۱۳۹۱ بهمن ۱۱, چهارشنبه

جايگزيني 1722 كارگر ايراني به جاي اتباع غيرمجاز / معرفي 2هزار كارفرماي متخلف به دادگاه

1391/11/2 دوشنبهجايگزيني 1722 كارگر ايراني به جاي اتباع غيرمجاز / معرفي 2هزار كارفرماي متخلف به دادگاهمديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استان تهران از جايگزيني 1722 نفر كارگر ايراني به جاي كارگران اتباع غيرمجاز از ابتداي سال تاكنون خبر داد و گفت: اين اقدام در جهت مديريت فرصت‌هاي شغلي و شناسايي اتباع غيرمجاز و فاقد پروانه كار صورت گرفته است.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از عيسي موسوي نسب  گفت: در ادامه اجراي ساماندهي اتباع غيرمجاز و برخورد با كارفرماياني كه از كارگران اتباع افغاني غيرمجاز و يا فاقد پروانه كار استفاده مي‌كردند، از ابتداي سال تا كنون سياست گشت‌هاي فعال با همكاري قوه قضاييه و وزارت تعاون كار، رفاه اجتماعي اجرا شده است.

شناسايي 8977 كارگر غيرمجاز افغاني

به گفته وي، از 4394 بازرسي كه از ابتداي سال تا كنون صورت گرفته، 8977 تبعه غيرمجاز و يا فاقد پروانه كار شناسايي همچنين 3761 برگ جريمه نيز براي كارفرمايان صادر شده است.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استان تهران تصريح كرد: از بازرسي‌هاي صورت گرفته بيش از 42 ميليارد ريال جريمه از كارفرمايان اخذ شده است.
وي با بيان اينكه در راستاي اجراي مديريت فرصت‌هاي شغلي و شناسايي اتباع افغان از ابتداي سال تا كنون 1722 نفر كارگر ايراني جايگزين كارگر غيرمجاز و فاقد پروانه كار افغاني شده است، گفت: پرونده 2114 كارفرما متخلف نيز به علت بكارگيري اتباع غيرمجاز و يا فاقد پروانه كار به دادگاه معرفي شده است.
موسوي نسب درباره اجراي آمايش هشت نيز گفت: حدود 93 درصد از مشمولان طرح و پناهندگان كارت خود را دريافت كرده‌اند كه تعداد آنها 258 هزار و 322 نفر است و اين اتباع تا كنون كارت آمايش خود را دريافت كرده‌اند.
-------------------------------
یادداشت شردبیر:
با توجه به هشدارهای قبلی که دادیم! بازهم به هموطنان مهاجر خود هشدار می دهم که کارت های اشتغال خود را اخذ نمایند. قبلا هم گفته بودم که اگر کارت آمایش را منوط به اخذ کارت اشتغال نکرده اند هدفی را دنبال می کنند و آن هم ایجاد مشکلات برای مهاجرینی است که به علت فقر توانایی پرداخت هزینه اشتغال را ندارند.

نشست كميته چهارجانبه ايران، پاكستان ، افغانستان و كميساريا در حمايت از بازگشت داوطلبانه پناهنگان افغانستاني به كشورشان در ابوظبي

نشست كميته چهارجانبه ايران، پاكستان ، افغانستان و كميساريا در حمايت از بازگشت داوطلبانه پناهنگان افغانستاني به كشورشان در ابوظبيدر اين نشست عملكرد و برنامه هاي جمهوري اسلامي ايران در مورد حمايت از بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد پايدار و مساعدت به كشورهاي ميزبان در دومين جلسه «كميته چهارجانبه راهبري راه حل هاي راهبردي براي پناهندگان افغان» تشريح گرديد.
دومين جلسه «كميته چهارجانبه راهبري راه حل هاي راهبردي براي پناهندگان افغان» با شركت هيئتهاي نمايندگي دولت جمهوري اسلامي ايران- دولت جمهوري اسلامي افغانستان-دولت جمهوري اسلامي پاكستان و كميسارياي عالي سازمام ملل در امور افغانستان، در مورد حمايت از بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد پايدار و مساعدت به كشورهاي ميزبان در سوم بهمن ماه به ميزباني دولت افغانستان در ابوظبي برگزار شد.
هيئت نمايندگي جمهوري اسلامي ايران به سرپرستي آقاي دكتر كاظمي مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور در اين اجلاس يكروزه  ، مواضع كشور در قبال ضرورت تسهيل و تسريع در بازگشت پناهندگان افغان را تبيين نمود.
آقاي كاظمي با تاكيد بر اينكه با توجه به ركود حاكم بر روند بازكشت طي سالهاي اخير ،اينك دريچه اي اميدوار كننده بر روي پناهندگان گشوده شده و اين رخداد وظيفه اي دشوار را براي هموار كردن راه، به ما محول كرده است ،تصريح نمود: با توجه به معضلات عديده حاصل از حضور طولاني مدت خيل عظيم و چند ميليوني پناهندگان و نيز فشار سنگيني كه بر ظرفيت هاي مختلف كشور وارد شده و مي شود ،‌امر بازگشت يك ضرورت غير قابل انكار محسوب مي شود.مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي همچنين اظهار داشت:مهمترين نياز حدود 850 هزار پناهنده و آواره افغان ثبت نام شده درايران اين است كه جامعه جهاني تلاش مستمر خود را براي عمل به تعهداتش جهت بازسازي افغانستان بكار گيرد تا بازگشت وادغام مجدد آنان ميسر گرديده و ارتقاء يابد.
 
طي دومين جلسه كميته چهارجانبه راهبري راه حل هاي راهبردي براي پناهندگان افغان دستاوردها ،برنامه ها فرا رو و نيز ايده هاي كاربردي از سوي هيئت نمايندگي در محورهاي ذيل ارائه گرديد:
     گزارش فعاليتهاي اجرائي در رسيدگي و  ارتقاء وضعيت پناهندگان افغان در جمهوري اسلامي ايران درسال 91 
     ارائه خلاصه گزارش عملكرد كميته راهبري ملي جمهوري اسلامي ايران
   ارائه خلاصه اي از نتايج هجدهمين جلسه كميسيون سه جانبه برنامه مشترك بازگشت داوطلبانه پناهندگان و آوارگان افغاني –دي 1391 تهران
     گزارش بازديد از شهركهاي پناهندگان بازگشتي به افغانستان در استان هرات.دي 91
     مروري بر برنامه هاي 2013 جمهوري اسلامي ايران براي پناهندگان افغان
     تبيين ابتكارجمهوري اسلامي ايران در ايجاد «سامانه نظارت بر اجراء از راه دور»
رياست اجلاس بر عهده آقاي دكتر انوري وزير مهاجرت و عودكنندگان افغانستان بود .و هياتي از وزارت مهاجرت پاكستان و كميسارياي پناهندگان در نشست حضور داشتند.
----------------------
یادداشت شردبیر:
این همه کمیته و سمینار! هزینه برگزاری یکی از اینها را به کام دولت ایران بیندازید یکی دوسالی راحت هستیم و با عزت زندگی خواهیم کرد! این نظر یکی از مهاجرین افغانی ساکن ایران بود

۱۳۹۱ بهمن ۹, دوشنبه

بازگشت داوطلبانه 50هزار افغان به افغانستان طي دو سال

بازگشت داوطلبانه 50هزار افغان به افغانستان طي دو سالمعاون امنيتي‌وانتظامي وزيركشور از بازگشت داوطلبانه 50هزار افغان به افغانستان طي دو سال خبر داد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايسنا، علي عبدالهي معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور در نشستي خبري كه پس از پايان كار "هجدهمين اجلاس كميسيون سه جانبه برنامه مشترك بازگشت داوطلبانه پناهندگان و آوارگان افغاني" برگزار شد، به گامهاي مثبتي كه براي اجراي مفاد تفاهم نامه اجلاس گذشته انجام شده است، اشاره كرد و گفت: روند پيشرفت تصميمات اجلاس گذشته رضايت بخش است.
وي با بيان اينكه فراهم كردن مقدمات بازگشت پناهندگان افغان به كشورشان در دستور كار اين اجلاس قرار داشت، افزود: تمامي طرف‌هاي اين اجلاس بر اين نكته تاكيد دارند كه راه حل اساسي در مواجهه با پناهندگان، بازگشت داوطلبانه آنها به كشورشان است.
وي به برخي از مفاد بيانيه پاياني اجلاس اشاره كرد و گفت: پيش بيني شده كه كميسارياي عالي و دولت افغانستان مشوق‌هايي را براي بازگشت پناهندگان فراهم كند چرا كه به نظر مي‌رسد كمك‌هاي كميساريا بايد افزايش يابد.
وي به آن دسته از اتباع افغاني كه در ايران تحصيلات عالي گذرانده‌اند اشاره كرد و گفت: اين افراد مي‌توانند در توسعه كشور خود نقش مهمي ايفا كنند به همين خاطر پيش‌بيني‌هايي براي استفاده از مهارت آنها در افغانستان توسط دولت اين كشور صورت گرفته است.
به گفته عبدالهي دولت افغانستان مكان‌هايي را براي بازگشت اتباع خود پيش‌بيني كرده تا به اين ترتيب به آنها كمك كند.
وي سپس به بيان آماري از پناهندگان افغان در كشورمان اشاره كرد و گفت: برابر نتايج آمايش سال جاري، شمار پناهندگان رسمي داراي كار 850 هزار نفر است كه نشان مي‌دهد طي دو سال گذشته 50 هزار نفر به صورت داوطلبانه به كشور خود بازگشته‌اند.
معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور خاطر نشان كرد: پيش‌بيني شده كه طي سال 92 مجموعا 100 هزار نفر از اتباع افغان به كشور خود بازگردند.
وي در عين حال يادآور شد كه امكان پيش‌بيني جدول مدوني براي بازگشت افغان‌ها وجود ندارد و در اين باره هر ساله در كميسيون سه جانبه تصميم‌گيري مي‌شود.
وي با بيان اينكه هيات افغاني شركت كننده در اين اجلاس پيشنهاد داده كه ايران در كشور افغانستان سايت نمونه‌اي راه اندازي كند اظهار كرد: مرجع تصميم گيري درباره اين پيشنهاد دولت افغانستان بنده نيستم و بايد دستگاه‌هاي مربوطه اين پيشنهاد را بررسي و درباره آن تصميم گيري كنند.
وي در پاسخ به سوال ايسنا درباره اتباع غيرمجازي كه براي دريافت كارت آمايش اقدام نكرده‌اند گفت: احتمالا برخي از اين افراد در قالب بازگشت داوطلبانه به كشور خود مراجعت كرده‌اند اما ممكن است عده‌اي براي دريافت كارت اقدام نكرده باشند و يا كارت آنها ابطال شده باشد كه طبيعتا جزو اتباع غيرمجاز دسته بندي مي‌شوند و قوانين داخلي در اين باره اعمال مي‌شود. چرا كه چگونگي برخورد با اتباع غيرمجاز روشن است.
وي ادامه داد: به منظور جلوگيري از ورود اتباع غيرمجاز به كشور اقداماتي نظير كنترل مضاعف مرزها، در دستور كار قرار گرفته است و از دولت افغانستان نيز خواسته‌ايم كه از رفت و آمد اتباع غيرمجاز در مرزهاي مشترك جلوگيري كند.
وي با بيان اينكه برخي از اتباع غيرمجاز افغان از طريق مرزهاي پاكستان وارد كشورمان مي‌شوند گفت: در اين باره مذاكراتي هم با دولت پاكستان انجام شده تا از اين موضوع جلوگيري شود.
وي به آمايش سراسري اتباع غيرمجاز افغان در سال 89 اشاره كرد و گفت: دولت ايران در اقدامي بي سابقه با توجه به شرايط كشور افغانستان كه موجب حضور آنها در كشور ايران شده بود، تمامي اتباع غيرمجاز را ثبت نام كرد و در مجموع يك ميليون و 420 هزار نفر در اين آمايش شركت و ثبت نام كرده‌اند. عبداللهي ادامه داد: سپس طي فراخوان اينترنتي عده‌اي از آنها براي دريافت برگه خروج و اخذ گذرنامه و رواديد قانوني در كشور افغانستان اقدام كردند كه شمار آنها به 780 هزار نفر مي‌رسد.
معاون وزير كشور با اشاره به اينكه رييس جمهور در آن مقطع زماني تصميم گرفت كه تسهيلاتي براي قانوني شدن حضور اتباع افغان در نظر بگيرد گفت: از آنجا كه بازگشت اين اتباع به كشور خود براي دريافت رواديد مشكل بود، ترتيبي داده شد كه اقامت آنها در داخل كشور ايران قانوني شود و به اين ترتيب 460 هزار نفر از آنها تا كنون موفق به اخذ ويزا در داخل كشور شده‌اند و اين رويه ادامه دارد.
عبداللهي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره آن دسته از اتباع افغاني كه مرتكب جرم شده‌اند اظهار كرد: برابر قانون داخلي همه كشورها، هر كس بايد در هر مكاني كه مرتكب جرم شده مجازات شود اما ميان برخي كشورها قرارداد مبادله محكومان وجود دارد كه ميان جمهوري اسلامي ايران و افغانستان چنين قراردادي مبادله شده است اما آمار پيرامون اين موضوع را بايد دستگاه قضايي ارائه كند.
عبدالهي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه جلوگيري از تردد پناهندگان افغاني در استان كرمان مشكل ساز شده و بعضا بخش صنعت و كشاورزي با كمبود كارگر مواجه است، گفت: برابر قوانين كشور ميزبان حق دارد كه محدوده تردد اتباع پناهنده را مشخص كند و به همين ترتيب ايران اين محدوده را در كارت آمايش پناهندگان افغاني تعيين كرده است البته تنها در جنوب كرمان محدوديت‌هايي در اين محدوده پيش بيني شده است اما تا كنون هيچ گزارشي درباره مشكل كمبود نيروي كارگر به دست ما نرسيده است.
انوري وزير مهاجران جمهوري اسلامي افغانستان هم در پاسخ به سوالي درباره اقدامات دولت اين كشور براي جلوگيري از ورود اتباع غيرمجاز به جمهوري اسلامي ايران خاطر نشان كرد: ايران و افغانستان حدود 500 كيلومتر مرز مشترك دارند كه علامتگذاري تعيين كننده مرز فرسوده شده و از بين رفته است. به همين خاطر دولت افغانستان نسبت به ترميم اين علامت گذاري‌ها براي مشخص كردن سرحدات مرز اقداماتي انجام داده است، ضمن اينكه اقدامات مشتركي با همكاري ايران براي كنترل مضاعف مرز در جريان است.
وي درباره مشوق‌هاي دولت افغانستان براي بازگشت پناهندگان به كشورشان توضيح داد: بسته‌هاي كمكي از سوي سازمان ملل متحد در مرز ميان پناهندگاني كه قصد بازگشت به افغانستان دارند، توزيع مي‌شود. ضمن اينكه اين افراد اگر خانه‌اي نداشته باشند به مكان‌هاي مشخصي منتقل خواهند شد و اگر زميني در اختيار داشته باشند و مشكل امنيتي وجود نداشته باشد دولت براي ساخت خانه تسهيلاتي را در اختيار آنها قرار مي‌دهد.
به گفته وي نخستين كشوري كه افغان‌ها به آن مهاجرت مي‌كنند ايران و در مرتبه بعدي پاكستان است. و در نهايت كشورهاي اروپايي و آمريكايي مقصد پناهندگان افغاني هستند.
وزير مهاجران افغانستان به مشتركات تاريخي دو ملت ايران و افغانستان اشاره كرد و با بيان اينكه اكنون احساس مي‌كنم در خانه خود حضور دارم گفت: حسن نيت برادران ايراني در حمايت از پناهندگان افغان مشهود است و به همين خاطر از دولت ايران درخواست كرديم كه سايت نمونه‌اي را در كشور افغانستان راه اندازي كند تا اين حمايت حتي در داخل افغانستان هم ادامه يابد.
انوري در پاسخ به سوالي درباره حضور نيروهاي امنيتي بيگانه در كشور افغانستان گفت: نيروهاي بين المللي تلاش مي‌كنند كه در تامين امنيت افغانستان به ما كمك كنند هرچند كه گاهي اشتباهاتي مرتكب مي‌شوند و حوادثي هم رخ مي‌دهد.
وي اعلام كرد: دولت افغانستان به تدريج مسئوليت تامين امنيت كشور خود را بر عهده مي‌گيرد و پيش بيني مي‌شود كه تا سال 2014 تمام مسئوليت‌هاي امنيتي بر عهده دولت افغانستان باشد.
ضمن اينكه جمهوري اسلامي ايران در اين راستا يار و ياور افغانستان خواهد بود و وزير كشور نيز حسن نيت خود را در اين باره در مذاكراتي كه انجام شده نشان داده است.
به گزارش ايسنا؛ برنارد دوئل نماينده كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل در جمهوري اسلامي ايران هم در پاسخ به سوالي درباره نحوه برخورد سازمان‌هاي بين المللي با آن دسته از اتباع بيگانه‌اي كه مرتكب جرايمي همچون مواد مخدر و در كشور ميزبان محاكمه مي‌شوند، توضيح داد: جمهوري اسلامي ايران رويكرد علمي و عالمانه‌اي به جرايم مرتبط با مواد مخدر دارد و تنها به عنوان جرم و جنايت به اين موضوع نگاه نمي‌كند بلكه به مسائل بهداشتي و درماني مصرف كنندگان مواد مخدر توجه دارد و در برخورد با مجرمان رويكرد اجتماعي را نيز لحاظ مي‌كند.
وي همچنين در خصوص برنامه پوشش بيمه‌ درماني پناهندگان افغاني كه مبتلا به بيماريهاي خاص هستند، گفت: اين برنامه به پيشنهاد ايران از دو سال قبل آغاز شده كه طي آن خدمات اوليه و ثانويه درماني به پناهندگان مبتلا به بيماريهاي خاص داده مي‌شود.
دوئل تاكيد كرد: آن دسته از پناهندگاني كه آسيب پذير تر بوده و استطاعت مالي ندارند، در اولويت اين برنامه قرار دارند البته جمهوري اسلامي ايران بايد تبليغاتي را در اين زمينه دنبال كند تا ساير كشورها هم به تامين هزينه‌هاي پوشش بيمه‌اي پناهندگان كمك كنند.
-----------------------------
یادداشت شردبیر:
مسئله جابجایی خطوط مرزی و نشانه های مرزی از سوی ایران، خب می تواند علامات مرزی را فرسوده نماید. جمهوری اسلامی ایران باید در برابر تغییر خطوط مرزی سازمان یافته پاسخگو باشد. مسئله مهاجرین هم همیشه در هاله ای از ابهام قرار داشته و دولت جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نخواسته که این مسئله را به پایان برساند یا به سرانجام مشخصی سوق دهد. با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن ازکارهایی است که این دولت سالهاست انجام می دهد.
درمورد بیماریهای خاص هم تا آنجا که ما می دانیم اکثر دیابتی ها و دیالیزی ها بیمه نیستند واز بیمه خارج شده اند، و هم اکنون مظلومانه در غربت جان می دهند و این اخبار بیشتر در سطوح تبلیغاتی قابل دسترسی است.

بيش از 327 هزار نفر از اتباع خارجي در مدارس ايران تحصيل مي كنند

بيش از 327 هزار نفر از اتباع خارجي در مدارس ايران تحصيل مي كنندمسوول اتباع خارجي مركز بين الملل و مدارس خارج كشور وزارت آموزش و پرورش گفت: 327 هزار و 440 نفر از اتباع خارجي در مدارس داخل ايران تحصيل مي كنند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايرنا، ˈاحمد شاهمردانيˈ افزود: تعداد دانش آموزان اتباع خارجي حاضر نسبت به سال گذشته افزايش چشمگيري داشته است.

وي با بيان اينكه سال گذشته 288 هزار و 825 نفر از اتباع خارجي در مدارس تحصيل مي كردند، افزود: در سال تحصيلي امسال 38 هزار و 500 نفر ديگر به تعداد افراد سال گذشته افزوده شد.

شاهمرداني ادامه داد: از تعداد 327 هزار و 440 نفر، 309 هزار و 407 نفر افغاني، 9 هزار و 437 نفر عراقي و مابقي مربوط به ساير كشورها است.

مسوول اتباع خارجي مركز بين الملل و مدارس خارج كشور وزارت آموزش و پرورش گفت: از اين تعداد دانش آموزان173 هزار و 812 نفر پسر و 153 هزار و 628 نفر دختر هستند.

شاهمرداني گفت: بيش از 80 هزار نفر از اين دانش اموزان شامل دانش آموزان افغاني هستند كه در شهرستان هاي استان تهران تحصيل مي كنند.

به گفته وي بعد از استان تهران، خراسان رضوي با بيش از 45 هزار نفر بيشترين ميزان تحصيل افغاني ها در مدارس را به خود اختصاص داده است.
--------------------------------
یادداشت شردبیر:
بازهم خبری درراه است! این باردانش آموزان محروم مهاجر افغانی تحت الشعاع خواهند بود! خدا بخیر بگذراند.

سرهنگ قلابي دفترچه جرمهايش بسته شد/ يك باند مامورنما منهدم شد

1391/11/6 جمعهسرهنگ قلابي دفترچه جرمهايش بسته شد/ يك باند مامورنما منهدم شدفردي كه مدتها با لباس سرهنگي در خيابان جولان مي داد و از اتباع بيگانه اخاذي مي نمود، توسط ماموران انتظامي فاتب دستگير شد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از باشگاه خبرنگاران ٰرئيس كلانتري 168 سيزده آبان در تشريح خبر فوق گفت: ماموران اين يگان با اقدامات اطلاعاتي و اشراف كامل بر روي فعاليت هاي صورت گرفته در سطح حوزه استحفاظي تمامي منفعت طلبان سودجو را شناسايي و دستگير مي نمايند.
سرگرد ضرغام اميري در ادامه اظهار داشت: در اين خصوص ماموران اين يگان در پي اقدامات اطلاعاتي خود توانسته فردي را كه با لباس نظامي و جعل عنوان سرهنگي از مردم به ويژه اتباع بيگانه به شكل گوناگون اخاذي مي نمود، شناسايي كنند.
وي افزود: پس از شناسايي عوامل تجسس توانستند اين فرد را رديابي نمايند و با اقدامات پيچيده پليسي طي يك عمليات ضربتي و مراقبتي موفق به دستگيري متهم در حالي كه در خيابان 13 آبان صالح آباد شرقي، خيابان 10 متري با لباس و تجهيزات نظامي در حال پرسه زدن بود، دستگير نمايند.
اين مقام مسئول انتظامي در پايان با اشاره به بازرسي بدني متهم و كشف يك رشته دستبند فلزي بدون شماره، كليد دستبند و يك قطعه عكس پليسي خاطر نشان كرد: متهم پس از انتقال به كلانتري در بازجويي هاي فني و تخصصي مشخص گرديد كه متهم به صورت باندي و سازمان يافته عمل مي نمايند كه در اين رابطه دو تن از همدستان وي به نام هاي محمد،الف و محمد،س در آدرس شهرري ميدان نماز، خيابان عليزاده با هماهنگي كلانتري 131 شهرري شناسايي و دستگير شد.
لذا پرونده متهمان جهت بررسي بيشتر و كشف ساير جرايم در اختيار كارآگاهان پايگاه نهم پليس آگاهي فرماندهي انتظامي تهران بزرگ قرار گرفت.
----------------------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
ببینید که دولت جمهوری اسلامی ایران، مهاجرین افغانی را در چه سطحی از زندگی اجتماعی قرار داده اند که اینگونه حوادث رایکی از هزار می شنویم!
توجه داشته باشید که هر جرمی زمینه هایی داشته که رشد کرده است. همیشه مهاجرین از سوی نیروهای نظامی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مورد تهدید و زورگیری قرار گرفته اند که حتی افراد عادی هم با پوشیدن لباس آنها سعی در زورگیری از این افراد داشته است. چگونه است که این فرد با دستبند و لباس کامل وبی سیم و اسلحه کادری نیروی انتظامی دستگیر شده است؟
این هم نهایت مظلومیت مهاجرین افغانی را می رساند که هر قشر و لباسی سعی در تلکه کردن مهاجرین افغانی داشته و دارند. این را همه بدانند در جمهوری اسلامی ایران و در مملکت صاحب الزمان(عج) ، افغانی بودن جرم است!
از هموطنان مهاجر خود تقاضامندیم که درصورتی که به اشکالی که ذکر گردیده مورد سوء استفاده این سودجویان قرار گرفته اند به همین پایگاهها مراجعه و سراغ پرونده فوق را بگیرند تا اگر حق خود را نگرفتند لا اقل این مجرمان تحمل کیفر را نمایند.

متقاضيان پناهندگي در سوييس ركورد زدند

1391/11/5 پنجشنبهمتقاضيان پناهندگي در سوييس ركورد زدنداداره فدرال مهاجرت و پناهندگي سوييس آمار تعداد متقاضيان پناهندگي در سال گذشته را منتشر كرد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايرنا، طبق اين آمار، در سال 2012 تعداد 28 هزارو 631 نفر از سوييس تقاضاي پناهندگي كرده اند كه پس از دهه 90 ، يك ركورد است.

تعداد متقاضيان پناهندگي از سوييس در سال 2012 در مقايسه با سال قبل از آن 27 درصد افزايش نشان مي دهد.

بر اساس اين گزارش، بالاترين تقاضاها از سوي اتباع اريتره ارائه شده كه بالغ بر چهار هزار و 400 نفر بوده اند.

پس از اتباع اريتره، اتباع نيجريه با دو هزار و 746 متقاضي، اتباع تونس با دو هزار و 239 ، اتباع صربستان با يكهزارو 889 ، اتباع افغانستان با يكهزارو 386 و اتباع سوريه با يكهزارو 229 متقاضي در رده هاي بعدي قرار دارند.

البته در كنار افزايش تعداد متقاضيان پناهندگي در سال گذشته، تعداد اخراج شده ها از سوييس هم در اين سال افزايش يافته است.

در سال 2012 سوييس چهار هزار و 637 نفر را كه از طريق كشورهاي عضو قرارداد دوبلين وارد سوييس شده و درخواست پناهندگي داده بودند را براساس اين قرارداد، به كشورهايي كه از آنجا آمده اند باز گرداند.

اين رقم 28 درصد در مقايسه با سال قبل از آن افزايش نشان مي دهد.

در سال گذشته اداره رسيدگي به درخواست متقاضيان پناهندگي در سوييس به درخواست 25 هزار متقاضي پناهندگي رسيدگي كرده كه اين رقم نيز در مقايسه با سال قبل از آن 28 درصد افزايش نشان مي دهد.

با اين وجود كماكان پرونده هاي مربوط به درخواست 19 هزار متقاضي پناهندگي روي ميز ادارت مربوطه در سوييس باقي مانده است.
-------------------------------------
یادداشت شردبیر:
مسئله مهاجرت و پناهندگی مختص یک کشور نخواهد بود. و شرایط منطقه ای و جهانی همواره آبستن خیل عظیمی از پناهندگی خواهد بود. درکنار این آمار که داده شده است. می بینید که شرایط منطقه ای حاکم در عراق و سوریه  و افغانستان ، چگونه مردم را وادار به مهاجرت و پناهندگی کرده است.
درمورد مهاجرین افغانی که شرایط ایران نیز تاثیر گذار بوده است. درصد بالایی از این درخواست ها از سوی مهاجرین افغانی ساکن ایران بوده است. بغیر از افغانی های هموطن ما در داخل کشور!
ونیز شرایط بی طرفی کشور سوییس و اقتصاد نسبتا سالم و ثابت این کشور نیز جاذبه دیگری برای مهاجرین در سراسر دنیا بوده است.

۱۳۹۱ بهمن ۴, چهارشنبه

اس ام اس کمیساریای سازمان ملل و بیمه آسیا به مهاجرین و پناهندگان افغانی


پناهنده گرامي
دولت جمهوري اسلامي ايران با همکاري کميساريا و بيمه اسيا طرح بيمه درماني تکميلي را شروع نموده است براي اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 88057201تماس بگيريد.
UNHCR
---------------------------
یادداشت شردبیر:
این متن اس ام اسی هست که در گوشی بعضی از مهاجرین رواج یافته  است. توجه داشته باشید که طبق اطلاعی که حاصل کردیم طرح بیمه تاخرداد ماه سال آینده می باشد .یعنی اگر در حال حاضر شما بیمه نمایید بیمه شما مربوط به سال91 بوده که تا خرداد ماه سال92 بیشتر اعتبار نخواهد داشت. لذا اگر مجبور نیستید صبر نمایید تا سر رسید رسمی بیمه که در سال 92 آغاز می شود. و بصورت عمومی !
فعلا فقط در دفاتر بیمه آسیا بیمه نامه برای سال91 صادر می شود و شماره حساب برای شما در تماس با این تلفن داده خواهد شد. باز خود شما می توانید که شخصا با تماس بااین شماره اطلاعات تکمیلی را بپرسید

۱۳۹۱ بهمن ۳, سه‌شنبه

280 هزار افغاني ساكن تهران بيمه مي‌شوند

280 هزار افغاني ساكن تهران بيمه مي‌شوندمديركل اتباع استانداري تهران با اشاره به توافقات ايران و كميسارياي پناهندگان سازمان ملل گفت: در استان تهران 280 هزار تبعه افغاني از ارديبهشت ماه سال آينده بيمه مي شوند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر، عيسي موسوي نسب با اشاره به توافقات سه جانبه ميان ايران و كميسارياي پناهندگان سازمان ملل مقرر شده است تا پناهندگان افغاني در ايران تحت پوشش بيمه خدمات درماني قرار بگيرند.

وي افزود: بر اساس اين تفاهم نامه 280 هزار تبعه افغاني در استان تهران كه داراي كارت پناهندگي مجاز هستند تحت پوشش بيمه آسيا قرار مي گيرند و خدمات درماني به آنها ارائه مي شود. بر اساس تفاهم نامه ميان وزارت كشور و كميسارياي پناهندگان سازمان ملل بخشي از هزينه بيمه تامين شده و حدود 90 هزار تومان هم از سوي فرد به صورت سالانه پرداخت مي شود.

اين مقام مسئول در استانداري تهران اعلام كرد: در ميان اين تعداد تبعه افغاني حدود 40 هزار تبعه افغاني از قشر آسيب پذير هستند كه با تخفيف 100 درصدي هزينه بيمه به آنها خدمات درماني ارائه مي شود.

موسوي نسب همچنين اعلام كرد: تاكنون 59 هزارخانواده افغاني پاسپورت دريافت كرده كه از اين تعداد 52 هزار نفر با صدور رواديد مجوز حضور 6 ماهه در ايران را دارند.
--------------------------
یادداشت شردبیر:
بازهم ابهامی دیگر! در استان خوزستان اعلام شد تا اسفند ماه مهلت ثبت نام بیمه است و تاریخ شروع بیمه را از تیرماه 92تا تیرماه93 اعلام کردند ولی در این خبر تهران  را از اردیبهشت سال آینده اعلام کرده اند. معلوم نیست که چه خبر است؟
به گفته دوستان شرکت بیمه آسیا در حال حاضر اقدام به ثبت نام و صدور بیمه اتباع خارجی کرده است و در تهران فعلا بیمه صادر می کند ولی خبر فوق اردیبهشت سال آینده را اعلام کرده است. خدا می داند که باز چه خوابی برای مهاجرین دیده اند

۱۳۹۱ دی ۲۷, چهارشنبه

پايان نشست دو روزه كميسيون سه جانبه ايران، افغانستان و سازمان ملل در تهران پيرامون بازگشت پناهندگان و اوارگان افغانستاني به كشورشان

پايان نشست دو روزه كميسيون سه جانبه ايران، افغانستان و سازمان ملل در تهران پيرامون بازگشت پناهندگان و اوارگان افغانستاني به كشورشان
بنابر گزارش روابط عمومي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور هجدهمين اجلاس سه جانبه به ميزباني جمهوري اسلامي ايران و مشاركت هيئت هايي از جمهوري اسلامي افغانستان و كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در تاريخ 26 و 27 دي ماه 1391 در تهران برگزار گرديد . در اين اجلاس كه رياست آنرا آقاي عبدالهي معاون امنيتي و انتظامي وزارت اكشور بر عهده داشت طي دو روز در خصوص شيوه هاي افزايش بازگشت داوطلبانه پناهندگان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
 وزير مهاجرين و عودت كنندگان افغانستان و نماينده كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان از سخاوت و حسن نيت دولت و مردم جمهوري اسلامي ايران در جهت ميزباني از ميليونها پناهنده افغان در سي سال گذشته و نيز از مهمان نوازي دولت جمهوري اسلامي ايران براي ميزباني هجدهمين اجلاس كميسيون سه جانبه در تهران اظهار قدرداني نمودند.
 مجموعه مباحث مطروحه در هجدهمين اجلاس طي بيانيه 18 بندي تنظيم و اسناد آن توسط نمايندگان سه طرف امضاء گرديد .خلاصه اي از اهم محورهاي بيانيه عبارت است از:
 طرفها با استناد به مذاكرات و مصوبات هفدهمين جلسه برنامه مشترك بر اهميت و نياز بر افزايش تلاشها در تسهيل بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان از ايران را ابراز كرده و بر حمايت خود از بازگشت محترمانه و داوطلبانه پناهندگان افغان به عنوان راه حل پايدار مرجح تأكيد نمودند .
 دولت جمهوري اسلامي افغانستان و كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل از ابتكار بازگشت پناهندگان ارائه شده توسط دولت جمهوري اسلامي ايران كه به منظور ظرفيت سازي ،تشويق و ترغيب پناهندگان براي بازگشت و ادغام مجدد پايدار در افغانستان ارائه شده است ،تقدير نموده و تصريح نمودندكه بيشترين تلاشهاي خود را براي اجرائي نمودن روشهاي مورد توافق براي افزايش بازگشت پايدار پناهندگان افغان از جمهوري اسلامي ايران به افغانستان را معمول خواهند نمود.
 طرفها بر تعهد جدي خود در راستاي بررسي راه حل هايي براي بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد پايدار در افغانستان ،منجمله بازگشت فارغ التحصيلان دانشگاهي،كارآفرينان و كارگران ماهر تأكيد نمودند .
 فعاليتهاي مربوط به ادغام مجدد پايدار در 7 منطقه داراي بيشترين ارقام بازگشت در استانهاي باميان،بلخ،فراه،نيمروز ،دايكندي و 4 منطقه از استان هرات در حال انجام است . دولت جمهوري اسلامي افغانستان و كميساريا متعهد به شناسائي نقاط احتمالي ديگر در مناطق بازگشت بالاي پناهندگان از جمهوري اسلامي ايران مي باشند.
 طرفها توافق نمودند كه حمايت سازمانهاي بين المللي ذيصلاح و وزارتخانه هاي مرتبط در دولت افغانستان جهت ارائه خدمات آموزشي ، بهداشتي و ساير خدمات از جمله خدمات معيشتي در شهرك هاي محل اسكان بازگشت كنندگان از ايران را بسيج نمايند .
 طرفها توافق كردند تا براي بازگشت داوطلبانه 100 هزار نفر در سال 1392 برنامه ريزي نمايند.
 تسهيل در صدور رواديد براي پناهندگان بازگشتي در چارچوب بسته ابتكاري -عزيمت يك نفر از اعضاء خانوار بدون ابطال مدرك آمايش ساير اعضاء خانوار براي ايجاد شرايط بازگشت خانوار- پرداخت مشوق به فارغ التحصيلان دانشگاهي تا مدت يكسال- اولويت واگذاري شغل به فارغ التحصيلان دانشگاهي و كارگران ماهر بازگشتي به افغانستان- افزايش كمك هزينه پرداختي به هر نفر از خانوار بازگشتي به افغانستان-انجام امور اداري مربوط به درخواست جهت دريافت زمين در قبل از بازگشت داوطلبين مخاطب از طريق فنآوري و وب سايت و... ،نيز از ديگر مصوبات هجدهمين جلسه بود.
------------------------------------
یادداشت شردبیر:
بله ! تا ببینیم که چه امتیازاتی گرفته شده است.
تمام این تلاشها در جهت هرچه محدود  کردن تعداد کسانی که برای ادغام محلی از سوی جمهوری اسلامی ایران باید انجام گیرد ، صورت می گیرد!
ولی بازهم جای شکرش باقی است! این ولایاتی که نام برده شده بیشترین تعداد مهاجرین سی ساله را داشته است. زیرا فقر منطقوی و تبعیض های نژادی پس از دوره کمونیستی و تبعیض های مدهبی چندصد ساله، باعث این آوارگی و بی اعتمادی به بازگشت آرامش در این مناطق شده است. بهتر است این دوستان نیم نگاهی هم به علل وعوامل آوارگی این آوارگان بیندازند.
جمهوری اسلامی ایران هم باید انصاف داشته باشد و کودکانی را که از شیرازه این خاک پرورش یافته اند و در اینجا زندگی می کنند مخیر به زندگی در اینجا با قرار تابعیت یا بازگشت به زادگاه اجدادیشان باشند.
بسته ابتکاری هم که معلوم است! بسته اول که سه ماهه بود و پس از بازگشت کلیه کارت های خانوار باطل می شد، به سرانجامی نینجامید! زیرا از اساس مبنا بر باطل کردن کارت های این عده از افراد بود و با عدم شفاف سازی ، بسیاری در دام افتادند.
دادن رشوه بیشتر برای بازگشت هم قابل تقدیر است. ولی حق ما در این خاک چه می شود؟ مرده های ما در این خاک چه می شود؟عمری که ما در این جا صرف آبادانی ایران کردیم چه می شود؟ کارتان تمام شد دیگر نوکر نمی خواهید! یا نوکر جوان و جدید جایگزین می کنید؟
ثبت نام زمین هم از طریق وب ، کاری جالب است ، انگار که خاک افغانستان را می فروشند!

آغاز بكار كميسيون سه جانبه بازگشت پناهندگان و آوارگان افغانستاني به كشورشان در تهران

آغاز بكار كميسيون سه جانبه بازگشت پناهندگان و آوارگان افغانستاني به كشورشان در تهران
دكتر جماهير انوري وزير مهاجرت و عودت كنندگان افغانستان و هيئت همراه شب گذشته به منظور شركت در كميسيون سه جانبه ايران ،افغانستان و كميساريا وارد تهران شدند.
بنابر گزارش روابط عمومي اداره كل امور اتباع ومهاجرين خارجي وزارت كشور هجدهمين كميسيون سه جانبه ايران، افغانستان و كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان طي روزهاي سه شنبه و چهارشنبه 26 و 27/10/91 به منظور بررسي راه كارها و برنامه ريزي مناسب و عملي براي بازگشت پناهندگان و آوارگان افغانستاني به كشورشان فعاليت خواهد نمود.
رياست اين كميسيون بر عهده مهندس عبداللهي معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور ميباشد و رياست هيئت افغانستاني را دكتر انوري وزير مهاجرت آن كشور و رياست هيئت كميساريا را آقاي برنارد دويل رئيس دفتر نمايندگي كميساريا در ايران بر عهده خواهند داشت.
---------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
ضمن خیر مقدم خدمت مسوولین وزارت مهاجرت و عودت کنندگان وطنمان!
می پرسیم : باز کدام خبر است ؟ باز کدام امتیاز باقی مانده است که به همسایگان نداده باشیم؟
بازهم ایران قصد دارد که کارد برگلوی مهاجرین بگذارد؟ الله اعلم

۱۳۹۱ دی ۲۱, پنجشنبه

شناسايي بيش از 3500 تبعه خارجي غير مجاز در خراسان رضوي/ صدور 21 پروانه كار

1391/10/19 سه شنبهشناسايي بيش از 3500 تبعه خارجي غير مجاز در خراسان رضوي/ صدور 21 پروانه كارمسئول اداره اشتغال اتباع خارجي اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي از انجام بازرسي هاي گسترده و شناسايي بيش از 3500 تبعه خارجي غير مجاز شاغل در استان خبر داد.
 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر،غلامرضا شعبانزاده اظهار كرد: با عنايت به اهميت و ضرورت شناسايي و جلو گيري از اشغال فرصتهاي شغلي توسط اتباع بيگانه غير مجاز در استان از ابتداي فروردين ماه سال جاري تا كنون بيش از هزار و 689 مورد بازرسي در اين خصوص توسط بازرسان كار استان انجام گرفته كه منجر به شناسايي بيش از 3500تبعه خارجي غير مجاز شاغل در استان شده است.
ابلاغ برگ جريمه به مراجع ذي صلاح 
وي با بيان اينكه به موجب ماده 181 قانون كار، بكارگيري اتباع بيگانه فاقد مجوز كار در هر شغلي جرم محسوب مي شود، افزود: طي نه ماهه سال جاري بيش از هزار مورد افرادي كه از اتباع خارجي غير مجاز استفاده مي كردند شناسايي و ضمن ابلاغ برگ جريمه به مراجع ذي صلاح  معرفي شدند.
شعبان زاده به آمار تعداد مجوز هاي صادره براي اتباع خارجي اشاره كرد و تصريح كرد: از اول فروردين ماه تا پايان آذر ماه سال جاري بيش از 23 پروانه كار در استان جهت سرمايه گذاران خارجي به ازاء سرمايه گذاري هر نفر 300 هزار دلار صادر و تعداد 48 پروانه كار نيز در اين خصوص تمديد شده است.
صدور 21 پروانه كار
وي با بيان مطلب فوق ادامه داد: 21 پروانه كار نيز در سال جاري براي بازرگانان خارجي به ازاء سرمايه گذاري هر نفر 500 هزار دلار صادر و 57 پروانه كار براي آنان تمديد گرديده است.
مسئول واحد اشتغال اتباع خارجي اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي عنوان كرد: 6 هزار و 847 كارت كار موقت نيز در سال جاري براي متقاضيان واجد شرايط صادر و در استان توزيع شده است.
--------------------------------------
یادداشت شردبیر:
کج دار و مریض!
این تنها کلامی است که می توان به اینها زد!
درحالی که انبوه پولاد و سیمان ، زیبا شهر تهران بردوش مهاجرین افغانی آباد شده است. باز خون مهاجرین را در شیشه کرده و به ملت نشان می دهند که چگونه رزیلانه هم کار این مهاجرین را می خواهد و هم.....

روابط ديپلماتيك ايران و افغانستان طي سال‌هاي گذشته بي‌نظير بوده است

روابط ديپلماتيك ايران و افغانستان طي سال‌هاي گذشته بي‌نظير بوده استسخنگوي وزارت امور خارجه افغانستان با اشاره به روابط و مناسبات خوب ديپلماتيك بين ايران و افغانستان اين روابط را طي سال‌هاي گذشته بي‌نظير توصيف كرد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس، «جانان موسي‌زي» سخنگوي وزارت امور خارجه افغانستان در نشست هفتگي خود در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص روابط ايران و افغانستان با اشاره به سفر اخير دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به افغانستان و ديدارهاي ايشان با مقامات افغان گفت: اين ديدارها در راستاي اشتراكات وسيع ديني، فرهنگي و تاريخي بين 2 كشور و همچنين در راستاي ضرورت همكاري بيشتر در جهت تقويت همگرايي منطقه‌اي بخصوص در بعد اقتصادي صورت گرفته است.
موسي‌زي، درخصوص قرارداد همكاري ميان افغانستان و ايران، در مورد بندر «چابهار» خاطر نشان كرد: ما در يك قرارداد 3 جانبه ميان هند، افغانستان و ايران به توافق‌هايي رسيده‌ايم كه اين ديدارها در تسريع روند كار، كمك شاياني خواهد كرد. چنانچه قبلاً نيز در اين زمينه نشست‌هايي در تهران و كابل صورت گرفته بود.
سخنگوي وزارت خارجه افغانستان افزود: علي‌رغم رابطه و همكاري‌هاي وسيع، عميق و گسترده‌اي كه بين افغانستان و جامعه‌جهاني از جمله آمريكا، وجود داشته است، خوشبختانه روابط افغانستان و ايران بسيار دوستانه، نزديك، مفيد و مؤثر بوده است.
وي تصريح كرد كه تعداد سفرهاي ديپلماتيك بين افغانستان و ايران، چه در سطح رهبري و چه سطح مقامات بلند رتبه و دپيلماتيك، بي‌سابقه و بي‌نظير بوده است.
موسي‌زي درخصوص مهاجرين غرق شده در آب‌هاي يونان نيز يادآور شد: در مجموع 21 تن از اتباع افغانستان در اين حادثه فوت كرده‌اند كه اجساد 7 تن از آنان به افغانستان باز گردانده شد و 2 تن ديگر به زودي به كابل خواهند رسيد.
وي در خصوص اجساد باقي مانده گفت: 12 تن از جسدها به دليل اينكه خانواده‌هاي آنان پيدا نشده و تشخيص هويت صورت نگرفته است، به صورت موقت در خاك يونان دفن و هر وقت كه خانواده هاي آنان پيدا شود، قابل انتقال به افغانستان هستند.
موسي‌زي در زمينه مشكلاتي كه در مرز «تورخم» بين افغانستان و پاكستان به وجود آمده بود نيز گفت: مذاكرات ديپلماتيك صورت گرفته بين 2 كشور، به نتيجه رسيده و پس از اين كساني كه پاسپورت داشته باشد و يا كارت مهاجرت در پاكستان و يا مريض داشته باشند، بدون هيچ مشكلي مي‌توانند از اين مرز رفت و آمد كنند.
اين مقام افغان از اختصاص امتيازات خاصي به ديپلمات‌هاي افغان خبر داد و افزود كه اين امر مانع از درخواست مهاجرت تعدادي از ديپلمات‌ها خواهد شد. اين اظهار نظر در پاسخ به پرسش خبرنگاران از پناهنده شدن تعدادي از ديپلمات‌هاي افغان به كشورهاي غربي ابراز شد.
سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران پس از سفر 3 روزه به هند جمعه شب وارد كابل شد و روز شنبه و يكشنبه با مقامات افغان از جمله حامد رئيس جمهور اين كشور، «محمدكريم» خليلي معاون دوم رياست جمهوري، «رنگين دادفر اسپنتا» رئيس شوراي امنيت ملي افغانستان و «زلمي رسول» وزير امور خارجه اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد.
-------------------------------
یادداشت شردبیر:
تبریک می گوییم به دولت مردان خودمان! بی نظیر بوده است بخاطر امتیازاتی که ایران در قبال مشکلاتی که برای مهاجرین بوجود آورده است. ولی چرا شما شکرگزار هستید این ایرانی ها بوده اند که مهاجرین را همچون پتکی برسر دولت افغانستان کوبیده و از قبال آن امتیاز گرفته اند.
این اجاسد جوانان ماست که روزی زنده بوده اند و. صدهزاران دیگر را نداده است و پنهان کرده !
اجساد ارودگاه سنگ سفید را کجا کرده اند؟ اول این اجساد را تحویل بگیرید تا بقیه را به شما بدهند.

اجراي طرح مشكوك به تابعين به صورت پايلوت در خراسان جنوبي

اجراي طرح مشكوك به تابعين به صورت پايلوت در خراسان جنوبيرئيس دفتر اتباع و مهاجرين خارجي استانداري خراسان جنوبي اظهارداشت: براي ساماندهي و شناسايي اتباع بيگانه در استان، طرح مشكوك به تابعين به صورت پايلوت در استان از دو سال گذشته آغاز شده و در حال اجرا است.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر، سيدعليرضا موسوي نژاد گفت: همچنين طرح ملي اتباع غيرمجاز نيز در سطح كشور در حال اجرا بوده و در خراسان جنوبي در حال اجرا است.
وي ورود اتباع افغاني به ايران را از سال 1359 اعلام كرد و گفت: اوج ورود افغان ها به شهرستان بيرجند در سال 1372 بوده است.
وي با بيان اينكه در سال 1372 جمعيت افغاني هاي پناهنده به جنوب خراسان و شهرستان بيرجند بالغ بر 370 هزار نفر بوده است، افزود: طبق بررسي انجام شده هيچ يك از اتباع افغاني خراسان جنوبي داراي شناسنامه ايراني نيستند و تنها تعداد اندكي داراي دفترچه پناهندگي هستند.
 گفته رئيس دفتر اتباع و مهاجرين خارجي استانداري خراسان جنوبي هم اكنون افغاني هاي ساكن در استان داراي كارت هاي اقامت و گذرنامه هستند.
وي با اشاره به اينكه افغان هاي شناسايي شده استان بدون مشكلات بهداشتي بوده و همگي داراي پرونده بهداشتي در مراكز بهداشتي هستند، افزود: همچنين مسكن افغان ها نيز مورد بازرسي قرار گرفته و از لحاظ بهداشتي مشكلي ندارند.
موسوي نژاد دليل استقبال افغان ها از منازل فرسوده و حاشيه اي شهر را عدم توان پرداخت هزينه مسكن عنوان كرد و بيان داشت: اين افراد توان پرداخت هزينه ها را نداشته و در بافت هاي فرسوده اقدام به اجاره مسكن مي كنند.
100 كودك خياباني افغاني ساماندهي شدند
حضور چشمگير كودكان افاغنه در بين كودكان خياباني  استان در قالب فروش گل، واكسي، تكدي گري و فروش اقلام مختلف كالاهاي خوراكي  نيز يكي از آزاردهنده ترين مشكلات براي شهروندان بيرجندي به خصوص در چهارراه هاي پر ترافيك شهر تبديل شده است.
رئيس دفتر اتباع و مهاجرين خارجي استانداري خراسان جنوبي همچنين از شناسايي 100 كودك كار افغاني در اين استان خبر داد و گفت: هم اكنون طرح برخورد با اين كودكان در استان اجرا شده و تعداد كودكان كار افغان، به صفر رسيده است.
وي اضافه كرد: اما به طور متوسط ماهانه يك كودك خياباني بيگانه، مشغول به كار در استان شناسايي مي شود.
موسوي نژاد با اشاره به اينكه براي ساماندهي اين كودكان مركز متكديان اتباع افغاني در استان راه اندازي شده است، افزود: كودكان بدون سرپرست افغاني در اين مركز نگهداري مي شوند.
رئيس دفتر اتباع و مهاجرين خارجي استانداري خراسان جنوبي فروش ادعيه، واكس زدن، خريد آهن آلات، خريد و جمع آوري نان خشك و... را از جمله مشاغل كودكان افاغنه برشمرد.
بي رغبتي كارگران ايراني از برخي كارها، عامل بكارگيري كارگران افغان
موسوي نژاد در خصوص اشتغال كارگران افغاني در استان، عنوان كرد: كارگران افغاني بيشتر در مشاغلي مشغول به كار مي شوند، كه اين مشاغل از سوي كارگران ايراني به دليل سختي فيزيكي كار استقبال نمي شود.
به گفته وي كار در كوره هاي آجر پزي، كارهاي ساختماني، احياي قنوات، حفر تونل هاي فاضلاب و.. از جمله مشاغلي است، كه اين كارگران در آن مشغول به كار هستند.
وي ادامه داد: طبق بررسي انجام شده90 درصد كارگران افغاني در زمينه هايي كه كارگران ايراني استقبال نمي كنند، مشغول به كار هستند.
 موسوي نژاد همچنين از اجراي طرح ساماندهي افاغنه از سال 89 در خراسان جنوبي آغاز شده و تا ساماندهي كامل آنان ادامه دارد.
طرد 3500 افغان از خراسان جنوبي
 وي از بازگشت سه هزار و 500 افاغنه به كشور افغانستان از سال گذشته تاكنون خبر داد و عنوان كرد: از ابتداي امسال يك هزار و 500 افغاني كه به طور غير مجاز وارد خراسان جنوبي شده بودند، دستگير و به افغانستان بازگشت داده شدند.
رئيس دفتر اتباع و مهاجرين خارجي استانداري خراسان جنوبي يادآور شد: سال گذشته نيز دوهزار نفر افغاني در طرح ساماندهي افاغنه از استان خراسان جنوبي به كشورشان بازگشت داده شدند.

مسئولان تامل كنند!!
يك تبعه افغان كه با كسب درآمد هنگفت از راه نقاشي ساختمان به امكانات خوبي در كشورمان دست يافته است مي گويد: خراسان جنوبي، بستري مناسب براي كار و فعاليت بنايي است چون كارگران ايراني تمايلي براي كار از خود نشان نمي دهند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه براي ديدن خانواده و اطرافيان چه مي كند مي گويد:هر وقت مي خواهم بروم افغانستان خودم را تحويل نيروي انتظامي مي دهم و بدون هزينه و به صورت رايگان به افغانستان سفر مي كنم.
وي مي افزايد: پس از پايان ديد و بازديد، دوباره به صورت قاچاقي به ايران بر مي گردم.
جاي تامل دارد كه افغان ها با هزينه هاي ايران به كشورشان بازگرداننده مي شوند اما پس از مدتي دوباره به صورت قاچاق وارد مي شوند و شايد مكانيزم هاي ورود و خروج برايشان آنقدر سخت نيست كه براي ديدار مي روند و بر مي گردند.
-----------------------------------
یادداشت شردبیر:
ظاهر امر این است که مهاجرین افغانی را که شناسنامه گرفته اند را شناسایی نمایند. ولی حقیقت امر چیز دیگری است
همانطور که می بینید آمار بهداشتی مهاجرین را افرادی کثیف و مریض و همراه انواع و اقسام امراض می پندارند که به دلیل فقر توانایی اجاره مسکن و رعایت اصول بهداشتی را ندارند و باید مثل حیوانات مسکن آنها مورد بررسی قرار گیرد 
ولی از سویی دوباره اعلام می کنند که این افراد ثروتمند هستند و دارند پول و سرمایه ایران را می برند و میل می کنند.
بالاخره کدام درست است؟
بهتر نیست که یک درصد مهاجرین را ثروتمند بخوانید و 99 درصد دیگر را فقیر بنمامیم؟ ولی نه فقری که باعث عدم رعایت بهداشت شود.زیرا اسلام دین پاکیزگی است ، اگر چه فقر خانمانسوز است ولی ما افغانی مریض به علت عدم دسترسی به بهداشت نداشته ایم و این خدشه دار کردن چهره مهاجرین افغانی است. اگر معدود بیمار می بینیم به علت عدم رعایت گذر از مجاری قانونی است که این مکان های نگهداری قاچاقی خود آلوده به انواع بیماری هستند.

۱۳۹۱ دی ۱۹, سه‌شنبه

آغاز ثبت‌نام بيمه تكميلي اتباع عراقي و افغاني در خوزستان

1391/10/18 دوشنبهآغاز ثبت‌نام بيمه تكميلي اتباع عراقي و افغاني در خوزستاندهدشتي گفت: براساس اين طرح هر تبعه مي‌تواند با پرداخت 900 هزار ريال به مدت يك سال از طرح بيمه تكميلي بهره‌مند شود كه مدت زمان آن از تيرماه 92 تا تيرماه 93 خواهد بود.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايسنا، مديركل امور اتباع و مهاجرين استانداري خوزستان گفت: ‌اجراي طرح بيمه تكميلي ويژه اتباع عراقي و افغاني آغاز شده و افراد براي ثبت‌نام تا 20 اسفندماه به اداره كل امور اتباع و مهاجرين استانداري مراجعه كنند.
حجت‌اله دهدشتي اظهار كرد: اتباع عراقي داراي كارت آمايش هفت و اتباع افغاني داراي كارت آمايش هشت مي‌توانند از مزاياي طرح بيمه تكميلي ويژه اتباع خارجي استفاده كنند. 
وي افزود: اين طرح كه بر اساس توافقات سه جانبه بين اداره‌كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور، بيمه آسيا و سازمان ملل و امور پناهندگان، همزمان با سراسر كشور در خوزستان نيز آغاز شده است. 
دهدشتي گفت: براساس اين طرح هر تبعه مي‌تواند با پرداخت 900 هزار ريال به مدت يك سال از طرح بيمه تكميلي بهره‌مند شود كه مدت زمان آن از تيرماه 92 تا تيرماه 93 خواهد بود. 
--------------------------------------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
گفتنی است که : در اطلاع رسانی قبلی که از طرف کمیساریا ی سازمان ملل انجام گرفته بود، اعلام شده بود که این بیمه ها  تا شش ماه قبل از تاریخ صدور خود را در برمی گیرد.با توجه به اینکه بیمه البرز حاضر به تمدید نشده بود و سازمان ملل نیز وجه سهمیه خود را واریز نکرده لذا برای تمدید این بیمه ها از زمان صدور شش ماه قبل خود را در برمی گیرد.
ولی همانطور که می بینید در این خبر جدید هیچ حرفی نه تنها از شش ماه قبل به میان نیامده است ، بلکه تاریخ شروع بیمه را از تیرماه سال بعد تا تیرماه سال 93 اعلام کرده اند.
اینک معلوم نیست که خبرهای قبلی چقدر قابل تایید است و آیا تغییراتی در قرار دادها صورت گرفته است یا خیر! بنا به آنجه گفته شده است بیمه تکمیلی این دوره با بیمه آسیا بسته شده است. 
باید منتظر خبرهای روشن تر باشیم چرا که مبلغ 90هزار تومان برای هرنفر غیر قابل وصول می باشد. و فشار زیادی به اقشار مختلف مهاجرین وارد می نماید.

بيش از 197 هزار گردشگر افغان در 6ماهه نخست امسال به ايران سفر كردند

بيش از 197 هزار گردشگر افغان در 6ماهه نخست امسال به ايران سفر كردنددر 6 ماهه نخست امسال 197 هزار و 161 گردشگر افغان به عنوان گردشگران فرهنگي، تجاري و درمان به ايران سفر كردند و 72 هزار نفر از ايرانيان نيز عازم افغانستان شدند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري  ايرنا، 'منوچهر جهانيان' روز چهارشنبه در نخستين نشست مشترك گردشگري ايران و افغانستان در هتل لاله تهران، با بيان اين مطلب افزود: ايران آماده است بهمن ماه امسال در شهر مشهد ميزبان بخش خصوصي دو كشور در زمينه گردشگري باشد تا ظرفيت‌هاي طرفين براي توسعه روابط شناسايي شود.
وي با اشاره به طراحي ويزاي كشورهاي سازمان همكاري اقتصادي - اكو- گفت: با اجرايي شدن اين ويزا، اتباع كشورهاي عضو مي‌توانند به سهولت در اين كشورها تردد كنند.
** صدور رواديد زيارتي دو بار ورود براي گردشگران افغان
معاون اداره گذرنامه و رواديد وزارت امور خارجه نيز در اين نشست به اقدامات صورت گرفته براي ساماندهي ورود اتباع افغان و همكاري در زمينه صدور گذرنامه با اين كشور اشاره كرد و گفت: رواديد زيارتي دو بار ورود براي گردشگراني كه قصد سفر به عراق و عربستان دارند، صادر مي‌شود و اين گردشگران مي‌توانند با قيمت نازل از مسير ايران امور زيارتي خود را انجام دهند.
'مجتبي كريمي' گفت: البته رواديد دو بار ورود عادي براي گردشگران افغاني و يا اتباع ديگر كشورهاي هم مرز با ايران از جمله عراق صادر مي‌شود و بر اين اساس حتي اتباع افغان كه در اروپا ساكن هستند، مي‌توانند با مراجعه به نمايندگي‌هاي ايران اين رواديد را دريافت و از طريق ايران به كشور خود سفر كنند.
كريمي به نشست هاي امور كنسولي وزارت خارجه با ديگر نهادها از جمله نيروي انتظامي، وزارت بهداشت و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي تسهيل صدور رواديد سلامت اشاره كرد و گفت: به تازگي وزارت خارجه ويزاي سلامت را با قيمت نيم بها طراحي و صدور آن را براي اتباع افغان آغاز كرده است.
مسوول صدور ويزا در وزارت امور خارجه همچنين از طراحي رواديد كشورهاي عضو سازمان همكاري اقتصادي (اكو) خبر داد و گفت: اين رواديد براي 10 كشور عضو صادر خواهد شد كه طرح آن تهيه شده و در نشست آتي اكو كه در آينده نزديگ برگزار مي‌شود، ارايه مي شود.
**مشكلات توسعه روابط گردشگري از نگاه بخش خصوصي
'علي غمخوار' به عنوان نماينده دفاتر خدمات مسافرتي ايران در اين نشست گفت: 75 درصد گردشگران ورودي به ايران را همسايگان و مناطق اطراف ايران تشكيل مي‌دهند.
وي با بيان اينكه تقاضاي سفر براي ايران از افغانستان زياد است، افزود: بيشتر اين تقاضاها پيرامون گردشگري سلامت و زيارت است و لازم است ضمن ساماندهي گردشگران افغان، در بخش صدور رواديد نيز تسهيلاتي صورت گيرد.
غمخوار، طولاني بودن روند صدور رواديد را از مشكلات گردشگران دو كشور دانست و گفت: تسهيل صدور ويزاي گروهي يكي از موضوعاتي است كه مي تواند به رونق گردشگري دو كشور كمك كند.
وي به موضوع ترانزيت زايران افغان از مرزهاي ايران به مقصد كشورهاي عربستان، عراق و سوريه اشاره كرد و اظهار داشت: مي‌توان با صدور ويزاي دو يا چند بار ورود مشكل را حل كرد.
اين فعال صنعت گردشگري از مسوولان خواست تا بسته هاي تبليغاتي با موضوع گردشگري سلامت و زيارت و حتي تورهاي فرهنگي براي گردشگران افغان طراحي كنند.
غمخوار در ادامه‌ از نبود اطلاع كافي درباره امكانات و جاذبه‌هاي گردشگري افغانستان گلايه كرد و گفت: مسوولان افغانستان بايد اطلاعات كاملي از نحوه اقامت، سفر و نيز معرفي جاذبه‌هاي كشور خود ارايه كنند زيرا مردم ايران اطلاعات كمي در اين زمينه دارند.
'واحد احمديار' فعال بخش خصوصي صنعت گردشگري افغانستان ديگر سخنران اين نشست بود كه با ارايه گزارشي درباره افزايش تعداد پروازهاي هوايي بين ايران و افغانستان در سال‌هاي اخير گفت: مشكلي كه در گذشته وجود داشت اين بود كه مسافران افغان پس از ورود به ايران به جاي اقامت در هتل‌ها در خانه بستگان و آشنايان خود ساكن مي شدند كه موجب رسوب 80 درصد آنان و ماندن در ايران مي‌شد.
وي خواستار ايجاد كميته تخصصي گردشگري دو كشور براي رفع موانع و ارايه خدمات بهتر به گردشگران شد و گفت: طرحي براي ساماندهي گردشگران افغان تهيه شده است تا آنان از بدو ورود تا زمان خروج كنترل شوند.
** نگاه استان‌هاي هم‌ مرز با افغانستان براي توسعه گردشگري
'علي مومني' مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خراسان رضوي نيز به نمايندگي از مسوولان گردشگري استان‌هاي هم مرز افغانستان در اين نشست گفت: بسته‌هاي گردشگري براي ورود گردشگران افغان طراحي شده است تا ورود اين گردشگران به يك استان محدود نشود.
وي همچنين پيشنهاد كرد كه پايگاه اطلاع‌رساني گردشگري افغانستان و استان‌هاي همجوار آن در ايران طراحي شود تا جاذبه‌هاي گردشگري به علاقه‌مندان معرفي كند.
مومني گفت: اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خراسان رضوي آماده است كه بهمن ماه امسال ميزبان بخش خصوصي دو كشور باشد تا در زمينه گردشگري به صورت تخصصي با يكديگر رايزني كنند.
'محمدرضا رضايي' مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خراسان جنوبي نيز يادآور شد كه اين استان ضمن داشتن بيشترين مرز مشترك با افغانستان، چهار نقطه رسمي براي تردد اتباع دو كشور دارد.
وي افزود: دفاتر خدمات مسافرتي فعالي در خراسان جنوبي وجود دارند كه مي توانند در زمينه ورود گردشگر از افغانستان با مسوولان اين كشور همكاري كنند.
وي همچنين از توافق مسوولان دو كشور براي استقرار كنسولگري افغانستان در خراسان جنوبي و نيز كنسولگري ايران در استان‌هاي همجوار افغانستان خبر داد و گفت: تاسيس شعبه‌اي از بانك مشترك ايران و افغانستان و ايجاد پرواز مستقيم بين استان‌هاي همجوار دو كشور از ديگر تصميماتي است كه بايد اجرايي شود.
** لزوم راه‌اندازي پايگاه اطلاع‌رساني مشترك گردشگري
'اسدالله اميري' عضو فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي افغانستان در تهران نيز با بيان اينكه كشورش در زمينه گردشگري گنجينه عظيمي را در خود جاي داده است، گفت: سفر به افغانستان و بازديد از اين جاذبه‌ها براي هر ايراني لذت بخش خواهد بود.
وي گفت: بهتر است مسوولان گردشگري دو كشور اقدام به راه اندازي يك پايگاه مشترك اطلاع رساني كنند تا بتوان اطلاعات لازم را در اين زمينه به علاقه‌مندان ارايه كرد.
اميري درباره تمايل برخي از گردشگران افغان براي ماندن در ايران اظهار داشت: در گذشته سفر به جمهوري اسلامي ايران براي مسافران افغان جنبه اقتصادي داشت اما در دو سال اخير و با توجه به نوسانات ارزي در ايران، فعاليت اقتصادي جذابيت خود را براي اتباع افغان از دست داد و به همين خاطر تمايل افغان‌ها براي ماندن در ايران به صفر نزديك شده است.
وي در عين حال با تاكيد بر اينكه شمار قابل توجهي از مردم افغانستان با هدف درمان به ايران سفر مي‌كنند، اظهار داشت: بايد راهكار عملي براي ساماندهي سفر اين دسته از افغان‌ها ارايه شود.
عضو فرهنگي سفارت افغانستان در تهران درباره اينكه مردم ايران تصوير درستي از افغانستان در ذهن ندارند، گفت: وقايعي كه در مطبوعات و رسانه‌ها منعكس مي‌شود، باعث شده بسياري از ريشه‌هاي عميق دوستي دو ملت ناشناخته بماند و بهتر است با برپايي نمايشگاه‌ها اين مشكل را حل كرد.
اميري با بيان آمادگي كشورش براي برپايي هفته هاي فرهنگي در ايران اظهار داشت: بسياري از افغان‌ها كه در ايران به دنيا آمده‌اند، هيچ شناختي از كشور مادري خود ندارند و بايد فرصتي فراهم شود كه آنان بتوانند كشورشان را ببينند زيرا در اين صورت بسياري از آنها مايل به بازگشت به افغانستان خواهند بود.
وي تاكيد كرد: افغانستان فرصت طلايي براي برنامه هاي اقتصادي دارد و برخي اتباع اين كشور در ايران امكان عملي كردن ايده هاي خود را در كشورشان دارند اما در اينجا با سختي زندگي مي‌كنند.
** هدف از انجام سفر رسيدن به درك متقابل است
'احمد محيط طباطبايي' كارشناس ميراث فرهنگي كه به نمايندگي از موسسه فرهنگي اكو در اين جلسه حضور داشت تاكيد كرد: پيش از بحث درباره هر موضوعي بايد هدف خود را از رونق گردشگري مشخص كرد و آن ايجاد شناخت و آگاهي بين كشورها و ملت‌ها است.
وي با يادآوري اينكه اروپاي غربي بعد از جنگ جهاني دوم با هدف مقابله با جنگ و رسيدن به درك متقابل، به رونق صنعت گردشگري روي آورد، گفت: رونق اقتصادي، اشتغال و كسب درآمد از صنعت گردشگري در سايه رسيدن ملت‌ها به درك مشترك حاصل مي‌شود.
محيط طباطبايي اظهار داشت: هدف ما در رونق گردشگري بين كشورهاي همجوار، فقط موضوع اوقات فراغت نيست بلكه بايد نگاه ملت ايران و افغانستان به اين منجر شود كه هر دو ملت بدانند فارغ از كلمات ديپلماتيك وارث يك فرهنگ هستند و در يك فرهنگ مشترك، رسوب صورت نمي گيرد.
به گزارش ايرنا، نخستين نشست مشترك گردشگري بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري افغانستان روز چهارشنبه با حضور مسوولان دولتي و نمايندگان بخش خصوصي صنعت گردشگري دو كشور در هتل لاله تهران برگزار شد.
سخنرانان در اين نشست ديدگاه خود را در زمينه مشكلات و موانع پيش روي توسعه همكاري هاي گردشگري دو كشور مطرح كردند و اين نشست با صدور يك بيانيه مشترك به كار خود پايان داد.
----------------------------------------
یادداشت شردبیر:
به نظر می رسد که ایرانی ها این را درک کرده اند که ایجاد مشکلات بر سر راه زائرین و گردشگران افغانی همیشه به سود ایران تمام نمی شود. چون ما می دانیم که صنعت گردشگری ایران به مشکلات عدیده دچار شده است. و کمبود گردشگر و تحریم ها باعث شده تا صنعت گردشگری ایران به فکر چاره بیفتد و از بازگشت زائران افغانی از عتبات و مکه و... از طریق گذر از ایران به کمک صنعت گردشگری بیایند.
ولی مسوولان افغانی چرا بسادگی به این پیشنهاد پاسخ بله دادند؟ قبلا هم گفتم ایران در جستجوی راهی است که گردشگران را به ایران بکشاند تا بتواند از طریق این گردشگران خارجی منافع سیاسی و اقتصادی خود را برآورد و شاید دلار به ایران بیاورد. ایران حاضر شده است که با 80 کشور دنیا توافقنامه ای امضاء نماید تا اتباع این کشورها بتوانند بدون صدور روادید وارد خاک ایران شده و از ایران دیدن نمایند. در حالی که حتی کاروان های زیارتی نه تنها باید ویزا و روادید بگیرند بلکه باید ودیعه های گران و سخت بدهند تا ویزا برای آنها صادر شود.
هنوز هم به کاردانی طرف خودمان(افغانی)  شک دارم.

۱۳۹۱ دی ۱۷, یکشنبه

توافق ايران و افغانستان براي ايجاد تسهيلات صدور رواديد

1391/10/13 چهارشنبهتوافق ايران و افغانستان براي ايجاد تسهيلات صدور رواديدايجاد تسهيلات صدور رواديد براي اتباع دو كشور ايران و افغانستان از جمله مواردي بود كه مقامات دولتي و نمايندگان بخش خصوصي مرتبط با صنعت گردشگري اين دو كشور در نشست مشترك گردشگري خود درباره آن به توافق رسيدند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر، در بيانيه نشست مشترك گردشگري بين جمهوري اسلامي ايران و جمهور اسلامي افغانستان آمده است: ما مقامات دولتي و نمايندگان بخش خصوصي مرتبط با صنعت گردشگري در تهران گرد هم آورده ايم تا موانع و مشكلات پيش روي تعاملات  گردشگري بين ايران و افغانستان را مرتفع كنيم.

در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: با در نظر گرفتن عضويت هر دو كشور در سازمان همكاري هاي اسلامي (OIC)، سازمان جهاني جهانگردي(UNWTO) و سازمان همكاري اقتصادي(ECO) و با توجه به قطعنامه ها و بيانيه هاي مرتبط درباره ضرورت توسعه همكاري هاي گردشگري ميان كشورهاي عضو در موارد زير به توافق رسيده ايم:

يكي از موارد ايجاد تسهيلات صدور روايد براي اتباع دو كشور، اتخاذ ساز و كار مناسب و موثر از سوي ايران براي ساماندهي گردشگران افغانستان در قالب كاروانها و گروههاي زيارتي، تلاش براي توسعه و ايجاد زمينه هاي تسهيلات حمل و نقل  جاده اي و هوايي براي  گردشگران دو كشور، تبادل فهرست دفاتر خدمات مسافرتي مجاز و معتبر دو كشور، فراهم كردن زمينه لازم براي برگزاري تورهاي زيارتي سياحتي و تجاري، برگزاري نشست هاي تخصصي در زمينه توسعه سرمايه گذاري بخش خصوصي، انجام اقدامات و همكاري هاي لازم براي برگزاري رويدادهاي فرهنگي و گردشگري از جمله ها هفته ها و شبهاي فرهنگي دو كشور، ترغيب متوليان گردشگري دو كشور براي مذاكره و عقد تفاهم نامه و قراردادهاي همكاري دو جانبه در زمينه ارتقاء مبادلات گردشگري، اتخاذ تدابير لازم از سوي طرف ايراني براي اقامت، انتقال آن دسته از زائران افغاني كه قصد سفر به عتبات عاليات عراق را از طريق ايران دارند و فعاليت جدي در زمينه توسعه و ارتقاء گردشگري جاده ابريشم و تورهاي تلفيقي مرتبط از جمله مواردي بود كه طرفان  گردشگري دو كشور درباره آنها توافق كردند.
-------------------------
یادداشت شردبیر:
در حالیکه دولت ایران برای لغو صدور روادید و اجازه ورود بدون روادید با 80 کشور دنیا در حال مذاکرده است. جای بسی تاسف است که با همسایه خود فقط برای صدور روادید کاروانهای زیارتی توافقنامه امضاء می کند.
همه می دانیم که پروازهای مستقیم خارجی به ایران و مسیر ایران تحت تحریم بین المللی قرار داشته و شرکت های هواپیمایی ایران همواره بامشکل مواجه بوده اند.اینک برای صدور روادید با قرار وثیقه های گران و سنگین و بلیط های اجباری و پیش فروش شده طیاره، آن هم فقط برای کاروان های زیارتی  توافقنامه امضا می کنند.
متولیان فرهنگی دولت افغانستان در خواب هستند. در حالی که دولت ایران سعی در دزدیدن دانشمندان و مفاخر وطنمان و مصادره آنها بنام ایرانی هستند، توافقنامه های شب  و   روز فلان امضاء می کنند تا در خاک وطن ما دانشمندان و مفاخر ما رامصادره کنند.

۱۳۹۱ دی ۱۳, چهارشنبه

مهمانپرست: ايران همواره در كنار مردم افغانستان بوده است

مهمانپرست: ايران همواره در كنار مردم افغانستان بوده استدر ادامه نشست خبري سخنگوي وزارت امور خارجه ، خبرنگار يكي از شبكه هاي تلويزيوني افغانستان درباره وضعيت كنسولگري ايران در شهر هرات پرسيد كه

به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از واحد مركزي خبر، مهمانپرست در پاسخ گفت: بحث مربوط به كنسولگري ما در هرات مربوط به مدتي پيش است و همان موقع درباره آن موضوع صحبت كرديم و اعتراضي درباره اتفاقي كه در خصوص كنسولگري روي داد به عمل آمد.
وي افزود: خواستيم تا دولت افغانستان موضوع را پيگيري كند و اجازه تكرار چنين حوادثي را ندهد.
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: روابط خوبي كه ميان ايران و افغانستان و مشتركات فراواني كه ميان دو ملت وجود دارد و روابط خوب سياسي حاكم بر دو كشور نبايد به دست برخي افراد و جريانات مورد خدشه قرار گيرد.
آقاي مهمانپرست افزود: ما همواره در كنار مردم افغانستان بوده و هميشه براي كمك به وضع افغانستان تلاش كرده ايم و اين تلاش ها را در آينده نيز ادامه خواهيم داد.
وي گفت: مسائلي كه بعضي وقت ها حادث مي شود نشان مي دهد كه اگر مراقبت نكنيم، بدخواهان روابط دو ملت سعي مي كنند خدشه اي در اين روابط ايجاد كنند.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دوم اين خبرنگار درباره طرح در دست تهيه لغو رواديد در مجلس ميان ايران و 60 كشور كه اتباع آنها به مشهد سفر مي كنند افزود: لغو رواديد از مواردي است كه هر كشوري ممكن است براي راحت تر شدن تردد اتباع ساير كشورها اتخاذ كند.
آقاي مهمانپرست گفت: در كشور ما هم يك سياست كلي وجود دارد براي اينكه بتوانيم با خيلي از كشورهاي دوست، لغو رواديد داشته باشيم و اگر اين لغو رواديد حالت دو طرفه داشته باشد و از هر دو طرف حمايت شود به توسعه روابط كمك خواهد كرد.
وي افزود: با بعضي از كشورها اين توافق صورت گرفته است و با برخي ديگر ما لغو رواديد را انجام داديم اما طرف مقابل آمادگي ورود به بحث را نداشته است اما هر تصميمي در اين زمينه گرفته شود اطلاع رساني خواهد شد.
------------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
آقای مهمانپرست!
این مردمی که حرفش را می زنید در کنارشان هستید، کدام مردم هستند؟
مهاجرین افغانی که در ایران در فشار فزاینده و بازداشت و حکم تیر از سوی شما قرار دارند و سالیانه مبلغ میلیونی تومان از آنها دریافت می کنید و اجازه تردد و رانندگی و سکونت ندارند. هرروزه برای آنها مزاحمت های گوناگونی خلق می کنید. و سعی در خدشه دارکردن چهره مهاجرین دارید.
نکند که مهاجرین جزو مردم افغانستان به شمار نمی روند؟
حال در مورد مردم داخل افغانستان می گوییم
1-توقف و جلوگیری از ورود تانکرهای سوخت در فصل سرما 
2-اجازه و دادن حکم تیر در مرز ایران و افغانستان و ایران و ترکیه-و ناپدید شدن اتباع افغانستان که ماجرای هرات یکی از صدهزار است.
3-حمایت و آموزش طالبان در پادگان های افسریه-بومهن!
فرستادن نیروهای نظامی و حتی انتهاری به داخل افغانستان(ماجرای نیمروز وکشته شدن مردم افغانستان)
4-رخنه در دستگاه دولتی به منظور اعمال نفوذ به دولت
5-اخراج مهاجرین در فصل سرما
7-و.....
کدامیک از این موارد نشاندهنده حمایت شما از مردم افغانستان است؟
در حالی که شما لغو صدور روادید با 80 کشور دنیا  و اجازه ورود بدون روادید. را در دست دارید ولی همسایه دیوار به دیوار شما باید با داشتن مدارک قانونی خود شما بازداشت و آزار و اذیت شود و در فصل سرما به سردترین کشور منطقه افغانستان انتقال یابد! 

استفاده مهاجران و پناهندگان خارجي از آخرين فرصت/ اين يك هشدار است

1391/10/12 سه شنبهاستفاده مهاجران و پناهندگان خارجي از آخرين فرصت/ اين يك هشدار استمدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي استانداري خراسان رضوي گفت: مهاجران خارجي از آخرين فرصت به منظور دريافت كارت آمايش مرحله هشتم استفاده كنند.
 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر ،محمد عجمي اظهار كرد: اهداء كارت آمايش مرحله هشتم اتباع و پناهندگان خارجي مقيم خراسان رضوي از بيستم خرداد ماه سال جاري آغاز شده است و با همكاري وزارت كشور ايران اين طرح تا پانزدهم دي ماه سال جاري تمديد شده است و از همه مهاجران درخواست مي كنيم به منظور دريافت كارت اين مرحله در موعد مقرر مراجعه كنند.
 مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي استانداري خراسان رضوي افزود: با توجه به اينكه بيشتر از چند روز به پايان مهلت دريافت كارت آمايش باقي نمانده است از همه پناهندگان تقاضاي همكاري داريم و از آنهايي كه تاكنون به منظور كارتشات مراجعه نكرده اند مي خواهيم هر چه سريعتر به اداره امور اتباع مراجعه كنند.
عجمي گفت: تا قبل از تمديد مهلت دريافت كارت 96 درصد از مهاجران كارتشان را دريافت كردند و تاكنون نيز 98.5 درصد از مهاجران براي دريافت كارتشان مراجعه و آن را دريافت كرده اند و با توجه به اينكه تمديد اين مهلت از طرف وزارت كشور بعيد به نظر مي رسد از 1.5 درصد باقي مانده مي خواهيم هرچه سريعتر نسبت به دريافت كارتشان اقدام كنند.
وي افزود: كارت مرحله هشتم آمايش علاوه بر اينكه مدرك شناسايي مهاجران خارجي در كشور ايران به حساب مي آيد و داشتن آن مزاياي بسياري همچون تحصيل در مدرسه و دانشگاه را به همراه دارد با توجه به قرارداد بين بيمه آسيا و مجموعه مربوط به مهاجران خارجي وزارت كشور و كميسارياي عالي پناهندگان مزاياي بسيار خوبي از لحاظ بيمه را نيز براي مهاجران خارجي و قانوني در بر خواهد داشت.
مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي استانداري خراسان رضوي با اشاره به ازدواج هاي كه بين زنان ايراني با اتباع خارجي غير مجاز صورت مي گيرد هشدار داد و گفت: اين نوع ازدواج ها از لحاظ قانوني بدون پشتوانه هاي لازم است و چنين ازدواج هاي كه بدون مجوز قانوني است بهتر است شكل نگيرد.
عجمي تصريح كرد: فرزندان اين گونه خانواده ها در آينده دچار مشكل هاي عديده اي خواهند شد و به دليل عدم وجود مدارك قانوني و مدارك شناسايي معتبر از خيلي از مزاياي قانوني خودشان محروم خواهند ماند ضمن اينكه زنان نيز در صورت بروز اختلاف با همسرانشان به راحتي نمي توانند به حقوقشان دست يابند.
وي اظهار كرد: از همه زنان و مرداني كه قصد ازدواج با اتباع خارجي را دارند تقاضا مي كنيم به منظور دريافت مشاوره حقوقي به مركز مشاوره امور اتباع خارجي استان مراجعه و از راهنمايي هاي مشاوران برجسته اين مركز بهره مند شوند تا در آينده دچار مشكلات قانوني نشوند.
------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
باتوجه به اخباری که منتشر کردیم، ضرورت داشتن مدارک شناسایی معتبر دوچندان می شود . زیرا ایران در پی یک پاکسازی و برخورد همه جانبه با مهاجرین افغانی مقیم ایران می باشند. و از هم اکنون بازرسی ها در متروها و میادین بعضی شهرها شروع شده است. قرار است پلیس امنیت با همکاری کلانتری های محل شروع به شناسایی و دستگیری و بازداشت مهاجرین افغانی نماید.پس سعی نمایید که گزک دست این آقایان ندهید.

4 هزار اتباع بيگانه غير مجاز در استان مركزي دستگير شدند

1391/10/12 سه شنبه4 هزار اتباع بيگانه غير مجاز در استان مركزي دستگير شدندرئيس پليس امنيت عمومي فرماندهي انتظامي استان مركزي از دستگيري 4 هزار و 209 نفر از اتباع بيگانه غير مجاز از ابتداي سال‌جاري تاكنون در اين استان خبر داد.

 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ، احمد عباسي گفت: از اين تعداد 79 نفر ظرف چند روز گذشته و با تلاش ماموران پليس امنيت عمومي فرماندهي انتظامي استان مركزي در دو شهر اراك و محلات دستگير شدند كه از اين تعداد 38 نفر در اراك و مابقي در محلات بودند.
وي تصريح كرد: در راستاي جمع‌آوري و اخراج اتباع بيگانه غير مجاز تعداد 38 نفر از اتباع افغاني غير مجاز طي دو روز گذشته در اراك دستگير شده‌اند.
رئيس پليس امنيت عمومي فرماندهي انتظامي استان مركزي ادامه داد: اتباع بيگانه غير مجاز به منظور خروج از كشور تحويل اردوگاه مرزي سفيد سنگ فريمان در خراسان رضوي شدند.
به گفته وي از ابتداي سال‌جاري تاكنون تعداد چهار هزار و 209 نفر از اتباع بيگانه غير مجاز كه بيشتر آن‌ها از افاغنه بوده‌اند در استان مركزي جمع‌آوري، دستگير و از كشور خارج شدند.