۱۳۹۰ شهریور ۱۲, شنبه

حدود دو ميليون تبعه افغاني در كشور به صورت غيرقانوني زندگي مي كنند


1390/6/7 دوشنبه
حدود دو ميليون تبعه افغاني در كشور به صورت غيرقانوني زندگي مي كنند
مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور گفت: حدود دو ميليون تبعه افغاني به صورت غيرقانوني در كشور زندگي مي كنند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايرنامحمد تهوري ' در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا كه به مناسبت هفته دولت(2تا8 شهريورماه) انجام شد، افزود: همچنين حدود يك ميليون نفر از مهاجران و آوارگان افغاني كه در سال هاي اشغال كشورشان توسط نيروهاي شوروي سابق و بروز جنگ هاي داخلي به ايران پناه آورنده اند، در كشور بسر مي برند و از مزاياي لازم برخوردار هستند.
وي اظهار داشت: 80 درصد از 334 هزار تبعه غيرقانوني افغاني با مراجعه به ادارات امور اتباع و مهاجران خارجي در استان ها از كشور خارج شده و 20 درصد ديگر نيز دستگير و اخراج شده اند.
تهوري افزود: حدود 11 هزار نفر از مهاجران افغاني بصورت مجاز و داوطلبانه در سال گذشته به كشور خود بازگشتند.
وي با اشاره به اينكه در سال گذشته اين اداره امكانات لازم براي تحصيل حدود 270 هزار دانش آموز مهاجر را در كشور فراهم كرده است، افزود: سطح سواد در سال 60 ميان مهاجران افغاني شش درصد بود كه اين ميزان در سال گذشته به 66درصد افزايش يافته است.
تهوري، ارايه تسهيلات بهداشتي و درماني از طريق انعقاد قراردادهاي لازم با ساير دستگاه ها به مهاجران و انجام پروژه هاي آموزشي، فني و حرفه اي را از ديگر اقدامات انجام شده براي مهاجران در سال گذشته عنوان كرد.
وي با اشاره به اينكه سه درصد مهاجران در مهمان شهرهاي كشور اسكان دارند، افزود: فراهم كردن امكانات اسكان و رفاهي براي آنان از وظايف اين اداره كل است.
تهوري، آمار مهاجراني كه در كشور دچار بيماري خاصي هستند را 864 نفر برشمرد و افزود: اين مهاجران از لحاظ بيماري در شرايط وخيمي بسر مي برند كه با معرفي آنان به وزارت بهداشت، كارهاي درماني بر روي اين بيماران انجام مي شود.
مشاور وزير كشور، اعزام حدود چهار هزار نفر از مهاجران عراقي و افغاني به حج تمتع، تصويب اجراي طرح ساماندهي اتباع افغاني غيرقانوني و سرشماري حدود يك و نيم ميليون نفر از اتباع افغاني را از ديگر اقدامات انجام شده در سال گذشته عنوان كرد.
تهوري به فعاليت اردوگاه هاي مراقبتي در استان ها اشاره كرد و افزود: همه اتباع غيرقانوني كه توسط عوامل انتظامي در سطح استان ها دستگير و به اين اردوگاه ها انتقال مي يابند تا زمان اخراج از كشور در اين مكان نگهداري مي شوند.


يادداشت سردبير:
جالب است! با اينكه دولت ايران به تمامي اين مهاجرين برگه داده است و سرشماري نموده است. و براي متأهلين مجوز يك ساله داده است، ولي هنوز هم از آنها بنام مهاجرين غيرقانوني ياد مي كند. مگر طبق قانون خودتان پولشان را نگرفتيد و مجوز نداديد؟ شايد هم اين منتي است كه به دولت افغانستان مي دهيد؟
         شرايط نگهداري در اردوگاههاي مراقبتي را هم كه اكثر مهاجرين مي دانند. يا خودشان آنجا را زيارت كرده اند يا كس و كارشان آنجا گير كده و مجبور به خداحافظي يا رشوت دادن براي آزاد كردن آنها رفته اند. يكي از اين اردوگاهها اردوگاه عسكر آباد ورامين است. بلانسبت مثل گوسفند صد افغان را در يك اتاق 50متري نگه داشته اند.صد رحمت به گوسفند لااقل در طويله مي توانند جست وخيز كنند و شكمشان سير است ولي اين بيچاره ها را حتي قوت بخور ونمير هم نمي دهند و خود مهاجرين براي رضاي خدا نان خشك مي خرند ووقت ملاقات براي همگي خيرات ميتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر