۱۳۹۱ دی ۱۷, یکشنبه

توافق ايران و افغانستان براي ايجاد تسهيلات صدور رواديد

1391/10/13 چهارشنبهتوافق ايران و افغانستان براي ايجاد تسهيلات صدور رواديدايجاد تسهيلات صدور رواديد براي اتباع دو كشور ايران و افغانستان از جمله مواردي بود كه مقامات دولتي و نمايندگان بخش خصوصي مرتبط با صنعت گردشگري اين دو كشور در نشست مشترك گردشگري خود درباره آن به توافق رسيدند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر، در بيانيه نشست مشترك گردشگري بين جمهوري اسلامي ايران و جمهور اسلامي افغانستان آمده است: ما مقامات دولتي و نمايندگان بخش خصوصي مرتبط با صنعت گردشگري در تهران گرد هم آورده ايم تا موانع و مشكلات پيش روي تعاملات  گردشگري بين ايران و افغانستان را مرتفع كنيم.

در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: با در نظر گرفتن عضويت هر دو كشور در سازمان همكاري هاي اسلامي (OIC)، سازمان جهاني جهانگردي(UNWTO) و سازمان همكاري اقتصادي(ECO) و با توجه به قطعنامه ها و بيانيه هاي مرتبط درباره ضرورت توسعه همكاري هاي گردشگري ميان كشورهاي عضو در موارد زير به توافق رسيده ايم:

يكي از موارد ايجاد تسهيلات صدور روايد براي اتباع دو كشور، اتخاذ ساز و كار مناسب و موثر از سوي ايران براي ساماندهي گردشگران افغانستان در قالب كاروانها و گروههاي زيارتي، تلاش براي توسعه و ايجاد زمينه هاي تسهيلات حمل و نقل  جاده اي و هوايي براي  گردشگران دو كشور، تبادل فهرست دفاتر خدمات مسافرتي مجاز و معتبر دو كشور، فراهم كردن زمينه لازم براي برگزاري تورهاي زيارتي سياحتي و تجاري، برگزاري نشست هاي تخصصي در زمينه توسعه سرمايه گذاري بخش خصوصي، انجام اقدامات و همكاري هاي لازم براي برگزاري رويدادهاي فرهنگي و گردشگري از جمله ها هفته ها و شبهاي فرهنگي دو كشور، ترغيب متوليان گردشگري دو كشور براي مذاكره و عقد تفاهم نامه و قراردادهاي همكاري دو جانبه در زمينه ارتقاء مبادلات گردشگري، اتخاذ تدابير لازم از سوي طرف ايراني براي اقامت، انتقال آن دسته از زائران افغاني كه قصد سفر به عتبات عاليات عراق را از طريق ايران دارند و فعاليت جدي در زمينه توسعه و ارتقاء گردشگري جاده ابريشم و تورهاي تلفيقي مرتبط از جمله مواردي بود كه طرفان  گردشگري دو كشور درباره آنها توافق كردند.
-------------------------
یادداشت شردبیر:
در حالیکه دولت ایران برای لغو صدور روادید و اجازه ورود بدون روادید با 80 کشور دنیا در حال مذاکرده است. جای بسی تاسف است که با همسایه خود فقط برای صدور روادید کاروانهای زیارتی توافقنامه امضاء می کند.
همه می دانیم که پروازهای مستقیم خارجی به ایران و مسیر ایران تحت تحریم بین المللی قرار داشته و شرکت های هواپیمایی ایران همواره بامشکل مواجه بوده اند.اینک برای صدور روادید با قرار وثیقه های گران و سنگین و بلیط های اجباری و پیش فروش شده طیاره، آن هم فقط برای کاروان های زیارتی  توافقنامه امضا می کنند.
متولیان فرهنگی دولت افغانستان در خواب هستند. در حالی که دولت ایران سعی در دزدیدن دانشمندان و مفاخر وطنمان و مصادره آنها بنام ایرانی هستند، توافقنامه های شب  و   روز فلان امضاء می کنند تا در خاک وطن ما دانشمندان و مفاخر ما رامصادره کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر