۱۳۹۰ مهر ۴, دوشنبه

اردوگاه افاغنه اردكان از وضعيت مطلوبي برخوردار است


1390/7/1 جمعه
 اردوگاه افاغنه اردكان از وضعيت مطلوبي برخوردار است
 مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور گفت: اردوگاه‌هاي افاغنه در استان يزد ‌از وضعيت مطلوبي برخوردار است.
 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس سيد‌محمد تهوري، مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور در بازديد از اردوگاه افاغنه اردكان ضمن گفت‌وگو با چند تن از افاغنه ساكن اين اردوگاه درجريان مسائل و مشكلات آنان قرار گرفت.
وي به فعاليت اردوگاه هاي مراقبتي در استان ها اشاره كرد و افزود: اردوگاه‌هاي افاغنه در استان يزد از وضعيت مطلوبي برخوردار است و اين مسئله نشان دهنده توجه مسئولان نظام جمهوري اسلامي به مهاجرين و اتباع خارجي است.
تهوري همچنين از محل توزيع مواد غذايي بين افاغنه اردكان نيز بازديد كرد و افزود: رهبر فرزانه انقلاب همواره در زمينه اعمال رويكرد اسلامي و انساني در خصوص مهاجران و اتباع خارجه به ويژه مهاجرين مسلمان تاكيد كرده اند.
مشاور وزير كشور اضافه كرد: ما نيز بر اساس وظيفه ديني و انساني خود شرايط اعطاي پناهندگي به مهاجرين واجد شرايط را بررسي و تا حد امكان تسهيل نموده‌ايم.
وي تشابه فرهنگي ايران و افغانستان را عامل تمايل افاغنه به سكونت در ايران عنوان كرد و يادآور شد: ايرانيان مهمان نوازترين مردم جهان اند و پناهندگان مسلمان و حتي غيرمسلمان را جزيي از زنجيره انساني مي دانند.
تهوري تاكيد كرد: برخورد ايرانيان با اتباع خارجي بسيار انساني و ستودني است و غالبا آنان را به چشم افرادي بيگانه نمي نگرند.
وي ادامه داد: ايران طي دهه‌هاي اخير جزو 10 كشور جهان بوده است كه پناهندگان زيادي را در خود جاي داده است.
مديركل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور در ادامه گفت: 2 ميليون و 700 هزار نفر پناهنده در كشور حضور داشتند كه يك ميليون و 700 نفر به كشورهاي خود بازگشته و زمينه بازگشت يك ميليون نفر باقيمانده نيز فراهم شده است.
وي افزود: 80 درصد از 334 هزار تبعه غيرقانوني افغاني با مراجعه به ادارات امور اتباع و مهاجران خارجي در استان ها از كشور خارج شده و 20 درصد ديگر نيز دستگير و اخراج شده اند.
تهوري خاطرنشان كرد: با شرايط فراهم شده در سال 1389 حدود 11 هزار نفر از مهاجران افغاني بصورت مجاز و داوطلبانه به كشور خود بازگشتند.
وي همچنين در بازديد از دبستان اردوگاه افاغنه اردكان اظهار داشت: در سال گذشته اين اداره امكانات لازم براي تحصيل حدود 270 هزار دانش آموز مهاجر را در كشور فراهم كرده است.
مشاور وزير كشور گفت: سطح سواد در سال 60 ميان مهاجران افغاني شش درصد بود كه اين ميزان در سال گذشته به 66درصد افزايش يافته است.
تهوري، ارايه تسهيلات بهداشتي و درماني و خدمات آموزشي وفني و حرفه اي را از ديگر اقدامات انجام شده براي مهاجران در سال گذشته عنوان كرد.
وي فراهم نمودن امكانات رفاهي براي مهاجرين را از وظايف اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي دانست و افزود: سه درصد مهاجران در مهمان شهرهاي كشور اسكان دارند.
مديركل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور ، همچنين اعزام حدود چهار هزار نفر از مهاجران عراقي و افغاني به حج تمتع، تصويب اجراي طرح ساماندهي اتباع افغاني غيرقانوني و سرشماري حدود يك و نيم ميليون نفر از اتباع افغاني را از ديگر اقدامات انجام شده در سال گذشته عنوان كرد.
سيد محمد تهوري همچنين با اشاره به پيشينه مهاجرت پذيري ايران افزود: نظام مقدس جمهور اسلامي حتي در زمان دفاع مقدس نيز به تعداد زيادي از پناهندگان عراقي و افغاني پناهندگي اعطا نمود.
وي در ادامه تاكيد كرد: اعطاي پناهندگي به مهاجرين در زمان جنگ تحميلي در حالي انجام شد كه كشور درگير جنگي نابرابر با ابرقدرت ها بود و حتي درگيري ها و تنش هاي داخلي نيز وجود داشت.

یادداشت سردبیر:
یادتان هست که برای بازدید سفیر برزیل، اداره اتباع ایران چه بازی ای درآوردند و نمایش خدمت رسانی بهداشتی را در پاکدشت اجرا کردند! اخبار این اردوگاه را هم بر همین منوال بدانید. مهاجرین در ایران از حق یارانه برخوردار نیستند و باید بار زندگی را خود به دوش بکشند. از آنور هم اخذ انواع و اقسام عوارض ! من که باور نمی کنم شما چطور؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر