۱۳۹۱ دی ۲۷, چهارشنبه

پايان نشست دو روزه كميسيون سه جانبه ايران، افغانستان و سازمان ملل در تهران پيرامون بازگشت پناهندگان و اوارگان افغانستاني به كشورشان

پايان نشست دو روزه كميسيون سه جانبه ايران، افغانستان و سازمان ملل در تهران پيرامون بازگشت پناهندگان و اوارگان افغانستاني به كشورشان
بنابر گزارش روابط عمومي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور هجدهمين اجلاس سه جانبه به ميزباني جمهوري اسلامي ايران و مشاركت هيئت هايي از جمهوري اسلامي افغانستان و كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در تاريخ 26 و 27 دي ماه 1391 در تهران برگزار گرديد . در اين اجلاس كه رياست آنرا آقاي عبدالهي معاون امنيتي و انتظامي وزارت اكشور بر عهده داشت طي دو روز در خصوص شيوه هاي افزايش بازگشت داوطلبانه پناهندگان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
 وزير مهاجرين و عودت كنندگان افغانستان و نماينده كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان از سخاوت و حسن نيت دولت و مردم جمهوري اسلامي ايران در جهت ميزباني از ميليونها پناهنده افغان در سي سال گذشته و نيز از مهمان نوازي دولت جمهوري اسلامي ايران براي ميزباني هجدهمين اجلاس كميسيون سه جانبه در تهران اظهار قدرداني نمودند.
 مجموعه مباحث مطروحه در هجدهمين اجلاس طي بيانيه 18 بندي تنظيم و اسناد آن توسط نمايندگان سه طرف امضاء گرديد .خلاصه اي از اهم محورهاي بيانيه عبارت است از:
 طرفها با استناد به مذاكرات و مصوبات هفدهمين جلسه برنامه مشترك بر اهميت و نياز بر افزايش تلاشها در تسهيل بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان از ايران را ابراز كرده و بر حمايت خود از بازگشت محترمانه و داوطلبانه پناهندگان افغان به عنوان راه حل پايدار مرجح تأكيد نمودند .
 دولت جمهوري اسلامي افغانستان و كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل از ابتكار بازگشت پناهندگان ارائه شده توسط دولت جمهوري اسلامي ايران كه به منظور ظرفيت سازي ،تشويق و ترغيب پناهندگان براي بازگشت و ادغام مجدد پايدار در افغانستان ارائه شده است ،تقدير نموده و تصريح نمودندكه بيشترين تلاشهاي خود را براي اجرائي نمودن روشهاي مورد توافق براي افزايش بازگشت پايدار پناهندگان افغان از جمهوري اسلامي ايران به افغانستان را معمول خواهند نمود.
 طرفها بر تعهد جدي خود در راستاي بررسي راه حل هايي براي بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد پايدار در افغانستان ،منجمله بازگشت فارغ التحصيلان دانشگاهي،كارآفرينان و كارگران ماهر تأكيد نمودند .
 فعاليتهاي مربوط به ادغام مجدد پايدار در 7 منطقه داراي بيشترين ارقام بازگشت در استانهاي باميان،بلخ،فراه،نيمروز ،دايكندي و 4 منطقه از استان هرات در حال انجام است . دولت جمهوري اسلامي افغانستان و كميساريا متعهد به شناسائي نقاط احتمالي ديگر در مناطق بازگشت بالاي پناهندگان از جمهوري اسلامي ايران مي باشند.
 طرفها توافق نمودند كه حمايت سازمانهاي بين المللي ذيصلاح و وزارتخانه هاي مرتبط در دولت افغانستان جهت ارائه خدمات آموزشي ، بهداشتي و ساير خدمات از جمله خدمات معيشتي در شهرك هاي محل اسكان بازگشت كنندگان از ايران را بسيج نمايند .
 طرفها توافق كردند تا براي بازگشت داوطلبانه 100 هزار نفر در سال 1392 برنامه ريزي نمايند.
 تسهيل در صدور رواديد براي پناهندگان بازگشتي در چارچوب بسته ابتكاري -عزيمت يك نفر از اعضاء خانوار بدون ابطال مدرك آمايش ساير اعضاء خانوار براي ايجاد شرايط بازگشت خانوار- پرداخت مشوق به فارغ التحصيلان دانشگاهي تا مدت يكسال- اولويت واگذاري شغل به فارغ التحصيلان دانشگاهي و كارگران ماهر بازگشتي به افغانستان- افزايش كمك هزينه پرداختي به هر نفر از خانوار بازگشتي به افغانستان-انجام امور اداري مربوط به درخواست جهت دريافت زمين در قبل از بازگشت داوطلبين مخاطب از طريق فنآوري و وب سايت و... ،نيز از ديگر مصوبات هجدهمين جلسه بود.
------------------------------------
یادداشت شردبیر:
بله ! تا ببینیم که چه امتیازاتی گرفته شده است.
تمام این تلاشها در جهت هرچه محدود  کردن تعداد کسانی که برای ادغام محلی از سوی جمهوری اسلامی ایران باید انجام گیرد ، صورت می گیرد!
ولی بازهم جای شکرش باقی است! این ولایاتی که نام برده شده بیشترین تعداد مهاجرین سی ساله را داشته است. زیرا فقر منطقوی و تبعیض های نژادی پس از دوره کمونیستی و تبعیض های مدهبی چندصد ساله، باعث این آوارگی و بی اعتمادی به بازگشت آرامش در این مناطق شده است. بهتر است این دوستان نیم نگاهی هم به علل وعوامل آوارگی این آوارگان بیندازند.
جمهوری اسلامی ایران هم باید انصاف داشته باشد و کودکانی را که از شیرازه این خاک پرورش یافته اند و در اینجا زندگی می کنند مخیر به زندگی در اینجا با قرار تابعیت یا بازگشت به زادگاه اجدادیشان باشند.
بسته ابتکاری هم که معلوم است! بسته اول که سه ماهه بود و پس از بازگشت کلیه کارت های خانوار باطل می شد، به سرانجامی نینجامید! زیرا از اساس مبنا بر باطل کردن کارت های این عده از افراد بود و با عدم شفاف سازی ، بسیاری در دام افتادند.
دادن رشوه بیشتر برای بازگشت هم قابل تقدیر است. ولی حق ما در این خاک چه می شود؟ مرده های ما در این خاک چه می شود؟عمری که ما در این جا صرف آبادانی ایران کردیم چه می شود؟ کارتان تمام شد دیگر نوکر نمی خواهید! یا نوکر جوان و جدید جایگزین می کنید؟
ثبت نام زمین هم از طریق وب ، کاری جالب است ، انگار که خاک افغانستان را می فروشند!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر