد
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از مشرق، واژگوني اتوبوس حامل اتباع افغان در خراسان رضوي، سه كشته و سه مصدوم برجاي گذاشت. سرهنگ امياري، جانشين رئيس پليس راه استان خراسان رضوي: اين اتوبوس با 27 مسافر افغان از تهران به مقصد تربت جام در حركت بود.
-------------------------------------------
خب ظاهرا این همان مسافران افغانی بودند که در آغاز فصل سرما ، در حالی که اخبار گوناگون جان باختن افغانها از سرما در گوشه و کنار کشور را می شنویم. وایران اقدام به اخراج و طرد مهاجرین هرساله و درآغاز زمستان و در زمستان می نماید. اینک حتی اقدامات حفاظتی را نیز در نظر نگرفته بلکه حتی احتمال اینکه این افراد در داخل اتوبوس دست بسته باشند نیز می رود.

بسته شدن مرز افغانستان و پاكستان ده قرباني گرفت

1391/10/9 شنبهبسته شدن مرز افغانستان و پاكستان ده قرباني گرفتپس از بسته شدن مرز افغانستان و پاكستان ، ده نفر بر اثر سرماي شديد در مرز جان باختند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از واحد مركزي خبر ، مقامات محلي استان ننگرهار در شرق افغانستان اعلام كردند مرز اين كشور و پاكستان در منطقه «تورخم» از ديروز تاكنون بسته است و هزاران نفر براي عبور از مرز در دو طرف خط مرزي در انتظار هستند.
ادريس مهمند سخنگوي پليس مرزي در حوزه شرق افغانستان اعلام كرد ده نفر از جمله نه كودك و يك زن بر اثر سرماي شديد در مرز تورخم جان خود را ازدست دادند.
وي افزود نيروهاي امنيتي پاكستان به دليل آن كه اتباع پاكستاني در منطقه پلچرخي كابل ضرب و شتم شدند ، مرز تورخم را بسته است.
گفته مي شود صدها وسيله نقليه نيز در دو طرف خط مرزي در انتظار بازشدن مرز هستند.
------------------------------
یادداشت شردبیر:
در مورد این مسئله نا کارآمدی دولت داخلی را باید بررسی کرد که چگونه این تعداد از انسانها بر اثر یک مشکل سیاسی که قابل پیشگیری بوده جان خود را از دست داده اند.
همواره گفته ایم که دولتهای میزبان و همسایه دنبال گرفتن امتیاز هستند و از آن گذشته همیشه اختلافات با همسایگان وجود داشته است. به فرض اینکه دولت پاکستان بدون دلیل بخواهد مرز را ببندد .
آیا دولت نباید امکانات لازم را حد اقل برای نجات جان این انسانها در نوارمرزی فراهم سازد؟

ارايه بورسيه تحصيلي به دانشجويان افغان در دانشگاه آزاد

ارايه بورسيه تحصيلي به دانشجويان افغان در دانشگاه آزادتفاهم نامه علمي، آموزشي، پژوهشي و فناوري بين دانشگاه آزاد اسلامي و وزارت تحصيلات عاليه افغانستان با حضور عبيدالله عبيد وزير تحصيلات عاليه افغانستان، دكتر حسين صادقي شجاع معاون امور بين الملل دانشگاه آزاد اسلامي و خسرو دانشجو رييس واحد علوم تحقيقات به امضا رسيد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از سرويس دانشگاهي ايسنا، در تفاهم نامه همكاري علمي، آموزشي، پژوهشي و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي با وزارت تحصيلات عاليه افغانستان مقرر شد، مجوز برگزاري تمامي رشته هاي ارائه شده در دانشگاه آزاد اسلامي ايران در واحد كابل نيز صادر شود.
ارائه تعدادي بورسيه به پيشنهاد وزير تحصيلات عاليه افغانستان به اتباع افغان در واحد كابل نيز از موارد ديگر اين تفاهم نامه است.
همچنين اهدا ساليانه 500 جلد كتاب در موضوعات مختلف به دانشگاه هاي افغانستان و توسعه همكاري هاي علمي، آموزشي، پژوهشي و فناوري از ديگر موارد اين تفاهم نامه است.
بر اساس اين گزارش، وزير تحصيلات عاليه افغانستان و هيات همراه از دانشكده فيزيك پلاسما، مجتمع آزمايشگاهي، دانشكده فني و مهندسي و بخشهاي مختلف واحد علوم و تحقيقات تهران بازديد كردند.
----------------------
یادداشت شردبیر:
با تشکر از دانشگاه آزاد اسلامی ایران!
امیدوارم که علاوه بر پذیرش بورسیه از داخل کشور که برای وطنم بسیار مفید می باشد. از مهاجرین  بدبخت نیز دانشجو قبول نموده و بدون تبلیغات رسانه ای بانی خیر شوند. چراکه سیاست دولت ایران همواره تبلیغاتی بوده و بنای منت گذاشتن روی دولت وملت افغانستان داشته است. حال آنکه مهاجرین افغانی ساکن ایران از این تسهیلات بی بهره بوده و آنچنان که از پذیرش بورسیه از دانشچویان در کابل استفاده تبلیغاتی می توان کرد از پذیرش مهاجرین نمی شود و حتی این دانشجویان نیز باید به افغانستان رفته و با تهیه پاسپورت و ویزا وارد ایران شوند تا برای ملت افغانستان معلوم شود که ایران چه لطفی به افغانستان کرده است.

۱۳۹۱ دی ۹, شنبه

استرداد مهاجران بيگانه پس از تحمل مجازات به كشور متبوع

استرداد مهاجران بيگانه پس از تحمل مجازات به كشور متبوعرئيس سابق اتحاديه كانون وكلا گفت: چنانچه مجازات تعييني حبس يا شلاق يا جزاي نقدي باشد، مهاجر بيگانه پس از اجراي مجازات به كشورمتبوع خود فرستاده خواهد شد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از باشگاه خبرنگاران بهمن كشاورز درباره جرائم اتباع بيگانه دركشور اظهار داشت: قوانين كيفري ايران- همانند قوانين كيفري بسياري و تمامي كشورهاي ديگر جهان- جنبه سرزميني دارد، بنابراين هر فردي اعم از ايراني و خارجي در قلمرو ايران يا در محل‌هايي كه اعتبارا قلمرو ايران محسوب مي‌شود مرتكب جرم شود طبق قوانين ايران محاكمه خواهد شد.

وي با بيان اين مطلب كه متهم از كليه مزاياي دفاعي و حقوقي خود برخوردار است، تصريح  كرد: اگر اتباع خارجه ورود و اقامتشان غير قانوني باشد و مرتكب جرم ديگري هم بشوند مجازات ورود و اقامت غير قانوني و كيفر جرمي را كه مرتكب شده‌اند جمعا تامل خواهند كرد.

كشاورز ادامه داد: چنانچه مجازات تعييني حبس يا شلاق يا جزاي نقدي باشد، مهاجر بيگانه پس از اجراي مجازات به كشور متبوع خود فرستاده خواهد شد.

 رئيس سابق اتحاديه كانون وكلا گفت: بعضي كشورها با ايران قراردادهايي دارند كه به موجب اين قراردادها هريك از اتباع 2 كشور كه در قلمرو ديگري مرتكب جرم و به تحمل كيفر حبس محكوم مي‌شود براي تحمل مجازات به كشور متبوع خود مسترد خواهد شد.

اين وكيل دادگستري در پايان خاطر نشان كرد: براي خارجي‌ها  در حقوق ايران هيچ مزيتي پيش بيني نشده و در عين حال دشواري و زحمت اضافي نيز به آن تحميل نمي‌شود.

گفتني است؛ به موجب تبصره ماده 5 آئين نامه اجرايي قانون ورود و اقامت اتباع بيگانه مصوب 1352 اقامت خارجيان وقتي قانوني محسوب مي شود كه به استناد پروانه اقامت باشد شايد قبلاً توجيه پذير بوده كه شرايط خاص زماني حاكم بر جهان اسلام و خاورميانه اقتضاء داشته باشد تا در خصوص اتباع خارجي بخصوص همسايگاني كه به صورت غير مجاز وارد مملكت شده اند به ديده اغماض نگريسته شود وليكن افزايش بي رويه آمار اين اتباع خارجي وارتكاب گونه هاي مختلف جرائم توسط آنان  و نيز ازدواج هاي غير قانوني با اتباع ايراني باعث گرديده تانظام سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي ما دستخوش اخلال گردد . لذا با توجه به موارد مذكور و همچنين آرامش و ثبات نسبي كه در بعضي از كشورهاي همسايه ما ايجاد شده ، اقتضا دارد تا سياست كيفري ما بر پايه اعمال نظر قانونگذار در اين جهت استوارگردد و دستگاههاي مربوطه نيز شيوه اي اتخاذ نمايند تا قبل از ايجاد بحراني جدي، مشكلات مذكور را مرتفع گردانند.
------------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
در گذشته نیز شاهد اعدام ها و حق کشی های بسیاری از سوی محاکم قضایی بوده و هستیم،
کسانی که به امید پناه بردن به یک مملکت اسلامی و مملکت صاحب الزمان یا امام رضا (ع) بودند منتظر تصویب قوانین و اختیارات بی حد و مرزی نسبت به برخورد با مهاجرین افغانی باشند.
ایرانی ها هرکار کردند که ثابت کنند نتوانستند به مهاجرین افغانی بفهمانند که ایران سرزمین ایرانی ها است و لاغیر و خدای ایرانی ها جدای خدای دیگر ملت ها است، 
اینک با تصویب قوانین جدیدی بر علیه مهاجرین افغانی شاهد برده داری نوین و تبعیض ملیتی (بر وزن نژادی موطنی) باشیم.
مطمئن باشید که همانطور که دیدیم با نبود قوانین ضد ملیتی این رفتارهای غیر انسانی سرزد، حال اگر قانونا اختیار را بدست بگیرند دیگر چه ها که نکنند!
پناه می بریم از فتنه آخر الزمان!

5 تصميم مجلس براي اتباع بيگانه

1391/10/5 سه شنبه5 تصميم مجلس براي اتباع بيگانهكميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس آخرين وضعيت اتباع بيگانه بويژه افاغنه را با حضور مسئولان اجرايي بررسي كرد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل ازخبرگزاري مهر، جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با هدف بررسي آخرين وضعيت حضور تردد اتباع بيگانه ازجمله افاغنه با حضور علي عبداللهي معاون امنيتي وزارت كشور و مديران ذيربط، فرماندهي مرزباني خراسان رضوي و سيستان و بلوچستان، جانشين مرزباني، اطلاعات نيروي انتظامي، استاندار كرمان، نارويي استاندار سيستان وبلوچستان، استاندار خراسان جنوبي و مديران ذيربط وزارت اطلاعات، فرماندهي نيروي انتظامي استانهاي كرمان و سيستان و بلوچستان تشكيل شد.
سيد حسين نقوي حسيني سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درباره اين جلسه توضيح داد: در اين جلسه كه همكاران نماينده از استانهاي مختلف نيز حضور داشتند، گزارشي از آخرين وضعيت حضور افاغنه در كشور و استانهاي مختلف به صورت قانوني و غير قانوني ارائه شد، بررسي مذكور شامل طول زماني و گستردگي جغرافيايي مي شد.
وي ادامه داد: در اين جلسه مطرح شد كه پس مشكلات و مصائب وارد به كشور افغانستان به ويژه پس از تهاجم روسيه به افغانستان ايران اسلامي ميزبان مهاجرين افغاني شد كه از ظلم و ستم روسها به ايران پناه آوردند و ملت ايران ميليون ها افغاني آواره را در آغوش گرفت و كليه امكانات آموزشي، اقتصادي، فرهنگي خود را در اختيار آنان قرار داد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به اينكه اين اقدام ايران مورد تقدير جامعه جهاني قرار گرفت، گفت: در موج دوم مهاجرت افاغنه به ايران، يعني در دوران حاكميت طالبان بر افغانستان باز هم ايران اسلامي پناهگاه مهاجرين افغاني بود. حضور چند ميليوني افاغنه در ايران و سكونت و اشتغال آنها در حوزه هاي مختلف اقتصادي، مسائل فرهنگي و امنيتي آنها، ضرورت قانوني شدن حضور ورود و خروج آنها از جمله مسائل مهمي است كه بايد مورد بررسي و اقدامات لازم انجام شود.
نقوي حسيني در ادامه گفت: پس از بحث هاي مفصل پيرامون مسائل و مشكلات موجود بر موضوعات زير تاكيد شد:
1- همه دستگاه هاي ذيربط بايد تسهيلات لازم جهت اجراي سياست هاي كلان نظام در زمينه اتباع را فراهم و اقدامات اجرايي خود را تسريع نموده و گزارش اقدامات انجام شده را به استحضار مجلس شوراي اسلامي برسانند. مجلس شوراي اسلامي به ويژه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در حيطه اختيارات و وظايف نظارتي خود اجراي سياست هاي مصوب نظام را پيگيري خواهد كرد.
2- ساماندهي و ايجاد تعادل در ترددها و استقرار افاغنه در استانها و شهرستانهاي كشور با توجه به ملاحظات امنيتي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي ضرورتي اجتناب ناپذير است، از وزارت كشور خواسته شد تا در يك برنامه جامع و عملياتي اهداف مذكور را محقق سازد.
3- با توجه به تهديدات امنيتي (امنيت اجتماعي) از ناحيه ترانزيت و توزيع مواد مخدر و ناامني هاي اجتماعي كه متوجه جامعه شده و مي شود كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي از دولت و قوه قضائيه به ويژه وزارت كشور، نيروي انتظامي، فرماندهي مرزباني، وزارت خارجه به طور جدي مي خواهد كه با كليه عوامل ناامني اجتماعي به خصوص مواد مخدر برخوردي قاطع نمايند و در مورد خاطي ها و مجرمين طي مراحل قانوني برخورد و مجازات لازم اعمال گردد.
4- حضور غير مجاز هيچ يك از اتباع بيگانه از جمله افاغنه در كشور به هيچ وجهي قابل قبول نيست و مسئوليت مستقيم آن به عهده دستگاه هاي ذيربط است. كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي از وزارت كشور و وزارت خارجه مي خواهد اجازه ورود و استقرار و تردد غير مجاز به هيچ يك از اتباع خارجي ندهد و با خاطيان برخورد لازم صورت گيرد.
5- انتظار مي رود با توجه به امتيازات، امكانات و همراهي هايي كه جمهوري اسلامي ايران در قبال مهاجرين قائل شده و نهايت همكاري و مساعدت را در سطح منطقه اي اعمال كرده ديگر كشورها نيز ملاحظات جمهوري اسلامي ايران را مورد توجه قرار داده و همكاري هاي لازم را در دستور كار قرار دهند.
-----------------------------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
با سردن اختیارات کامل به نیروهای انتظامی، دیگر کم کم باید شاهد فجیع ترین و غیر انسانی ترین برخورد ها از سوی این نیروها باشیم.
اگر یادتان باشد در اولین برخورد با مهاجرین که در خراسان رخ داد و پس از سخنرانی معروف رهبر (آقای خامنه ای) در اولین سالگرد به تخت نشستنش!زنان و دختران و کودکان افغانی را در مشهد مقدس از کوچه ها و نانوایی ها بدون اطلاع خانواده اش  و بدون سوال و جواب بار زدندو به مرز انتقال دادند. وضعیت به حدی رسیده بود که بسیاری از مراجع مشهد نامه نوشته و خواستار توقف این جریان شدند. تا اینکه چند تن از مراجع مشهد تهدید کردند که اگر این وضعیت ادامه داشته باشد ، کفن پوشیده و به خیابان می آییم و فاتحه اسلام را باید خواند.
در همین پروسه زمانی بود که اردوگاه سنگ سفید بر اثر رفتارهای خشونت آمیز زندانبانان شورش کرد و برای سرکوب شورش نیروهای سپاه پاسداران، بوسیله هلیکوپتر اردوگاه را به رگبار بست و نود درصد ساکنین این اردوگاه را قتل عام کرد.
مسئله ای که هنوز که هنوز است ایران گردن نمی گیرد و حتی حاضر به بازپس دادن اجساد این قربانیان نیستند.
لذا از کلیه مهاجرین خواستاریم که ضمن حفظ امنیت و آرامش خود اخبار خشونت بار این دوره را به ما گزارش دهند ، تا بلکه با علنی کردن این رفتارها ، شاید بتوانیم کمی از خشونت این برخوردها بکاهیم.

بازگشت 13 هزار افغان از مرز دوغارون به كشورشان

بازگشت 13 هزار افغان از مرز دوغارون به كشورشان
13 هزار تبعه افغانستان از مرز دوغارون به كشور خود بازگشتند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از واحد مركزي خبر ،مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي خراسان رضوي گفت از ابتداي امسال تاكنون اين تعداد پناهنده افغان به كشور خود بازگشتند.
محمد عجمي افزود : با توجه به شرايط مناسبي كه امروز ازنظر امنيتي، اجتماعي و اقتصادي در افغانستان ايجاد شده، بسياري از پناهندگان افغان ساكن ايران تمايل به بازگشت به كشور خود را دارند.
وي افزود كميسارياي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، دولت جمهوري اسلامي ايران و افغانستان از چند سال قبل تلاش كرده اند در طرح مشترك بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان ، زمينه بازگشت آنها را تسهيل كنند.
بر اين اساس افراد بصورت داوطلبانه درخواست خود را براي بازگشت به افغانستان به كميساريا اعلام مي كنند.
در مرز دوغارون ، به هر افغان داوطلب بازگشت به افغانستان تا سقف پنج نفر در هر خانواده، 150 دلار كمك مي شود ضمن آنكه تمام هزينه حمل و نقل بار و اثاثيه نيز به آنان پرداخت مي شود.
مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي خراسان رضوي گفت تعهد ما فراهم كردن زمينه بازگشت داوطلبانه و تعهد دولت افغانستان نيز واگذاري زمين به بازگشت كنندگان در استان خود مي باشد كه بدين منظور دولت افغانستان به هر خانواده بازگشت كننده يك قطعه زمين 200 متري براي ايجاد سرپناه و اسكان واگذار مي كند.
-----------------------------------------------------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
امیدواریم که این آمار و ارقام شامل مهاجرین بدبختی که به ترکیه پناه برده و در مرز ترکیه دستگیر و زخمی شده بودند نباشد.
وضعیت اقتصادی و مشکلاتی که علاوه بر مشکلات عمومی بر مهاجرین تحمیل شده است. علی الخصوص در سال گذشته و این امید واهی که ترکیه و سازمان ملل پناهگاهی برای مهاجرین ایجاد کرده است. با تحمل مشقات و خطرات جانی بسوی ترکیه رهسپار شدند و ایران با تقویت هنگ مرزی و اقدامات اطلاعاتی و کمین های بسیار! تعداد زیادی از مهاجرین را به ضرب گلوله زخمی و حتی .... 

پروازهاي سازمان بين المللي مهاجرت براي بازگرداندن شهروندان سودان جنوبي ازسرگرفته شد

دوشنبه 4 دي 1391پروازهاي سازمان بين المللي مهاجرت براي بازگرداندن شهروندان سودان جنوبي ازسرگرفته شد
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از واحد مركزي خبر، سازمان بين المللي مهاجرت اعلام كرد پروازهاي حامل شهروندان بيمار ، پير و بسيار آسيب پذير سودان جنوبي كه پس از سانحه هوايي نوامبر به حال تعليق در آمده بود، دوشنبه در آستانه روز ميلاد حضرت مسيح از خرطوم به سودان جنوبي از سرگرفته شد.
فليز دمير از مقامات سازمان بين المللي مهاجرت گفت:« ما پروازها را از سر مي گيريم و يك فروند هواپيماي حامل پنجاه مسافر صبح دوشنبه پايتخت سودان را به سوي اويل در ايالت بحرالغزال سودان جنوبي ترك كرد.»
وي افزود: پنجاه تن قرار است امروز راهي سودان جنوبي شوند و پروازها كه تا پنجشنبه پيش بيني شده قرار است در مجموع سيصد تن از اتباع سودان جنوبي را در زمان اعياد مربوط به تولد حضرت مسيح(ع) به كشور خود اعزام كنند.
اين افراد جزو چهل هزار تن از اتباع سودان جنوبي هستند كه در چندين اردوگاه موقت در منطقه خرطوم در انتظار انتقال به سودان جنوبي مستقر شده اند.
اكثر جمعيت سودان جنوبي كه در سال دو هزار ويازده مستقل شد مسيحي هستند.
سازمان بين المللي مهاجرت اين پروازها را اواسط نوامبر پس از سانحه هوايي در يكي از هواپيماهاي تحت اجاره اين سازمان در هنگام فرود در اويل به حال تعليق در آورده بود.
به شكلي معجزه آور، هيچ يك از مسافران در اين سانحه هوايي زخمي نشدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از خرطوم ، بيش از هزار فرد بسيار آسيب پذير از جمله كودكان ، معلولان و افرادي با وضع جسماني شكننده نوامبر پيش از اين حادثه به سودان جنوبي بازگردانده شده بودند.

15 درصد از اتباع خارجي استان البرز به كشورهاي خود بازگشتند

15 درصد از اتباع خارجي استان البرز به كشورهاي خود بازگشتندسرپرست اداره‌كل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري البرز گفت: تاكنون 15 درصد از اتباع استان به كشورهاي خود بازگردانده و طرد شده‌اند.

به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «غفور قاسم‌پور» با اشاره به اجراي طرح ويژه‌ي طرد اتباع و مهاجرين خارجي در استان اظهار كرد: اين طرح با همكاري پليس مهاجرت و گذرنامه، فرماندهي انتظامي استان البرز و ديگر دستگاه‌هاي ذي‌ربط به اجرا درآمده است.
وي ادامه داد: تاكنون 15درصد از كل اتباع خارجي غيرمجاز ساكن در استان البرز كه عمدتاً تبعه‌ي افغاني بودند جمع‌آوري و به كشورهاي متبوع خود طرد شده‌اند.
قاسم‌پور در پايان يادآور شد: پس از پايان مهلت ثبت‌نام اتباع خارجي در طرح آمايش هشت و نيز پايان مهلت تمديد رواديد(پايان آذر) با هماهنگي‌هاي انجام شده، همه‌ي اتباع خارجي فاقد مدارك فوق‌الذكر، توسط نيروي انتظامي دستگير و نسبت به طرد آنان از كشور اقدام مي‌شود.

۱۳۹۱ دی ۵, سه‌شنبه

نگراني از اخراج مهاجران از پاكستان!

نگراني از اخراج مهاجران از پاكستان!
وزارت مهاجرين و عودت كنند گان كشور از تصميم دولت پاكستان براي اخراج مهاجران افغانستاني تا 6 ماه آينده ابراز نگراني كرده است.

به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از نور، سخنگوي مهاجرين و عودت كنندگان با انتقاد از عملكرد مقام هاي پاكستاني در مورد مهاجران افغانستاني مي گويد: اين تصميم بر زندگي روزمره مهاجران افغانستاني در پاكستان تاثير منفي مي گذارد. وي تاكيد كرد: تلاش خواهد شد تا زمينه دوام حضور مهاجران افغانستاني تا 3 سال ديگر نيز در پاكستان فراهم شود.

تصميم پاكستان براي اخراج مهاجران افغانستاني تا چند ماه ديگر از اين كشور مقام هاي وزارت مهاجرين و عودت كنندگان كشور را نگران كرده است.

اسلام الدين جرات، سخنگوي وزارت مهاجرين و عودت كنندگان گفت: كابينه پاكستان اخيرا تصميم بر اخراج مهاجران افغانستاني از 6 ماه آينده گرفته است. وي مي گويد: پيش از اين فيصله شده بود كه مهاجران افغانستاني تا 3 سال ديگر نيز در پاكستان باقي بمانند.

با اين همه سخنگوي وزارت مهاجرين و عودت كنندگان مي گويد: با همكاري جامعه جهاني و سازمان ملل متحد تلاش خواهد كرد با جلب رضايت پاكستان زمينه حضور مهاجران افغانستان را تا 3 سال ديگر در پاكستان فراهم كند.

اين در حالي است كه بر مبناي آمار هم اكنون بيش از 2 ميليون مهاجر افغانستاني در شهرهاي مختلف پاكستان به سر مي برند.
------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
معضل مهاجرین گره سر درگمی شده است که جز به اراده خود مهاجرین گشوده نمی شود.حدود دومیلیون مهاجر در پاکستان و همین حدود یا بیشتر در ایران بسر می برند، که با توجه به شرایط دشوار داخل افغانستان میلی به بازگشت ندارند.
دولت های میزبان با آگاهی از این وضعیت ، همواره مشکل مهاجرین را پتکی درست کرده و از آن برای امتیاز گیری از دولت افغانستان بکار می برند. و دولت نیز به ناچار مجبور به دادن امتیازهایی می شود. در حالی که پاکستان علناً به خاک افغانستان راکت فیر می کند، چگونه این مشکل را می توان حل کرد؟ جز سکوت ؟ همان چیزی که اکنون با آن مواجه هستیم.
خداوند یا شرایط داخلی را فراهم نماید یا قناعتی در خور مهاجرین مثل هموطنانمان در داخل کشور عنایت نماید تا بلکه با حضور همه اتباع افغانستان در وطن دیگر نیازی نباشد در مقابل زیاده طلبی های همسایگانمان سکوت نماییم و امتیاز بدهیم . انشاءالله

۱۳۹۱ دی ۳, یکشنبه

ممنوعيت به كارگيري اتباع افغان در مشاغل

1391/10/3 يكشنبهممنوعيت به كارگيري اتباع افغان در مشاغلمديركل امور اتباع و مهاجران خارجي استانداري خوزستان گفت: حضور اين اتباع افغان در استان خوزستان غيرمجاز و غيرقانوني است و كارفرمايان بايد از به كارگيري اتباع افغان در مشاغل خودداري كنند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حجت‌الله دهدشتي ،اظهار كرد: حضور اتباع افغاني در استان خوزستان از تيرماه سال 90 از حيث تردد، اشتغال و سكونت ممنوع اعلام شده و تنها ساكنان مهمان‌شهر شهيد بني‌نجار گتوند ‌از اين ممنوعيت مستثني هستند.
وي با اشاره به حضور اتباع خارجي مجاز و غيرمجاز در همه استان‌ها افزود: حضور اتباع افغان در خوزستان غيرمجاز است و كارت آمايش نيز براي آنها صادر نمي‌شود.
دهدشتي گفت: در استان خوزستان هم اكنون تنها اتباع عراقي و اتباع افغاني ساكن مهمان‌شهر گتوند كارت آمايش دريافت مي‌كنند و ديگر اتباع خارجي موجود در استان يا غيرمجاز هستند يا با پاسپورت وارد كشور و استان شده‌اند.
مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي استانداري خوزستان خاطرنشان كرد: نظام جمهوري اسلامي خواستار حضور قانوني اتباع خارجي در كشور است و از تردد اتباع غيرمجاز جلوگيري مي‌كند.
-----------------------------------
یادداشت شردبیر:
احسنت آقای دهدشتی! حضور قانونمندی که ادعا دارید در حقیقت قتل عام مهاجرین است . ظاهراً شما هم معتقد هستید که افغانی خوب افغانی مرده است؟
شما خوزستان را برای اقامت و حضور افغانها ممنوع کردید و اینک تردد هم ممنوع شده است. و شما می گویید که حضور افغانی در این استان کلاً جرم محسوب می شود و کسی حق ندارد به افغانی یک لیوان آب بدهد. این هم رافت اسلامی و انسانی در پی انتقال بیمار مجروح از بیمارستان به اردوگاه (بازداشتگاه)
هردم از این باغ بری می رسد؟

تغيير نگران‌كننده فرهنگ كار در يزد/افغان‌هاي استادكار و ايرانيان بيكار

تغيير نگران‌كننده فرهنگ كار در يزد/افغان‌هاي استادكار و ايرانيان بيكارحضور اتباع بيگانه به ويژه افاغنه، چه مجاز و چه غيرمجاز، ديرگاهيست به يكي از دغدغه‌هاي مردم در منطقه شرق كشور تبديل شده و با وجود اجراي طرح‌هاي مختلف اين مشكل همچنان پابرجاست به نحوي كه اكنون شاهد تاثيرگذاري همه‌جانبه فرهنگي از سوي اين قشر هستيم.
 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر، مهمان نوازي ايرانيان از ديرباز زبانزد بوده و گويا همسايگان شرقي بيش از همه بر اين خصيصه ايرانيان اشراف دارند از اينروست كه مردم مناطق مختلف كشور به ويژه در منطقه شرق، سالهاست كه چوب اين مهمان نوازي را مي خورند.
اكنون جمعيت اتباع بيگانه به ويژه افاغنه در برخي نقاط شهري استانهاي مختلف از جمله يزد غالب شده و برخي مناطق از جمله بافت تاريخي يزد در سيطره افاغنه قرار گرفته است.
گرچه حداقل نيمي از اتباعي كه در استان يزد حضور دارند، مجاز و داراي كارت هستند اما نمي توان تاثيرگذاري هاي آنها بر فرهنگ هاي مختلف اجتماعي، كار و ... را ناديده گرفت.
به طور قطع افاغنه كه اغلب آنها مسلمان هستند، انسان‌هاي شريف، دوست و برادر ديني ايرانيان هستند و از اين روست كه ايران سالهاست ميزباني آنها را كرده است اما نمي توان از مشكلاتي كه براي برخي استانها ايجاد كرده اند، غافل شد.
خبرهايي كه اخيرا از جرائم اتباع بيگانه در استان يزد شنيده شده، جاي بسي تامل و البته نگراني دارد به نحوي كه برخي اتباع بيگانه با همراهي قاچاقچيان داخلي اقدام به تشكيل باندهاي مخوف مواد مخدر كرده اند كه هر جنايتي از جانب آنها صورت مي گيرد كه به گفته برخي مسئولان قضايي، قاچاق مواد مخدر بهترين آنهاست.
ردپايي از اتباع بيگانه در اغلب جرائم/ آمار قابل توجه اتباع بيگانه زنداني در يزد
بسياري از مسئولان نيز مهمترين دغدغه و مشكل خود را مربوط به حضور اتباع بيگانه مي دانند.
رئيس كل دادگستري استان يزد چندي پيش در نشست مطبوعاتي خود اعلام كرد: يكي از بزرگترين مشكلات استان يزد، حضور گسترده اتباع بيگانه در اين استان است و تقريبا در اغلب جرائم رخ داده در اين استان، رد پاي اتباع بيگانه مشاهده مي شود.
غلامحسين حيدري افزود: آمار قابل توجهي از زندانيان استان يزد نيز مربوط به اتباع بيگانه است كه 99 درصد اين اتباع را نيز افاغنه تشكيل مي دهند.
وي جرائم مربوط به مواد مخدر، سرقت، تجاوز به عنف و ... را از جمله جرم هاي پر تكرار اتباع بيگانه در استان يزد برشمرد.
صرف نظر از همه اين موارد و البته ازدواج هاي قانوني و غيرقانوني و مشكلات پشت سر آن، تولد فرزنداني كه تابعيت آنها يا قانوني نيست يا مشخص نيست و ده ها و شايد صدها مشكل ديگري كه پيامد حضور اتباع بيگانه در استان يزد است، آنچه اين روزها بيش از همه ايجاد نگراني كرده است، تاثير اتباع بيگانه بر فرهنگ كار است.
اتباع بيگانه تنها در 56 رشته و گروه شغلي اجازه فعاليت دارند
براي اتباع بيگانه 56 رشته و گروه شغلي در نظر گرفته شده كه اين افراد تنها در اين رشته ها بايد به كار گرفته شوند اما اين روزها مي بينيم كه در اغلب كارهاي ساختماني، ديگر حضوري از جوانان ايراني و استاد بناها نيست و از پايه تا سقف همه و همه توسط افاغنه انجام مي شود.
يزد كه روزگاري استاد گچ كاران هنرمندي داشت و در اين زمينه شهره بود، امروز معدود استادكاراني دارد كه البته همه سن و سالي دارند و به جاي تربيت شاگردان هنرمندي همچون خود از ميان همشهريانشان، ناچار به آموزش اين كار به اتباع بيگانه بوده اند.
كاشي كاري و سراميك كاري و بسياري از مشاغل ديگر كه روزگاري هنر ايراني بود، امروز ديگر در دستان اتباع بيگانه است و در همان هنگام كه آنها در حال كسب تجربه و ياد گرفتن هنرهاي مختلف ايرانيان بودند، جوانان ما در حال دور شدن از كارهاي يدي بودند.
محصولات كشاورزي يزد توسط اتباع بيگانه برداشت مي شود
گرچه آمار بيكاري در يزد نسبت به ساير نقاط كشور بسيار پايين است اما همين معدود جوانان بيكار در حالي دم از بيكاري مي زنند كه كل محصولات انار و پسته استان يزد را افاغنه با دستمزدهاي بالا برداشت مي كنند.
يزد به دليل شرايط خاص آب و هوايي تقريبا در همه فصول سال، محصولي براي برداشت دارد و اتباع بيگانه به ويژه افاغنه همه روزهاي سال را مشغول برداشت اين محصول در باغ ها و مزارع يزديها هستند.
از برداشت گندم و جو گرفته تا زردآلو و پسته و انار و زعفران و .... همه با به كارگيري كارگران بيگانه انجام مي شود و هر كارگر افغاني به طور ميانگين روزانه 25 تا 30 هزار تومان مزد دريافت مي كند.
يكي از باغداران پسته يزد به خبرنگار مهر گفت: برداشت محصول پسته در يزد از اوايل شهريور آغاز مي شود و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد و در منطقه مهريز كه هفت هزار هكتار باغ پسته دارد، كار برداشت در حجم بسيار وسيعي انجام مي شود.
خبري از ايراني ها در صف كارگران روزمزد نيست
اسماعيل خراساني افزود: جوانان خودمان براي برداشت محصول مراجعه نمي كنند و در صف كارگران نيستند و اغلب اجتماعات كارگران روزمزد و فصلي را افاغنه تشكيل مي دهند.
وي عنوان كرد: مزد هر كارگر افغاني حدود 30 هزار تومان است و غذاي آنها نيز توسط خودمان تامين مي شود.
خراساني ادامه داد: بسياري از كارگران به صورت خانوادگي كار مي كنند به نحوي كه در فصل قبلي برداشت پسته، يك خانواده هفت نفره شامل پدر، مادر و پنج فرزند كار برداشت بخشي از محصول پسته مرا انجام دادند و اين خانواده در عرض يك ماه حدود چهار و نيم ميليون درآمد كارگري داشتند.
اين رقم براي يك ماه بسيار قابل توجه است در حالي كه جوانان ايراني اين ارقام را ناديده مي گيرند و همچنان به دنبال كارهاي آسان و پردرآمد هستند.
فعاليت خانوادگي اتباع بيگانه در مشاغل/ افاغنه اي كه سرمايه داراني بزرگند
رقم دستمزد كارگران اتباع بيگانه در مشاغل ساختماني نيز به همين نحو است و اغلب آنها به صورت خانوادگي مشغول فعاليت هستند و از اين راه درآمدهاي خوبي كسب مي كنند و اغلب آنها بر خلاف ظاهر ساده خود، سرمايه داراني بزرگ هستند كه البته سرمايه هاي خود را در داخل كشور سرمايه گذاري نمي كنند.
اين تاثيرگذاري اتباع بيگانه بر فرهنگ كار، نگران كننده تر از ساير تاثيرگذاري هاي فرهنگي است زيرا اين روزها شاهد استادكاران افغاني كه بازار برخي كارها را در دست گرفته اند از يك سو و جوانان بي هنر ايراني كه حالا ديگر با حضور اتباع بيگانه تن به هر كاري نمي دهند، از سوي ديگر هستيم.
امروز جوانان ايراني زير بار كارهاي سخت نمي روند و گمان مي كنند كارهايي نظير برداشت محصول، كارهاي ساختماني، كار در گلخانه و حتي در بسياري از موارد كار در رستورانها از جمله مواردي است كه بايد توسط  اتباع بيگانه انجام شود و اين به شدت نگران كننده است.
مديركل امور اتباع و مهاجران استان يزد در اين زمينه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در شرايطي كه جوانان ايراني خود را از بسياري از كارها كنار كشيده اند، طرد اتباع بيگانه در بسياري از امور و كارها اختلال ايجاد مي كند.
هادي هادي نسب افزود: با طرد افاغنه در برخي از شهرستانها، امور عمراني شهر خوابيده بود و مشكلاتي براي شهرستانهاي ايجاد شده بود اما ما همچنان با جديت معتقديم افاغنه بايد در 56 رشته شغلي تعيين شده مشغول به فعاليت شوند و بقيه كارها به دست جوانان ايراني انجام شود.
برخورد جدي با كارفرمايان متخلف
وي با تاكيد بر اينكه اتباع بيگانه اجازه كار در هر جايي را ندارند، عنوان كرد: با كارفرماياني كه اتباع فاقد كارت كار را به كار بگيرند نيز به شدت برخورد خواهد شد و براي هر روز به كارگيري اتباع بيگانه 64 هزار تومان جريمه مي شوند.
هادي نسب تصريح كرد: كارفرمايان مهمترين مشكل ما هستند زيرا به خاطر نفع شخصي خود از اتباع بيگانه استفاده مي كنند و اين امر مشكلات بسياري را در استان ايجاد كرده است.
وي يادآور شد: بر اساس اين طرح اتباع بيگانه فقط مي توانند در كوره ها، دباغي ها، برخي امور كشاورزي و كارهاي ساختماني و در مجموع 56 فرصت شغلي مشغول به كار شوند.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استان يزد در مورد اجراي طرح هاي ساماندهي اتباع بيگانه در يزد اظهار داشت: سال گذشته با اجراي طرح شناسايي اتباع بيگانه غيرمجاز، 52 هزار تبعه خارجي غيرمجاز شناسايي شدند كه تعدادي از آنها طرد شدند، براي عده اي كارت و براي عده ديگر پاسپورت صادر شد.
30 هزار تبعه افغاني در يزد كارت دار هستند
هادي هادي نسب افزود: در حال حاضر 30 هزار تبعه افغاني در استان يزد كارت دار هستند.
به هر ترتيب اين مشكلات و اين تاثيرگذاري هاي همه جانبه بر روي فرهنگهاي مختلف از جمله كار، نگران كننده شده و لازم است علاوه بر اينكه مسئولان در اين زمينه چاره انديشي كنند، جوانان ايراني نيز به خود بيايند و با همت و انگيزه، بازار كارها را خود در دست بگيرند تا به جاي استادكاران افغاني و جوانان بيكار، شاهد استقلال نسل جوان و طرد بي دغدغه اتباع بيگانه باشيم.
--------------------------------------
یادداشت شردبیر:
برای پاسخ باید بسیاری از واقعیت ها را برشمرد و قبول داشت.
1-اتباع افغانستان همه مردمان سخت کوشی هستند و با تنبلی و بی عاری غریبه! البته این ذاتا در تربیت سنتی مردم افغانستان از هر قوم و قبیله ای که باشند وجود دارد.مگر کسانی که درتقابل با فرهنگ بیگانه رنگ خود را از دست داده باشند و مقلوب این فرهنگ غریب شده باشند که انشاالله کم باشد.
2-زندگی خانوادگی شامل حضور همه اعضای خانوار در کنارهم و زیر سایه پدر و مادر و گاهاً پدرکلان و مادرکلان ها در کنار محدودیت هایی که سر راه تحصیل مهاجرین قرار داده شده است.از فرزندان خانوارهای افغانی کارگران کوشا و مجرب ساخته است. چون امکان تحصیل وجود ندارد اجباراً به کارهای بدنی و تجربی روی آورده اند.
3-سالیانه در ازاء زندگی هر خانوار5نفری در ایران افزون بر یک و نیم میلیون تومان شامل عوارض شهرداری،هزینه تمدید کارت های آمایش،هزینه بیمه،هزینه صدور کارت اشتغال وشهریه های گوناگون تحصیلی. فقط توسط سیستم اداری دولتی اخذ می گردد. این درحالی است که افغانی ها از دریافت یارانه ها محروم  هستند.
4- افغانی ها در ایران نمی توانند خانه بخرند ویا وسایل نقلیه را بنام خود بزنند ، حتی از داشتن لایسنس (گواهینامه ) محروم هستند.پس در قسمت مسکن مجبور هستند اجاره بها بپردازند یا سرمایه خود را به عنوان رهن به صاحب خانه های ایرانی بسپارند.
**************
خب با برشمردن این واقعیت ها دوباره مقاله بالا را مطالعه نمایید.
چند سوال: افغانی اگر نتواند تحصیل نماید باید مثل بعضی ایرانی ها دچار اعتیاد و بی بند و باری شوند. که البته معدود افغانهایی هم چنین شده است که مسئولیت آن هم به عهده سیاست گذاران فرهنگی کشور میزبان هست که قانوناً مهاجر و پناهنده تحت قانون کشور سکنی گزیده می باشند. پس افغانها مجبور هستند تمام اعضای خانواده خود را برسر کار برده و به تلاش بپردازند.
درحالی که ایرانی ها از تمام امکانات تحصیلی و اجتماعی برخوردار هستند و یارانه می گیرند.مهاجرین افغانی که باید سالیانه عوارض میلیونی بپردازند. یک نمونه جدید بیمه نود هزارتومانی به ازاء هرفرد از خانوار است.
توجه داشته باشید که شما اگر خانه دار نباشید.مجبور هستید سرمایه ای را تهیه و به عنوان پول پیش خانه بپردازید. این اگر در سال اول ده میلیون تومان باشد و ده سال بگذرد کاری به ده میلیون نداریم که باید هرسال اضافه گردد. آیا این ده میلیون تومان ده سال پیش همان قدرت اقتصادی و سرمایه ای را ده سال بعد دارد؟
خب ندارد! اندازه ده تومان هم در ده سال بعد ارزش ندارد. این تکلیف سرمایه!
یک خانوار افغانی را در نظر بگیریم که امکان تحصیل فرزندانش را ندارد و باید هرسال عوارض هنگفت به دولت بدهد و باید یک مبلغ کلان برای پول پیش خانه در نظر بگیرد و علاوه بر آن ماهیانه اجاره بهاء که امروزه ماهی دویست هزار تومان عادی شده است. مجبور نیست که این فرزندان را برسر کار ببرد تا لا اقل هزینه زندگی خانواده را به کمک هم بپردازند. این به غیر از بیمه ای است که ایرانی ها دارند و افغانی ها فقط در مورد اعمال جراحی بیمارستانی در امراض خاص و آنهم سهم ناچیزی را بیمه قبول کرده است.
یک کارگر افغانی اصلا نه یه بنای افغانی به نظر شما  در سنین بالا که هیچ سرپناهی ندارد با بدنی که در زیر فشار کارهای ساختمانی دیگر معیوب شده است چگونه بدون بیمه و بازنشستگی ادامه زندگی بدهد حتی حق داشتن گواهینامه و یک سیم کارت ایرانسل ندارد.
به گمانم این نویسنده مقاله به نوعی فقط عقده دیدن افغانها را داشته و از زندگی افغانها اطلاعی نداشته یا عامدا خود را به بی اطلاعی زده و از سرخوشبختی داد و بیدار که افغانها آمدند که ما را بکشند. سرداده است.
و نتیجه گیری اینکه اگر یادتان باشد در غوغای ضد مهاجر دریزد گفته بودیم که دولت عامدانه سهل انگاری کرده و دوملت را به جان هم می اندازد و بد بینی نسبت به مهاجرین را درجامعه و در  دل ملت ایران جای می دهد. این هم در ادامه همان سیاست است. 
درحالی که اشتغال افغانها در مشاغلی محدود تعیین کرده اند اینک همان مشاغل را هم لایق افغانها نمی دانند. ظاهراً افغانها را یا پول ماهیانه می دهند یا انتظار دارند که با باد هوا زنده باشند. این سرمایه ای که می گویند در ایران سرمایه گذاری نمی شود به کجا می رود؟ خزانه داری کل کشور مگه مال ایران نیست یا نکنه صاحب خانه های ایرانی این پول را در جای دیگری سرمایه گذاری می کنند؟

زندان در انتظار رانندگان خودروي حامل اتباع بيگانه

زندان در انتظار رانندگان خودروي حامل اتباع بيگانهدادستان عمومي و انقلاب داراب گفت: رانندگان خودروهاي حامل اتباع بيگانه به يك تا سه سال زندان محكوم مي‌شوند.
 قاسم يوسفي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در داراب اظهار داشت: معاونت در ورود اتباع بيگانه به خاك جمهوري اسلامي طبق ماده 15 قانون ورود و اقامت اتباع خارجه در ايران جرم محسوب شده و مجرم به يك تا سه سال حبس محكوم مي‌شود.
وي اقدام راننده خودروي پژو 405 حامل 13 تبعه افغاني كه ديروز در روستاي چهارتاق داراب واژگون شد را جرم دانست و افزود: علاوه بر حبس يك تا سه ساله راننده، خودرو نيز به عنوان ابزار جرم به مدت شش ماه توقيف مي‌شود.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ، دادستان عمومي و انقلاب داراب در مورد پذيرش اتباع بيگانه سوانح رانندگي توسط مراكز درماني گفت: طبق ماده 92 قانون برنامه چهارم توسعه، مراكز درماني صرف نظر از تابعيت مصدومان مكلف به پذيرش و درمان رايگان آنان هستند و در زمان پذيرش ارائه اسناد مربوط به تصادف ضرورتي ندارد اما در زمان ترخيص بيمار ارائه اين اسناد ضروري است.
يوسفي در مورد متواري شدن راننده پژو 405 حامل 13 تبعه افغاني ابراز داشت: بلافاصله پس از وصول گزارش نيروي انتظامي، تحقيقات لازم در راستاي شناسايي راننده خودرو آغاز شد و وي به اتهام معاونت در ورود اتباع بيگانه به خاك جمهوري اسلامي و همچنين پس از جلب نظر كارشناس به اتهام بي‌احتياطي در رانندگي منتهي به مصدوميت سرنشينان مجازات مي‌شود.
وي ادامه داد: رانندگاني كه بر اثر تخلفات رانندگي حادثه‌ساز مرتكب جرم مي‌شوند علاوه بر مجازات گواهينامه آنان به موجب ماده پنج قانون اصلاح بيمه اجباري شخص ثالث از يك تا سه ماه توقيف مي‌شود.
حسين ديندارلو فرمانده نيروي انتظامي داراب نيز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در اين شهر، از پيگيري‌هاي نيروي انتظامي در مورد شناسايي راننده خودرو پژو 405 حامل 13 تبعه افغاني كه ديروز در روستاي چهارتاق اين شهرستان واژگون شده است خبر داد و افزود: پليس با جديت هر چه تمام‌تر پيگير اين موضوع است و مجرم را دستگير و تحويل مقامات قضايي مي‌دهد.
--------------------------------------
یادداشت شردبیر:
ظاهرا این رویداد پس از انتشار عمومی توانسته است رده های بالای دولتی و انتظامی را به تکاپو وادارد تا خود را از مظان اتهام این عملکرد غیر انسانی دور نمایند. در حالی که همین افراد هستند که با تدابیر و سیاستهایشان چنین رویدادی را رقم زده اند. آیا می شود باورکرد که یک سرباز ساده بدون اجازه درجه داران خود و آنها هم بدون در نظر گرفتن کل سیاست علیه مهاجرین افغانی دست به چنین عملکردی بزنند؟
ممنوعیت سوارکردن مهاجرین افغانی در ایران هم می تواند به نوعی دردسر ساز و مشکل ساز برای کلیه مهاجرین می شود نه فقط برای مهاجرین غیرقانونی به قول دولت ایران!
توجه داشته باشید سود سرشار حمل و نقل و جابجایی مهاجر قاچاق آنچان زیاد است که کسی حاضر به چشم پوشی از این قضیه نیست.

سازمان ملل: غرق شدن 55 مهاجر سوماليايي در خليج عدن

1391/10/2 شنبهسازمان ملل: غرق شدن 55 مهاجر سوماليايي در خليج عدنسازمان ملل اعلام كرد به دنبال غرق شدن يك قايق مهاجران در سواحل سومالي، بيم آن مي‌رود كه دستكم ۵۵ نفر جان خود را از دست داده باشند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از پرس تي وي ، كميسر عالي سازمان ملل در امور پناهندگان روز پنج شنبه (۳۰ آذر) با انتشار بيانيه اي اعلام كرد اجساد ۲۳ نفر كشف شده است و انتظار مي‌رود كه ۳۲ مسافر ديگر نيز غرق شده باشند.
اين قايق كه گفته مي‌شود حامل مهاجران سومالي و اتيوپي بود، روز سه شنبه (۲۸ آذر) در مسير بندر بوساسو در شمال شرق سومالي به يمن، واژگون شد.
اين بيانيه مي‌افزايد: «به دنبال مرگ اين مهاجران، از ابتداي امسال تاكنون ۹۵ نفر در آب هاي ميان سومالي و يمن غرق و يا ناپديد شده‌اند.»
برونو گدو نماينده كميسر عالي سازمان ملل در امور پناهندگان در سومالي ساعاتي پس از اين حادثه مرگبار با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: «اين تراژدي كه در آن شمار زيادي از مردم جان خود را از دست دادند، يادآور جديد اين موضوع است كه پناهندگان سومالي براي فرار از كشورشان جان خود را به خطر مي‌اندازند.»
وي افزود: «بي شك، خليج عدن هم اكنون مرگبارترين مسير براي افرادي است كه از درگيري‌ها، خشونت و نقض حقوق بشر در منطقه شاخ آفريقا فرار مي‌كنند.»
فاجعه روز سه شنبه مرگبارترين حادثه در خليج عدن از فوريه ۲۰۱۱ تاكنون بوده است كه در آن ۵۷ مهاجر سوماليايي كه عازم يمن بودند، غرق شدند.
--------------------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
هنوز چند روزی از روز جهانی پناهنده و مهاجر نگذشته است.که این اخبار را می شنویم. امیدواریم در این وضعیت نابسامانی اقتصاد جهانی، این دوستان از هر کشور و منطقه ای که باشند، از روی اجبار به امید پناهگاهی برای برون رفت از وضعیت نابسامان وطن خود تن به این خطرات سپرده اند و ازجان و مال خود گذشته اند. خدا کند که به مقصود برسند. از ما فقط همدردی می آید و بس!

۱۳۹۱ آذر ۲۹, چهارشنبه

واژگوني پژو ۴۰۵ با ۱۳ سرنشين-نمونه ای از رافت اسلامی و انسانی دولت ایران

واژگوني پژو ۴۰۵ با ۱۳ سرنشين!
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از فارس، ۱۳ تبعه افغاني سرنشين اين خودرو بودند كه به دليل سرعت بسيار عصر امروز با پل ورودي اين روستا برخورد كرده و راننده پس از واژگوني متواري شده است.

يك تبعه افغاني سرنشين اين خودرو از ناحيه بالا‌تر از آرنج دچار شكستگي شد و به دليل نداشتن هزينه عمل جراحي از بيمارستان با رضايت شخصي مرخص و به اردوگاه شيراز براي اعزام به افغانستان فرستاده شده است.

محمدي متخصص ارتوپدي در بيمارستان داراب پذيرفته بود تا اين فرد را به صورت رايگان جراحي و حتي هزينه پلاتين او را نيز پرداخت كند.

عبدالرضا رحيمي مسئول اتباع بيگانه در فرمانداري داراب پس از بازگويي موضوع توسط خبرنگار ما در اين شهر به وي و خواستار شدن برگرداندن بيمار به بيمارستان براي جراحي، قول مي‌دهد تا مجروح به بيمارستان بازگردد.

دادمحمد مومني تبعه افغاني هم‌اكنون در بيمارستان داراب بستري و پلاتين مورد نياز توسط دكتر علي محمدي تامين شده و قرار است فردا عصر عمل جراحي دست او صورت گيرد.

داد محمد به خبرنگار ما گفت: شب گذشته ۱۳ نفر از اتباع بيگانه در بيابان‌هاي اطراف قلاتويه سوار اين خودرو شده‌اند و قرار بوده كه به تهران بروند.

وي بيان داشت: رانندگان خودرو از هر تبعه افغاني، ۷۰۰ هزار تومان مي‌گيرند و از مرز ايران به تهران مي‌برند.

شنيده‌ها حاكي است كه مأموران پليس اطلاعات و امنيت عمومي داراب در تعقيب اين خودرو بوده‌اند كه اين خودرو براي فرار از دست پليس راه، از مسير فرعي روستاي چهارتاق گريخته است.

۱۱ تبعه ديگر افغاني توسط مأموران پليس اطلاعات و امنيت عمومي داراب دستگير و به اردوگاه شيراز اعزام شدند.

از ۱۳ تبعه افغاني سه نفر در صندوق عقب خودرو، هشت نفر در صندلي عقب و دو نفر در صندلي جلو بوده‌اند كه فرد مجروح در صندلي جلو كنار شيشه نشسته بود.
----------------------------------
یادداشت شردبیر:این هم از برخورد با رافت اسلامی و انسانی دولت ایران! چگونه توانستید این بیمار را به سبب نداشتن پول درمان به اردوگاه انتقال دهید؟و بعد هم ادعای برخورد با رافت اسلامی و انسانی دارید!
ما همیشه از برخورد ملت فهیم ایران و ایرانی ها تشکر کرده و منت بار ایشان هستیم ولی رفتار دولت اسلامی ایران واقعا کم کم آبروی ملت ایران را نیز می برد. البته می دانیم که سیاست های فرهنگی دولت ایران بسوی جدایی دو ملت و بد بینی ملت ایران نسبت به مهاجرین افغانی و افغانستان می رود
با تشکر از این دکتر انسان دوست ایرانی که وظیفه انسانی خود را فراموش نکرده است
نکته مهمی که شایان ذکر است این است که:
هزینه انتقال هر نفر از اتباع افغانی از مرز تا به تهران بالای یک میلیون و سیصد هزار تومان می باشد. ما به شما می گوییم که چگونه به هفتصد هزار تومان رسیده است. این افراد بدست نیروهای به اصطلاح سربازان گمنام امام زمان افتاده اند و یکی از سربازان گمنام که متاسفانه نیاز مالی هم داشته است و وجدان انسانی اش اجازه نداده این بدبخت ها را به بازداشتگاه ببرند از وظیفه  خود تمرد کرده و یواشکی با دریافت مبلغ هر نفر هفتصد هزار تومان آنها را به همدست خود داده تا به تهران ببرد که این اتفاق افتاده است.
عین همین ماجرا حدود سه ماه است که تکرار می شود و اینقدر تکرار شده است که ما گمان می بریم که سیاست خود دولت ایران این است که افغانها به تهران برسند و نیاز بازار کار ایران را مرتفع سازند برعکس تبلیغات و گفته های دولت ایران که این بدبخت ها را بدین صورت به تهران انتقال می دهند یک میلیون و سیصد در مرز گرفتند و هفتصد پس از اولین دستگیری که اگر پول پیش پرداخت کرده باشند نفری دو میلیون تومان داده اند و وقتی که به تهران رسیدند هنوز هزینه قاچاقبری خود را درنیاورده دستگیر می شوند و هزینه رشوت نیز در همین حدود از ایشان گرفته و موقتا آزاد می شوند 
دقیقا بازی موش و گربه است البته به نفع ماموران انتظامی ایران که از وضعیت بد معیشتی اعتراض نداشته باشند زیرا این نیروهای انتظامی بدین صورت کمک خرجی می گیرند و ماموران راهنمایی و رانندگی از به پارکینگ نبردن خودرو افغانی های بدون گواهینامه 
مهاجرین افغانی سفره پر برکتی برای این دولت و کارمندانش می باشد و اینگونه سفره را رنگارنگ نگاه می دارند.

اتباع آسيب‌پذير از پرداخت حق بيمه معاف هستند

1391/9/29 چهارشنبهاتباع آسيب‌پذير از پرداخت حق بيمه معاف هستندمديركل اتباع ومهاجرين خارجي استان خراسان رضوي گفت:مهلت دريافت كارت آمايش 8 تمديد شد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ، محمد عجمي صبح امروز 28 آذر ماه در نشست خبري امور اتباع و مهاجرين خارجي كه در محل اداره كل اتباع ومهاجرين خارجي برگزار شد، ضمن اشاره به اينكه طرح آمايش در هشت مرحله به اجرا درآمده است، خاطر نشان كرد: طرح آمايش هشت از 91.3.20 تا 91.8.25 مهلت دريافت آن بوده است كه به اتمام رسيده است.
وي با بيان اينكه 143 هزار و 717 نفر كارت آمايش هشت را دريافت كرده‌اند، عنوان كرد: پنج هزار و 767 نفر كارت دريافت نكرده‌اند كه مهلت دريافت كارت تا 91.10.15 تمديد شده است.
مديركل اتباع و مهاجرين استان افزود: يك قرارداد سه جانبه با دفتر كل امور اتباع و مهاجرين، كميسارياي عالي پناهندگان و بيمه منعقد شده و براي اينكه اتباع بيمه تكميلي شوند و اتباع مي‌توانند با داشتن كارت آمايش هشت كارت بيمه درماني تكميلي را دريافت كنند.
وي با بيان اينكه پرداخت حق بيمه هر نفر90 هزار تومان است، تصريح كرد: اقشار آسيب‌پذير مهاجر از پرداختن اين حق بيمه معاف هستند.
عجمي ادامه داد: اداره كل اتباع خارجي اقشار آسيب‌پذير را شناسايي كرده است كه زنان بي‌سرپرست بدون داشتن فرزند ذكور بالاي 18 سال، افراد داراي معلوليت، خانواده‌هايي كه بيماري‌هاي صعب‌العلاج دارند، مانند هموفيلي، دياليز، سرطان ،‌تالاسمي، ام‌اس، كودكان تحت پوشش بهزيستي، زنان بالاي 60 سال بي‌سرپرست، خانواده‌هايي كه افراد معلول جسمي و ذهني دارند را شامل مي‌شود.
وي يادآور شد: بيمه تكميلي شامل هزينه‌هاي بستري، تعهدات خسارتي، هزينه‌هاي عمل جراحي، سرطاني و مغز و اعصاب، آزمايشات و سزارين و زايمان مي‌شود.
مدير كل اتباع خارجي خراسان رضوي در خصوص بازگشت اتباع به كشور خودشان، خاطر نشان كرد: كشور ايران، ‌افغانستان و پاكستان زمينه را براي بازگشت اتباع فراهم نموده است كه 746 نفر از استان و 12 هزار و 883 نفر از كل كشور ، به‌كشور خودشان برگردانده شده‌اند.
-----------------------------------------
یادداشت شردبیر:
یک خانوار هفت نفری را درنظر بگیرید7ضرب در90000تومان برابر می شود 630000تومان! به فرض اینکه اقشار نامبرده از پرداخت حق بیمه معاف شوند به نظر شما آیا این خانوار هفت نفری توانایی پرداخت مبلغ 630هزار تومان را خواهد داشت؟
البته شمول کارت بیمه و خدمات تکمیلی می تواند کمک شایانی برای مهاجرین بدبخت باشد ولی باید به گونه ای باشد که توانایی پرداخت آن را داشته باشند. در حق البیمه قبلی سهم مهاجرین به ازاء هر نفر19000 تومان بود که دیدیم و دیدید که اکثر خانوارها یا از بیمه کردن افراد تحت تکفل خود منصرف شدند یا فقط سرپرست و یکی دو نفر از اعضاء خانوار را که دارای مشکلات بهداشتی پزشکی بود بیمه کرده بودند.پس همان زمان هم توانایی پرداخت حق بیمه را نداشتند.نمی دانم چگونه تصور کرده اند کسانی که توانایی پرداخت20000 تومان را نداشته اند با حقیقت اینکه حقوق کارگر عادی هنوز هم افزایش نیافته است می توانند 4.5 برابر این مبلغ را پرداخت نمایند. 
و در آخر هم اینگونه در بوق و کرنا می دمند که ما افغانها را بیمه کرده ایم! تمدید مهلت کارتها هم که بماند

۱۳۹۱ آذر ۲۸, سه‌شنبه

تشديد دستگيري اتباع افغاني غير مجاز پس از پايان آذرماه

تشديد دستگيري اتباع افغاني غير مجاز پس از پايان آذرماهرئيس پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا از تشديد دستگيري ها پس از پايان مهلت ثبت نام اتباع خارجي در طرح ساماندهي اين اتباع خبر داد و گفت: پس از پايان آذرماه اتباع غير مجاز دستگير و از كشور طرد مي شوند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري شبستان، سردار محمود صادقي، رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه در ادامه بحث قانونمند شدن حضور اتباع خارجي به ويژه افغاني در كشور، گفت: با توجه به اينكه پايان آذر ماه مهلت تمديد رواديد براي افرادي كه تا به حال براي ثبت نام در اين طرح شركت نكرده اند به پايان مي رسد در صورت عدم اخذ مدارك قانوني لازم نيروي انتظامي با شدت اقدام به دستگيري اين افراد مي كند.
وي با اشاره به اينكه پليس گذرنامه به عنوان بخشي فعال از مجموعه پليس امنيت عمومي به همراه كلانتري ها، گشت هايي براي دستگيري اتباع افغاني غير مجاز تشكيل مي دهد، اظهار كرد: پليس مهاجرت و ادارات اتباع در پايتخت و استان هاي كشور با همكاري وزارت كار، گشت هاي مشتركي دارند كه پس از بررسي مدارك اتباع افغاني، در صورت برخورد با افرادي كه داراي مدرك قانوني براي حضور در كشور نيستند، برخورد جدي كرده و آنان را دستگير مي كنند.
 اين مقام ارشد انتظامي، ادامه داد: اتباع افغاني در صورت عدم داشتن مداركي مبني بر اقامت قانوني در ايران، پس از دستگيري به كشور خود طرد شده و سپس ممنوع الورود مي شوند.
 هشدار به كارفرمايان ايراني براي جذب اتباع افغاني غير مجاز به كار
رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا با اشاره به اينكه طرح ساماندهي اتباع افغاني، راهي براي اقامت قانوني اين افراد در كشور است، گفت: در اين طرح اتباع افغاني از حمايت هاي قانوني مانند بيمه، حق استفاده از تحصيل و غيره برخوردار مي شوند و همچنين در صورتي كه از كارفرمايان خود شكايتي داشته باشند مي توانند آن را به مراجع قضايي ارائه دهند و حقوق قانوني خود را مطالبه كنند.
 اين مقام ارشد انتظامي به كارفرمايان ايراني كه از اتباع غير مجاز افغان استفاده مي كنند هشدار داد و تصريح كرد: نيروي انتظامي با كارفرمايان ايراني كه پس از اين، اقدام به بكارگيري كارگران افغاني غير مجاز و فاقد مجوز قانوني كنند، برخورد جدي خواهد داشت.
 رئيس پليس مهاجرت وگذرنامه ناجا در خصوص وضعيت اتباع افغاني پس از به اتمام رسيدن مدت يكساله حضور قانوني شان در كشور، گفت: بر اساس مصوبات موجود اين افراد پس از طي مدت يكسال، بايد حداقل 6 ماه به كشور خود بازگردند و سپس با توجه به اينكه اسامي اين افراد در نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در افغانستان مشخص است، اقدام به اخذ ويزايي با مهلت سه ماهه كنند و پس از ورود قانوني به ايران همان مراحل پيشين را با مراجعه به ناجا طي كرده و 9 ماه ديگر رواديد خود را تمديد كنند، تا يك سال ديگر در كشور حضوري قانوني داشته باشند.
 اين مقام ارشد انتظامي در خصوص ورود غير مجاز اتباع افغاني به كشور، اظهار كرد: در گذشته ورود اين افراد به صورت غير مجاز بيشتر بود، اما با تدابير سردار فرماندهي نيروي انتظامي و فرمانده مرزباني ناجا در خصوص انسداد مرزها، اين نوع ورودها كه از سوي مرزهاي شرقي بيشتر مشاهده مي شد، كاهش چشمگيري داشته است.
 وي با اشاره به اينكه ما مدعي صفر شدن ورود غيرمجاز اتباع افغاني به كشور نيستيم، خاطر نشان كرد: معتقديم كه محيط براي ورودهاي غير قانوني نا امن شده است و حكم نهايي حضور اتباع غير مجاز در مرزهاي كشور، طرد و ممنوع الورود شدن آنان است.
 رئيس پليس مهاجرت و گذرنامه بار ديگر طرح ساماندهي اتباع خارجي را طرحي براي عزت بخشي و هويت بخشي اتباع افغاني معرفي كرد و تاكيد داشت: در صورت عدم شركت اتباع افغاني در اين طرح و پايان يافتن مهلت ثبت نام، تشديد دستگيري ها در دستور كار قرار گرفته و برابر قانون با آنان برخورد مي شود.
-------------------------------------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
بفرمایید شاهد ازغیب آمد!
در خبر قبلی که احتمال آغاز طرح طرد را در شروع فصل سرما داده بودیم. با توجه به اخباری که گذشت، توجه داشته باشید که این طرح بسیار قوی و گسترده اعمال خواهد شد.از تمام هم وطنان و خوانندگان این نشریه خواهشمندیم که بدون مدارک سجلی از خانه خارج نشوند و نکات زیر را درنظر داشته باشند.
1-حتما مدارک شناسایی صادرشده از سوی دولت ایران را همراه داشته باشید حتی اگر می خواهید برای خرید نان به نانوایی بروید یا خرید سودا از دکان بقالی!
2-مدارک خود را به سربازان نشان ندهید زیرا دیده شده است که این افراد مدارک را پاره کرده یا گرفته و اعلام کرده اند که نداده اید یا مفقود شده است. لذا مدارک خود را تا آنجا که صلاح دیدید در مرکز اصلی بررسی مدارک نشان دهید تا مگر اینگونه از مدارک حفاظت نمایید.
3-اجناس قیمتی شامل گوشی تلفن همراه، دستبند، ساعت، گردنبند ، وجوه نقد را دردسترس قرار ندهید. تا در دقیقه آخر چنانچه هیچ راهی وجود نداشت بوسیله انها بتوانید خود را خلاص نمایید.
4-اکیدا خواهش می کنم که از بگو مگو با سربازها و افسرانی که شما را دستگیر کرده اند خودداری نمایید. مطمئن باشید که حرف حرف آنهاست و شما هیج حقی ندارید اگرچه مالیات داده یا عوارض پرداخت کرده باشید که مدارک شما به اندازه یک هزارتومنی نقد ارزش ندارد که اگر شما هزارتومنی را نشان دهید آنها مکثی خواهند کرد و تصمیم می گیرند ولی مدارک شما نه! پس به مدارک خود مغرور نباشیدو گمان نکنید که این مدارک برای شما حقی ایجاد می کند اینجا ایران است!
5- التماس نکنید! زیرا به التماسهای شما توجهی نخواهد شد و اینگونه خود را خوارتر نشان خواهید داد و بر غرور فردی که شما را دستگیر کرده می افزایید.
6- در آخر دعای نجات از بلا و حفاظت از ظلم ظالم را هر صبح که از خانه خارج می شوید بخوانید. بدانید تنها کسی که شما را نجات می دهد خداست و امدادهای غیبی!پس اگر قرار است التماس کنید از خدا التماس کنید!

7-مهمتر از همه است و آن اینکه اگر کارت اشتغال یا کارت کارگری نگرفته اید اقدام نمایید اگرچه در ابتدا مشکلی برای دریافت کارت شناسایی نداشتید و لی اینک حتما  باید کارت اشتغال را همراه داشته باشید.  

5000 مهاجر كاري افغان در راه قطر

5000 مهاجر كاري افغان در راه قطروزارت كار و امور اجتماعي افغانستان با اشاره به امضاي تفاهمنامه‌اي كه بين افغانستان و قطر درخصوص اعزام نيروي كار به اين كشور قرار است امضا شود، از اعزام پنج هزار نفر از كارگران افغان به قطر خبر داد.
 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از دفتر منطقه‌اي خبرگزاري فارس، مسئولان وزارت كار افغانستان اعلام كردند، به تازگي هيئتي از اين وزارت براي گفت‌وگو در رابطه با اعزام برخي از كارگران افغانستاني به قطر سفر كرده است و انتظار مي‌رود با امضاي تفاهمنامه‌اي با قطر هر چه زودتر اين اعزام صورت گيرد.
اين مقامات افزودند: تا چند وقت ديگر قرار است كه حدود پنج هزار كارگر افغانستاني شامل افراد فني و كارگران ساده به قطر فرستاده شوند.
به نقل از «طلوع نيوز»، اين مسئولان اظهار داشتند: اين وزارت خانه در تلاش است تا زماني كه فرصت‌هاي شغلي و بازار كار در افغانستان بهتر شود، زمينه‌هاي كار نيروهاي افغان را در خارج از اين كشور فراهم كنند.
اين در حالي است كه بر اساس آخرين آمار اداره جهاني كار، از ميان واجدين شرايط كار در افغانستان، 800 هزار تن بيكار هستند و حدود 4 ميليون نفر كمتر از 40 ساعت كار مي‌كنند.
به اعتقاد كارشناسان، كشورهاي غربي كه با ادعاي كمك و بهبود وضع معيشتي مردم افغانستان بيش از يك دهه است كه در اين كشور حضور دارند، جز افزايش فقر، بيكاري، ناامني و گسترش دامنه جنگ دستاورد ديگري نداشته‌اند.
افغانستان به علت عدم توانايي در تامين شغل نيروهاي كاري خود، هر ساله تعداد بسيار بالايي مهاجر كاري دارد بطوري كه اكنون بسياري از اتباع اين كشور در خارج مشغول به كار و تامين مايحتاج زندگي خود و نزديكانشان هستند.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
انتشار این خبر از سوی اداره اتباع دولت ایران هم به نوعی مشوق بازگشت به افغانستان بشمار می آید.
البته ما خوشحال می شویم که کمی از بار بازار بی کاری در افغانستان بدین گونه برداشته شود ولی در نظر داشته باشید که این طرح برای بیکاران داخل است نه این که دولت ایران بخواهد این خلا را با اخراج مهاجرین پرنماید!
از ظاهر اخبار به نظر می آید که انتشار این خبر پیش نیاز اخراج میلیونی مهاجرین داخل ایران به اجبار بوده و باید در انتظار یک تلاشی و اخراج فراگیر در ایران باشیم با توجه به اینکه به فصل سرما نزدیک می شویم و این دوستان علارقم کوهستانی بودن افغانستان و مصائب سرمای جانسوز زمستان در افغانستان هرساله در این ایام شروع به بازداشت افغانها و اخراج اجباری آنها می نماید که بعضا دارای مدارک سجلی و قانونی ازسوی دولت ایران هستند ولی توجهی نمی شود و عامدانه آنها را اخراج می نمایند.

قايق حامل مهاجران غيرقانوني در سواحل كشور يونان غرق شد.

قايق حامل مهاجران غيرقانوني در سواحل كشور يونان غرق شد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري جام جم يك قايق حامل مهاجران غير قانوني در نزديكي سواحل يونان غرق شد.

بر اساس گزارش ها، تاكنون از سرنوشت 20 نفر از 28 سرنشين اين قايق خبري در دست نيست.
گفته مي شود، تمامي اين مهاجران از كشور عراق بوده اند و از طريق آب هاي تركيه سعي داشتند خود را به يونان برسانند. هر يك از آنها بابت اين سفر دو هزار دلار پرداخت كرده بودند.
يكي از اعضاي گارد ساحلي مي گويد: ما همچنان در اطراف و داخل قايق غرق شده به دنبال مفقودين مي گرديم چراكه شايد برخي از آنها هنوز زنده باشند. گفته مي شود اين قايق 28 سرنشين داشته است.
سالانه هزاران پناهجو به صورت غيرقانوني از مرزهاي آبي و خاكي تركيه با يونان، به قصد پناهندگي عازم اروپا مي‌شوند.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
باتشکر از پرتال اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران از نشر این خبر!
شاید انتشار اینچنین اخبار بتواند در تصمیم بسیاری از هموطنان مهاجر ما در ایران که به عنوان مهاجر افغانستانی نامیده می شوند،اثرگذار باشد تا متوجه باشند که با چه خطراتی در راه مهاجرت به اروپا مواجه هستند!
راه مهاجرت به ایران چنین خطرات طبیعی نداشته لذا دوستان ایرانی ما خود دست به تولید چنین خطراتی زده اند، ازجمله حفر خندق عمیق و دیوار بلند در طول مرز مشترک  افغانستان و ایران ! ولی این هم نتوانسته در برابر مشکلاتی که در داخل افغانستان برای زندگی افغانها قرار داشته رنگی داشته باشد و همچنان هموطنان ما به ایران می آیند و این خطرات را به جان می خرند. در یک سال گذشته گشت های مرزی زیادتر شده و حکم تیر هم در مرز با افغانستان و هم در مرز با ترکیه  داده شده است. البته در هردو مرز این افغانها هستند که هدف قرار می گیرند و جان می سپارند. اکثرا هیج سند و احوال شخصی نداشته که بتوان آنها را شناسایی یا پیگیری نمود.

۱۳۹۱ آذر ۲۶, یکشنبه

دست‌هاي بيگانه درصدد تخريب روابط ايران و افغانستان هستند

دست‌هاي بيگانه درصدد تخريب روابط ايران و افغانستان هستندمقامات سركنسولگري ايران در هرات با اشاره به خسارت‌هاي زيادي كه به ساختمان سركنسولگري ايران وارد شده است، اعلام كردند دست‌هاي بيگانه مي‌خواهند روابط مستحكم و ديرينه 2 كشور ايران و افغانستان را تخريب كنند.
 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از  خبرگزاري فارس، مسئولان سركنسولگري ايران در شهر هرات در جريان يك نشست خبري اعلام كردند كه دست‌هاي بيگانه قصد بر هم زني روابط مستحكم ايران و افغانستان را دارند.
آنان افزودند: در جريان حمله اخير تعدادي از افراد معترض به سركنسولگري ايران، اين نمايندگي دچار خسارت‌هاي زيادي شده است و دولت افغانستان بايد خسارات وارده به سركنسولگري را بپردازد.
«رحيم محمدي يكتا» سركنسول ايران گفت: خدمات كنسولي و صدور ويزاي اين نمايندگي سياسي به دليل خسارت‌هاي وارده ناشي از حمله هفته گذشته موقتاً به حالت تعليق در آمده است.
سركنسول ايران در هرات از عملكرد نيروهاي امنيتي افغان در جهت تأمين امنيت كنسولگري جمهوري اسلامي ايران انتقاد كرد و گفت: بر خلاف تمامي معاهدات بين‌المللي در مورد حقوق نمايندگي‌هاي سياسي، نيروهاي امنيتي ولايت هرات نتوانستند امنيت سركنسولگري ايران را تأمين كنند.
اين ديپلمات ايراني افزود: معترضاني كه ادعا دارند مرزبانان ايران 13 تن از شهروندان مناطق مرزي افغانستان را كشته شدند از 3 ماه پيش تا كنون هيچ‌گونه اسناد و شواهدي در اختيار مسئولان اين كنسولگري و يا مقامات ايراني قرار نداده‌اند.
به گفته محمدي، اين ادعا واقعيت ندارد و مقامات ايراني همواره اعلام كرده‌اند كه در صورت ارائه اسناد و شواهد موثق از جانب معترضان، اين مسئله را به شكل جدي بررسي مي‌كنند.
وي خاطرنشان كرد: كنسولگري ايران در هرات تا زماني مسدود است كه خسارت‌هاي وارده به ساختمان اين كنسولگري توسط دولت افغانستان جبران شود.
محمدي افزود: با همه اين اوصاف به افرادي كه به صورت فوري نياز به رواديد داشته باشند، ارائه خدمات مي‌شود و تا زماني كه دولت افغانستان تعهد تأمين امنيت و جبران خسارت وارده بركنسولگري ايران را نكند، صدور ويزا به حالت تعليق درآمده است.
«محي‌الدين نوري» سخنگوي والي هرات در اين خصوص گفت: بااينكه تظاهرات هفته گذشته در هرات به خشونت انجاميد، بدون هماهنگي با دولت صورت گرفته بود، ولي با همه اين اوصاف نيروهاي امنيتي ولايت هرات توانستند تا از بروز حوادث خطرناك‌تر جلوگيري كنند.
در همين حال، برخي از مردم هرات معتقدند: نياز است تا كنسولگري جمهوري اسلامي ايران در اين ولايت خدمات خود را مجدداً از سر گيرد، آنان معتقدند عدم صدور ويزا توسط نمايندگي سياسي ايران مي‌تواند مشكلات زيادي را در امور اقتصادي ولايت هرات به جا گذارد.
هفته گذشته عده معدودي از مردم منطقه مرزي «كهسان» در رابطه به آن چه آنان عدم انتقال اجساد كشته شدگان خود در ايران عنوان كرده بودند، دست به اعتراضات خشونت‌آميزي در مقابل سركنسولگري ايران در ولايت هرات زدند كه پس از برخورد نيروهاي امنيتي با معترضان، توسط شليك هوايي آنان را متفرق كردند.
حمله به سركنسولگري ايران در ولايت هرات طي 2 سال گذشته بي‌سابقه بوده است.
----------------------------------
یادداشت شردبیر:
در یادداشت خبرهای قبلی پیرامون همین موضوع گفتیم!
اما آنچه که امروز شنیدم بصورت شایعه بوده و اینست که یکی از هم وطنان عزیز ما که بصورت قاچاق وارد ایران شده از سرگذشت خود خبر داد که وی در مرز بدست نیروهای ایرانی افتاد و وی تمام پولها و وسایلش را بزور گرفته و بعد انگشتر وی را که جزو یادگارهای اجدادی وی بوده است خواسته که وی مقاومت کرده است و در نهایت اورا برسر چاهی بردند و گفتند که در چاه می اندازیم ووی را بطرف درب چاه هل داده اند! خودش گفت: از دورن چاه صدای ناله و آه زیادی می آمد که زنده بودند و وی که این وضعیت را دیده به پای آن کسانی که لباس نیروهای ایران را داشته اند،افتاده و با التماس و غلط کردم انگشتر را به وی داده و جان خود را به فرار نجات داده است. گرچه درحال حاضر به عنوان شایعه اعلام می کنیم ولی حقیقت دارد و این چاه خدا می داند که مدفن و آرامگاه چند ده افغانی باید باشد! خوب فکر کنید که این سیزده نفر اگر در این چاه انداخته شده باشند! از کجا باید اسناد و احوال را به ایران بدهند ؟ بجز خود کسانی که مرتکب قتل این عزیزان شده اند!