۱۳۹۱ دی ۲۱, پنجشنبه

اجراي طرح مشكوك به تابعين به صورت پايلوت در خراسان جنوبي

اجراي طرح مشكوك به تابعين به صورت پايلوت در خراسان جنوبيرئيس دفتر اتباع و مهاجرين خارجي استانداري خراسان جنوبي اظهارداشت: براي ساماندهي و شناسايي اتباع بيگانه در استان، طرح مشكوك به تابعين به صورت پايلوت در استان از دو سال گذشته آغاز شده و در حال اجرا است.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر، سيدعليرضا موسوي نژاد گفت: همچنين طرح ملي اتباع غيرمجاز نيز در سطح كشور در حال اجرا بوده و در خراسان جنوبي در حال اجرا است.
وي ورود اتباع افغاني به ايران را از سال 1359 اعلام كرد و گفت: اوج ورود افغان ها به شهرستان بيرجند در سال 1372 بوده است.
وي با بيان اينكه در سال 1372 جمعيت افغاني هاي پناهنده به جنوب خراسان و شهرستان بيرجند بالغ بر 370 هزار نفر بوده است، افزود: طبق بررسي انجام شده هيچ يك از اتباع افغاني خراسان جنوبي داراي شناسنامه ايراني نيستند و تنها تعداد اندكي داراي دفترچه پناهندگي هستند.
 گفته رئيس دفتر اتباع و مهاجرين خارجي استانداري خراسان جنوبي هم اكنون افغاني هاي ساكن در استان داراي كارت هاي اقامت و گذرنامه هستند.
وي با اشاره به اينكه افغان هاي شناسايي شده استان بدون مشكلات بهداشتي بوده و همگي داراي پرونده بهداشتي در مراكز بهداشتي هستند، افزود: همچنين مسكن افغان ها نيز مورد بازرسي قرار گرفته و از لحاظ بهداشتي مشكلي ندارند.
موسوي نژاد دليل استقبال افغان ها از منازل فرسوده و حاشيه اي شهر را عدم توان پرداخت هزينه مسكن عنوان كرد و بيان داشت: اين افراد توان پرداخت هزينه ها را نداشته و در بافت هاي فرسوده اقدام به اجاره مسكن مي كنند.
100 كودك خياباني افغاني ساماندهي شدند
حضور چشمگير كودكان افاغنه در بين كودكان خياباني  استان در قالب فروش گل، واكسي، تكدي گري و فروش اقلام مختلف كالاهاي خوراكي  نيز يكي از آزاردهنده ترين مشكلات براي شهروندان بيرجندي به خصوص در چهارراه هاي پر ترافيك شهر تبديل شده است.
رئيس دفتر اتباع و مهاجرين خارجي استانداري خراسان جنوبي همچنين از شناسايي 100 كودك كار افغاني در اين استان خبر داد و گفت: هم اكنون طرح برخورد با اين كودكان در استان اجرا شده و تعداد كودكان كار افغان، به صفر رسيده است.
وي اضافه كرد: اما به طور متوسط ماهانه يك كودك خياباني بيگانه، مشغول به كار در استان شناسايي مي شود.
موسوي نژاد با اشاره به اينكه براي ساماندهي اين كودكان مركز متكديان اتباع افغاني در استان راه اندازي شده است، افزود: كودكان بدون سرپرست افغاني در اين مركز نگهداري مي شوند.
رئيس دفتر اتباع و مهاجرين خارجي استانداري خراسان جنوبي فروش ادعيه، واكس زدن، خريد آهن آلات، خريد و جمع آوري نان خشك و... را از جمله مشاغل كودكان افاغنه برشمرد.
بي رغبتي كارگران ايراني از برخي كارها، عامل بكارگيري كارگران افغان
موسوي نژاد در خصوص اشتغال كارگران افغاني در استان، عنوان كرد: كارگران افغاني بيشتر در مشاغلي مشغول به كار مي شوند، كه اين مشاغل از سوي كارگران ايراني به دليل سختي فيزيكي كار استقبال نمي شود.
به گفته وي كار در كوره هاي آجر پزي، كارهاي ساختماني، احياي قنوات، حفر تونل هاي فاضلاب و.. از جمله مشاغلي است، كه اين كارگران در آن مشغول به كار هستند.
وي ادامه داد: طبق بررسي انجام شده90 درصد كارگران افغاني در زمينه هايي كه كارگران ايراني استقبال نمي كنند، مشغول به كار هستند.
 موسوي نژاد همچنين از اجراي طرح ساماندهي افاغنه از سال 89 در خراسان جنوبي آغاز شده و تا ساماندهي كامل آنان ادامه دارد.
طرد 3500 افغان از خراسان جنوبي
 وي از بازگشت سه هزار و 500 افاغنه به كشور افغانستان از سال گذشته تاكنون خبر داد و عنوان كرد: از ابتداي امسال يك هزار و 500 افغاني كه به طور غير مجاز وارد خراسان جنوبي شده بودند، دستگير و به افغانستان بازگشت داده شدند.
رئيس دفتر اتباع و مهاجرين خارجي استانداري خراسان جنوبي يادآور شد: سال گذشته نيز دوهزار نفر افغاني در طرح ساماندهي افاغنه از استان خراسان جنوبي به كشورشان بازگشت داده شدند.

مسئولان تامل كنند!!
يك تبعه افغان كه با كسب درآمد هنگفت از راه نقاشي ساختمان به امكانات خوبي در كشورمان دست يافته است مي گويد: خراسان جنوبي، بستري مناسب براي كار و فعاليت بنايي است چون كارگران ايراني تمايلي براي كار از خود نشان نمي دهند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه براي ديدن خانواده و اطرافيان چه مي كند مي گويد:هر وقت مي خواهم بروم افغانستان خودم را تحويل نيروي انتظامي مي دهم و بدون هزينه و به صورت رايگان به افغانستان سفر مي كنم.
وي مي افزايد: پس از پايان ديد و بازديد، دوباره به صورت قاچاقي به ايران بر مي گردم.
جاي تامل دارد كه افغان ها با هزينه هاي ايران به كشورشان بازگرداننده مي شوند اما پس از مدتي دوباره به صورت قاچاق وارد مي شوند و شايد مكانيزم هاي ورود و خروج برايشان آنقدر سخت نيست كه براي ديدار مي روند و بر مي گردند.
-----------------------------------
یادداشت شردبیر:
ظاهر امر این است که مهاجرین افغانی را که شناسنامه گرفته اند را شناسایی نمایند. ولی حقیقت امر چیز دیگری است
همانطور که می بینید آمار بهداشتی مهاجرین را افرادی کثیف و مریض و همراه انواع و اقسام امراض می پندارند که به دلیل فقر توانایی اجاره مسکن و رعایت اصول بهداشتی را ندارند و باید مثل حیوانات مسکن آنها مورد بررسی قرار گیرد 
ولی از سویی دوباره اعلام می کنند که این افراد ثروتمند هستند و دارند پول و سرمایه ایران را می برند و میل می کنند.
بالاخره کدام درست است؟
بهتر نیست که یک درصد مهاجرین را ثروتمند بخوانید و 99 درصد دیگر را فقیر بنمامیم؟ ولی نه فقری که باعث عدم رعایت بهداشت شود.زیرا اسلام دین پاکیزگی است ، اگر چه فقر خانمانسوز است ولی ما افغانی مریض به علت عدم دسترسی به بهداشت نداشته ایم و این خدشه دار کردن چهره مهاجرین افغانی است. اگر معدود بیمار می بینیم به علت عدم رعایت گذر از مجاری قانونی است که این مکان های نگهداری قاچاقی خود آلوده به انواع بیماری هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر