۱۳۹۰ آبان ۹, دوشنبه

اتباع خارجي تا پايان آبان‌ماه كارت آمايش 7 را دريافت كنند


1390/8/8 يكشنبه
اتباع خارجي تا پايان آبانماه كارت آمايش 7 را دريافت كنند
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري فارس گفت: پايان ماه جاري آخرين فرصت براي اتباع خارجي است تا به منظور دريافت كارت آمايش به اين اداره مراجعه كنند.
 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس، علي فرهادي با اعلام اينكه تاكنون اكثر اتباع مجاز اين استان براي اخذ كارت آمايش هفت ثبتنام كرده و كارت خود را دريافت كردهاند، اظهار داشت: پايان آبان ماه جاري آخرين فرصت اتباع خارجي مجاز است كه ميتوانند با مراجعه به اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري فارس ضمن ثبتنام و تكميل موارد خواسته شده به منظور دريافت كارت آمايش هفت اتباع خارجي اقدام كنند.
فرهادي ادامه داد: با توجه به فرصت كوتاه باقيمانده به آن دسته از اتباع خارجي كه تا كنون براي ثبتنام و دريافت كارت آمايش هفت به هر دليلي مراجعه نكرده و يا اقدامي را صورت ندادهاند متذكر ميشود از اين فرصت 20 روزه باقيمانده استفاده و به منظور اخذ كارت خود اقدام كنند.
وي اضافه كرد: با پايان يافتن مهلت قانوني اعلام شده برابر مقررات و ضوابط، آن دسته از اتباع خارجي كه نسبت به ثبتنام اقدام نكنند، اتباع غيرمجاز تلقي و بايد خاك جمهوري اسلامي ايران را به مقصد كشور خود ترك كنند.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري فارس در ادامه بيان داشت: كارتهاي آمايش هفت فقط در محدوده زمان مشخص كه در كارت تعريف و ذكر شده داراي اعتبار است و چنانكه اين اتباع متقاضي اشتغال يا تردد يا سكونت در مكان غير و خارج از محدوده ذكر شده باشند بايد خود به طور مستقل در راستاي روند قانوني و اخذ مجوزهاي لازم اقدام كنند و پس از اخذ مجوزهاي قانوني اين امر امكانپذير است.

نخستين دوره آموزش اتباع افغاني در شهرستان تفت برگزارشد



1390/8/8 يكشنبه
نخستين دوره آموزش اتباع افغاني در شهرستان تفت برگزارشد
مركز آموزش فني و حرفهاي امام خميني تفت، اولين دوره برق خودرو درجه 2 را براي اتباع افغاني در شهرستان تفت در مهرماه سال 90 برگزار كرد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري پانا ، مهر ماه سال جاري دوره برق خودرو درجه 2 به مربيگري احمد پور دهقاني جهت آموزش اتباع افغاني در مركز آموزش فني و حرفهاي امام خميني تفت برگزار گرديد.
 شايان ذكر است: اين دورهها با همكاري نماينده كميساريايي سازمان ملل متحد، جهت رشد مهارت اتباع خارجي در استان يزد برگزار ميشود.
گفتني است بسته هايي حاوي نوشت افزار در پايان آموزش دوره به اتباع افغاني هديه گرديد.

بازگشت مهاجران افغان به كشورشان كند شد



1390/8/7 شنبه
بازگشت مهاجران افغان به كشورشان كند شد
دفتر پناهندگان سازمان ملل روز شنبه اعلام كرد كه روند بازگشت پناهندگان افغان به كشورشان در سال جاري با افت چشمگيري رو به رو بوده و كارشناسان اين امر را به ناامني در اين كشور نسبت مي دهند
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايرنا، امسال 43 هزار افغان از كشور پاكستان و 17 هزار افغان از كشور ايران به سرزمين خود بازگشته اند.
اگر چه بازگشتگان از ايران، دو برابر تعداد مشابه در سال گذشته هستند، اما شمار افغان هاي بازگشته از پاكستان، حدود 60 درصد كاهش نشان مي دهد.
اين در حالي است كه بيشتر افغان هاي پناهجو در پاكستان، در مناطق پرتنش اين كشور زندگي مي كنند كه يكي در مرز شمال غربي (خيبرپختونخوا) و ديگري در بلوچستان واقع است.
در سال هاي اخير، القاعده و شبكه حقاني از پاكستان به دولت افغانستان و نيروهاي ائتلافي در اين كشور حمله مي كنند و به ويژه، مرزهاي شرقي و جنوبي افغانستان را ناامن كرده اند.
به گفته دفتر پناهندگان سازمان ملل، بيشتر افغان هايي كه حاضر به بازگشت نيستند، مشكلات امنيتي و عدم فرصت و امكانات براي آغاز دو باره زندگي در كشورشان را مهم ترين دلايل باقي ماندن در كشورهاي ميزبان مي دانند.
در طول سال ها جنگ داخلي افغانستان، بسياري از شهروندان اين كشور به كشورهاي همجوار، به ويژه پاكستان و ايران گريختند.
سازمان ملل مي گويد هم اكنون حدود يك ميليون و هفتصد هزار افغاني در كشور پاكستان زندگي مي كنند كه نيمي از آنان در خارج از كشورشان به دنيا آمده اند و در افغانستان خانه و زندگي ندارند.
در حالي كه نرخ بازگشت افغان هاي مهاجر در پاكستان به شدت كاهش يافته، سرعت بازگشت افغان ها از ايران نسبت به سال 2010 دو برابر شده است كه اين امر شايد به كاهش بازار كار افغان ها در ايران مربوط باشد.
از سال 2002 تا كنون، چهار ميليون و ششصد هزار افغاني به كشور خود بازگشته اند.

۱۳۹۰ آبان ۷, شنبه

اتباع افغاني تنها يكسال مي توانند درايران اقامت داشته باشند


1390/8/3 سه شنبه
اتباع افغاني تنها يكسال مي توانند درايران اقامت داشته باشند
رئيس پليس مهاجرت و امور اتباع نيروي انتظامي گفت: طبق قانون جديد اتباع افغاني كه از كشور ترد مي شوند مي توانند با دريافت ويزا وارد كشور و تنها حداكثر يك سال در كشور اقامت داشته باشند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از  خبرگزاري پانا ،سردار محمود صادقي افزود: بر اساس مقررات جديد اتباع افغاني تنها با دريافت ويزا ميتوانند وارد كشور شوند و ويزا اوليه براي افرادي كه قبلا اقامت غير قانوني داشته اند و از كشور ترد شده اند سه ماهه خواهد بود.
وي ادامه داد: درصورت تمايل اين افراد براي اقامت بيشتر در ايران مي توانند ويزاي خود را تا 9 ماه ديگر تمديد مي كنند اما پس از 9 ماه نمي توانند در كشور اقامت داشته باشند چرا كه ويزاي اين افراد قابل تمديد نخواهد بود.
سردار صادقي اظهارداشت: پليس به شدت با ورود و يا حضور اتباع خارجي كه بدون داشتن كارت اقامت و يا ويزا برخورد مي كند و اين افرد كه اكثر انها اتباع افغاني هستند از كشور ترد خواهند شد.
رئيس پليس مهاجرت و امور اتباع كشور اظهارداشت: اقامت افغاني هايي كه داراي كارت اقامت و يا ويزا هستند بلا مانع است و اين افراد مي توانند تازماني كه ويزاي آنها داراي اعتبار است در كشور حضور داشته باشند.

۱۳۹۰ مهر ۲۴, یکشنبه

هفت هزار تبعه بيگانه در خراسان جنوبي ساكن هستند


1390/7/23 شنبه
 هفت هزار تبعه بيگانه در خراسان جنوبي ساكن هستند
معاون سياسي و امنيتي استاندار خراسان جنوبي از سكونت سه هزار و 500 مهاجر افغاني داراي مجوز در استان خبر داد و گفت: پيش بيني مي شود سه هزار و 700 تبعه غير مجاز نيز در استان حضور داشته باشند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر، محمد ابراهيم افشاري ظهر شنبه در نشست شوراي هماهنگي سازمان ثبت و احوال استان با اشاره به اينكه خراسان جنوبي در بسياري از زير ساخت هاي توسعه از ساير استانهاي كشور پائين تر است، افزود: با تمام كمبود ها در اين استان در بسياري از زمينه ها رتبه اول كشور را داريم.
وي با بيان اينكه خراسان جنوبي در ثبت آمار حياتي رتبه اول و دوم كشور را دارد، اظهارداشت: اين استان علي رغم هم مرز بودن با كشور نا امن افغانستان از امن ترين استانهاي كشور است.
خراسان جنوبي كمترين آمار مهاجرين خارجي را دارد
معاون سياسي و امنيتي استاندار خراسان جنوبي وجود مردم متدين و خوب و همدلي و هماهنگي بين دستگاه هاي اجرايي استان را علل وجود امنيت در استان دانست و بيان كرد: خراسان جنوبي با وجود داشتن مرز مشترك طولاني با كشور افغانستان كمترين مهاجران خارجي را در استان دارد.
وي از سكونت سه هزار و 500 تبعه افغاني دراي مجوز در استان خبر داد و افزود: پيش بيني مي شود كه سه هزار و 700 تبعه غير مجاز نيز در استان حضور داشته باشد.
افشاري به وجود افراد مشكوك التابعه در روستاهي مرزي استان اشاره كرد و ادامه داد: در گذشته بسياري از مهاجرين از اسناد هويتي ايرانيان دست يافته و از آن سوء استفاده نموده اند كه اين افراد شناسايي و اقدامات برخوردي قانوني با آنها در حال انجام است.

یادداشت سردبیر:
خب حالا می توانیم بگوییم که دستاورد اسماعیل خان در بخشیدن کیلومترها خاک افغانستان لا اقل برای ساکنین محلی چه خواهد بود. آنزمان اسماعیل خان به بومیان گفته بود که شما ایرانی می شوید و به نفع شماست. حالا اسماعیل خان کجاست که ایران به این مردم مجهول الهویه اطلاق می کند؟ او باید پاسخگو باشد.

بيش از 12هزار ازدواج زن ايراني با اتباع خارجي ثبت نشده است


1390/7/23 شنبه
بيش از 12هزار ازدواج زن ايراني با اتباع خارجي ثبت نشده است
مديركل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور گفت:‌ به احتمال زياد بيش از 12 هزار ازدواج زن ايراني با اتباع خارجي هنوز ثبت نشده است
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس سيد  محمد تهوري درباره وضعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با اتباع خارجي اظهار داشت: 12 هزار ازدواج زن ايراني با اتباع خارجي در كشور ثبت شده است.
وي ادامه داد: حاصل اين ازدواج‌ها 53 هزار فرزند بوده است كه از اين تعداد حدود 9 هزار نفر براي تابعيت تشكيل پرونده دادند كه در حال طي كردن سيكل اداري است، 2هزار نفر نيز هنوز درخواست تابعيت نداده‌اند و مابقي نيز به سن 18 سال براي درخواست تابعيت نرسيده‌اند.
مدير كل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور بيان داشت: فرزندان حاصل از اين ازدواج با رسيدن به سن 18 سال مي‌توانند در خواست تابعيت ايراني بدهند.
تهوري يادآور شد:‌ فرزندان زنان ايراني تا رسيدن به سن 18 سالگي مي‌توانند از تمامي امكانات تحصيلي و رفاهي استفاده كنند.
بر اساس قانون مدني كشور ازدواج اتباع خارجي با زنان ايراني بايد با اطلاع دولت باشد و در غير اين صورت تمام ازدواج‌هايي كه بعد از سال ۸۰ صورت گرفته باشد غيرقانوني محسوب مي‌شود.ماده۱۰۶۰ قانون مدني كشور ازدواج زن ايراني با اتباع خارجي را به كسب اجازه مخصوص از طرف دولت موكول كرده به طوري كه تنها به فرزندان زنان ايراني كه با مجوز رسمي با مردان خارجي ازدواج مي‌كنند و در ايران متولد مي‌شوند،‌شناسنامه داده مي‌شود.

یادداشت سردبیر:
وقتی برای فرزندان زن ایرانی حقی قائل نشوند دیگر برای مهاجر حقی از سوی آنان متصور نخواهدبود

۱۳۹۰ مهر ۲۰, چهارشنبه

ايران تحت فشار جمعيت ميليوني پناهندگان و اتباع غيرقانوني است


1390/7/20 چهارشنبه
ايران تحت فشار جمعيت ميليوني پناهندگان و اتباع غيرقانوني است
معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور گفت: ايران به شدت تحت فشار جمعيت يك ميليوني پناهندگان و دو مييلوني افغانهاي غير قانوني است.


به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر،علي عبدالهي به منظور تبيين مواضع و سياستهاي اصولي كشور در حوزه پناهندگان در شصت و دومين جلسه اكسكام به ژنو شركت كرد و با اشاره به افزايش مستمر كمك‌ها در دو سال اخير، گفت: متاسفانه بودجه قراردادهاي كميساريا با ايران حتي كفاف هزينه يك روز پناهندگان را نيز نمي‌دهد.

وي در ملاقات با سوئينگ رئيس سازمان مهاجرت ضمن تشريح ظرفيت‌هاي محدود كشورهاي ميزباني چون ايران براي پذيرش مهاجر اعلام كرد كه چون با فنآوري‌ها جديد امكان رصد شكل گيري مهاجرت‌هاي سنگين از قبل ممكن است، مطلوبترين راه حل جلوگيري از ايجاد موجهاي جديد مهاجرت خصوصاً مهاجرتهاي غير قانوني، تمركز و توجه به كشورهاي مبداء است.

معاون وزير كشور در اين ديدار خواستار گسترش فعاليت‌هاي سازمان مهاجرت در ايران، راه‌اندازي اكادمي بين المللي مهاجرت و نيز كمك به اتباع افغاني غير قانوني براي بازگشت به افغانستان شدند.

خانم فلر دستيار حمايتي كميسارياي پناهندگان سازمان ملل نيز در ديدار با عبدالهي با ابراز شگفتي از حجم حمايت‌هاي نوعاً ابتكاري جمهوري اسلامي ايران از پناهندگان، اظهار داشت:مي دانيم انتظاراتي كه از كميساريا داشتيد برآورده نشده، اما در حال بررسي راهكارهايي براي كاهش اين مشكلات هستيم.

عبدالهي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران به شدت تحت فشار جمعيت يك ميليوني پناهندگان و 2 ميلوني افغانهاي غير قانوني است، تصريح كرد: وضعيت پذيرش پناهندگان رخدادي غير مترقبه است كه موجب بروز مشكلاتي براي ايرانيان و نيز در پاره‌اي موارد براي پناهندگان شده است.

 در اين ديدار جماهير انوري وزير مهاجرت افغانستان نيز در ديدار با معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور خواستار مساعدت و مداراي بيشتر در خصوص اتباع افغاني غير قانوني شد و رضايت دولت متبوعش را از رويكرد انساني و اسلامي جمهوري اسلامي ايران نسبت به افغانهاي قانوني و غير قانوني ابراز داشت.

رئيس هيئت اعزامي جمهوري اسلامي ايران همچنين با كليم برگر رئيس سازمان بين المللي صليب سرخ در مقر اين سازمان ديدار و گفتگو كرد.

رئيس سازمان بين المللي صليب سرخ ضمن برشمردن توانائي‏هاي كشور در مواجه با بلاياي طبيعي در كشور و نيز كمك‌هاي اخير به سيل پاكستان و فحطي زدگان سومالي، همكاري‌هاي صليب سرخ با جمعيت هلال احمر را مثبت ارزيابي كرد.

كليم برگر همچنين با اعلام آمار پناهندگان و اتباع افغاني غير قانوني در كشور خواستار ورود سازمان به مباني بهداشتي و درماني اين گروه جمعيتي و نير كمك به بازگشت داوطلبانه آنان شد.

جلسات جداگانه‌اي با كميسر عالي و دستيار حمايتي وي، رئيس جمعيت صليب سرخ جهاني رئيس سازمان پزشكان بدون مرز، رئيس و اعضاء كشورهاي گروه پشتيبان، وزير مهاجرت افغانستان و هيئت همراه، كميته پناهندگان نروژي و رئيس سازمان مهاجرت IOM و نيز دومين جلسه كميته فني اجلاس راهبردي پناهندگان افغاني و نيز بازديد از يك مركز پناهندگان سوئيس از جمله برنامه‌هاي معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور و هيئت همراه وي در ژنو بود.

جلسه كميته اجرائي كميسارياي عالي سازمان ملل (اكسكام)در امور پناهندگان سالانه در مقر اروپائي سازمان ملل در شهر ژنو برگزار و طي آن رويه ها ،وقايع ،برنامه ها ،بودجه بندي و سياست‌هاي سالانه، ميان و بلند مدت حوزه پناهندگان بررسي ‏شد.

همچنين مقرر شد در دومين جلسه كميته‌هاي فني مشترك ميان جمهوري اسلامي ايران، پاكستان، افغانستان و كميسارياي عالي پناهندگان براي تدارك برگزاري كنفرانس كنفرانس بين المللي «راه حل راهبردي براي پناهندگان افغان در مورد حمايت از بازگشت داوطلبانه ، ادغام مجدد پايدار و مساعدت به كشورهاي ميزبان » كنفرانس صرفا بر امور پناهندگان تمركز و از ورود به حوزه اتباع افغاني غير قانوني اجتناب كند.

یادداشت سردبیر:
 بخوبی این فشار را احساس می کنیم! بابت عوارض شهرداری 6ماه 170تا 320هزار تومان      بابت صدور کارت مزخرف و بی استفاده آمایش شش ماه نفری 4200تومان      بابت کارت کارگری نفری 142هزارتومان      بابت ثبت نام در مدارس نفری 150تا 370 هزار تومان! آخرش یارانه هم که خبری نیست. یه ضرب و جمع بزنید ببینید سالیانه چه رقمی را از افغانها دریافت می کنید و هیچ گونه خدماتی هم به آنها نمی دهید. بعد بگویید

پناهندگي افغان هاي ساكن ايران لغو مي شود


1390/7/20 چهارشنبه
 پناهندگي افغان هاي ساكن ايران لغو مي شود.
پايان سال 88 سيد تقي قائمي، مديركل سابق امور اتباع بيگانه و مهاجرين خارجي وزارت كشور از ورود روزانه پنج هزار افغان به صورت غيرقانوني به ايران خبر داد. اين رقم در حالي برآورد شده بود كه تعداد خروجي ها روزانه حدود 1500 نفر و اين ميزان ورود، اوج تردد غيرمجاز افغان هايي بود كه ايران را مدينه فاضله يي براي يافتن زندگي بهتر مي پنداشتند. اما برخوردهاي مقامات دولت ايران ظرف سال هاي 89 و 90 با ورود غيرمجاز افغان ها: تخصيص اعتبارات بيشتر براي انسداد مرزهاي شرقي، صدور حكم اعدام براي حدود 300 افغان كه علاوه بر ورود غيرمجاز مرتكب تخلفات گسترده هم در خاك ايران شده بودند، منع موقت صدور سوخت به اين كشور و اجراي طرح آمايش 7، نشانگر آن بود كه صبر دولت ايران از اين آمد و شد بدون مجوز كه منجر به اشغال فرصت هاي شغلي، اتلاف يارانه ها و افزايش آمار جرايم عمد و غيرعمد مي شد لبريز شده و اين بار، قصد بر اين بود كه اين ناخوانده هاي بي دعوت، به كشور خود كه چندان هم به ورودشان خوشامد نمي گفت، بازگردانده شوند. 16 مهر ماه سال جاري، مهلت حضور غيرقانوني افغان ها پايان يافت و اكنون اميد دولت بر اين امر استوار است كه از اين پس اين ترددها كه فقط با انگيزه كسب درآمد صورت گرفته، پايان يافته يا به رقمي در حد صفر نزديك شود. حضور هيات هاي افغانستان در ايران ظرف سه ماه گذشته و بازتاب مذاكرات اين هيات ها با مقامات دولت ايران اما نشان از خوشنودي افغانستان از سرسختي دولت ايران ندارد. بويژه آنكه، دولت ايران با اجراي اين مقررات سختگيرانه قصد را بر پايان دادن به اعتبار تمام گواهي هاي پناهندگي اعطاشده به اتباع افغان كه ظرف 30 سال گذشته در ايران سكونت داشته اند مستقر كرده است. «سيدمحمد تهوري»: مدير اداره كل امور اتباع بيگانه و مهاجرين خارجي وزارت كشور در گفت وگو با «اعتماد»، درباره برخي پيامدهاي حضور 30 ساله افغان ها در ايران و پايان يافتن اين حضور صحبت مي كند:
    در این پرسش و پاسخ یک طرفه که هیچ نماینده مهاجری مثل تمام این سالها حضور نداشته است. بازهم یک طرفه دعواشده است و برای این که یک طرفه  قضاوت نشود در پایان این  خبر در بخش یادداشت سردبیر به خود اجازه پاسخ دادن از زبان مهاجرین افغانی در ایران را داده ایم. البته قبلا از روزنامه اعتماد  عذر خواهی می کنیم که در مطلبشان دست می بریم.
    ارديبهشت ماه سال گذشته اعلام شد كه حدود پنج هزار افغان در ايران زنداني هستند و براي 280 نفر از آنها هم حكم اعدام صادر شده است. شنيده مي شود كه افغان هاي زنداني، افرادي هستند كه به صورت غيرمجاز وارد كشور شده و جرايمي همچون قاچاق مواد مخدر مرتكب شده اند. تعداد زندانيان افغان در زندان هاي ايران بارها مورد اعتراض دولت افغانستان بوده و در افغانستان هم اعتراضاتي در مقابل سفارت ايران صورت گرفته و مسوولان دولت افغانستان هم بارها به اعتراض اعلام كرده اند كه ايران موظف است محكومان افغان را به افغانستان تحويل دهد. در حالي كه هنوز توافقنامه استرداد محكومان دو كشور نهايي نشده. علت اعتراض دولت افغانستان به زنداني كردن مجرمان افغان در ايران چيست؟
    هر چند اصل اين سوال به قوه قضاييه برمي گردد ولي تا آنجا كه ما مطلع هستيم، تمام اين افراد تخلف ديگري غيراز ورود غيرمجاز داشته اند كه سرقت، قاچاق مواد مخدر، نزاع هاي داخلي و قتل بين افغان ها از جمله اين تخلفات است. اما بايد از مسوولان دولت افغانستان پرسيد كه به چه علت معترض هستند. قوانين و مقررات هر كشور بايد مورد پذيرش باشد همانطور كه امروز تعدادي از اتباع ايراني در زندان هاي افغانستان دوران محكوميت خود را سپري مي كنند.
   
    اين زندانيان چه تعدادي هستند؟
    اين سوال را از دستگاه هاي ذي ربط پيگيري كنيد.
   
    استرداد محكومان بر اساس سر به سر است ؟
    استرداد سر به سر هيچگاه مطرح نبوده بلكه توافقي بين دو دولت انجام شده كه هنوز هم نهايي نشده و بر مبناي اين توافق، كشورها مخير بوده اند كه براي بازگرداندن محكومان خود درخواست كنند اما اجازه نهايي با كشور محل وقوع جرم است. دولت ايران تا امروز نسبت به زنداني شدن اتباع خود در افغانستان اعتراضي نداشته البته مقامات در حال پيگيري وضع آنها هستند اما به نظر مي رسد كه اعتراض مسوولان دولت افغانستان ناشي از توقعات آنهاست و بايد سوال كرد كه چرا چنين درخواست هاي غيرمعقولي دارند.
   
    يكي ديگر از اعتراضات دولت افغانستان، كاربرد برخي واژه ها مثل طرد، اخراج، ساماندهي و جمع آوري افغان هاي غيرمجاز از سوي مقامات دولت ايران بوده است. حدود دو ماه قبل، هياتي از شوراي ملي افغانستان به ايران سفر كرد و پس از آنكه علاءالدين بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي مجلس ايران جمله «افغانستان يك كشور اشغال شده است» را به كار برد، دكتر زلمي زابلي يكي از اعضاي اين شورا در اعتراض و خطاب به آقاي بروجردي گفت دولت ايران هرگاه قصد فشار آوردن به افغانستان را دارد يا به اخراج مهاجران افغانستان دست مي زند يا صادرات سوخت را متوقف مي كند. آيا دولت ايران از مهاجران افغان به عنوان يك حربه سياسي استفاده مي كند؟
    به هيچ وجه اينطور نيست. سوابق هم اين را نشان مي دهد كه طي سه دهه گذشته كه افغانستان درگير اشغال و جنگ هاي داخلي بود، كشور ايران، نخستين كشوري بود كه مهاجران افغان را پذيرفته و اردوگاه هايي براي اسكان آنها ايجاد كرد و آنها از تمام امكانات مثل شهروندان ايراني برخوردار شدند. البته اين پذيرش تا 10 سال قبل بدون محدوديت بود اما امروز هم، حدود يك ميليون نفر از افغان هايي كه طي سه دهه گذشته به ايران آمده اند در ايران ساكن هستند و آن تعدادي را كه ما غيرمجاز مي ناميم، افغان هايي هستند كه پس از تشكيل حكومت انتقالي افغانستان به صورت غيرمجاز وارد ايران شده اند. اما غيراز اين افراد، باقي اتباع افغان از امكانات درماني و تحصيلي و خدمات شهري استفاده كردند . همان جمعيت يك ميليون نفري افغان هايي كه به صورت مجاز در ايران حضور دارند، اقدامي براي اخراج و طرد آنها صورت نمي گيرد. سال قبل 11 هزار نفر از اتباع افغان مجاز، داوطلبانه به افغانستان بازگشتند. دولت افغانستان به دنبال اين است كه به طريقي اتباع غيرمجاز خود را در ايران ماندگار كند و به همين سبب، اين افراد را با واژگاني همچون مهاجر و مجاهد معرفي مي كند كه دولت ايران هم زير بار اين موضوع نمي رود. در اين رابطه لازم است يادآوري كنم كه با وجود غيرقانوني بودن اين افراد، مقامات كشورمان ابلاغ كردند كه فرزندان اين قشر از تحصيل محروم نباشند كه از اين امر هم برخوردار شدند.
   
    عنوان اين افراد از نظر دولت ايران چيست؟
    ما آنها را به عنوان افغان هاي غيرمجاز و غيرقانوني مي شناسيم زيرا به صورت غيرمجاز و به شيوه قاچاق و مخفيانه وارد كشور شده اند يا در مواردي ويزا هم گرفته و بايد در موعد مقرر، خاك ايران را ترك كنند كه بيشتر از مهلت ويزا در ايران مي مانند.
   
    كشورهاي دنيا اين افراد را چگونه خطاب مي كنند؟
    افراد غيرقانوني كه برابر قوانين و مقررات جاري كشورشان با آنها برخورد مي كنند.
   
    آيين نامه نحوه بازگشت افغان ها از سال 81 مصوب و تنظيم و لازم الاجرا شده اما از سال 81 تا سال گذشته كه مصوبه شوراي عالي امنيت ملي بر بازگشت افغان ها به افغانستان تاكيد كرده، شاهد تعلل دولت ايران در بازگرداندن افغان ها يا انسداد مرزها و جلوگيري از ورود غيرمجاز افغان ها بوده ايم. اين تعلل، اين ترديد را ايجاد مي كند كه ممكن است دولت ايران در تسامح در اخراج افغان ها در پي مابه ازاهاي سياسي باشد.
    اجراي اين آيين نامه دستخوش برخي مسائل داخلي و خارجي بوده و به همين دليل، به خوبي اجرا نشده است. مثلا، يكي از زمان هاي بازگشت با فصل زمستان مصادف بوده و دولت ايران با مشاهده آن گروه از افغان هايي كه بازگردانده شده و دچار مشكلات فراوان شدند، دستور به توقف اجراي طرح بازگشت داد يا حوادثي در افغانستان رخ داده و آن دولت درخواست داشته كه ايران مساعدت هايي داشته باشد. يكي از زمان هاي بازگشت هم با انتخابات افغانستان مصادف بود و مقامات دولت افغانستان به ايران متوسل شدند و درخواست كردند كه زمان بازگشت به تعويق بيفتد.
   
    در طرح جديد ساماندهي، مجازات ادامه حضور اتباع افغان غيرمجاز و ورود مخفيانه آنها تا چه حد تشديد شده است؟
    در طرح ساماندهي، انسداد صددرصدي مرزها مورد تاكيد قرار گرفته و مراقبت هاي پليس از مرز هم پيش بيني شده كه اگرافغان ها به طريقي بتوانند از مرز عبور كنند، در لايه هاي بعدي دستگير شوند. سه اردوگاه در سه استان كشور هم براي انتقال بازداشت شدگان فعال شده و اتباع افغاني كه به صورت غيرمجاز وارد كشور شوند، در مرتبه اول دستگيري، تعهد سپرده و طرد مي شوند اما در دفعات دوم و سوم، در اين اردوگاه ها نگهداري مي شوند و مدت نگهداري آنان با توجه به تعداد دفعات ورود غيرمجاز متناوب است.
   
    اردوگاه هاهم اكنون در حال پذيرش است؟
    اردوگاه مشهد در حال پذيرش افغان هاي بازداشت شده است. البته زمان قطعي اجراي مجازات هاي جديد از 16 مهرماه است كه مهلت حضور افغان هايي كه در طرح هاي سرشماري شركت نكرده يا كارت اقامت مجاز ندارند، به پايان مي رسد و از روز 16 مهرماه اين افراد در هر نقطه از كشور دستگير و به اردوگاه ها منتقل مي شوند. علاوه بر انتقال به اردوگاه، سيستم بيومتريك در تمام كشور فعال شده و هر تبعه افغان كه در هر نقطه از ايران بازداشت شود، انگشت نگاري شده و مشخصات او در سيستم كشوري ثبت مي شود. علاوه بر آنكه مشخصات تمام افغان هايي كه در طرح سرشماري شركت كردند هم با سيستم بيومتريك ثبت شده است. لايحه تشديد مجازات قاچاقچيان انسان و كارفرمايان و اسكان دهندگاني كه اتباع غيرمجاز را به كار گرفته يا سرپناه در اختيار آنها قرار دهند، مراحل تصويب را مي گذراند و گشت هاي وزارت كار هم موظف به پيگيري الزامات آمايش هفت است كه فقط اتباع افغان داراي كارت اشتغال، مشغول به كار باشند.
   
    وزير كشور چندي پيش در نشست شوراي مشترك با نمايندگان كميسيون هاي افغان اعلام كرد كه ايران به نيروي كار افغان نياز دارد و اگر افغان ها از كشور بروند، دولت در پرداخت دستمزدها با مشكل مواجه مي شود. شنيده ايم كه رقمي در حدود يك ميليون و 500 هزار فرصت شغلي كشور توسط افغان ها اشغال شده است. اگر فرض را بر اين بگيريم كه دوسوم اين فرصت هاي شغلي توسط افغان هاي غيرمجاز اشغال شده باشد، پس از اخراج اين افراد، اشتغال افغان هايي كه صاحب كارت اقامت مجاز هستند، چگونه خواهد بود؟
    وزارت كار اعلام كرده 300 هزار فرصت شغلي مازاد وجود دارد كه مي تواند در اختيار اتباع بيگانه قرار گيرد اما طرح ساماندهي و سرشماري از وجود 500 هزار فرصت شغلي مازاد خبر مي دهد كه اين ميزان در طرح ساماندهي ابلاغ شده و ما اين چرخه را در طرح ساماندهي حفظ مي كنيم. با خروج افغان هاي غيرمجاز از كشور، حدود 500 هزار افغان كه داراي كارت اشتغال هستند در كشور باقي مي مانند كه اعتبار اين كارت ها يك ساله بوده و پس از پايان اعتبار كارت ها، اتباع افغان موظفند از كشور خارج شده و براي دريافت كارت اشتغال جديد، از طريق دفاتر كفالت براي بازگشت به ايران اقدام كنند كه دفاتر هم اين افراد را براساس توانمندي شان و نياز شغلي ، توزيع مي كند.
   
    به لايحه تشديد مجازات قاچاقچيان انسان اشاره كرديد. آيا تا امروز قاچاقچياني كه افغان ها را بطور غيرمجاز از مرز ايران عبور داده اند، مجازات شده اند؟
    موارد كمي اتفاق افتاده، زيرا اشكالي در تفسير قانون وجود داشته و به همين علت، مجازات ها به صورت جدي اعمال نشده است.
   
    اما قانون مجازات عبوردهندگان از مرز در سال 67 مصوب شده. از سال 67 تا امروز قانون اجرا نشده؟
    تفسير دستگاه هاي ذي ربط از اين قانون اين است كه اين افراد از مرز عبور مي كنند اما دستگيري آنها در عمق كشور اتفاق مي افتد و اين شيوه دستگيري مشمول قاچاق و عبور غيرمجاز قرار نمي گيرد.
   
    تا به حال هيچ دستگيري اي در مرز اتفاق نيفتاده؟
    اتفاق افتاده اما شبكه قاچاق انسان معمولابه گونه يي برنامه ريزي مي كند كه كمتر به دام ماموران بيفتد و معمولاعناصري را اجير مي كنند كه عناصر اصلي نبوده و آنها هم در زمان لازم، فرار مي كنند.
   
    فكر مي كنيد سرنخ قاچاق افغان ها، در داخل ايران است يا خارج از ايران؟
    هم در ايران و هم در افغانستان. بخش قابل توجهي از اعضاي شبكه قاچاق افغان ها، تبعه افغانستان هستند.
   
    يعني اتباع ايراني كمتر دخالت دارند؟
    بله چون افغان ها با اين روند آمد و رفت غيرقانوني آشناتر هستند و براي قاچاق هر افغان، رقمي حدود 300 تا 700 هزار تومان نصيب شان مي شود.
   
    بنابرماده 4 آيين نامه پناهندگان كه دولت ايران در سال 1342 تصويب كرده، پناهنده فردي است كه هدفي غيراز كسب و كار در كشور مقصد داشته باشد. ماده 11 همين قانون مي گويد وقتي شرايط كشور مبدا به حالت عادي برگشت، پناهنده بايد به كشور خودش بازگردد. تاكيدات اين دو ماده قانون، بسيار صريح است و در حالي كه طي اين سال ها، و با سركوب شدن طالبان، شكلي از حضور دشمن در اين كشور پايان يافته اما همچنان شاهد حضور افغان هايي در ايران هستيم كه علاوه بر اجازه زندگي در ايران، قصد حضور را كسب درآمد اعلام مي كنند. با وجود اين قانون در پي اجراي طرح اخراج افغان ها از ايران، آن تعداد كه در ايران مي مانند چه عنواني دارند؟ پناهنده، مهاجر يا نيروي كار؟
    قبول دارم كه امروز هيچ يك از افغان هايي كه ما آنها را پناهنده مي دانيم، ويژگي پناهنده را ندارند.
   
    حتي افغان هايي كه عنوان رسمي پناهنده را از دولت ايران دريافت كرده اند؟
    بله. چون طبق همان قانوني كه شما هم اشاره كرديد، اين افراد تا زماني كه شرايط احراز پناهندگي را داشته باشند و در كشور افغانستان مورد تهديد باشند يا به لحاظ جرم سياسي تحت پيگرد و تعقيب باشند و جرات بازگشت به افغانستان را نداشته باشند، پناهنده تلقي مي شوند در حالي كه امروز در افغانستان چنين شرايطي وجود ندارد و دولت افغانستان در جنگ نيست و اين افراد هم مورد تهديد قرار ندارند. در طرح ساماندهي هم مقرر شده كه براي بازگشت اين افراد هم برنامه ريزي كنيم.
   
    پناهندگاني هم كه سال هاي گذشته لقب پناهندگي را دريافت كرده اند مشمول اين خاتمه اقامت مي شوند؟
    بله و در حال برنامه ريزي هستيم. اين اتفاق هم از همان اغماض هايي است كه ما به لحاظ ويژگي هاي فرهنگي و اعتقادي و هم مرزي و سوابق ديرينه و خدماتي كه افغان ها در ايران انجام دادند و حتي در جنگ عليه عراق هم شركت كردند و شهيد و جانباز شدند، نسبت به دولت افغانستان قايل شده ايم. اما با پايان يافتن شرايط دشوار سياسي در افغانستان بايد مهلت حضور اين افراد را هم پايان يافته تلقي كنيم و اگر اجازه اقامت دريافت مي كنند صرفا به لحاظ تحصيل يا اشتغال باشد و اين اجازه اقامت، ديگر عنوان پناهندگي نيست. آن تعداد از افغان هايي كه از اين پس وارد ايران مي شوند هم عنوان نيروي كار خواهند داشت.
   
    در طول سال هاي گذشته، دولت ايران آن حد كه با حضور غيرقانوني با اتباع افغان مشكل پيدا كرد با اتباع عراق كه آنها هم آمد و رفت به ايران داشتند مشكلي نداشت. چرا حضور افغان ها تا اين حد مشكل ساز بوده است؟ آيا مي توانيم فرض كنيم كه عراقي ها قانونمندتر از افغان ها هستند؟
    شرايط متفاوتي در اين دو كشور حاكم بوده. تعداد اتباع عراقي كه به ايران آمدند هم كم نبود اما دولت عراق از بازگشت اتباع خود استقبال كرد. شرايط عراق هم بهتر از شرايط افغانستان بعد از جنگ بود در حالي كه افغان ها بعد از سركوب طالبان، با اشغال افغانستان از سوي نيروهاي ناتو مواجه شدند. دولت افغانستان هم براي بازگشت اتباع خود چندان موفق عمل نكرده و به نظر مي رسد اشغالگران افغانستان هم تمايلي به بازگشت افغان هايي كه در ايران بوده اند ندارند.
   
    از زمان اجراي طرح ساماندهي در سال گذشته تا امروز چه تعداد افغان به افغانستان بازگشته اند؟
    حدود 11 هزار پناهنده مجاز و حدود 300 هزار افغان كه به صورت غيرمجاز وارد ايران شده بودند، به صورت داوطلبانه عازم افغانستان شده اند. تعدادي نيز با اخذ برگه هاي تعيين تكليف از كشور خارج شده يا در حال خارج شدن هستند.
   
    آيا تعداد دستگيرشدگان از آن 11 هزار پناهنده بيشتر بود؟
    خير. عمده اين افراد خودشان كشور را ترك كردند.
   
    ممكن است بتوانيم با اجراي آخرين مرحله از طرح ساماندهي از 17 مهرماه، پاياني براي ورود غيرمجاز افغان ها به ايران متصور باشيم؟
    اگر تمام ارگان ها به وظايف خودشان عمل كنند بله، اين احتمال وجود دارد. البته هيچ كشوري مدعي نيست كه با مشكل ورود غيرمجاز اتباع خارجي مواجه نباشد.
   
    به صفر نمي رسد. امروز پيش بيني شما از ورود غيرمجاز افغان ها به ايران چه رقمي است؟
    بسيار كاهش يافته. سال قبل، ماهانه پنج هزار رواديد براي افغان ها صادر مي شد و صدور رواديد و سفر به ايران هزينه بسيار زيادي براي آنها ايجاد مي كرد و رقمي كه مي پرداختند، تا دو ميليون تومان هم مي رسيد. حداكثر مهلت حضورشان هم 3 ماه بود و طبيعي بود كه ورود غيرمجاز را ترجيح بدهند، اما در روند جديد، اعتبار رواديد سه ماهه و در داخل كشور تا يك سال قابل تمديد است و الزامي هم براي سفر با هواپيما نيست و پيش بيني مي كنيم كه با اين سهل گيري ها، تعداد ورود غيرقانوني كاهش زيادي داشته باشد.
   
    تا پايان سال 88، روزانه پنج هزار افغان به صورت غيرقانوني وارد مي شدند. اين رقم تا چه حد تغيير كرده؟
    نمي دانم اين آمار را از كجا آورده ايد ولي در حال حاضر تعداد ورودي هاي غيرقانوني بسيار كم شده است.

منبع: روزنامه اعتماد
----------------------------------------------------------
یادداشت سر دبیر:
در مورد زندانیانی که در زندانهای ایران حضور دارند و زندانی هستند.
جرم از اقتضائات هر جامعه مدنی می باشد. وما هم منکر نداشتن هیچ مجرم در جامعه مهاجرین نبوده و نیستیم. ولی در میان این زندانی هایی که نام برده شده است. کسانی هستند که بخاطر دفاع از ناموس خود در برابر یک عنصر ایرانی و بخاطر نداشتن حق شهروندی مجرم شناخته شده اند. یا در نزاع در برابر یک تبعه ایرانی بخاطر افغانی بودن محکوم شده اند و حتی در بعضی موارد به اعدام محکوم شده اند. و زندانیانی که در افغانستان هستند جرایمی چون جاسوسی داشته اند و 90 درصد از این مجرمان قبل از اینکه به محاکمه برسند با گذشت دولت افغانستان فراری داده شده و به ایران بازگردانده شده اند. امیدوارم که منکر این قضیه نباشید.
آنچه که انتظار دولت افغانستان را غیر معقول می نماید. پنهان کاری آزاد کردن زندانیان و حتی شناسایی آنهاست. دولت افغانستان با سعه صدر از دخالتهای عناصر ایران در افغانستان می گذشته و پرده پوشی می کرده است. و حال انتظار دارد که در قبال این گذشت دولت ایران هم مقابله به مثل نماید که ایران همانطور که خواندید .آنرا غیر معقول می داند.شاید اگر اردوگاه اشرف در افغانستان بود ایران خیلی بیشتر از خود گذشت نشان می داد.تا امروز که ما عناصر مجرم شان را مخفیانه آزاد می کنیم و آنها زبانشان هم دراز است.
در مورد اظهارات دکتر زلمی زابلی هم باید اضافه کنیم که:
این نه تنها نظر ایشان بلکه نظر عموم مردم افغانستان و مهاجر است. چیزی را که ما با پوست و گوشت خود احساس کرده و با چشم خود می بینیم که دیگر انکار کردن ندارد و صد البته گفتن ! بازهم جناب دکتر زلمی حقیقت فراموش شده ای را که گوش کر ایرانی ها نمی شنیده گفته اند و به مزاجشان برخورده است. ایرانی ها افغانی های سر به زیر را بیشتر دوست دارد. همانطور که در بخشنامه محرمانه و نانشوته نیروهای انتظامی سرکوفت و شکستن غرور مهاجر از اولین شروط برخورد با افغانی های مهاجر است.
درمورد تانکرهای تیل هم که باید گفت:
این مسئله ای هست که گذشته و پیامدها و علت ظهورش هم مشخص شده است. دیگر طرح این مسئله عجیب می نماید. یک سوال از ایرانی ها: چطور بعد از امضاء تفاهم نامه با کشورهای آسیای مرکزی در باره خط سیر سوخت افغانستان این تانکر ها آزاد شد؟
در مورد لغت های مهاجر و مجاهد باید به لغت نامه مراجعه نمایید! اگر دولت ایران نام دیگری برای این لغات برگزیده است آن دیگر مسئله جداست.
درمورد توقف اخراج مهاجرین هم باید گفت که  در هر پروسه دولت ایران امتیازهای خود را کسب کرده و بعد پروسه را متوقف کرده است. دیگر سرما را که همه احساس می کنیم و چشم داریم و شرایط را همه می بینیم. این عوامل فقط بهانه هایی بیش نیست.
در مورد طرح ساماندهی هم باید بگویم:
جیب ایران پر شده است و بیکاران خود را در این طرح و ظرفیت یک ساله به کار گرفتند. حال دیگر فقط به فکر امتیازهای دیگری هستند تا بر افتخارات خود بیافزایند.
در مورد قاچاق انسان و قاچاقبرها که گفته شده قاچاقبرها بیشتر از افغانستان هستند:
یک سوال: این قاچاق انسان در کدام کشور اتفاق افتاده و از کجا به کجا می آیند؟ بدون بلوچ های ایرانی افغانی ها حتی یک متر هم نمی توانند در خاک ایران دوام بیاورند چه برسد به اینکه به تهران برسند. شما با طرح این موضوع به خودتان اهانت می کنید! یعنی ایران اینقدر بی درو پیکر است که افغانی ها انسان ها را از مرز عبور داده و تا پایتخت ایران بدون ردگیری می رسانند؟
درمورد این قانونی که هی بندش را می آورید: قانون پناهندگی!
دوستان من در آمایش مسخره ای که بصورت اینترنتی برگزار کردید، ابتدا نام مهاجر را برداشته و سپس از خود مهاجر تعهد پناهندگی گرفتید! مهاجر و پناهنده دو مغوله جدا از هم هستند. مهاجرت برای کسب و کار اتفاق می افتد و در تمام قوانین پیش بینی شده است. فکر می کنید ما نفهمیدیم که چکار دارید می کنید؟ همان موقع ما می دانستیم ولی چاره ای نداشتیم.پناهندگی شامل تعداد کمی از اتباع افغانی که در ایران حضور دارند می شود. مثل حکمتیار و خانواده اش مثل فرزند بن لادن که شما از آنها استفاده ابزاری می نمودید. دیگه همه را احمق فرض نکنید. به فرض شما هم که قبول کنیم . شرایط بازگشت از تمام جهات باید فراهم شود. جنگ و درگیری هنوز هم کم نشده بلکه اضافه هم شده است. خودتان خبرهای حملات انتحاری را پخش می کنید. نگذارید بگویم که خودتان طالب را در افسریه و پادگانهای تا نزدیک بومهن آموزش داده و به افغانستان می فرستید. حالا به قول شما جنگ تمام شد، آیا کسب وکار و معاش و خورد و خوراک جمعیتی سه ملیونی را در افغانستان سنجیده اید؟ کشور بحران زده ای که از صدقه سری ایران و پاکستان  روی دست افغانها مانده است، می تواند پاسخگوی نیاز این جمعیت باشد؟ اگر وضعیت مساعد باشد که افغانها بسیار باغیرت تر از شما هستند و گوشه و کنایه های شما را تحمل ندارند.
درمورد مقایسه افغانستانی ها و عراقی ها این را هم اضافه کنید؛
افغانستانی ها کنار شما با عراق جنگیدند و شهید و مجروح و معلول و جانباز دادند و عراقی ها به خاک و ناموستان تجاوز کردند و امروز از وضعیتی بالاتر از افغانستانی ها برخوردار هستند. چون آنها با شما مصالحه نکردند و ما مصالحه کردیم به حکم تاریخ و تمدن مشترک و البته زبانی که ما را از یک مادر می داند
و در پایان این همه بد وبیراه قضیه مرگ را بگو تا به درد راضی شوند است. دولت ایران خبر از لغو پناهندگی می دهد تا بتواند عوارض عملکرد برخورد و بلایی راکه می خواهد برسر مهاجرین به اصطلاح غیر مجاز بیاورد را تحت الشعاع قرار داده و جلوی اعتراض سازمانهای حقوق بشری را جلو جلو بگیرد و البته افغانها را ساکت نماید. این هم ترفندی جدید از شماست. این را می گویم تا بعدا نگویید احمق بودند و نفهمیدند.

۱۳۹۰ مهر ۱۷, یکشنبه

هيچ تبعه بيگانه غيرمجازي در استان سيستان و بلوچستان وجود ندارد


1390/7/16 شنبه
هيچ تبعه بيگانه غيرمجازي در استان سيستان و بلوچستان وجود ندارد
جانشين فرمانده نيروي انتظامي جمهوي اسلامي با بيان اينكه طرح ساماندهي اتباع بيگانه در وزارت كشور نهايي شده و آماده اجرا است، گفت: منطقه سيستان و بلوچستان پاكسازي شده و عاري از اتباع بيگانه غير مجاز است.
    به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايرنا، سردار 'احمدرضا رادان' روز شنبه در حاشيه همايش مديران موسسات خدمات حفاظتي و مراقبتي در جمع خبرنگاران افزود: نيروي انتظامي طبق مصوبه شوراي امنيت در منطقه سيستان و بلوچستان اقدام كرده است و امروز هيچ اتباع بيگانه غيرمجازي در اين استان وجود ندارد و اتباع مجاز نيز شناسايي شده اند.
به گفته وي، اتباع بيگانه اي كه مي خواهند در ايران حضور داشته باشند بايد شناسايي و شرايط لازم را احراز كنند.
رادان با بيان اينكه براي انسداد مرزها بودجه خوبي در نظر گرفته شده است، افزود: هم اكنون با اضافه كردن ديوار، كانل و خاكريزها در مرز سيستان و بلوچستان، انسداد كامل صورت گرفته است و شاهد وضعيت مطلوبي در اين استان هستيم.
وي با يادآوري اينكه وضعيت مرزهاي شمال استان سيستان وبلوچستان در وضعيت مطلوبي قرار دارد، گفت: جنوب سيستان و بلوچستان مانند شهرهاي ميرجاوه و سراوان نيز زير پوشش سامانه انسداد مرزها قرار دارند.
جانشين فرمانده نيروي انتظامي با تاكيد بر اينكه هزينه كردن در مرزها درآمد محسوب مي شود، گفت: اگر در شمال غرب و جنوب شرق كشور از طريق انسداد مرزها، قاچاق كالا كنترل شود ظرف يك سال و نيم تمام هزينه هاي صورت گرفته به خزانه دولت باز مي گردد.
رادان تاكيد كرد: با انسداد مرزها از قاچاق كالا و ارز جلوگيري مي شود و دولت نيز بايد در اين زمينه توجه ويژه اي داشته باشد.

یادداشت سردبیر:
باید به جناب رادان آفرین گفت.خب معلوم است که وقتی راه قاچاق را ببندند ، مهاجر بدبخت باید پول قاچاقبر را به دولت بدهد. یا اینکه چند برابر پول به قاچاقبر بدهد . خب شرایط سخت تر شده است. و قاچاقبر ها هیچ وقت از درآمدشان چشم پوشی نمی کنند که!

5 تا 10 درصد مبتلايان به وبا مهاجرين افغان و پاكستاني هستند


5 تا 10 درصد مبتلايان به وبا مهاجرين افغان و پاكستاني هستند
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر ، رئيس اداره مبارزه با بيماريهاي منتقله از آب و غذاي وزارت بهداشت با اعلام اينكه 5 تا 10 درصد مبتلايان به وبا از مهاجرين افغان و پاكستاني هستند گفت: آزمايش وبا و بيماريهاي همه گير در مراكز بهداشت به صورت رايگان انجام مي شود.
دكتر حسين معصومي اصل افزود: از سال 1344 آمار ثبت شده تعداد مبتلايان به وبا را در دست داريم و نظام مراقبت كشور ما از قويترين سيستمها در رابطه با پيشگيري از وبا در دنيا است.
وي با اشاره به اينكه آخرين پاندمي مربوط به سال 77 است كه در آن 10 هزار مورد مبتلا به وبا در كشور شناسايي شدند، گفت: 80 درصد مبتلايان بدون علامت بودند كه با انجام آزمايش، بيماري آنها تشخيص داده شد.
 معصومي اصل، آب سالم را از مولفه هاي مهم در كاهش شيوع وبا دانست و افزود: در سال گذشته بيش از 170 هزار نفر مشكوك به وبا شناخته شدند كه پس از بررسي و انجام آزمايش تنها 15 مورد مبتلا به وبا در كشور گزارش شد.

یادداشت سردبیر:
همانطور که می بینیم این بار آمار 5 الی 10 درصدی را به مهاجرین افغانی و پاکستانی نسبت دادند. و این شایان سپاس است . چون تاکنون هر مشکلی را به مهاجر و افغانستان مربوط می دانستند. در خبرهای بیماریهای واگیردار شاهدبودید که!
هرچند که به این آمار هم هیچ اعتمادی نیست. ولی با درصد زدن همین آمار شما می بینید که 5 درصد از 70 میلیون چند نفر می شود. و محاسبه نمایید نسبت جمعیتی مهاجرین به ایرانی ها را 3 به 70. بازهم رقم ناچیزی هست. که چشم بهانه جوی این دولت را گرفته است. خدا خودش جواب این ....... را بدهد.

مهلت خروج اتباع غير مجاز به صورت خود معرف به اتمام رسيد


1390/7/16 شنبه
مهلت خروج اتباع غير مجاز به صورت خود معرف به اتمام رسيد
مديركل اتباع و مهاجرين خارجي استانداري تهران گفت: براساس مصوبه وزارت كشور مهلت خروج اتباع غير مجاز به صورت خود معرف از امروز به اتمام رسيد.
به گزارش اداره كل امور اتباع ومهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس، عيسي موسوي نسب درباره خروج اتباع غير مجاز به صورت خود معرف از كشور اظهار داشت: برگه‌هاي خروج براي اتباع و مهاجران خارجي كه در طرح سرشماري شركت كرده‌اند صادر شده است و افرادي كه برگه‌هاي خروج ندارند و تا كنون به صورت خود معرف از كشور خارج نشدند برابر قانون برخورد مي‌شود.
وي ادامه داد: پس از 16 مهر امكان خود معرفي براي خروج قانوني از كشور وجود ندارد و نيروي انتظامي موظف است تا قانون را درباره اتباع غير مجاز اعمال و با آنان برخورد كنند.
مديركل اتباع و مهاجرين خارجي استانداري تهران افزود: مهلت خروج از كشور پيش از اين شش ماه بود كه به يك سال افزايش يافت و اتباع غير مجاز بايد در اين فرصت از كشور خارج مي‌شدند.
موسوي نسب درباره زمان خروج اتباع افغاني غيرمجازي كه در طرح سرشماري شركت كرده‌اند، گفت: تمام افرادي كه براي آنها كارت خروج يك ساله صادر شده است، موظفند پس از اتمام مهلت قانوني در سال آينده كشور را ترك كنند.

17 هزار كارت كار موقت اتباع خارجي در خراسان رضوي توزيع شد


1390/7/16 شنبه
17 هزار كارت كار موقت اتباع خارجي در خراسان رضوي توزيع شد
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي از توزيع 17 هزار كارت كار موقت ويژه اتباع خارجي در استان تا پايان شهريور ماه سال جاري خبر داد
به گزارش اداره كل امور اتباع ومهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر، علي اكبر لبافي صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار كرد: از اول تيرماه جاري با توافقي كه با وزارت كار وامور اجتماعي و وزارت كشور به عمل آمد مقرر شد هر تبعه خارجي "افغاني" قبل از دريافت كارت آمايش هفت به واحد اشتغال اتباع خارجي مراجعه و پس از دريافت كارت كار موقت خود و يا معرفي اشتغال به كار نسبت به دريافت كارت آمايش هفت اقدام كنند.
لبافي تأكيد كرد: كار فرماياني كه اقدام به به كارگيري اتباع بيگانه فاقد پروانه كار يا كارت كار كنند طبق مقررات قانوني با آنان برخورد خواهد شد.
اضافه مي شود، اعتبار كارت هاي كار موقت تا پايان سال جاري اعلام شده است.

یادداشت سردبیر:
همانطور که دوستان ما ذکر کردند این کارتهای کار فقط برای افغانی ها صادر شده و از آنها مبالغ 142000تومانی دریافت نموده اند. در حالی که درآمد یک کارگر ساده 13000تومان در روز با 7 الی 8 سر عائله می باشد. بغیر از سایر هزینه ها!

۱۳۹۰ مهر ۱۳, چهارشنبه

کارگران افغانی و مزد کلان؟


ايران عزيز تهران
نظر: 1-يكي از اقوام ما تو كشتارگاهي در اطراف تهران كار مي كند مي گويد به غير از چند نفر همه افغاني هستند و حداقل روزي صد هزار تومان در آمد دارند2- در اطراف تهران در شميرانات زيبادنبال بنا و نقاش و گچ كاربوديم همه افغاني بودند و حداقل روزي 40 هزار تومان مزد مي خواستند3-در تهران مي خواستيم بنايي كنيم اينجا هم همه افغاني بودند و مزدهاي بالا مي خواستند 4- رفتيم پيراهن مبل بدوزيم خياط هم افغاني بود5-مي خواستم براي خانه سبزي بخرم همه چرخي هاي شهر هم كه سبزي مي فروختند افغاني بودند6- رفتيم مشهد در تعداد زيادي از مغازه ها افغانها فروشنده بودند7- دست فروش افغاني هم كه همه جاي ايران هستند
قصه دراز است و گوشي براي شنيدن نيست........

پاسخ مسؤل سایت: با سلام
اشتغال اتباع خارجي تابع قانون كار بوده و برابر هماهنگي هاي انجام يافته جهت كليه اتباع افغاني كه داراي اقامت مجاز مي باشند در رشته هاي خاصي كارت كار صادر ميگردد. باعنايت به اينكه برخورد با اتباع خارجي شاغل در مشاغل غيرمجاز و يا فاقد كارت كار درحيطه مسئوليت وزارت كار، رفاه و تامين اجتماعي است . پيشنهاد ميگردد موارد فوق با مركز يادشده مكاتبه گرديده و يا به سايت مربوطه مراجعه نمائيد.

یادداشت سردبیر:
چون پاسخ های ما به این گونه اظهارات هیچ وقت در سایت اداره اتباع منعکس نمی شود مجبوریم که اینجا پاسخ دهیم.
همه اینها که گفتین بجز نرخ و دستمزدها درست است و نشان دهنده نیاز روزافزون ایران به کارگر صادق و امین و صد البته منصف و کم توقع افغانی است. که با اینکه از یارانه برخوردار نیستند بازهم دستمزدهایی به مراتب پایین تر از ایرانی ها دریافت میکنند و کاری با کیفیت بالا ارائه می دهند و امانتداری را جزو واجبات شغلی قرار داده اند.
دوست ایرانی من:
آیا شما دماغ تحمل بوی بد روده فاسد شده و سرگین گوسفند را دارید؟ افغانی مجبور است چون شغل دیگری را به او نمی دهید.
در سی سال گذشته شاهد بودیم که همین به اصطلاح شما ایرانی های شهرستانی( با پوزش درصدی را عرض می کنم)، بعد از دزدیدن مایملک میزبان به شهرستان خود گریخته و متواری شده اند.  روزنامه ها را بخوانید. شما خودت دنبال کارگر خوب امین و ماهر می گردی؛ قبول داری که در مشاغل ساختمانی هیچ گروهی امانتدارتر و پاکتر از کارگران افغانی نیستند. چرا که با خیال راحت زن وفرزند و خانه خود را به امانت حد اقل 24 ساعت به کارگر گچکار یا بنا یا نقاش می سپارید. اگر انتخابی داشته باشید در برگزیدن کارگر غریبه و ناشناس انتخاب اول خود شما افغانی است.
بیا و وجدانت را قاضی کن و انصاف را درنظر بگیر بازهم با این کلمات افغانی های بدبخت را سنگ می زنید؟
ای روزگار بدمراد سنگم مزن ! من سنگ را در لقمه نانی دندان به دندان دیده ام

ايجاد فرهنگسازي براي جلوگيري از ازدواج زنان ايراني با مردان اتباع بيگانه


ايجاد فرهنگسازي براي جلوگيري از ازدواج زنان ايراني با مردان اتباع بيگانه
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ،عضو فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي گفت: جلوگيري از ازدواج زنان ايراني با مردان اتباع بيگانه نيازمند فرهنگسازي است.
 محمدرضا حسين نژاد درباره ازدواج برخي زنان ايراني با مردهاي اتباع بيگانه و وضعيت فرزندان اين افراد كه با مشكلاتي روبرو است، گفت: نگاه‌ها درباره اين موضوع متفاوت است ولي به عقيده بنده بايد براي جلوگيري از چنين ازدواج‌هايي فرهنگسازي كرد.
وي افزود: در بسياري از كشورها چنين ازدواج‌هايي اشكالي ندارد ولي اخيرا مجلس قانوني براي اين مسئله وضع كرده تا بتوان از اين طريق مشكل شناسنامه، هويت و تحصيل كودكان حاصل اين ازدواج‌ها فراهم شود اما از تاييد يا رد اين مصوبه در شوراي نگهبان اطلاعي ندارم.
عضو فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مجلس پيگير اين موضوع بوده كه ساماني به اين وضعيت داده شود، گفت: اين ازدواج‌ها متداول است و در شرع هم جلوي آن گرفته نشده ولي در قانون ما براي اين موضوع نقصي وجود داشت كه آنهم برطرف شده است.
وي گفت: به هر ترتيب نبايد چنين ازدواج‌هايي رخ دهد چرا كه ممكن است در آينده مشكلي در روابط دو كشور بوجود آيد و موضعگيري يكپارچه يك كشور را به مخاطره بياندازد.

یادداشت سردبیر:
در مورد این موضوع بسیار بحث کرده ایم. ویک نکته را در این پست یادآور می شویم. و آن این است که در بند آخر نوشته با اینکه دین و شریعت مشکلی برای ازدواج قائل نشده است. باز باید از این ازدواج ها جلوگیری گردد. طبیعت انسان را و آزادی انتخاب را دارند زیر سوال می برند.
قانون اساسی ایران از شریعت اسلام هم بالاتر شناخته شده است. و کشور ایران را علارقم اینکه شعار صلح و دوستی می دهد کشوری ستیزه جو می نمایاند. چرا که در مورد ازدواج هم اینها فکر درگیری با کشورهای همسایه را در نظر می گیرند که احتمالا قریب الوقوع می نمایاند. بگذارید جنگ شود بعد خود این افراد انتخاب کنند که اینوری باشند یا آنوری! از کجا مطمئن هستید که صد در صد ملت ایران از شما پشتیبانی کنند. بالاخره اگر دست در فرهنگ مردم ایران نبرید درصد قابل توجهی مسلمان دارد که اسلام و انصاف را با هیچ چیزی عوض نمی کنند . آیا مطمئن هستید که این افراد هم پشت شما می ایستند وحمایتتان می کنند در جنگ؟

۱۳۹۰ مهر ۱۲, سه‌شنبه

آغاز ثبت‌نام اتباع خارجي در مدارس يزد


1390/7/11 دوشنبه
آغاز ثبت‌نام اتباع خارجي در مدارس يزد
 رئيس گروه تكنولوژي و گروه‌هاي آموزش ابتدايي از چگونگي ثبت‌نام و ادامه تحصيل دانش‌آموزان اتباع افغاني و عراقي در يزد خبر داد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس محمد آخوندي با اشاره به چگونگي و نحوه ثبت‌نام و ادامه تحصيل دانش‌آموزان و سوادآموزان تبعه كشورهاي افغانستان و عراق كه داراي برگ بازگشت هستند، اظهار داشت: اين دانش‌آموزان مي‌توانند در مدارس مشخص شده نواحي و شهرستان‌هاي يزد، اردكان، ميبد، تفت، صدوق، مهريز و زارچ ثبت‌نام كنند.
وي خاطرنشان كرد: ارائه برگ بازگشت از مهم‌ترين شرايط ثبت‌نام اتباع افغاني و عراقي واجب‌التعليم است.
آخوندي افزود: در ناحيه يك يزد دبستان پسرانه هاي بهادري و جهاد، دخترانه‌هاي آيت‌الله خاتمي و هاجر، مدارس آموزش از راه دور دخترانه معصوميه، پيغام نور و كيميا و پسرانه شريف، امام جعفر صادق (ع) و فرهنگ و در ناحيه 2 يزد مدارس ابتدايي كرباسي، عمار، پوشينه باف، حجاب، مدارس آموزش از راه دور دخترانه فرزانگان، فروغ دانش، كوثر و پسرانه‌هاي سلمان فارسي، سهروردي و خرد در نظرگرفته شده است.
وي ادامه داد: در اردكان دبستان پسرانه خاتم‌الانبياء و دخترانه حسن‌پور، مدرسه‌هاي آموزش از راه دور پسرانه ثامن‌الائمه و دخترانه حضرت معصومه (س) و در ميبد دبستان دخترانه و پسرانه مهاجرين، مدارس از راه دور پسرانه فرصت يك و دخترانه ثنا منظور شده است.
آخوندي عنوان كرد: دبستان وحدت سفيدكوه در تفت، دبستان پسرانه شريعتمداري و دخترانه صديقه كبري در منطقه زارچ، دبستان امام حسن مجتبي (ع) در مهريز و دبستان شهيد رهاوي در روستاي شرف‌آباد شهرستان صدوق از ديگر مدارس براي ثبت‌نام و ادامه تحصيل اتباع خارجه است.
رئيس گروه تكنولوژي و گروه‌هاي آموزش ابتدايي اداره كل آموزش و پرورش استان يزد برابر با اصل بودن كپي برگ بازگشت توسط مدير مدرسه و بايگاني در پرونده تحصيلي را از ديگر اقدامات ثبت‌نام اين قشر از دانش‌آموزان ذكر كرد و افزود: كلاس‌ها در نواحي يك و دو در شيفت عصر مدارس اعلام شده برگزار مي‌شود و ادامه تحصيل دانش‌آموزان راهنمايي، متوسطه و پيش‌دانشگاهي تنها در مدارس آموزش از راه دور امكان‌پذيراست.
وي زمان ثبت‌نام اين دانش‌آموزان را از دهم مهرماه به مدت يك هفته اعلام كرد و افزود: شهريه دانش‌آموزان نهضت سوادآموزي و دوره ابتدايي يك ميليون و500 هزار ريال تعيين شده است و بايد به حساب شماره 2173125908009 واريز و اصل فيش صاحب حساب با درج نام آموزشگاه يا نهضت سوادآموزي براي ثبت در پرونده تحصيلي دانش‌آموز به آموزشگاه ارائه شود.
آخوندي تاكيد كرد: ثبت‌نام و ادامه تحصيل دانش‌آموزان داراي برگ بازگشت در دوره‌هاي فني و حرفه‌اي و كار و دانش ممنوع است

یادداشت سردبیر:
 خب اینهم بخشی از مصیبت تحصیلات کودکان مهاجر در ایران که سرکوفتش را به افغانستان می زنند. با صدو پنجاه هزار تومان آنهم در یک آموزشگاه یا نهضت سواد آموزی!

عطاي تابعيت به فرزندان اتباع خارجي قابليت طرح دوباره ندارد


1390/7/11 دوشنبه
اعطاي تابعيت به فرزندان اتباع خارجي قابليت طرح دوباره ندارد
 موضوع تابعيت فرزندان زنان ايراني كه با اتباع خارجي ازدواج كرده‌اند، با توجه به مشكلاتي كه بعدها ايجاد خواهد شد، به نظر نمي‌رسد قابليت طرح دوباره در مجلس داشته باشد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايلنا ،عضو كميسيون قضايي، حقوقي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگار پارلماني ايلنا گفت: «براساس نظر كارشناسان حقوقي، اعطاي تابعيت به اين افراد، زمينه ناامني فراواني را ايجاد مي‌كند و با اين اقدام امنيت كشور مخدوش خواهد شد.
با رد كليات طرح لايحه اعطاي تابعيت به فرزندان زنان ايراني كه با اتباع خارجي ازدواج كرده‌اند در كميسيون قضايي و حقوقي مجلس، بررسي اين طرح از دستور كار مجلسيان خارج شد.
"سيد سلمان ذاكر" در اين مورد گفت:« اظهارات كارشناسي وزارت اطلاعات، ناجا و مركز پژوهش‌هاي مجلس باعث شد اين طرح نتواند در كميسيون راي لازم را به دست بياورد.»
نماينده اروميه در مجلس تصريح كرد: «در صورت اجراي اين طرح دولت ناگزير بود به هزاران تبعه غير ايراني افغان و عراقي و اتباع ساير كشورها، هويت ايراني دهد كه اين امر خلاف قانون اساسي و سياست‌هاي كشور بود.»
وي امكان طرح دوباره اين موضوع را با رفع موانع قانوني، ضعيف دانست.

یادداشت سر دبیر:
اعطای تابعیت به افغانی هایی که مادر ایرانی دارند ، سخت است. ولی ایران این کار را کرده بود. حال دیده اندکه افغانها تمایل به ازدواج با بانوان ایرانی که همبازی های کودکیشان بوده دارند، سخت گرفته و این تابعیت را بعد این همه شرط سن تعیین کردن برداشتند. خدا می داند ، شاید اینها انتظار داشتندکه افغانی هایی که مادر ایرانی دارند به افغانستان خیانت کنند تا بتوانند در آینده از آنان به عنوان جاسوس استفاده نمایند. فکرش را بکنید خب این ایرانی ها مجبورند که به دنبال فرزندان خود به افغانستان بروند. چون آینده ای برایشان در ایران متصور نیست. و میهمانی را پس بگیرند.

بودجه قراردادهاي كميساريا در ايران حتي كفاف هزينه يك روز پناهندگان را نيز نمي دهد.


1390/7/11 دوشنبه
بودجه قراردادهاي كميساريا در ايران حتي كفاف هزينه يك روز پناهندگان را نيز نمي دهد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي آقاي عبدالهي معاون امنيتي،انتظامي وزارت كشور در شصت و دومين جلسه كميته اجرائي كميسارياي پناهندگان سازمان ملل «اكسكام»در ژنو طي سخنراني كه در سالن اصلي مقر اروپائي سازمان ملل ايراد نمود اعلام داشت:«وظيفه جامعه جهاني است تا تلاشهايش را براي فراهم نمودن كمك به كشوري كه بزرگترين جمعيت پناهندگان را در جهان دارد ، افزايش دهد».

رئيس هيئت اعزامي جمهوري اسلامي ايران به جلسه اكسكام همچنين اظهار داشت: «با ابراز تشكر از افزايش مستمر كمكها در دو سال اخير ليكن متاسفانه بودجه قراردادهاي كميساريا با كشورم حتي كفاف هزينه يك روز پناهندگان را نيز نمي دهد.»

معاون وزير كشور،پنجمين سخنران نشست افتتاحيه اصلي ترين مرجع سياستگذاري جهاني در حوزه پناهندگان اضافه كرد: «اعطاء مفدار ناچيز كمكهاي نقدي و غير نقدي به بازگشت كنندگان انگيزه لازم را ايجاد نخواهد كرد و در صورت بازگشت نيز ادغام مجدد آنان پايدار نخواهد بود. بنابراين بايد سياستها ورهيافتهاي مترتب بر بازگشت بصورت بنيادي تغيير يابد .در اين خصوص جمهوري اسلامي ايران همچنان بر اين عقيده است كه اگر اعتبارات بازگشت سالانه  صرف احداث شهرك در مقاصد اصلي بازگشت كنندگان شود و همچنين به اسكان بازگشت كنندگان در مناطق دلخواه منجمله اسكان در شهرهاي بزرگ توجه گردد و يا هزينه ادغام مجدد بصورت نقدي پرداخت شود، بطور قطع گروههاي بيشتري از پناهندگان  تشويق به بازگشت خواهند شد .»

 مشاور وزير و مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور و معاون وي و نيز نماينده اداره كل امور اقتصادي و تخصصي بين المللي وزارت امور حارجه ديگر اعضاء هيئت جمهوري اسلامي ايران را تشكيل مي دهند. نشست اكسكام از روز 11 مهر در شهر ژنو كشور سوئيس آغاز و در 15 مهر پايان مي پذيرد.

یادداشت سردبیر:
 من نمی دانم یکی نیست که از ایران بپرسد، خرج ایرانی های مهاجر که سالهاست در اروپا زندگی می کند را که می دهد؟  یا نکند چون به آنها اقامت و تابعیت داده اند مهاجر محسوب نمی شوند؟ نزدیک به 3 میلیون ایرانی به دلایل مختلف در کشورهای اروپایی به عنوان مهاجر و پناهنده  حضور دارند که تابعیت هم اخذ نکرده اند و دولتهای اروپایی به آنها حقوق می دهند و کار نمی کنند. ولی در ایران که مهاجر هر کاری را انجام می دهد، ایرانی ها بابت حضورشان هم از مهاجر عوارض می گیرند وهم کاسه گدایی را سوی اروپایی ها دراز میکنند. این را می گویند که کسی از آنها بازخواست وضعیت مهاجرین و پولی که ازکمیساریا دریافت میکنند ننماید. درست است کفاف خرج یک روز مهاجرین را نمی دهد. چون ایران به هر افغانی روزی 20000 تومان یارانه پرداخت میکند، درحالی که به ایرانی ها ماهی 40500تومان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

فعاليتهاي پزشكان بدون مرز در ايران گسترش مي يابد


1390/7/12 سه شنبه
فعاليتهاي پزشكان بدون مرز در ايران گسترش مي يابد
 در ديدار مشاور وزير و مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور با رئيس سازمان پزشكان بدون مرز عنوان شد:فعاليتهاي پزشكان بدون مرز در ايران گسترش مي يابد
به گزارش روابط عمومي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي خانم دكتر باري پير اليه  رئيس سازمان پزشكان بدون مرز فرانسه كه به همين منظور از پاريس به ژنو عزيمت  نموده بود در اين ملاقات كه در محل نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد مقر اروپايي سازمان ملل متحد در كشور سوئيس صورت پذيرفت اظهار داشت:سازمان پزشكان بدون مرز از 10 سال قبل در ايران فعاليت دارد و اخيرا ًنيز بر اساس رايزني هاي انجام شده با مقامات ايراني آمادگي سازمان پزشكان بدون مرز را براي گشايش يك مركز درماني  در جنوب تهران اعلام داشته ايم. وي خواستار ايجاد هماهنگي بيشتر با دستگاههاي مسئول در كشور براي گسترش فعاليتهاي سازمان شد.
سيدمحمد تهوري از فعاليتهاي سازنده و مثبت سازمان پزشكان بدون مرز در جمهوري اسلامي ايران به ويژه از اقدامات سازمان مذكور در شهر زاهدان كه اخيراً پايان پذيرفته تشكر و قدرداني نمودند.
مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور در ادامه اين ديدار اظهار داشت:فعاليت آن سازمان در ايران به هر ميزان كه توان داشته باشد مي تواند گسترش يابد. وي با عنوان اينكه بخشي از مراجعات افغانها به زاهدان برخورداري از كمكهاي درماني است ،ايجاد امكانات در ماني براي بيماران خاص منجمله دياليزي ها در افغانستان را بسيار مهم خواند و خواستار فعاليت بيشتر اين سازمان منجمله در افغانستان به ويژه مناطق مرزي اين كشور شد.
خانم دكتر باري پير اليه ضمن درخواست مشاوره  در زمينه ارائه كمكهاي موثر در افغانستان ابراز اميدواري كردند كه تا قبل از پايان سال جاري ميلادي مركز درماني جنوب شهر تهران نيز راه اندازي گردد.
در خاتمه يادآور مي گردد كه  سازمان مذكور سازماني پزشكي ، بشردوستانه و امداد رسان و فعال در ارائه خدمات پزشكي مي باشد كه در سال 1971 تأسيس و در طول سه دهه گذشته به جنبشي بين المللي مبدل شده است . سازمان پزشكان بدون مرز همچنين طي دو دهه گذشته در برخي از وقايع و حوادث طبيعي و انساني در ايران خدمات پزشكي ارائه نموده است.

یادداشت سردبیر:
خدا خیرشان بدهد. لااقل ادعای مسلمانی نمی کنند و خالصانه خدمات پزشکی را به هر انسان فارغ از دین و مذهب و رنگ ونژاد ارائه می دهند. در حقیقت مسلمانهای واقعی اینها هستند. که درکنار مهاجرین بدبخت و افغانهای بیچاره به کمک می شتابند. اگه ایران بگذاره کارشان را بکنند.  در زاهدان این ایران بود که این مرکز را تعطیل کرد به بهانه اینکه این مرکز افغانها را جذب ایران می کند و ماندگار می شوند. شاید هم بخاطر خودشان و رایگان بودن این مرکز بوده . خدا کند که در تهران این مرکز را افتتاح نمایند .

سازمانهاي جهاني به ويژه سازمان بين المللي مهاجرت بايد براي جلوگيري از مهاجرتهاي گسترده ، جمعيت را در كشورهاي مبداء مهار نمايند.


1390/7/12 سه شنبه
 سازمانهاي جهاني به ويژه سازمان بين المللي مهاجرت بايد براي جلوگيري از مهاجرتهاي گسترده ، جمعيت را در كشورهاي مبداء مهار نمايند.

به گزارش روابط عمومي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي اقاي عبدالهي معاون امنيتي ، انتظامي وزارت كشور و رئيس  هيئت اعزامي جمهوري اسلامي ايران به ژنو در ديدار با رئيس سازمان بين المللي مهاجرت با بيان اين مطلب اضافه نمود:از ديگر نكات محوري توجه ويژه به كشورهاي مسير عبور مهاجرين غير قانوني است.

آقاي سوئينگ رئيس سازمان مهاجرت با تشريح وضعيت آينده مهاجرتها در ده هاي آينده پيش بيني كرد كه حجم مهاجرت در قرن جاري افزايش يافته  و از نظر پيچيدگي پيچيده تر خواهد شد.وي با بيان اين نكته كه مهاجرت در عين دارا بودن چالشهاي متعدد ، فرصتهاي قابل توجه اي را نير ايجاد مي نمايد ،بر ضرورت ايجاد ظرفيتهاي فرهنگي و اجتماعي براي مواجه با مهاجرت در جوامع ميزبان تاكيد كرد.

معاون وزير كشور ضمن تشريح  ظرفيتهاي محدود كشورهاي ميزبان و از جمله جمهوري اسلامي ايران در پذيرش مهاجر جديد خواستار آن شد كه چون با فن آوريها جديد امكان رصد دقيقتر نحوه شكل گيري مهاجرتهاي سنگين از قبل وجود دارد مناسب است سازمانهاي بين المللي براي جلوگيري از ايجاد موجهاي جديد مهاجرت خصوصاً مهاجرتهاي غير قانوني به كشورهاي مبداء توجه ويژه اي نمايند.

ايشان در ادامه خواستار گسترش فعاليتهاي سازمان مهاجرت در ايران، راه اندازي اكادمي بين المللي مهاجرت و نيز كمك به اتباع افغاني غير قانوني براي بازگشت به افغانستان شد.

آقاي سوئينگ نيز با اعلام آمادگي براي همكاريهاي نزديكتر ، افزايش پروژه ها را منوط به تامين مالي آن دانست و اضافه كرد كه در اين زمينه تلاش خواهند كرد

یادداشت سردبیر:
همین الان بسیاری از مهاجرین که توان پرداخت هزینه های فقدان یارانه را ندارند مجبور شده اند مایملک خود را بفروشند و از راه قاچاق بسوی اروپا بروند. این را ایرانی ها اصلا ذکر نمی کنند. و فقط داد وبیداد می کنند که جلوی افغانی هارا بگیرید نیایند. آنهم به دروغ و خودشان راه می دهند تا به اصطلاح بازار کار را تعدیل نمایند.
اینکه باید به فکر بهبودی وضعیت معاش افغانها باشند تا بیچاره ها مجبور به مهاجرت از افغانستان نشوند خوب است ولی درحد یک شعار برای ایرانی ها و جامعه جهانی بخصوص کشورهای اشغالگر که به دنبال منافع خویش هستند.

بجای عذرخواهی گناه را گردن مهاجر بدبخت بندازید


به این پاسخ ها که در جواب سوال مهاجرین داده شده است توجه کنید!!!!!!!!!!!!
----------------------
1390/7/12

نظر:
يكي از اتباع افغان هستم به ما كارتي داده شده كه تا آخر سال 91 به ما مهلت اقامت داده پسرم با اين كارت به مدرسه رفته ولي اسمش اشتباه ثبت شده حالا مدرسه گفته بايد اسمشو درست كنيم لطفا به من بگيد دقيقا بايد چي كار كنم كجا مراجعه كنم و چه مراحلي را بايد طي كنم؟ لطفا راهنماييم كنيد
پاسخ مسؤل سایت:
با سلام
اطلاعات درج شده در سيستم براساس اظهارات افراد بوده و امكان اصلاح آن وجود ندارد
------------------------------------------------------------------------------------------------------------.
1390/7/11

نظر:
يكي ازاتباع افغان هستم كارتي دريافت كردم كه تا آخر سال 91 به ما مهلت اقامت داده شده با اين كارت دخترم در تهران به مدرسه رفته
اسم دخترم اشتباه ثبت شده حالا مدرسه خواسته تا اسمش را درست كنم لطفا دقيقا به من بگيد چه كار بايد بكنم و به كجا مراجعه كنم و چه مراحلي را بايد طي كنم؟ لطفا راه نماييم كنيد
پاسخ مسؤل سایت:
با سلام
اطلاعات درج شده در سيستم براساس اظهارات افراد بوده و امكان اصلاح آن وجود ندارد.

واقعا که ایرانی ها رو دارند!
در چاپ و تحویل کارتهای جدید آمایش 7 حدود 50 درصد کارتها اشتباه چاپ شده است. بعضی ها عکس ندارند یا عکس دیگری بر کارت یک نفر دیگر چاپ شده. بعضی تاریخ تولدشان در یک خانوار یکی است. قسمت دیگری تاریخ تولد را اشتباه چاپ کرده اند. خنده داراست ولی خودم شاهد بودم که کارت یک بنده خدا که حدود45سال دارد تاریخ تولد یک آدم 16 ساله را چاپ کرده بودند. ویکی دیگر که از خنده روده بر شده بود. کارتش رو نشون داد که عکس یک زن به جای عکس او چاپ کرده بودند و نام و نام خانوادگی  ومشخصات خودش را زده بودند.
اداره اتباع و شرکت شتکا (شرکت تعاونی کارکنان اداره اتباع) که مسوول چاپ این کارتها می باشند به جای عذر خواهی گناه را گردن مهاجر انداخته و پاسخ بالا را داده اند. خیلی ساده وکامپیوتر نوشته اند. اطلاعات درج شده در سیستم بر اساس اظهارات افراد بوده و امکان اصلاح آن وجود ندارد.
آخه بنده خدا. درست اظهارات مهاجرین بوده ولی اظهارات یک نفر دیگر را برای کارت یک نفر دیگر چاپ کرده اید و عکس وی را زده اید. خدا شما را هدایت کند. از قدیم و ندیم گفتن انسان اشتباه می کندولی ماشین نه! این بار خودتان گناهتان را گردن بگیرید. چه ماشین چاپ اشتباه کرده یا اپراتور آن ، مهاجر بدبخت باج شما راپرداخت کرده که!

۱۳۹۰ مهر ۹, شنبه

16مهر، آخرين مهلت خروج اتباع غيرمجاز خودمعرف و جامانده ازطرح


1390/7/8 جمعه
 16مهر، آخرين مهلت خروج اتباع غيرمجاز خودمعرف و جامانده ازطرح
 مدير كل اتباع و مهاجرين خارجي استانداري تهران گفت: اتباع غير مجاز خودمعرف تنها تا 16 مهر ماه فرصت دارند از پايگاه خاوران در شرق تهران برگه خروج گرفته و كشور را ترك كنند اما پس از اين مهلت نيروي انتظامي برابر قانون با اين افراد غيرمجاز برخورد مي كند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايسنا ، عيسي موسوي‌نسب افزود: قبل از اجراي طرح تعيين تكليف اتباع غيرمجاز افغان اين افراد چنانچه به صورت خودمعرف به سفارتخانه‌ افغانستان در ايران مراجعه و برگه هويتي دريافت مي‌كردند به صورت قانوني به آنها اجازه خروج داده مي‌شد تا از مرز خارج ‌شوند.
وي افزود: پس از اتمام مهلت طرح تعيين تكليف و نوبت‌دهي بحث خودمعرف هيچ معنايي ندارد و اتباع غير مجاز كه در طرح شركت نكرده‌اند تا 16 مهرماه جاري فرصت دارند به پايگاه خاوران مراجعه كرده و از كشور خارج شوند.
مدير كل اتباع و مهاجرين خارجي استانداري تهران تاكيد كرد: پس از 16 مهر طرح به عنوان خروج خودمعرف نخواهيم داشت و نيروي انتظامي با اين اتباع غير مجاز برابر قوانين و مقررات برخورد خواهد كرد.
موسوي‌نسب خاطرنشان كرد: در حال حاضر طرح تعيين تكليف اتباع غير مجاز افغان در مرحله پاياني است و برگه‌هاي خروج تمامي افراد صادر شده است و به نيروي انتظامي نيز ابلاغ شده كه با اتباع غيرمجاز افغان كه در طرح شركت نكرده‌اند برخورد كند.
به گفته مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري تهران همچنين با هماهنگي كه با وزارت كار و رفاه اجتماعي صورت گرفته كميته‌اي متشكل از اين وزارتخانه، نماينده دادستاني و نماينده فرمانداري‌ها تشكيل شده و بر اين اساس با كارفرمايان و موسسات خصوصي كه اتباع غيرمجاز افغان را به كارگيرند برخورد قانوني مي‌شود.
وي با اشاره به اين كه با به كارگيرندگان اتباع غير مجاز و خوداتباع در همان محل برخورد مي‌شود به ايسنا گفت: بر اين اساس كارفرماي متخلف جريمه نقدي و تبعه غيرمجاز افغان دستگير و روانه اردوگاه مي‌شود.

یادداشت سردبیر:
این همه اخطار!
خدا رحم کند که چه خوابی دیده اند! برای تمدید برگه های خانوارها مبلغ 7500تومان گفتند بریزید و دوباره 3500تومان دیگر به آن افزودند. این درحالی است که در تیتر خبرها داشتیم که مهلت خانوارها را یک سال اعلام کرده بودند.
در مراجعه به مدارس کودکانی که یک سال را گذرانیده بودند امسال گفتند که دوباره باید درهمانسال تحصیل نمایید. چون پارسال ما به شما کارنامه نداده ایم. این در حالی است که این کودکان درهمان مدرسه صنف را به اتمام رسانیده بودند. و در مدرسه دیگری با دریافت 150000 تومان برای ابتدایی ها حاضر به ثبت نام شده اند.
ایران برای تبلیغات حرف اول را می زند و البته دروغ!
ولی شک نکنید در بازداشت کردن افغانهای بی گناه هم همینطور است. این اطلاعیه را جدی بگیرید که اگر طرح دیگر ی برای گرفتن پول و کارکردن بیکارهایشان نداشته باشند. افغانها را باید دستگیر و اخراج نمایند. یا خود مامورین خرجی خود را از راه رشوت گرفتن در بیاورند.
پس این بهتر است یا برو یا دنبال پارتی از همین الان بگرد.

اهداء بخشي از كمك‌هاي جشن عاطفه‌ها به دانش‌آموزان نيازمند اتباع بيگانه


1390/7/6 چهارشنبه
 اهداء بخشي از كمك‌هاي جشن عاطفه‌ها به دانش‌آموزان نيازمند اتباع بيگانه
مديركل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران از اهداء بخشي از كمك‌هاي جمع‌آوري شده در جشن عاطفه‌ها براي دانش‌آموزان نيازمند اتباع بيگانه خبر داد و گفت: اين كمك‌ها با همكاري كميته امداد و آموزش و پرورش به اين افراد اهدا مي‌شود.
به گزارش اداره كل امور اتباع ومهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ،رحيم زماني، مديركل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران با اشاره به برگزاري جشن عاطفه‌ها در سال‌هاي اخير اظهار داشت: در 17 سالي كه اين مراسم در كشور و به خصوص در مدارس برگزار شده، نتايج خوبي را در پي داشته است.
 وي تصريح كرد: سازمان دانش‌آموزي از جمله نهادهايي است كه در اين چند ساله همكاري قابل قبولي را با كميته امداد جهت برگزاري جشن عاطفه‌ها داشته است و مطمئناً اثرات مثيت كمك به دانش‌آموزان نيازمند و يتيم در خانواده هر فرد نيز نمايان مي‌شود.
 زماني در خصوص نحوه تقسيم بندي كمك‌هاي جمع‌آوري شده در جشن عاطفه‌ها افزود: كمك‌ها به سرعت و در مدت كوتاه با همكاري مديران مدارس در اختيار دانش‌آموزان نيازمند قرار مي‌گيرد.
 مدير‌كل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران ادامه داد: بخش از كمك‌هاي جمع آوري شده نيز در اختيار دانش‌آموزان نيازمند اتباع بيگانه در كشور قرار مي‌گيرد.
 وي بيان داشت: وزارت آموزش و پرورش طي سال‌هاي گذشته توانسته است فرهنگ كمك كردن و انفاق را در بين دانش‌آموزان گسترش دهد به طوري كه هم اكنون در طول سال نيز به دانش‌آموزان نيازمند كمك مي‌شود.

یادداشت سردبیر:
درحالی که از مهاجرین نیازمند برای فقط تحصیل مبالغ هنگفت 150000تا300000 تومانی مطالبه می نمایند، بجز هزینه های عوارض شهرداری و کارت کارگری و بدون یارانه! - اعلام اینکه به کودکان افغانی هم در جشن عاطفه ها کمک می شود چیزی جز یک بازی مسخره نیست یک میلیون تومان می گیرند تا 10000 تومان به کودکانتان بدهند. آنهم در حالی که افغانهای مهاجر خودشان علارقم اینکه در مذیقه مالی هستند، چون درد محرومیت را درک می کنند بسته به توان خود بیشترین هدیه را در جشن های نیکوکاری و عاطفه  به این مراکز اهدا می کنند. شما حتی همان اهدایی مهاجرین را هم به کودکانشان نمی دهید.
خیال نکنید ما از دنیا بی خبریم. اگر یک مداد هم به یک کودک بدهید ، کودک آنرا فراموش نخواهد کرد و انگا ردنیا را به او داده اید و این در تبلیغاتتان هم که خورش خوبی دارد.
وای دیگر چه بگویم؟