۱۳۹۰ شهریور ۲۱, دوشنبه

صاحبخانه اي كه به ستوه آمد/ 300 هزار افغاني در سيستان و بلوچستان



1390/6/21 دوشنبه
صاحبخانه اي كه به ستوه آمد/ 300 هزار افغاني در سيستان و بلوچستان
ميهمان اگر جا خوش كند و كار و نان را از صاحبخانه بگيرد ميزبان را به ستوه مي آورد و او را ناچار مي كند عطاي ثواب مهمانداري را به لقاي آن ببخشد و اين حكايت حضور افاغنه در سيستان و بلوچستان است.
به گزارش خبرنگار مهر، ملت ايران كه حدود 30 سال ميزباني را براي برادران و خواهران افغانستاني خود به حد اعلا رسانده و حتي در سخت ترين شرايط جنگ و تحريم هاي گوناگون، هر آنچه در سفره داشت بدون ريا با ميهمان خود تقسيم كرد و فراتر از آن حاضر به پذيرش سختي براي خود شد تا ميهمان نگراني نداشته باشد، انتظار داشت ميهمان نيز حد و مرز خود را بشناسد و حرمت ميزبان را نگه دارد و اگر مهرباني را باز نمي گرداند باعث ايجاد نگراني و ضرر نشود.

در زماني كه كشور افغانستان به اشغال شوروي در آمده و جنگ هاي داخلي نيز اين كشور را با بحران شديد مواجه و مردم را ناچار به مهاجرت كرده بود، جمهوري اسلامي ايران با گشودن مرزهاي خود و ملت ايران با آغوش باز پذيراي برادران و خواهران مهاجر مسلمان افغان خود شدند.

لزوم بازگشت مهاجران به افغانستان/ از مهاجر جنگ زده تا مهاجر غير قانوني

با گذشت زمان و استقرار حكومت قانوني و آغاز حركت بازسازي و سازندگي افغانستان انتظار مي رفت مهاجران افغان داوطلبانه براي شركت در اين حركت جمعي به ياري هموطنان خود بشتابند و با بازگشت به كشورشان و استفاده از تجريبات و مهارت هايي كه از برادران و خواهران ايراني خود آموخته اند، همدوش و هم گام به بازسازي ميهن شان مشغول شوند.

البته تعداد زيادي از خانواده هاي افغان داوطلبانه به موطن خود بازگشتند اما تعدادي نيز همچنان ماندگار شدند و سيل مهاجرت جديدي به سمت مرزهاي ايران باز شد و اين بار نه به عنوان مهاجر جنگ زده بلكه به صورت غيرمجاز و براي كار و اندوختن سرمايه.

تاثير منفي حضور افاغنه بر اشتغال و اقتصاد سيستان و بلوچستان

سيل جديد مهاجرت به علت اينكه بيشتر مهاجران، مجرد و جوان و براي اشتغال آن هم به صورت غيرقانوني به سمت ايران سرازير شد معضلات و مشكلات اجتماعي، امنيتي، فرهنگي و اقتصادي را با خود به همراه آورد و موجي از نگراني و ناامني و غيره را براي ملت ايران ايجاد كرد.

استان سيستان و بلوچستان به علت همجواري با افغانستان نخستين منطقه ايران اسلامي است كه از روز نخست آغاز مهاجرت ها ميزبان مهاجران و جنگ زدگان افغان بود و طي سه دهه گذشته همواره پذيراي مهمانان ناخوانده بوده است.



حضور اتباع خارجي مجاز و غيرمجاز تبعات مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را براي مردم اين استان به همراه داشته است.

سيستان و بلوچستان در اين سال ها با مشكلات متعددي از جمله اشغال فرصت هاي شغلي، ناامني، ورود مواد مخدر، اقلام ضد فرهنگي، قاچاق كالا و خروج مواد سوختي، آرد، نان و ساير اقلام ضروري و مايحتاج زندگي را ناشي از حضور اتباع بيگانه، شاهد بوده است.

مهاجرت غير قانوني سر منشاء معضلات اجتماعي و فرهنگي

تعدادي از مردم سيستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفتند: ميهمانان ناخوانده طي سال هاي گذشته با ورود غيرقانوني به خاك جمهوري اسلامي نه تنها فرصت هاي متعدد اشتغال را گرفته اند بلكه با حضورشان بخش عمده اي از يارانه هاي دولتي را مصرف كردند و هيچگونه ماليات و عوارضي پرداخت نكردند و سرمنشا ناهنجاري هاي اجتماعي، بهداشتي و فرهنگي بوه اند.

