۱۳۹۱ دی ۱۹, سه‌شنبه

بيش از 197 هزار گردشگر افغان در 6ماهه نخست امسال به ايران سفر كردند

بيش از 197 هزار گردشگر افغان در 6ماهه نخست امسال به ايران سفر كردنددر 6 ماهه نخست امسال 197 هزار و 161 گردشگر افغان به عنوان گردشگران فرهنگي، تجاري و درمان به ايران سفر كردند و 72 هزار نفر از ايرانيان نيز عازم افغانستان شدند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري  ايرنا، 'منوچهر جهانيان' روز چهارشنبه در نخستين نشست مشترك گردشگري ايران و افغانستان در هتل لاله تهران، با بيان اين مطلب افزود: ايران آماده است بهمن ماه امسال در شهر مشهد ميزبان بخش خصوصي دو كشور در زمينه گردشگري باشد تا ظرفيت‌هاي طرفين براي توسعه روابط شناسايي شود.
وي با اشاره به طراحي ويزاي كشورهاي سازمان همكاري اقتصادي - اكو- گفت: با اجرايي شدن اين ويزا، اتباع كشورهاي عضو مي‌توانند به سهولت در اين كشورها تردد كنند.
** صدور رواديد زيارتي دو بار ورود براي گردشگران افغان
معاون اداره گذرنامه و رواديد وزارت امور خارجه نيز در اين نشست به اقدامات صورت گرفته براي ساماندهي ورود اتباع افغان و همكاري در زمينه صدور گذرنامه با اين كشور اشاره كرد و گفت: رواديد زيارتي دو بار ورود براي گردشگراني كه قصد سفر به عراق و عربستان دارند، صادر مي‌شود و اين گردشگران مي‌توانند با قيمت نازل از مسير ايران امور زيارتي خود را انجام دهند.
'مجتبي كريمي' گفت: البته رواديد دو بار ورود عادي براي گردشگران افغاني و يا اتباع ديگر كشورهاي هم مرز با ايران از جمله عراق صادر مي‌شود و بر اين اساس حتي اتباع افغان كه در اروپا ساكن هستند، مي‌توانند با مراجعه به نمايندگي‌هاي ايران اين رواديد را دريافت و از طريق ايران به كشور خود سفر كنند.
كريمي به نشست هاي امور كنسولي وزارت خارجه با ديگر نهادها از جمله نيروي انتظامي، وزارت بهداشت و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي تسهيل صدور رواديد سلامت اشاره كرد و گفت: به تازگي وزارت خارجه ويزاي سلامت را با قيمت نيم بها طراحي و صدور آن را براي اتباع افغان آغاز كرده است.
مسوول صدور ويزا در وزارت امور خارجه همچنين از طراحي رواديد كشورهاي عضو سازمان همكاري اقتصادي (اكو) خبر داد و گفت: اين رواديد براي 10 كشور عضو صادر خواهد شد كه طرح آن تهيه شده و در نشست آتي اكو كه در آينده نزديگ برگزار مي‌شود، ارايه مي شود.
**مشكلات توسعه روابط گردشگري از نگاه بخش خصوصي
'علي غمخوار' به عنوان نماينده دفاتر خدمات مسافرتي ايران در اين نشست گفت: 75 درصد گردشگران ورودي به ايران را همسايگان و مناطق اطراف ايران تشكيل مي‌دهند.
وي با بيان اينكه تقاضاي سفر براي ايران از افغانستان زياد است، افزود: بيشتر اين تقاضاها پيرامون گردشگري سلامت و زيارت است و لازم است ضمن ساماندهي گردشگران افغان، در بخش صدور رواديد نيز تسهيلاتي صورت گيرد.
غمخوار، طولاني بودن روند صدور رواديد را از مشكلات گردشگران دو كشور دانست و گفت: تسهيل صدور ويزاي گروهي يكي از موضوعاتي است كه مي تواند به رونق گردشگري دو كشور كمك كند.
وي به موضوع ترانزيت زايران افغان از مرزهاي ايران به مقصد كشورهاي عربستان، عراق و سوريه اشاره كرد و اظهار داشت: مي‌توان با صدور ويزاي دو يا چند بار ورود مشكل را حل كرد.
اين فعال صنعت گردشگري از مسوولان خواست تا بسته هاي تبليغاتي با موضوع گردشگري سلامت و زيارت و حتي تورهاي فرهنگي براي گردشگران افغان طراحي كنند.
غمخوار در ادامه‌ از نبود اطلاع كافي درباره امكانات و جاذبه‌هاي گردشگري افغانستان گلايه كرد و گفت: مسوولان افغانستان بايد اطلاعات كاملي از نحوه اقامت، سفر و نيز معرفي جاذبه‌هاي كشور خود ارايه كنند زيرا مردم ايران اطلاعات كمي در اين زمينه دارند.
'واحد احمديار' فعال بخش خصوصي صنعت گردشگري افغانستان ديگر سخنران اين نشست بود كه با ارايه گزارشي درباره افزايش تعداد پروازهاي هوايي بين ايران و افغانستان در سال‌هاي اخير گفت: مشكلي كه در گذشته وجود داشت اين بود كه مسافران افغان پس از ورود به ايران به جاي اقامت در هتل‌ها در خانه بستگان و آشنايان خود ساكن مي شدند كه موجب رسوب 80 درصد آنان و ماندن در ايران مي‌شد.
وي خواستار ايجاد كميته تخصصي گردشگري دو كشور براي رفع موانع و ارايه خدمات بهتر به گردشگران شد و گفت: طرحي براي ساماندهي گردشگران افغان تهيه شده است تا آنان از بدو ورود تا زمان خروج كنترل شوند.
** نگاه استان‌هاي هم‌ مرز با افغانستان براي توسعه گردشگري
'علي مومني' مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خراسان رضوي نيز به نمايندگي از مسوولان گردشگري استان‌هاي هم مرز افغانستان در اين نشست گفت: بسته‌هاي گردشگري براي ورود گردشگران افغان طراحي شده است تا ورود اين گردشگران به يك استان محدود نشود.
وي همچنين پيشنهاد كرد كه پايگاه اطلاع‌رساني گردشگري افغانستان و استان‌هاي همجوار آن در ايران طراحي شود تا جاذبه‌هاي گردشگري به علاقه‌مندان معرفي كند.
مومني گفت: اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خراسان رضوي آماده است كه بهمن ماه امسال ميزبان بخش خصوصي دو كشور باشد تا در زمينه گردشگري به صورت تخصصي با يكديگر رايزني كنند.
'محمدرضا رضايي' مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خراسان جنوبي نيز يادآور شد كه اين استان ضمن داشتن بيشترين مرز مشترك با افغانستان، چهار نقطه رسمي براي تردد اتباع دو كشور دارد.
وي افزود: دفاتر خدمات مسافرتي فعالي در خراسان جنوبي وجود دارند كه مي توانند در زمينه ورود گردشگر از افغانستان با مسوولان اين كشور همكاري كنند.
وي همچنين از توافق مسوولان دو كشور براي استقرار كنسولگري افغانستان در خراسان جنوبي و نيز كنسولگري ايران در استان‌هاي همجوار افغانستان خبر داد و گفت: تاسيس شعبه‌اي از بانك مشترك ايران و افغانستان و ايجاد پرواز مستقيم بين استان‌هاي همجوار دو كشور از ديگر تصميماتي است كه بايد اجرايي شود.
** لزوم راه‌اندازي پايگاه اطلاع‌رساني مشترك گردشگري
'اسدالله اميري' عضو فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي افغانستان در تهران نيز با بيان اينكه كشورش در زمينه گردشگري گنجينه عظيمي را در خود جاي داده است، گفت: سفر به افغانستان و بازديد از اين جاذبه‌ها براي هر ايراني لذت بخش خواهد بود.
وي گفت: بهتر است مسوولان گردشگري دو كشور اقدام به راه اندازي يك پايگاه مشترك اطلاع رساني كنند تا بتوان اطلاعات لازم را در اين زمينه به علاقه‌مندان ارايه كرد.
اميري درباره تمايل برخي از گردشگران افغان براي ماندن در ايران اظهار داشت: در گذشته سفر به جمهوري اسلامي ايران براي مسافران افغان جنبه اقتصادي داشت اما در دو سال اخير و با توجه به نوسانات ارزي در ايران، فعاليت اقتصادي جذابيت خود را براي اتباع افغان از دست داد و به همين خاطر تمايل افغان‌ها براي ماندن در ايران به صفر نزديك شده است.
وي در عين حال با تاكيد بر اينكه شمار قابل توجهي از مردم افغانستان با هدف درمان به ايران سفر مي‌كنند، اظهار داشت: بايد راهكار عملي براي ساماندهي سفر اين دسته از افغان‌ها ارايه شود.
عضو فرهنگي سفارت افغانستان در تهران درباره اينكه مردم ايران تصوير درستي از افغانستان در ذهن ندارند، گفت: وقايعي كه در مطبوعات و رسانه‌ها منعكس مي‌شود، باعث شده بسياري از ريشه‌هاي عميق دوستي دو ملت ناشناخته بماند و بهتر است با برپايي نمايشگاه‌ها اين مشكل را حل كرد.
اميري با بيان آمادگي كشورش براي برپايي هفته هاي فرهنگي در ايران اظهار داشت: بسياري از افغان‌ها كه در ايران به دنيا آمده‌اند، هيچ شناختي از كشور مادري خود ندارند و بايد فرصتي فراهم شود كه آنان بتوانند كشورشان را ببينند زيرا در اين صورت بسياري از آنها مايل به بازگشت به افغانستان خواهند بود.
وي تاكيد كرد: افغانستان فرصت طلايي براي برنامه هاي اقتصادي دارد و برخي اتباع اين كشور در ايران امكان عملي كردن ايده هاي خود را در كشورشان دارند اما در اينجا با سختي زندگي مي‌كنند.
** هدف از انجام سفر رسيدن به درك متقابل است
'احمد محيط طباطبايي' كارشناس ميراث فرهنگي كه به نمايندگي از موسسه فرهنگي اكو در اين جلسه حضور داشت تاكيد كرد: پيش از بحث درباره هر موضوعي بايد هدف خود را از رونق گردشگري مشخص كرد و آن ايجاد شناخت و آگاهي بين كشورها و ملت‌ها است.
وي با يادآوري اينكه اروپاي غربي بعد از جنگ جهاني دوم با هدف مقابله با جنگ و رسيدن به درك متقابل، به رونق صنعت گردشگري روي آورد، گفت: رونق اقتصادي، اشتغال و كسب درآمد از صنعت گردشگري در سايه رسيدن ملت‌ها به درك مشترك حاصل مي‌شود.
محيط طباطبايي اظهار داشت: هدف ما در رونق گردشگري بين كشورهاي همجوار، فقط موضوع اوقات فراغت نيست بلكه بايد نگاه ملت ايران و افغانستان به اين منجر شود كه هر دو ملت بدانند فارغ از كلمات ديپلماتيك وارث يك فرهنگ هستند و در يك فرهنگ مشترك، رسوب صورت نمي گيرد.
به گزارش ايرنا، نخستين نشست مشترك گردشگري بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري افغانستان روز چهارشنبه با حضور مسوولان دولتي و نمايندگان بخش خصوصي صنعت گردشگري دو كشور در هتل لاله تهران برگزار شد.
سخنرانان در اين نشست ديدگاه خود را در زمينه مشكلات و موانع پيش روي توسعه همكاري هاي گردشگري دو كشور مطرح كردند و اين نشست با صدور يك بيانيه مشترك به كار خود پايان داد.
----------------------------------------
یادداشت شردبیر:
به نظر می رسد که ایرانی ها این را درک کرده اند که ایجاد مشکلات بر سر راه زائرین و گردشگران افغانی همیشه به سود ایران تمام نمی شود. چون ما می دانیم که صنعت گردشگری ایران به مشکلات عدیده دچار شده است. و کمبود گردشگر و تحریم ها باعث شده تا صنعت گردشگری ایران به فکر چاره بیفتد و از بازگشت زائران افغانی از عتبات و مکه و... از طریق گذر از ایران به کمک صنعت گردشگری بیایند.
ولی مسوولان افغانی چرا بسادگی به این پیشنهاد پاسخ بله دادند؟ قبلا هم گفتم ایران در جستجوی راهی است که گردشگران را به ایران بکشاند تا بتواند از طریق این گردشگران خارجی منافع سیاسی و اقتصادی خود را برآورد و شاید دلار به ایران بیاورد. ایران حاضر شده است که با 80 کشور دنیا توافقنامه ای امضاء نماید تا اتباع این کشورها بتوانند بدون صدور روادید وارد خاک ایران شده و از ایران دیدن نمایند. در حالی که حتی کاروان های زیارتی نه تنها باید ویزا و روادید بگیرند بلکه باید ودیعه های گران و سخت بدهند تا ویزا برای آنها صادر شود.
هنوز هم به کاردانی طرف خودمان(افغانی)  شک دارم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر