۱۳۹۰ مهر ۶, چهارشنبه

مهلت دریافت کارت آمایش 7 تاریخ 30-7-90 پایان مهرماه اعلام شد.

مهلت دریافت کارت آمایش 7 تاریخ 30-7-90 پایان مهرماه اعلام شد.
 این تیتر را نیز در جواب سوال یکی از مهاجرین ساکن مشهد دیدیم!

سوال: باسلام وخسته نباشيد
ميخواستم بپرسم آيا مهلت تمديد كارت آمايش 6 وگرفتن كارت آمايش7درخراسان رضوي تمديد مي گردد؟
درصورت عدم تمديد خانواده هايي كه موفق به تعويض كارتشان نشدند چه كنند؟لطفا راهنمايي كنيد؟
-------------------
پاسخ مسؤل سایت: مخاطب گرامي
با سلام ؛

مهلت توزيع كارتهاي آمايش مرحله 7 تاريخ 30/7/90 مي باشد . در صورت عدم مراجعه جهت تحويل كارت اقدام فوق به منزله عدم تمايل جهت ابقاء وضعيت پناهندگي تلقي مي گردد .


لذا به کلیه دوستانی که توانایی دریافت کارت های آمایش 7 را نداردند اکیدا توصیه می کنیم که فرش زیر پایشان را بفروشند و برای کارت آمایش 7 اقدام نمایند. پایان مرحله را 30 ام مهرماه 90 اعلام کرده اند. زودتر اقدام نمایید.

آیا می توانم تقاضای تابعیت نمایم؟


این هم چکیده یک قانون دیگر در ایران که اجرا نخواهدشد.
مطابق ماده 9779 قانون مدني چنانچه تبعه خارجي داراي سن بالاي 18 سال بوده و 5 سال اقامت قانوني در كشور ج.ا.ا داشته باشد مي تواند براي ارائه درخواست تابعيت به دفتر امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري محل صدور مدرك مراجعه نمايد . بديهي است در صورت بررسي توسط سازمان مربوطه پاسخ لازم مبني بر پذيرش تابعيت جنابعالي اعلام خواهد شد .
این مطلب در جواب یکی از مهاجرین نوشته است که کارت هویت داشته و پرسیده است چگونه اقدام نمایم. در هر صورت این دولت ایران است که اگر به دردشان خوردید به شما تابعیت میدهد بدون اینکه شما درخواست نمایید وگرنه عمله و بنا که زیاد دارند! و دیگر لازم ندارند!
بسیاری از نخبگان مهاجر را اطلاع دارم که التماس کرده و شناسنامه را در منزلشان آورده اند. چون به آنها احتیاج دارند و پذیرفتن یا نپذیرفتن تابعیت بنا به سلیقه و نیاز خود دولت ایران است. خوب است که خود را ضایع و وطنمان را خوار نسازیم

خدمت رسانی آنهم از نوع سریع السیر!
ببینید در جواب این مهاجر بنده خدا که میگه: فرزندم را دستگیر و به ارودوگاه برده اند و همین امروز رد مرز می شوند چی گفته اند؟

با عرض سلام خدمت محترم مسئولين اداره كل اتباع
اينجانب سيدسعيدسلطان كمالي پدر سيدجعفر كمالي مي باشم.فرزند اينجانب (سيدجعفركمالي) را در روز 5شنبه 31 شهريور نيروي انتظامي دستگير و به اردوگاه فلكه دانشگاه اصفهان منتقل كردند.
و حالا به اجبار فرزندم را مجبور به عكس گرفتن و پرداخت هزينه اتوبوس براي رد مرز كرده اند.
فرزند اينجانب متاهل و داري فرزند مي باشد ولي پرونده اش با پرونده ي من يكي مي باشد.
بنده چند بار به اداره كل اتباع اصفهان و اردوگاه مراجعه كرده ام ولي جوابي به من نمي دهند.
فرزندم كارت امايش 5 را دارد و كارت امايش 6 را به علت اينكه يكبار توسط اكيب اداره اتباع دستگير شده بود به او ندادند ولي در پرونده ي بايگاني موجود مي باشد.
از مسئولين اين اداره ي محترم تقاضا دارم كه به عريضه بنده رسيدگي نمايند براي اينكه امروز مي خواهند پسرم را ردمرز كنند و خانم و بچه او اينجا تنها مي ماند.
در ضمن پسرم در امايش 6 شركت كرده است و عوارض و هزينه صدور كارت انگشت نگاري و عكس برداري را انجام داده است و نيز كارت كارگري به شماره پروانه كار:125251-4 را هم گرفته است.

باتشكر
شماره خانوار:403203172
-------------------------------------
پاسخ مسؤل سایت: مخاطب گرامي
با سلام ؛

مشروحه شما براي بررسي به دفتر امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري اصفهان با شماره 15457/74 منعكس گرديده است لطفاً پس از گذشت دو هفته از تاريخ اين نامه به دفتر مذكور مراجعه نماييد .

خب قضاوت کنید دو هفته دیگر که این بنده خدا افغانستان را زیر پا گذاشته است و مجبور است که بوسیله قاچاق با صرف هزینه ای بالغ بر یک میلیون بازگشت نماید آنهم اگر زنده به اصفهان برسد. در این مدت زن و بچه اش باید دوری او را تحمل کنند. این مورد که خانواده پدرش شاید کمک حالش بشوند ولی موارد زیادی بوده و دیدیم که کودکانشان از گرسنگی جان داده اند. در باغها ودهات دورافتاده! این است مسلمانی!

۱۳۹۰ مهر ۴, دوشنبه

برگه خروج برخي از اتباع افغان غيرمجاز متاهل يك ساله شد


1390/7/3 يكشنبه
برگه خروج برخي از اتباع افغان غيرمجاز متاهل يك ساله شد
 مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استاندار تهران، گفت: براي آن دسته از اتباع افغان غيرمجاز متاهلي كه فرزند دانش آموز دارند و در طرح ساماندهي شركت كرده‌اند، برگه خروج يك ساله صادر شده تا فرزندان آنها در سال تحصيلي دچار مشكل نشوند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايسنا، عيسي موسوي‌نسب، گفت سال گذشته 550 هزار اتباع افغان غيرمجاز در تهران شناسايي شد و در مرحله دوم نوبت‌دهي اين طرح با كمي ريزش، 419 هزار نفر در نوبت‌دهي شركت كردند.
وي افزود: با توجه به اينكه بر اساس برنامه زمانبندي شده، براي خروج اين اتباع، برگه‌هاي 60، 90 و 120 روزه صادرشد و پايان شهريورماه نوبت دهي نيز به پايان مي‌رسد و به تناسب زمان اعلام شده از ايران خارج مي‌شوند.
موسوي نسب تصريح كرد: با نگاه بشر دوستانه‌اي كه جمهوري اسلامي ايران به اين افراد دارد براي آن دسته از اتباع افغان غيرمجاز متاهل كه در طرح ساماندهي شركت كرده‌اند و فرزند دانش‌آموز دارند، برگه خروج يك ساله صادر كرده تا فرزندان آنها در سال تحصيلي دچار مشكل نشوند.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استاندار تهران خاطرنشان كرد: با تمديد برگ خروج اين افراد، مدت حضور آنها تنها تا پايان مهلت اعلانم شده در برگه‌هاي خروج است و پس از آن بايد از كشور خارج شده و چنانچه بخواهند مجدد به ايران بازگردند بايد با اخذ رواديد و از مجاري قانوني اين كار صورت بگيرد.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استاندار تهران، گفت: شيوه‌نامه ثبت‌نام فرزندان اتباع غيرمجاز نيز به وزارت آموزش و پرورش اعلام و هماهنگي‌هاي لازم در اين خصوص صورت گرفته وهمچنين شيوه نامه آن به استانها ابلاغ شده است.
وي ادامه داد: براساس اين شيوه نامه، اين دانش‌آموزان به تبع حضور اولياي خود تنها تا پايان سال تحصيلي جديد و مهلت مندرج در برگه خروجشان امكان حضور در ايران را و پس از اتمام زمان مقرر بايد از كشور خارج شوند.

یادداشت سردبیر:
ما اطلاع داریم که همین مهاجرین که مهلت خروجشان اینک به پایان می رسد، به مراکز توزیع برگه مراجعه کرده اند و آنها گفتند که امکان ندارد. درهمین سایت در بخش سوالات ببینید! اعلام شده که تمدید مربوط به آن زمان بوده و سیاست متخذه آن تاریخ بود و دیگر امکان تمدید وجود ندارد. دیگه چقدر بازی در میاورید؟

خشكسالي خللي در حمايت از اتباع خارجي به وجود نياورد


1390/7/4 دوشنبه
خشكسالي خللي در حمايت از اتباع خارجي به وجود نياورد
معاون سياسي امنيتي استاندار اصفهان گفت: خشكسالي هيچگونه خللي در برنامه‌هاي حمايتي دولت از اتباع خارجي و پناه جويان به وجود نياورده است.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس محمدمهدي اسماعيلي در پاسخ به سئوال نماينده كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مبني بر اينكه آيا اخباري كه در مورد خشكسالي در ايران منتشر مي‌شود، صحت دارد و آيا اين خشكسالي در اصفهان در خدمت‌رساني به اتباع خارجي كه به ايران پناه آورده‌اند، ضرر رسانده است، اظهار داشت: بلي، خشكسالي به نسبت شديدي گريبان اصفهان را گرفته به گونه‌اي كه ميزان بارش باران50 درصد كاهش پيدا كرده و هم‌اكنون آبي در رودخانه زاينده‌رود وجود ندارد.
وي افزود: در مسير رودخانه زاينده‌رود بيش از 160هزار كشاورز مشغول به‌كار داشتيم اما به دليل عدم بارش نزولات آسماني اين كشاورزان در سال زراعي گذشته هيچ‌گونه كشتي نداشته‌اند.
معاون سياسي امنيتي استاندار اصفهان تصريح كرد: خشكسالي مشكلات جدي اقتصادي براي معيشت خانواده‌هاي كشاورزان به وجود آورده كه البته دولت تلاش كرده از راه‌هاي مختلف اين خسارت كشاورزان را جبران كند.
وي تاكيد كرد: خشكسالي هيچگونه خللي در برنامه‌هاي حمايتي دولت از اتباع خارجي و پناه جويان به وجود نياورده و دولت ايران هر روز بيش از پيش به آنها خدمات ‌ارائه مي‌كند.

یادداشت سردبیر:
درسفری که چند ماه پیش به اصفهان داشتم خودم به چشم خودم دیدم که چه خدماتی می دهند. مهاجرین از حق رانندگی وسایط نقلیه از موتور سایکل بگیر تا موترهای باری یا شخصی. از کار که نگو ! حتی نمی توانند به عنوان شاگرد مغازه کار کنند چه برسد به سایر خدمات. در روزعاشورا عراقی ها(اعراب) منطقه زینبیه را غرق کرده و نیروی انتظامی اعلام کرده بود که افغانی ها حق بیرون آوردن دسته را ندارند. من نمی دانم اجازه خشت زدن وسنگبری را که خودشان عارشان می آید انجام دهند یا نمی توانند و مجبورند که افغانها را استفاده کنند ،  خدمت است؟ اینکه خشکسالی وغیر از آن ندارد. نکند که انتظار دارند که در زمان خشکسالی گوشت افغانها را بخورند ؟

اردوگاه افاغنه اردكان از وضعيت مطلوبي برخوردار است


1390/7/1 جمعه
 اردوگاه افاغنه اردكان از وضعيت مطلوبي برخوردار است
 مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور گفت: اردوگاه‌هاي افاغنه در استان يزد ‌از وضعيت مطلوبي برخوردار است.
 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس سيد‌محمد تهوري، مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور در بازديد از اردوگاه افاغنه اردكان ضمن گفت‌وگو با چند تن از افاغنه ساكن اين اردوگاه درجريان مسائل و مشكلات آنان قرار گرفت.
وي به فعاليت اردوگاه هاي مراقبتي در استان ها اشاره كرد و افزود: اردوگاه‌هاي افاغنه در استان يزد از وضعيت مطلوبي برخوردار است و اين مسئله نشان دهنده توجه مسئولان نظام جمهوري اسلامي به مهاجرين و اتباع خارجي است.
تهوري همچنين از محل توزيع مواد غذايي بين افاغنه اردكان نيز بازديد كرد و افزود: رهبر فرزانه انقلاب همواره در زمينه اعمال رويكرد اسلامي و انساني در خصوص مهاجران و اتباع خارجه به ويژه مهاجرين مسلمان تاكيد كرده اند.
مشاور وزير كشور اضافه كرد: ما نيز بر اساس وظيفه ديني و انساني خود شرايط اعطاي پناهندگي به مهاجرين واجد شرايط را بررسي و تا حد امكان تسهيل نموده‌ايم.
وي تشابه فرهنگي ايران و افغانستان را عامل تمايل افاغنه به سكونت در ايران عنوان كرد و يادآور شد: ايرانيان مهمان نوازترين مردم جهان اند و پناهندگان مسلمان و حتي غيرمسلمان را جزيي از زنجيره انساني مي دانند.
تهوري تاكيد كرد: برخورد ايرانيان با اتباع خارجي بسيار انساني و ستودني است و غالبا آنان را به چشم افرادي بيگانه نمي نگرند.
وي ادامه داد: ايران طي دهه‌هاي اخير جزو 10 كشور جهان بوده است كه پناهندگان زيادي را در خود جاي داده است.
مديركل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور در ادامه گفت: 2 ميليون و 700 هزار نفر پناهنده در كشور حضور داشتند كه يك ميليون و 700 نفر به كشورهاي خود بازگشته و زمينه بازگشت يك ميليون نفر باقيمانده نيز فراهم شده است.
وي افزود: 80 درصد از 334 هزار تبعه غيرقانوني افغاني با مراجعه به ادارات امور اتباع و مهاجران خارجي در استان ها از كشور خارج شده و 20 درصد ديگر نيز دستگير و اخراج شده اند.
تهوري خاطرنشان كرد: با شرايط فراهم شده در سال 1389 حدود 11 هزار نفر از مهاجران افغاني بصورت مجاز و داوطلبانه به كشور خود بازگشتند.
وي همچنين در بازديد از دبستان اردوگاه افاغنه اردكان اظهار داشت: در سال گذشته اين اداره امكانات لازم براي تحصيل حدود 270 هزار دانش آموز مهاجر را در كشور فراهم كرده است.
مشاور وزير كشور گفت: سطح سواد در سال 60 ميان مهاجران افغاني شش درصد بود كه اين ميزان در سال گذشته به 66درصد افزايش يافته است.
تهوري، ارايه تسهيلات بهداشتي و درماني و خدمات آموزشي وفني و حرفه اي را از ديگر اقدامات انجام شده براي مهاجران در سال گذشته عنوان كرد.
وي فراهم نمودن امكانات رفاهي براي مهاجرين را از وظايف اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي دانست و افزود: سه درصد مهاجران در مهمان شهرهاي كشور اسكان دارند.
مديركل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور ، همچنين اعزام حدود چهار هزار نفر از مهاجران عراقي و افغاني به حج تمتع، تصويب اجراي طرح ساماندهي اتباع افغاني غيرقانوني و سرشماري حدود يك و نيم ميليون نفر از اتباع افغاني را از ديگر اقدامات انجام شده در سال گذشته عنوان كرد.
سيد محمد تهوري همچنين با اشاره به پيشينه مهاجرت پذيري ايران افزود: نظام مقدس جمهور اسلامي حتي در زمان دفاع مقدس نيز به تعداد زيادي از پناهندگان عراقي و افغاني پناهندگي اعطا نمود.
وي در ادامه تاكيد كرد: اعطاي پناهندگي به مهاجرين در زمان جنگ تحميلي در حالي انجام شد كه كشور درگير جنگي نابرابر با ابرقدرت ها بود و حتي درگيري ها و تنش هاي داخلي نيز وجود داشت.

یادداشت سردبیر:
یادتان هست که برای بازدید سفیر برزیل، اداره اتباع ایران چه بازی ای درآوردند و نمایش خدمت رسانی بهداشتی را در پاکدشت اجرا کردند! اخبار این اردوگاه را هم بر همین منوال بدانید. مهاجرین در ایران از حق یارانه برخوردار نیستند و باید بار زندگی را خود به دوش بکشند. از آنور هم اخذ انواع و اقسام عوارض ! من که باور نمی کنم شما چطور؟

۱۳۹۰ شهریور ۳۱, پنجشنبه

حملات گروههای فاشیستی بر مهاجرین در یونان

طی چند روز اخیر شاهد اخبار تکاندهنده ای از حملات گروههای فاشیستی یونان بالای مهاجرین که عمدتا افغانستانی بوده ند بوده ایم.
اگر در میان این مهاجرین تحقیقی به عمل آید، عمدتا مهاجرین افغانی ساکن جمهوری اسلامی ایران بودند که به علت شرایط بد اقتصادی و سردرگمی آینده فرزندانشان و خودشان ، مایملک ناچیز خود را فروخته و خرج سفر مرگ آفرین قاچاق بسوی کشورهای اروپایی کرده اند.
         جمهوری اسلامی پشت سرهم سمینار و بازدید برگزار می نماید و از خدمات خود به مهاجرین می گویند. کسی نیست که بپرسد مادرت خوب ،پدرت خوب اگه شما این امکانات را که ادعا می کنید می دهید. مهاجرین مجبور به تن دادن راه قاچاق بسوی اروپا می شدند؟
       شرایط زندگی در ایران به حدی سخت شده است که اگر یک سرپرست خانوار ماهیانه مبلغ 1500000تومان درآمد نداشته باشد قادر به ادامه زندگی نیست. و اکثرا مجبور به مهاجرت به کشور ثالثی مثل یونان می شوند. آنهم بصورت قاچاق!
       دولت ایران باید پاسخگوی تاریخ و مردم افغانستان و خون کسانی که در یونان بالای آنها حمله صورت می گیرد باشد و ملت افغانستان هیچگاه این رفتار دولت ایران رافراموش نخواهند کرد همانطور که میهمان نوازی ملت ایران را در طول سالهای گذشته از یاد نمی برند.

بازديد سفرا، ديپلماتها و رؤساي آژانس هاي سازمان ملل از مناطق محل سكونت مهاجرين افغاني در اصفهان


1390/6/31 پنجشنبه
بازديد سفرا، ديپلماتها و رؤساي آژانس هاي سازمان ملل از مناطق محل سكونت مهاجرين افغاني در اصفهان
جناب آقاي سيد محمد تهوري مشاور محترم وزير ومديركل اموراتباع ومهاجرين خارجي وزارت كشور به همراه رئيس دفتر كميساريا ، برخي سفرا ونمايندگان سفارتخانه هاي خارجي مقيم در ج.ا.ا و رؤساي آژانس هاي سازمان ملل متحد از تاريخ 28/6/90 الي 30/6/90 از وضعيت پناهندگان در اصفهان به ميزباني استاندار محترم و اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي استان بازديد نمودند .
بنابر گزارش روابط عمومي اداره كل اموراتباع ومهاجرين خارجي اين سفر با همكاري و هماهنگي مشترك وزارت كشور ، وزارت امورخارجه و كميساريا براي بازديد رؤسا و نمايندگان هيئت هاي ديپلماتيك مقيم تهران بمنظور بازديد از وضعيت پناهندگان افغاني در استان اصفهان و پروژه هاي در دست اقدام از روز دوشنبه 28/6/90 آغاز و روز چهارشنبه 30/6/90 پايان پذيرفت .
دراين برنامه بازديد سفرا و نمايندگاني از كشورهاي سوئد ، دانمارك ، فرانسه ، ايتاليا ، ژاپن ،‌ برزيل ، ايرلند ، سوئيس ، انگلستان ، ونزوئلا ، هند ، آلمان ، چك ، بلژيك ، اتريش ، لهستان ، اوگاندا و رؤساي نمايندگي سازمان ملل ، سازمان بين المللي مهاجرت و برنامه جهاني غذا حضور داشتند كه از نزديك مسائل و مشكلات پناهندگان افغاني استان را مورد بازبيني قرار دادند .
طي دو روز اقامت اين هيئت دراستان اصفهان آنان از نزديك با پناهندگان در منطقه زينبيه – در داخل شهر – و بخش زيار در 30 كيلومتري اصفهان ديدار و به سوالات و پرسشهاي آنان پيرامون مسائل مختلف پاسخ و بامشكلات مختلف آنان و همچنين موانع بازگشت به افغانستان آشنا گرديدند . همچنين اين هيئت از مركز دياليز آيت الله ناصري شهر برخوار بازديد و از نزديك خدمات بهداشتي ارائه شده به مهاجرين افغاني دياليزي را مشاهده نمودند . در اين ديدارها مسئولين بهداشتي استان پيرامون خدمات بهداشتي و مسئولين آموزشي نيز پروژه هاي مدرسه سازي براي دانش آموزان افغاني را براي اعضاء هيئت تشريح نمودند كه بسيار مورد توجه سفرا و نمايندگان ديپلماتيك خارجي و رؤساي آژانسهاي سازمان ملل قرار گرفته و سفير سوئد به نمايندگي اعضاي هيئت از خدمات بهداشتي ، آموزشي و اداري ارائه شده به مهاجرين افغاني توسط جمهوري اسلامي ايران قدرداني و آنرا قابل توجه ارزيابي نمودند .
بنا به گزارش روابط عمومي امور اتباع هيئت مذكور در ادامه سفر خود در نشستي با معاون محترم سياسي امنيتي استانداري اصفهان ضمن تشريح دستاوردهاي اين سفر از ميهمان نوازي و برنامه ريزي خوب مسئولين استان قدرداني نمودند .
در آغاز اين نشست ابتدا جناب آقاي سيدمحمد تهوري ضمن گراميداشت هفته دفاع مقدس گزارشي از وضعيت اتباع خارجي بويژه پناهندگان درايران را براي حاضرين تشريح و اظهار داشتند كه در اوائل پيروزي انقلاب و عليرغم مشكلات فراوان كشور از جمله درگيريهاي داخلي با عوامل ضد انقلاب و جنگ تحميلي بارژيم بعثي عراق ، پذيراي ورود ميليوني پناهندگان و آوارگان افغاني نيز بوديم و اين درحالي صورت مي پذيرفت كه بحث تحريمهاي بين المللي نيز بدان اضافه گرديد به نحوي كه دربرخي مواقع آمار پناهندگان درايران رقمي بالغ بر پنج ميليون پناهنده و آواره را شامل مي گرديد كه از كليه خدمات مورد نياز در زمينه هاي بهداشتي و درمان ، تعليم و تربيت و ... همانند اتباع ايراني برخوردار بودند در حال حاضر پس از گذشت ساليان متمادي و بازگشت تعداد كثيري از پناهندگان به كشورهايشان تعداد قابل توجهي از مهاجرين افغاني كه رقمي حدود يك ميليون نفر به صورت قانوني و حدود 5/1 ميليون نفر نيز بصورت غيرقانوني دركشور حضور دارند كه ما براساس احساس وظيفه ديني و انساني براي آنان برنامه ريزي جامعي انجام داده ايم به نحوي كه طي سرشماري كه براساس طرح ساماندهي اتباع خارجي انجام گرديد از طريق اينترنت اقدام به ثبت نام و سرشماري اتباع افغاني غيرقانوني كرديم كه طي آن يك و نيم ميليون نفر مورد سرشماري قرارگرفتند كه درمراحل بعدي طرح مقدمات مراجعت آنان به افغانستان براي دريافت گذرنامه افغاني و اخذ رواديد از نمايندگيهاي كنسولي كشورمان درافغانستان با هماهنگي ساير دستگاههاي مسئول ازجمله وزارت امور خارجه فراهم گرديد.
ايشان اظهار داشتند بمنظور جلوگيري از محروم شدن از تحصيل فرزندان اتباع افغاني غيرقانوني شركت كننده در طرح سرشماري هماهنگي هاي لازم براي تحصيل آنان فراهم و آنان مي توانند براساس بخشنامه هاي ابلاغي در مراكز تحصيلي تعيين شده ثبت نام نمايند نكته قابل ذكر اينكه سطح سواد در بدو ورود آوارگان افغاني به ايران درسالهاي اوليه پيروزي انقلاب ( سالهاي 60-1359) 6% كه اين ميزان در سال 1389 به 67% بالغ ميگردد.
مشاور محترم وزير و مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور ابراز داشتند باتوجه به اين حجم گسترده حضور پناهنده درايران شايسته است تا جامعه بين المللي بوي‍ژه كشورهاي اروپايي به انجام سهم خود در مساعدت به اين جامعه ميليوني همت گمارند . بعنوان مثال ميتوان به جذب و انتقال 600 نفر از پناهندگان افغاني ساكن در ايران توسط تعدادي از كشورهاي اروپايي درسال گذشته اشاره نمود كه بسيار سهم ناچيزي است اين درحالي است كه تنها درسال گذشته درايران بيش از 40000 نوزاد پناهنده متولد شده است.
هزينه هاي تحصيلي براي مقاطع مختلف بالغ بر ميليونها تومان است كه ازسوي دولت ايران پرداخت مي شود و تنها حدود 10% اين هزينه ها از دانش آموزان افغاني دريافت مي شود و درزمينه هاي بهداشتي نيز همه ساله ميلياردها تومان از سوي دولت براي پناهندگان هزينه ميگردد كه يك نمونه آن خدمات دياليزي بود كه در بازديدها مورد مشاهده قرارگرفت لذا جامعه جهاني مي بايستي مسئوليت خود درامر خدمت رساني به پناهندگان تا فراهم شدن مقدمات بازگشت آنان به كشورشان عمل نمايد كه اميدواريم اين بازديد دراين خصوص موثر واقع گردد.
درادامه اين نشست آقاي برنارد دويل رئيس دفتر كميساريا در جمهوري اسلامي ايران ضمن تشكر و قدرداني از دولت جمهوري اسلامي ايران براي ارائه خدمات مناسب به پناهندگان ازمسئولين استان اصفهان به خاطر
 برنامه ريزي خوب و شايسته براي انجام سفر هيئت سپاسگزاري كرده و ابراز داشتند با توجه به آمار بالاي حضور پناهندگان افغاني درايران ميبايستي برنامه ريزي مناسبي براي بازگشت محترمانه وتوام با امنيت آنان انجام پذيرد ايشان گفتند اميدواريم كه با توجه به بازديدهاي بعمل آمده كشورهاي حاضر در هيئت ما را درتحقق اين امر ياري و كمك نمايند.
در ادامه نشست سفير سوئد به عنوان ساير سفرا و نمايندگان خارجي از انجام اين بازديد ابراز خرسندي نمود و اظهار داشتند كه جمهوري اسلامي ايران خدمات بسيار گسترده و جامعي در كليه زمينه ها به پناهندگان ارائه داشته است و ما نيز گزارش اين سفر را به مقامات كشورهاي خودمان منعكس خواهيم كرد و اميدواريم تا بتوانيم در رفع مشكلات مذكور دولت ايران را در تحقق برنامه هاي خود از طريق كميساريا ياري نماييم.
در پايان اين نشست چندساعته جناب آقاي دكتر اسماعيلي معاون محترم سياسي امنيتي استانداري اصفهان نيز ضمن خيرمقدم به اعضاء حاضر در هيئت ديپلماتيك كه براي بازديد و بررسي مسائل و مشكلات پناهندگان افغاني به اصفهان سفر كرده اند ، به تشريح وضعيت اتباع خارجي دراستان پرداخته و اظهار داشتند در استان حدود 300 هزار تبعه افغاني حضور دارند كه از اين تعداد حدود 45% قانوني و55% غيرقانوني هستند كه پناهندگان دراين استان از كليه خدمات بهداشتي ، آموزشي و ... همانند اتباع ايراني برخوردارند و حتي در برخي از مناطق مانند زينبيه اصفهان و برخي نقاط كاشان آمار دانش آموزان افغاني از دانش آموزان ايراني افزون تر است.
ايشان اظهار داشتند كه سياست كلي و اساسي جمهوري اسلامي بازگشت محترمانه آنان به كشورشان است اميدواريم با كمك ساير كشورها و مجامع بين المللي اين موضوع تحقق يابد.

یادداشت سردبیر:
ظاهرا این مدیر کل جدید اداره اتباع آدم پرانرژی و فعالی است. ودولت ایران می خواهد به نوعی خدمات ارائه شده یا نشده را به رخ جامعه جهانی بکشد تا بتواند بوسیله حضور مهاجرین امتیازهای ویژه ای  دریافت نماید.
خاطرنشان می کنیم.
1-اگر یک مهاجر دریک کشور اروپایی زندگی می کرد در طول سی سال ، چه امکانات و سطح زندگی ای می داشت؟
2- در حالی که در یک کشور دولت به اتباع خود یارانه می دهد تا 50 درصد هزینه های زندگی آنان را تامین نماید در حالی که 50 در صد باقیمانده به سبب داشتن شرایط و فرصت های ملی تامین می شود. برای مهاجرین هیچ گونه یارانه ای درنظر گرفته نشده است بلکه از شرایط و فرصت های شغلی و زندگی نیز روز به روز محروم می شوند. یک لیسنس رانندگی چیست که مهاجر نمی تواند آنرا کسب نماید؟
3- در همین اصفهان مهاجرین حتی نمی توانند که به عنوان شاگر مغازه کارکنند یا در خانه خیاطی نمایند. آنوقت از خدمات ارائه شده حرف به میان میآید؟
4- کنفرانس بیداری اسلامی در ایران برگزار شد تا ایران بتواند قیام مردم دیگر کشورها را بنام خود مصادره نماید. دیگر از بابت مهاجرین به دنبال مصادره چیست؟

۱۳۹۰ شهریور ۳۰, چهارشنبه

با شهادت استاد ربانی ، لیست سیاه ترور حقیقت پیدا کرد


دیروز، ساعاتی چند پس از بازگشت شتابزده استاد پروفیسر ربانی از اجلاس تهران، شخصی منتصب به طالبان با انفجار دادن بمبی که در دستار خود جاسازی کرده بود وی را هنگام بغل کشی در منزلش به شهادت رسانید.
          منابع آگاه گفته اند که : در هنگام برگزاری اجلاس در تهران ، از منزل وی تلیفون زده شده  که یکی از گروه ها ی طالبان برای مذاکره پیرامون صلح قصد دیدار شما را دارد. استاد ربانی شتابزده به افغانستان بازگشته و در منزل برای دیدار شخص نامبرده ، حاضر می شود که هنگام مصافحه(بغل کشی افغانی) ، وی سر خود را به سینه استاد چسبانده و با انفجار دادن بمبی که در دستار خودش جاسازی کرده بود وی را به شهادت می رساند.
     با ترور استاد ربانی شایعه وجود لیست سیاه ترور به حقیقت پیوست . همانطور که چند ماه قبل اعلام کرده بودیم . لیست سیاه تروری تهیه شده است تا بوسیله ترور اشخاص ذینفوذ راه را برای ادامه حضور اشغالگران در افغانستان و زد وبندهای طالبان هموار نماید.
    همانطور که می دانیم ؛ استاد ربانی یکی از شخصیت های سرسخت و مخالف دادن امتیاز احداث پایگاه نظامی به ناتو و آمریکا بوده است. و این مخالفت خود را هیچگاه پنهان نکرده است. می بینیم که نیروهای خارجی برای بقای خود در افغانستان دست به هرگونه جنایتی می زند.
   چگونه امکان دارد که در نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه ای که جزو امن ترین مناطق کابل می باشد. ظرف چند روز ابتدا بوسیله موشک و راکت خود سفارت، مقر ناتو ونیروهای آیساف و ساختمان امنیت ملی را هدف قرار می دهند و به فاصله تنها یکی دو روز استاد ربانی در منزل خودش که در همسایگی سفارت آمریکا قرار دارد به شهادت می رسد.
      این رویداد چنان کودکانه افغانستان را نا امن و نیروهای نظامی آنرا بی دست وپا نشان می دهد که ملت را بسوی حضور دایمی نیروهای خارجی در افغانستان  مجبور نماید، که شکی جز وجود این لیست سیاه و حقیقت صحنه سازی نیروهای خارجی نمی ماند.

 استاد برهان‌الدین ربانی (۲۹ شهریور ۱۳۱۹ در فیض‌آباد - ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ در کابل) رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، رئیس جمهور سابق این کشور از ولایت بدخشان بود. وی در یک حمله انتحاری در خانه‌اش در محله وزیر اکبرخان کابل کشته شد. ربانی در زمان مرگ رئیس شورای عالی صلح در افغانستان و مذاکره کننده ارشد دولت با گروه طالبان بود.
محتویات

تولد [ویرایش]

ربانی زادۀ ۲۹ شهریور ۱۳۱۹ (۲۰ سپتامبر ۱۹۴۰) در شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان افغانستان است. وی در افغانستان، به استاد ربانی و پروفسور ربانی نیز مشهور است.
او در سال ۱۹۶۳ از دانشکده شرعیات (الهیات) کابل فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۹۶۸ به خاطر ادامه تحصیلات عالی به مصر رفت و در دانشگاه الازهر به تحصیل پرداخت. وی در مصر تحت تاثیر اندیشه‌های اخوان المسلمین قرار گرفت.
در سال ۱۳۳۶ در دانشگاه شرعیات کابل همراه دیگر استادان آن دانشگاه نظیر استاد غلام محمد نیازی، سید محمد موسی توانا، وفی‌الله سمیعی (آخرین وزیر عدلیهٔ حکومت ظاهرشاه)، استاد محمد فاضل، عبدالعزیز فروغ، سید احمد ترجمان و هدایت نهضت جوانان مسلمان را تأسیس کردند که با استعفای غلام محمد نیازی از رهبری آن در سال ۱۳۵۱، ربانی رهبری آن را با نام جمعیت اسلامی افغانستان به دوش گرفت.
با کودتای محمد داوودخان در سال ۱۳۵۲، اعضا و هواداران نهضت اسلامی افغانستان (اخوانی‌ها) تحت فشار رژیم وقت، که تحت تاثیر شاخهٔ پرچم حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود، قرار گرفتند. افسران و نظامیانی که محمد داوودخان را در کودتا یاری رسانیده بودند به احزاب کمونیستی افغانستان تعلق داشتند و در آن سال‌ها و در دههٔ دموکراسی، مبارزان رقیب هم محسوب می‌شدند؛ آن‌ها در مکاتب، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و ادوار دولتی باهم درگیری‌هایی داشتند. با قدرت گرفتن آن‌ها، مخصوصاً وزیر داخلهٔ وقت که عضو حزب خلق بود، دستگیری وسیع و گستردهٔ اعضای اسلام‌گرای رقیب آن‌ها در شهرهای مختلف افغانستان آغاز شد.

در سال ۱۳۵۳ ربانی و عده‌ای دیگر از فعالان اسلام‌گرا که تحت تعقیب حکومت داوودخان بودند، از افغانستان خارج شده و به پاکستان فرار کردند. در آن‌جا احزاب اسلام‌گرا و حکومت ذوالفقار علی بوتو که روابط سردی با دولت افغانستان به خاطر مسئلهٔ پشتونستان داشت، از آن‌ها پذیرایی کرده و دست به مسلح کردن مهاجران نهضت اسلامی زد تا آن‌ها را برای براندازی حکومت داوود خان آماده کند. اما عده‌ای از رهبران نهضت اسلامی از جمله ربانی مخالف جنگ مسلحانه علیه حکومت داوودخان بوده‌اند؛ آن‌ها به خاطر نزدیکی روابط بعضی از حلقه‌های نهضت اسلامی به دولت وقت پاکستان، عناصر میانه‌روتر مهاجران که زیر فشار قرار گرفته بودند، پاکستان را ترک کردند؛ ربانی در آن میان به عربستان سعودی سفر کرد.

حزب او یکی از قویترین احزاب سیاسی در کنار دیگر احزاب مخالف دولت افغانستان بود. این حزب مشی معتدلی داشته و به باور کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان، از آغاز تأسیس تحت تأثیر جنبش اخوان المسلمین مصر بوده‌ است.

ربانی تا پایان حکومت‌های تحت حمایت شوروی سابق همواره با آن‌ها درگیر و خواهان خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان و سپردن حکومت به مجاهدین افغان بود.
ریاست‌جمهوری
ربانی پس از پیروزی مجاهدین و شکست دولت نجیب الله احمد زی در ۲۸ ژوئن سال ۱۹۹۲، طبق توافق‌نامه گروه‌های مجاهد افغانستان در کنفرانس اسلام‌آباد، به عنوان دومین رئیس‌جمهور موقت افغانستان بعد از دوره دوماهه صبقت‌الله مجددی برگزیده شده بود تا در دورهٔ چهار ماههٔ ریاست خود زمینهٔ انتخابات را فراهم کند. اما بر اثر جنگ‌های شدید، و نقض توافقات از طرف جناح‌های مختلف، زمینهٔ انتخابات فراهم نشد و ربانی برای تعیین رییس‌جمهور بعد از خود شورای اهل حل و عقد را در شهر هرات افغانستان و با حضور شخصیت‌های مختلف از اقوام و نواحی مختلف افغانستان برگزار کرد.

شورای حل و عقد نیز در ۳۰ دسامبر سال ۱۹۹۲ برهان‌الدین ربانی را به عنوان نخستین رئیس‌جمهور رسمی حکومت مجاهدین در افغانستان برگزید.
عقب‌نشینی از کابل
برهان‌الدین ربانی - صدای آمریکا - ۳۰ نوامبر ۲۰۰۱
حکومت مجاهدین در ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۶ کابل را که زیر حملات شدید قرار داشت ترک کرد و این شهر به دست طالبان افتاد. اما ربانی که مقر حکومت را به شهر مزار شریف انتقال داده بود هنوز به عنوان رئیس‌جمهور رسمی افغانستان شناخته می‌شد؛ هرچند به مرور زمان قلمرواش کوچک‌تر می‌شد تا این‌که در اواخر حکومت طالبان، فقط بر ده درصد خاک کشور تسلط داشت و بقیهٔ نقاط به دست طالبان افتاده بود.
پایان ریاست‌جمهوری
با حمله آمریکا به افغانستان و شکست طالبان حامد کرزی در اجلاس بن رئیس‌جمهور دولت موقت افغانستان شد. برهان‌الدین ربانی در ۲۲ دسامبر سال ۲۰۰۱ طی مراسمی رسمی حکومت را به ادارهٔ موقت افغانستان تحویل داد.
حمایت از کرزی

ربانی در انتخابات ریاست‌جموری افغانستان برای کسب مقام ریاست جمهوری افغانستان، از حامد کرزی حمایت کرد و در پایان نیز حامد کرزی در این انتخابات پیروز شد.
ربانی در پارلمان

او در انتخابات پارلمانی افغانستان خود را کاندید کرد و به‌ عنوان اولین نمایندهٔ مردم ولایت بدخشان با بیشترین آراء عضویت پارلمان افغانستان را به دست آورد.
جبههٔ ملی

ربانی در سال ۲۰۰۷ میلادی با جمعی از سران جهادی و احزاب کمونیستی سابق جبهه‌ای را تشکیل داد که به باور کارشناسان بزرگ‌ترین جبههٔ سیاسی در افغانستان است.

ربانی در زمان حیاتش عضو پارلمان افغانستان و همچنین رهبر جبهه ملی افغانستان نیز بود.

احمد ضیاء مسعود، همسر دختر برهان‌الدین ربانی معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان و برادر احمدشاه مسعود، فرمانده‌ای که به نظر عده‌ای از مردم افغانستان جنایتکار جنگی و به نظر عده‌ای دیگر که عمدتا هم‌نژادان او (تاجیک) هستند، قهرمان ملی آن کشور است.
ریاست شورای عالی صلح

وی از سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ه.ش) تا پایان زندگی‌اش ، ریاست شورای عالی صلح افغانستان که با حکم حامد کرزی تشکیل شده بود را بر عهده داشت .

این شورا وظیفهٔ مذاکره با گروه طالبان با هدف دستیابی به صلح پایدار و یافتن راهی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به درگیری‌ها در افغانستان را بر عهده دارد.
مرگ

برهان‌الدین ربانی در بیست و نهم شهریور ۱۳۹۰ در اثر یک انفجار انتحاری در منزل خود کشته شد

در زمان انفجار بمب، تعدادی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان در منزل وی با دو نفر از اعضای طالبان در حال گفت و گو بودند که یکی از نمایندگان طالبان، مواد منفجره‏ای که در دستارش (عمامه‏ای که بر روی سر می‏بندند) پنهان کرده بود را منفجر می‏کند
این نمایندهٔ طالبان، به واسطهٔ معصوم ستانکزی رییس دارالانشای شورای عالی صلح و رحمت الله واحدیار یک عضو این شورا، برای صبحت در مورد تلاش‌های صلح و مذاکره با گروه طالبان به خانه آقای ربانی راه یافته بود.

برهان‌الدین ربانی از مخالفان طالبان بود و مدتی قبل از مرگش در سخنانی از طالبان به دلیل استفاده از "کودکان" در حملات انتحاری و درگیری‌ها به شدت انتقاد کرده بود.

آقای ربانی، یک هفته قبل از ترور شدنش، برای شرکت در اجلاسی تحت عنوان «بیداری اسلامی» به تهران سفر کرد. وی در سالروز تولد خود (۲۰ سپتامبر) و در آستانه ۷۱ سالگی بر اثر انفجاری در خانه‌اش در کابل کشته شد.

این ضایعه اسفناک را ابتدا خدمت ملت شریفمان  تسلیت گفته و اعلام می داریم که با اینگونه ترورهای ناجوانمردانه عزم ملت افغانستان در عدم حضور نیروهای اشغالگر خارجی کم نمی شود. ترور استاد ربانی نه تنها به دوش طالبان بلکه بدوش اربابان و نقشه ریزان اصلی که پلانهای منطقوی را برای حضور خود هموار می کنند می باشد.

۱۳۹۰ شهریور ۲۴, پنجشنبه

دانش آموزان ( مهاجرين غيرمجاز) بايد به سواد آموزي بروند براي ثبت نام سال 90

دانش آموزان(مهاجرين غيرمجاز) براي ثبت نام در سال تحصيلي بايد نزد نهضت سوادآموزي ثبت نام نمايند.
      پس از سكوت چند هفتگي در آستانه شروع سال تحصيلي جديد، سايت اداره اتباع ايران در پاسخ به سوال يكي از مهاجرين ، به شك وشبهه هاي ثبت نام و نرسيدن بخشنامه پايان داد.
   در جواب سوال يكي از مهاجرين كه پرسيده بود چرا بخشنامه در تهران نيامده و در قم نهضت مشغول ثبت نام از كودكان دانش آموز مي باشد. اين سايت گفت.
   هيچ تناقضي در كارنيست. كودكان مهاجرين غير مجاز طبق قراردادي كه با نهضت سواد آموزي بسته شده است بايد در اين كلاسها ثبت نام و براي سال تحصيلي اقدام نمايند. بديهي است كه اين كلاسها در نوبت بعد از ظهر و در اكثر موارد كمبود جا در نوبت شبانه داير مي باشد. فكرش را بكن كه كودك هفت ساله بعد از شام تازه سركلاس برود. رفت و آمد و يادگيري چه خواهد شد؟
    از سويي نيز مهاجرين منبع درآمد واشتغال زايي خوبي براي دولت ايران شده است. بنام مهاجرين پول دريافت مي كند و براي ثبت نام دانش آموزان واجب التعليم سازماني را كه روبه زوال است مجري ثبت نام وآموزش اين كودكان مي نمايد.يادتان هست كه وزير آموزش و پرورش وعده داده بود كه درسال تحصيل مدارس يك شيفت مي شوند. كاش يك شيفت شود كه بعد از ظهر براي شهروندان درجه 2 (مهاجرين) اختصاص يابد نه شب و شامگاه!

    ظاهرا خبر قبلي و اطلاعيه زير را بايد فراموش كنيم. نهضت سواد آموزي دوباره احيا مي شود و بيكاران ايران سركار مي روند.


1390/6/5 شنبه
شيوه نامه ثبت نام اتباع غير مجاز تا 15شهريور ارسال مي‌شود  
مديركل اتباع و مهاجران خارجي كشور گفت: شيوه نامه ثبت نام اتباع غير مجاز در مدارس كه در طرح سرشماري شركت كرده‌اند تا 15 شهريور ارسال مي‌شود.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس  محمد تهوري درباره تأخير در ارسال شيوه نامه ثبت نام فرزندان اتباع غيرمجاز در مدارس اظهار داشت: نهضت سوادآموزي براي آموزش اين افراد هزينه‌هاي قابل توجه‌اي درخواست كرده بود لذا تصميم گرفته شد اتباع غيرمجاز در سيستم آموزش و پرورش تحصيل كنند.
 وي ادامه داد: به اتباع غيرمجازي كه در طرح ساماندهي و سرشماري شركت كرده‌اند مهلت داده مي‌شود تا پايان سال تحصيلي در كشور بمانند.
 مديركل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور بيان داشت: غير مجازيني كه در طرح ساماندهي و سرشماري شركت نكرده‌اند نمي‌توانند از مزاياي ثبت نام فرزندانشان در مدارس بهره‌ ببرند.
 تهوري با اشاره به اينكه دانشنامه تحصيلي سال جاري با همكاري آموزش و پرورش براي اتباع مجاز كشور تهيه، تدوين و ابلاغ شده است يادآور شد:‌ پيش‌بيني مي‌شود در سال جاري 300 هزار نفر از اتباع مجاز در مدارس كشور ادامه تحصيل بدهند.
 


ظاهرسازي ايراني ها به كميساريا هم سرايت كرد.

ظاهرا بجاي اينكه كميساريا مرجع آموزش فرهنگي در قبال مسايل بين المللي و حقوق بشري باشد. ايران به كميساريا ياد ميدهد كه چگونه ظاهر سازي نمايند.
    با خبر شديم كه در پي بازديد وملاقات سفير برازيليا از اين كميساريا و بازديد از خدمات ارائه شده از سوي كميساريا و جمهوري اسلامي ايران ، اين دو در منطقه اي بنام پاكدشت كه جزو تهران مي باشد. چند روز به ارائه خدمات مجاني بهداشتي به مهاجرين و صد البته مردم محل كرده اند.

    شاهدان عيني گزارش داده اند كه در اين برنامه هرگونه مشكلات بهداشتي و سلامتي را با انواع داكترها در همان محل ويزيت و نسخه مي داده اند كه اتباع ايراني هم به آنجا رفته و خود را معاينه نموده اند.
   تلاقي اين خدمت كه در نوع خود بي سابقه بوده است در طول سي سال مهاجرت، آدم را ظنين مي نمايد كه چگونه پس ازاين همه ناملايمتها كه ايران به مهاجر مي دارد شده اند دايه دلسوزتر از مادر و آنها را مجاني معاينه و درمان مي كنند . تا خبر ملاقات سفير برازيليا و كمك چندين هزار دلاري كشور برزيل به كميساريا وايران پخش گرديد.
    خدا عالم است كه چه خبر است ولي بد نشد براي ظاهر سازي هم كه شده چند روز مردم محل و مهاجرين را رايگان ويزيت و درمان نموده اند. عدو سبب خير شود اگر خدا خواهد.



۱۳۹۰ شهریور ۲۲, سه‌شنبه

دارندگان كارت آمايش 5 نيز مي توانند كارت هاي آمايش 7 خود را دريافت نمايند




چندي پيش يكي از مهاجرين (هموطن) در سايت اداره اتباع در خواستي داشت مبني بر اينكه به علت دور بودن از سيستم اطلاع رساني و عدم بضاعت مالي نتوانستم كارت آمايش 6 را دريافت نمايم و در طرح آمايش 6 شركت كنم كه متعاقبا در طي چندين جوابيه به وي گفته شد كه به اداره اتباع اصفهان مراجعه نمايد.
نهايتا با عدم رسيدگي اين شخص دوباره ديروز در سايت مشكل خود را منعكس نمود كه در جواب ايشان بخشنامه زير را اعلان نمودند.
تذكر مهم:
اين بخشنامه بصورت غير عمومي بوده است كه بدين صورت نشر گرديده است و بخاطر عدم دسترسي تمامي مهاجرين به اينترنت و عدم اقبال ايشان در استفاده از اين سيستم اطلاع رساني در سايت منتشر گرديده است. دوستاني كه شامل اين وضعيت مي باشند با انعكاس شماره اين بخشنامه به ادارات اتباع مراجعه و كارت آمايش 7 خود را دريافت نمايند. بديهي است كه ادارات در برابر خواست دوستان اشكال تراشي خواهند نمود لذا صبر وحوصله به خرج داده تا به نتيجه برسيد.

 متن جوابيه سايت اداره اتباع ومهاجرين خارجي وزارت كشور در بخش سوالات
مخاطب گرامي
با سلام
برابر بخشنامه شماره 13298/74 مورخ 19/6/90 كليه ادارات كل اموراتباع ومهاجرين خارجي استانها موظف به تحويل كارت آمايش 7 به استناد ارائه كارت آمايش 5 مي باشند . لطفاً مجدداً با اشاره به بخشنامه فوق به اداره كل اموراتباع ومهاجرين خارجي استانداري اصفهان مراجعه و درصورت عدم تحويل كارت با اين اداره كل به شماره 88796865 تماس حاصل نماييد .

قدرداني سفير برزيل در ج.ا.ا از خدمات ارائه شده به پناهندگان در ايران


1390/6/22 سه شنبه
قدرداني سفير برزيل در ج.ا.ا از خدمات ارائه شده به پناهندگان در ايران
صبح روز سه شنبه 22/6/90 آقاي آنتونيو سالگادو سفير برزيل به همراه آقاي برنارد دويل رئيس دفتر نمايندگي كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در جمهوري اسلامي ايران با آقاي سيدمحمد تهوري مشاور وزير و مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور ملاقات كردند.
به گزارش روابط عمومي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي در ابتداي اين ملاقات آقاي تهوري از خدمات ارائه شده به پناهندگان در سه دهه گذشته جهت پناهندگان داخل و خارج اردوگاهها در زمينه هاي بهداشتي ، واكسيناسيون ،دانش آموزان ،دانشجويان و سواد آموزي سخن گفته و اعلام نمودند بر اساس قوانين و مقررات بين المللي حداقل كمك به زندگي پناهندگان جزو وظايف بين المللي  تمام كشورهاي عضو كنوانسيون 1951 و پروتكل 1967 مي باشد و از اينكه دولت محترم برزيل به تعهد بين المللي خود عمل مي نمايد و دومين اهدايي خود را در بخش آموزش و بهداشت به كميساريا اهدا مي نمايد تشكر و قدرداني مي نمايم.
آقاي سالگادو سفير برزيل اعلام نمودند: در بازديدهاي استاني كه داشتم از نزديك شاهد خدمات و كارهاي بسيار عالي دولت ايران براي پناهندگان بودم و دولت من بسيار قدردان دولت ايران در زمينه خدمت رساني به پناهندگان كه هيچ امكان بازگشتي ندارند مي باشد. ايشان خاطر نشان كرد همه دولتها بايد تلاش نمايند كه اينها زندگي آبرومندانه اي داشته باشند و جامعه بين المللي بايد تلاش و كمك نمايد و به تعهدات خود عمل كند.
سفير برزيل همچنين ابراز داشت: قطعا پناهندگان داراي مشكلات و نيازهاي عديده اي هستند كه اين نيازها بايد به صورت مشترك با جامعه جهاني حل و فصل گردد و دولت برزيل هم در همين راستا مبلغ 550.000 دلار را كه نمايانگر خدمت بشر دوستانه است در اختيار كميساريا قرار داده است.
آقاي تهوري مشاور وزير و مدير كل امو اتباع و مهاجرين خارجي ضمن تشكر مجدد از سفير برزيل اعلام نمودند كه با توجه به اينكه برزيل كشور ورزشي و با نشاطي است اميدوارم در سال آتي در زمينه احداث سالن ورزشي براي پناهندگان و يا تجهيزات و اقلام ورزشي اقدام نمايد.
سفير برزيل نيز ضمن استقبال از پيشنهادات آقاي تهوري قول دادند كه پيشنهادات ايشان را پيگيري خواهند كرد.
آقاي دويل رياست نمايندگي كميساريا در اين نشست اظهار داشت: حمايت بين المللي و شركت جامعه بين المللي در رفع مشكلات پناهندگان عراقي و افغاني بسيار حائز اهميت است.ايشان افزود :من از مبلغ اهدايي دولت برزيل كه نمونه بسيار خوبي است بسيار خوشحال هستم و از دولت محترم برزيل به نوبه خودم تشكر مي نمايم و اميدوارم كه ساير دولتها نيز همانند برزيل بتوانند به پناهندگان ساكن در ايران كمك نمايند.

يادداشت سردبير:
درحالي كه ايران اعلام مي دارد كه به تنهايي بار 3ميليون پناهنده رابه دوش مي كشد. اخبار اينچنيني مي تواند بخشي از ادعا هاي اين دولت را روشن نمايد.
يادتان هست كه دولت جاپان كمك شاياني به كميساريا درقبال مهاجرين افغان نمود و سال گذشته قرارداد بيمه تكميلي با اداره اتباع بسته و امسال نهايتا به شركت البرز سپرده شد؛ دوستان ايراني در ناراحتي هايي در قبال اين بيمه نشان دادند و حتي در سايت اداره اتباع نيز منتقل كشت بدين صورت كه خود ما بيمه نيستيم شما افغاني ها را بيمه مي كنيد. اينگونه نشان دادند كه دولت ايران هزينه بيمه را متقبل شده است در حالي كه نيم كم آن را كميساريا و نيم بيشتر آنرا مهاجرين دادند. علارقم اينكه اين قرارداد صد درصد به نفع ايران و شركت البرز بوده بازهم . چنين وانمود نمودند كه ما بزرگواري كرده و در اقدامي بي سابقه مهاجرين را بيمه تكميلي نموده ايم.
تمامي اين كمك ها بنام ايران ثبت مي شود ولي مهاجرين بايد سركوفت آن را بخورند. 
با تشكر از دولت برازيليا، اميدوارهستيم كه سفيراين كشور گول ظاهر انساندوستانه اين مردمان را نخورد.

۱۳۹۰ شهریور ۲۱, دوشنبه

صاحبخانه اي كه به ستوه آمد/ 300 هزار افغاني در سيستان و بلوچستان



1390/6/21 دوشنبه
صاحبخانه اي كه به ستوه آمد/ 300 هزار افغاني در سيستان و بلوچستان
ميهمان اگر جا خوش كند و كار و نان را از صاحبخانه بگيرد ميزبان را به ستوه مي آورد و او را ناچار مي كند عطاي ثواب مهمانداري را به لقاي آن ببخشد و اين حكايت حضور افاغنه در سيستان و بلوچستان است.
به گزارش خبرنگار مهر، ملت ايران كه حدود 30 سال ميزباني را براي برادران و خواهران افغانستاني خود به حد اعلا رسانده و حتي در سخت ترين شرايط جنگ و تحريم هاي گوناگون، هر آنچه در سفره داشت بدون ريا با ميهمان خود تقسيم كرد و فراتر از آن حاضر به پذيرش سختي براي خود شد تا ميهمان نگراني نداشته باشد، انتظار داشت ميهمان نيز حد و مرز خود را بشناسد و حرمت ميزبان را نگه دارد و اگر مهرباني را باز نمي گرداند باعث ايجاد نگراني و ضرر نشود.

در زماني كه كشور افغانستان به اشغال شوروي در آمده و جنگ هاي داخلي نيز اين كشور را با بحران شديد مواجه و مردم را ناچار به مهاجرت كرده بود، جمهوري اسلامي ايران با گشودن مرزهاي خود و ملت ايران با آغوش باز پذيراي برادران و خواهران مهاجر مسلمان افغان خود شدند.

لزوم بازگشت مهاجران به افغانستان/ از مهاجر جنگ زده تا مهاجر غير قانوني

با گذشت زمان و استقرار حكومت قانوني و آغاز حركت بازسازي و سازندگي افغانستان انتظار مي رفت مهاجران افغان داوطلبانه براي شركت در اين حركت جمعي به ياري هموطنان خود بشتابند و با بازگشت به كشورشان و استفاده از تجريبات و مهارت هايي كه از برادران و خواهران ايراني خود آموخته اند، همدوش و هم گام به بازسازي ميهن شان مشغول شوند.

البته تعداد زيادي از خانواده هاي افغان داوطلبانه به موطن خود بازگشتند اما تعدادي نيز همچنان ماندگار شدند و سيل مهاجرت جديدي به سمت مرزهاي ايران باز شد و اين بار نه به عنوان مهاجر جنگ زده بلكه به صورت غيرمجاز و براي كار و اندوختن سرمايه.

تاثير منفي حضور افاغنه بر اشتغال و اقتصاد سيستان و بلوچستان

سيل جديد مهاجرت به علت اينكه بيشتر مهاجران، مجرد و جوان و براي اشتغال آن هم به صورت غيرقانوني به سمت ايران سرازير شد معضلات و مشكلات اجتماعي، امنيتي، فرهنگي و اقتصادي را با خود به همراه آورد و موجي از نگراني و ناامني و غيره را براي ملت ايران ايجاد كرد.

استان سيستان و بلوچستان به علت همجواري با افغانستان نخستين منطقه ايران اسلامي است كه از روز نخست آغاز مهاجرت ها ميزبان مهاجران و جنگ زدگان افغان بود و طي سه دهه گذشته همواره پذيراي مهمانان ناخوانده بوده است.



حضور اتباع خارجي مجاز و غيرمجاز تبعات مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را براي مردم اين استان به همراه داشته است.

سيستان و بلوچستان در اين سال ها با مشكلات متعددي از جمله اشغال فرصت هاي شغلي، ناامني، ورود مواد مخدر، اقلام ضد فرهنگي، قاچاق كالا و خروج مواد سوختي، آرد، نان و ساير اقلام ضروري و مايحتاج زندگي را ناشي از حضور اتباع بيگانه، شاهد بوده است.

مهاجرت غير قانوني سر منشاء معضلات اجتماعي و فرهنگي

تعدادي از مردم سيستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفتند: ميهمانان ناخوانده طي سال هاي گذشته با ورود غيرقانوني به خاك جمهوري اسلامي نه تنها فرصت هاي متعدد اشتغال را گرفته اند بلكه با حضورشان بخش عمده اي از يارانه هاي دولتي را مصرف كردند و هيچگونه ماليات و عوارضي پرداخت نكردند و سرمنشا ناهنجاري هاي اجتماعي، بهداشتي و فرهنگي بوه اند.

استان سيستان و بلوچستان با حدود 290 كيلومتر مرز مشترك با كشور افغانستان و حدود هزار كيلومتر با كشور پاكستان طي سال هاي متمادي با حوادث ناامني، تروريستي قاچاق مواد مخدر و كالا و تبعات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي ناشي از حضور اتباع بيگانه و بي ثباتي و ساير مشكلات موجود در مناطق مرزي دو كشور همسايه مواجه بوده است.

مشكلات موجود در اين دو كشور همسايه شرقي مانند ناامني و فقدان حداقل شرايط معيشتي لازم باعث هجوم اتباع بيگانه به خاك جمهوري اسلامي ايران را تشديد كرده است.

تامين امنيت، زندگي و معيشت بهتر هدف اصلي مهاجران افغان و پاكستاني به خاك ايران است كه ورود غيرمجاز و قانوني نبودن آن، افزون بر تحميل هزينه هاي هنگفت بر دولت در بخش هاي مختلف، معضلات متعددي را به لحاظ آسيب هاي اجتماعي، قاچاق كالا، ارز و مواد مخدر در كشور ايجاد مي كند.

شيوع بيماريهاي واگيردار توسط افاغنه

يكي از شهروندان زاهداني مي گويد: رافت و عطوفت نظام جمهوري اسلامي ايجاب مي كرد كه ميزبان مهاجران افغان باشد اما متاسفانه بعضي از ميهمان از اين مهرباني سوء استفاده كرده و بدون در نظر گرفتن حق همسايگي و ميزباني، به منافع شخصي و گروهي خود فكر مي كنند.

وي كه خود را عبدالله شه بخش معرفي كرد افزود: دشمنان جمهوري اسلامي نيز با استفاده از اين قبيل افراد مشكلات متعدد امنيتي، ايجاد اختلاف و امثال آن را براي ملت ايران بوجود آوردند.

اتباع بيگانه كه به صورت غيرقانوني در مرزهاي كشور تردد مي كنند سر منشا ورود انواع بيماري هاي واگيردار مي شوند و تاكنون نيز صدمات زيادي از اين طريق وارد كردند.
منبعخبرگزاري مهر

يادداشت سردبير:
درپاسخ به بند اول: كه گفته شده است سيستاني ها مهمانداراني بوده اند كه درعين ناتواني از افغاني ها حمايت كردند.
بايد گفت: كه بيشترين سود را از همجواري با افغانستان ، سيستاني ها برده اند. قاچاق افغانهاي بدبخت براي بلوچ هاي بلوچستان چنان سود آور بوده است كه حاضر به درگيري و كشتار مرزبانان مي شده اند و اين جداي قاچاق مواد مخدر است. در دو دهه گذشته ، قاچاق انسان و مواد مخدر بوده است كه اقتصاد اين منطقه را سر پا نگه داشته است. وگرنه جمهوري اسلامي در اين منطقه كدام فابريكه يا چاه نفت كه نزده است و فقط به سركوب و پايين نگه داشتن بلوچ ها پرداخته  است. در بدترين شرايط بلوچستان سوخت را بيلر بيلر قاچاق كرده اند و به افغانستان و پاكستان به قيمت گزاف فروخته اند.
درمورد تاثيرات فرهنگي و اجتماعي بايد گفت ؛ اين علماي اين استانها بوده اند كه به نشر افكار ضد شيعي در افغانستان مشغول بوده اند وحتي ما مي دانيم كه در ترور عاشوراي هرات دست مزدوران اين فرق در خون افغاني هاي شهرك هاي شيعه نشين آلوده بوده است.

در پاسخ به نسبت دادن شيوع وبا؛
در پست هاي قبل گفتم باز هم مي گويم ؛ اين داستان فقط فرافكني مسووليتهاي دولت و وزارت بهداشت ايران در نارسايي به اين مناطق را مي رساند. چرا در تهران اين موارد شيوع پيدا نمي كند مگر افغانها در تهران نيستند؟ يا پايشان به تهران نمي رسد؟
شايد هم حربه اي است كه ملت را از مهاجر افغاني بترسانند و محيط را بر آنان نا امن نمايد.

در زمان جنگ، اين افغانها بودند كه دوشادوش شما در جبهه ايران وعراق جنگيدند! اين افغانها بودند كه وقتي شما پا به فرار گذاشتيد خانه و زندگي شما را مث خانه و زندگي خود حفظ كردند. يادتان نيست در زير موشك باران به خارج فرار مي كرديد؟ يادتان نيست همان دوره كي خانه هاي خراب شده را از نو ساخت؟ يادتان نيست زباله هاي شما را سي سال كي از در خانه تان دور مي كرد ؟ خيلي بي چشم و رو هستيد!