استان سيستان و بلوچستان با حدود 290 كيلومتر مرز مشترك با كشور افغانستان و حدود هزار كيلومتر با كشور پاكستان طي سال هاي متمادي با حوادث ناامني، تروريستي قاچاق مواد مخدر و كالا و تبعات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي ناشي از حضور اتباع بيگانه و بي ثباتي و ساير مشكلات موجود در مناطق مرزي دو كشور همسايه مواجه بوده است.

مشكلات موجود در اين دو كشور همسايه شرقي مانند ناامني و فقدان حداقل شرايط معيشتي لازم باعث هجوم اتباع بيگانه به خاك جمهوري اسلامي ايران را تشديد كرده است.

تامين امنيت، زندگي و معيشت بهتر هدف اصلي مهاجران افغان و پاكستاني به خاك ايران است كه ورود غيرمجاز و قانوني نبودن آن، افزون بر تحميل هزينه هاي هنگفت بر دولت در بخش هاي مختلف، معضلات متعددي را به لحاظ آسيب هاي اجتماعي، قاچاق كالا، ارز و مواد مخدر در كشور ايجاد مي كند.

شيوع بيماريهاي واگيردار توسط افاغنه

يكي از شهروندان زاهداني مي گويد: رافت و عطوفت نظام جمهوري اسلامي ايجاب مي كرد كه ميزبان مهاجران افغان باشد اما متاسفانه بعضي از ميهمان از اين مهرباني سوء استفاده كرده و بدون در نظر گرفتن حق همسايگي و ميزباني، به منافع شخصي و گروهي خود فكر مي كنند.

وي كه خود را عبدالله شه بخش معرفي كرد افزود: دشمنان جمهوري اسلامي نيز با استفاده از اين قبيل افراد مشكلات متعدد امنيتي، ايجاد اختلاف و امثال آن را براي ملت ايران بوجود آوردند.

اتباع بيگانه كه به صورت غيرقانوني در مرزهاي كشور تردد مي كنند سر منشا ورود انواع بيماري هاي واگيردار مي شوند و تاكنون نيز صدمات زيادي از اين طريق وارد كردند.
منبعخبرگزاري مهر

يادداشت سردبير:
درپاسخ به بند اول: كه گفته شده است سيستاني ها مهمانداراني بوده اند كه درعين ناتواني از افغاني ها حمايت كردند.
بايد گفت: كه بيشترين سود را از همجواري با افغانستان ، سيستاني ها برده اند. قاچاق افغانهاي بدبخت براي بلوچ هاي بلوچستان چنان سود آور بوده است كه حاضر به درگيري و كشتار مرزبانان مي شده اند و اين جداي قاچاق مواد مخدر است. در دو دهه گذشته ، قاچاق انسان و مواد مخدر بوده است كه اقتصاد اين منطقه را سر پا نگه داشته است. وگرنه جمهوري اسلامي در اين منطقه كدام فابريكه يا چاه نفت كه نزده است و فقط به سركوب و پايين نگه داشتن بلوچ ها پرداخته  است. در بدترين شرايط بلوچستان سوخت را بيلر بيلر قاچاق كرده اند و به افغانستان و پاكستان به قيمت گزاف فروخته اند.
درمورد تاثيرات فرهنگي و اجتماعي بايد گفت ؛ اين علماي اين استانها بوده اند كه به نشر افكار ضد شيعي در افغانستان مشغول بوده اند وحتي ما مي دانيم كه در ترور عاشوراي هرات دست مزدوران اين فرق در خون افغاني هاي شهرك هاي شيعه نشين آلوده بوده است.

در پاسخ به نسبت دادن شيوع وبا؛
در پست هاي قبل گفتم باز هم مي گويم ؛ اين داستان فقط فرافكني مسووليتهاي دولت و وزارت بهداشت ايران در نارسايي به اين مناطق را مي رساند. چرا در تهران اين موارد شيوع پيدا نمي كند مگر افغانها در تهران نيستند؟ يا پايشان به تهران نمي رسد؟
شايد هم حربه اي است كه ملت را از مهاجر افغاني بترسانند و محيط را بر آنان نا امن نمايد.

در زمان جنگ، اين افغانها بودند كه دوشادوش شما در جبهه ايران وعراق جنگيدند! اين افغانها بودند كه وقتي شما پا به فرار گذاشتيد خانه و زندگي شما را مث خانه و زندگي خود حفظ كردند. يادتان نيست در زير موشك باران به خارج فرار مي كرديد؟ يادتان نيست همان دوره كي خانه هاي خراب شده را از نو ساخت؟ يادتان نيست زباله هاي شما را سي سال كي از در خانه تان دور مي كرد ؟ خيلي بي چشم و رو هستيد!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر