۱۳۹۱ دی ۲۱, پنجشنبه

روابط ديپلماتيك ايران و افغانستان طي سال‌هاي گذشته بي‌نظير بوده است

روابط ديپلماتيك ايران و افغانستان طي سال‌هاي گذشته بي‌نظير بوده استسخنگوي وزارت امور خارجه افغانستان با اشاره به روابط و مناسبات خوب ديپلماتيك بين ايران و افغانستان اين روابط را طي سال‌هاي گذشته بي‌نظير توصيف كرد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس، «جانان موسي‌زي» سخنگوي وزارت امور خارجه افغانستان در نشست هفتگي خود در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص روابط ايران و افغانستان با اشاره به سفر اخير دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به افغانستان و ديدارهاي ايشان با مقامات افغان گفت: اين ديدارها در راستاي اشتراكات وسيع ديني، فرهنگي و تاريخي بين 2 كشور و همچنين در راستاي ضرورت همكاري بيشتر در جهت تقويت همگرايي منطقه‌اي بخصوص در بعد اقتصادي صورت گرفته است.
موسي‌زي، درخصوص قرارداد همكاري ميان افغانستان و ايران، در مورد بندر «چابهار» خاطر نشان كرد: ما در يك قرارداد 3 جانبه ميان هند، افغانستان و ايران به توافق‌هايي رسيده‌ايم كه اين ديدارها در تسريع روند كار، كمك شاياني خواهد كرد. چنانچه قبلاً نيز در اين زمينه نشست‌هايي در تهران و كابل صورت گرفته بود.
سخنگوي وزارت خارجه افغانستان افزود: علي‌رغم رابطه و همكاري‌هاي وسيع، عميق و گسترده‌اي كه بين افغانستان و جامعه‌جهاني از جمله آمريكا، وجود داشته است، خوشبختانه روابط افغانستان و ايران بسيار دوستانه، نزديك، مفيد و مؤثر بوده است.
وي تصريح كرد كه تعداد سفرهاي ديپلماتيك بين افغانستان و ايران، چه در سطح رهبري و چه سطح مقامات بلند رتبه و دپيلماتيك، بي‌سابقه و بي‌نظير بوده است.
موسي‌زي درخصوص مهاجرين غرق شده در آب‌هاي يونان نيز يادآور شد: در مجموع 21 تن از اتباع افغانستان در اين حادثه فوت كرده‌اند كه اجساد 7 تن از آنان به افغانستان باز گردانده شد و 2 تن ديگر به زودي به كابل خواهند رسيد.
وي در خصوص اجساد باقي مانده گفت: 12 تن از جسدها به دليل اينكه خانواده‌هاي آنان پيدا نشده و تشخيص هويت صورت نگرفته است، به صورت موقت در خاك يونان دفن و هر وقت كه خانواده هاي آنان پيدا شود، قابل انتقال به افغانستان هستند.
موسي‌زي در زمينه مشكلاتي كه در مرز «تورخم» بين افغانستان و پاكستان به وجود آمده بود نيز گفت: مذاكرات ديپلماتيك صورت گرفته بين 2 كشور، به نتيجه رسيده و پس از اين كساني كه پاسپورت داشته باشد و يا كارت مهاجرت در پاكستان و يا مريض داشته باشند، بدون هيچ مشكلي مي‌توانند از اين مرز رفت و آمد كنند.
اين مقام افغان از اختصاص امتيازات خاصي به ديپلمات‌هاي افغان خبر داد و افزود كه اين امر مانع از درخواست مهاجرت تعدادي از ديپلمات‌ها خواهد شد. اين اظهار نظر در پاسخ به پرسش خبرنگاران از پناهنده شدن تعدادي از ديپلمات‌هاي افغان به كشورهاي غربي ابراز شد.
سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران پس از سفر 3 روزه به هند جمعه شب وارد كابل شد و روز شنبه و يكشنبه با مقامات افغان از جمله حامد رئيس جمهور اين كشور، «محمدكريم» خليلي معاون دوم رياست جمهوري، «رنگين دادفر اسپنتا» رئيس شوراي امنيت ملي افغانستان و «زلمي رسول» وزير امور خارجه اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد.
-------------------------------
یادداشت شردبیر:
تبریک می گوییم به دولت مردان خودمان! بی نظیر بوده است بخاطر امتیازاتی که ایران در قبال مشکلاتی که برای مهاجرین بوجود آورده است. ولی چرا شما شکرگزار هستید این ایرانی ها بوده اند که مهاجرین را همچون پتکی برسر دولت افغانستان کوبیده و از قبال آن امتیاز گرفته اند.
این اجاسد جوانان ماست که روزی زنده بوده اند و. صدهزاران دیگر را نداده است و پنهان کرده !
اجساد ارودگاه سنگ سفید را کجا کرده اند؟ اول این اجساد را تحویل بگیرید تا بقیه را به شما بدهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر