۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

بازگشت مهاجران افغان به كشورشان كند شد



1390/8/7 شنبه
بازگشت مهاجران افغان به كشورشان كند شد
دفتر پناهندگان سازمان ملل روز شنبه اعلام كرد كه روند بازگشت پناهندگان افغان به كشورشان در سال جاري با افت چشمگيري رو به رو بوده و كارشناسان اين امر را به ناامني در اين كشور نسبت مي دهند
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايرنا، امسال 43 هزار افغان از كشور پاكستان و 17 هزار افغان از كشور ايران به سرزمين خود بازگشته اند.
اگر چه بازگشتگان از ايران، دو برابر تعداد مشابه در سال گذشته هستند، اما شمار افغان هاي بازگشته از پاكستان، حدود 60 درصد كاهش نشان مي دهد.
اين در حالي است كه بيشتر افغان هاي پناهجو در پاكستان، در مناطق پرتنش اين كشور زندگي مي كنند كه يكي در مرز شمال غربي (خيبرپختونخوا) و ديگري در بلوچستان واقع است.
در سال هاي اخير، القاعده و شبكه حقاني از پاكستان به دولت افغانستان و نيروهاي ائتلافي در اين كشور حمله مي كنند و به ويژه، مرزهاي شرقي و جنوبي افغانستان را ناامن كرده اند.
به گفته دفتر پناهندگان سازمان ملل، بيشتر افغان هايي كه حاضر به بازگشت نيستند، مشكلات امنيتي و عدم فرصت و امكانات براي آغاز دو باره زندگي در كشورشان را مهم ترين دلايل باقي ماندن در كشورهاي ميزبان مي دانند.
در طول سال ها جنگ داخلي افغانستان، بسياري از شهروندان اين كشور به كشورهاي همجوار، به ويژه پاكستان و ايران گريختند.
سازمان ملل مي گويد هم اكنون حدود يك ميليون و هفتصد هزار افغاني در كشور پاكستان زندگي مي كنند كه نيمي از آنان در خارج از كشورشان به دنيا آمده اند و در افغانستان خانه و زندگي ندارند.
در حالي كه نرخ بازگشت افغان هاي مهاجر در پاكستان به شدت كاهش يافته، سرعت بازگشت افغان ها از ايران نسبت به سال 2010 دو برابر شده است كه اين امر شايد به كاهش بازار كار افغان ها در ايران مربوط باشد.
از سال 2002 تا كنون، چهار ميليون و ششصد هزار افغاني به كشور خود بازگشته اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر