۱۳۹۱ آذر ۸, چهارشنبه

نگراني وزارت بهداشت از احتمال ورود 2 بيماري خطرناك به كشور از طريق اتباع غيرمجاز

1391/8/24 چهارشنبهنگراني وزارت بهداشت از احتمال ورود 2 بيماري خطرناك به كشور از طريق اتباع غيرمجازنگراني‌هاي نظام سلامت كشور از ورود اتباع غيرمجاز و انتقال بيماري‌هاي ديگر كشورها به جامعه ايراني و همچنين چگونگي ارايه خدمات بهداشتي - درماني اوليه به پناهندگان و اتباع بيگانه در كشور اعلام شد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر محمود سروش درباره چگونگي ارائه خدمات بهداشتي درماني اوليه به پناهندگان و اتباع بيگانه در كشور، گفت: در شرايط فعلي دنيا، بحث تردد اتباع، حركت‌هاي جمعيتي و پناهندگي طبيعي است. صرف‌نظر از جنگ‌ها، بي‌خانماني‌ها، فقر، گرسنگي و غيره، ظرف و مظروف برخي كشورها با يكديگر همخواني ندارد و همين موضوع سبب مي‌شود كه بخشي از جمعيت اين كشورها مهاجرت كرده و حسب مورد، مواردي نيز آوارگي داشته باشند. بنابراين نبايد تحرك اتباع در كشورها را غيرطبيعي خواند.
وي ارتقاي كيفيت سلامت پناهندگان و اتباع خارجي را براي نظام سلامت كشور مهم دانست و گفت: اين مقوله از اين جهت براي ما مهم است تا بيماري‌هاي احتمالي از كشورهاي ديگر به جامعه ايراني منتقل نشود. بر اين اساس بايد تدابيري به كار گيريم كه قابليت اجرا داشته باشد و نيازها را پوشش دهد.
وي با بيان اينكه كميسارياي عالي پناهندگان در چند سال اخير با ملاحظه اهداف نظام سلامت كشور، فعاليت‌هاي خود را با وزارت بهداشت هماهنگ كرده، ادامه داد: انتظار مي‌رود اين هماهنگي‌ها در تمام ابعاد روز به روز گسترش بيشتري داشته باشد.
سروش با اشاره به استقرار نظام خدمات بهداشتي درماني اوليه در كشور، ادامه داد: تاكنون نهايت سعي به عمل آمده تا خدمات بهداشتي درماني اوليه براي پناهندگان و اتباع بيگانه مشابه آنچه كه به مردم كشور ارايه مي‌شود، به آنها نيز ارايه شود. همچنين در كنار نظام PHC اقدامات بهداشتي ديگري نيز براي اين دسته از افراد انجام داده‌ايم.
وي به اقدامات اختصاصي انجام شده براي ارائه خدمات بهداشتي درماني اوليه به پناهندگان و اتباع خارجي در ايران اشاره كرد و افزود: اتباع مجاز در اردوگاه‌هاي ويژه اتباع (مهمان شهرها) مستقر هستند. بر اساس جمعيت هر يك از "مهمان شهرها"، يك تا سه واحد "بهداشت‌سرا" تاسيس شده است. همچنين سعي شده "به‌بخش‌ها" در "بهداشت‌سراها" مستقر شوند. منظور از "به‌بخش‌ها" گروهي از اتباع خارجي مقيم كشور هستند كه تحت تعليمات ويژه بهداشتي قرار گرفته و خدمات بهداشتي را به اتباع ارائه مي‌كنند.
مدير برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزي وزارت بهداشت ادامه داد: در برخي استان‌ها در مراكز تجمعي دور از شهرها نيز سعي شده پايگاه بهداشتي خارج اردوگاهي ساخته شود. به عنوان مثال سه مورد از اين پايگاه‌هاي بهداشتي خارج اردوگاهي شامل "دشت زحمتكشان"، منطقه "سيم خاردار" و منطقه "فخارآباد" در استان كرمان، منطقه‌اي در استان اصفهان، منطقه افغان‌نشين استان قم، گلشهر مشهد و بيرجند ساخته شده و خدمات لازم را ارائه مي‌دهند. اين پايگاه‌ها به پزشك، كارشناس مامايي، به‌بخش زن و مرد، كاردان مبارزه با بيماري‌ها و كاردان بهداشت محيط مجهز هستند.
وي افزود: به تازگي نخستين واحد تسهيلات زايماني نيز به منظور ارائه خدمات مورد نياز به زنان باردار، اتباع بيگانه ميان پايگاه‌هاي خارج اردوگاهي در كرمان ساخته شده است. اين موضوع در كنترل ميزان مرگ و مير مادران باردار براي ما از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
سروش با اشاره به همكاري‌هاي وزارت كشور و همچنين وزارت امور خارجه به منظور فراهم‌ آوردن زمينه‌هاي لازم براي ارائه خدمات بهداشتي درماني اوليه به اتباع خارجي، گفت: به دنبال اين همكاري‌ها، قرارداد سه جانبه‌اي براي ساخت اماكن خارج اردوگاهي و همچنين بهداشت‌سراها منعقد خواهد شد.
مدير برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزي وزارت بهداشت افزود: در بحث ارائه خدمات بهداشتي درماني اوليه در مناطق شهري نيز سعي شده كه از ضوابط وزارت كشور تبعيت شود. بر اين اساس اتباع مي‌توانند به مراكز بهداشتي درماني شهري مراجعه كرده و مانند ايراني‌ها خدمات لازم را دريافت كنند.
سروش ادامه داد: تاكيد مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت بر آن است كه در كنار نظام خدمات بهداشتي اوليه معمول كشور، خدماتي چه در داخل مهمان‌ شهرها و چه در مناطق تجمعي و كلوني‌ها به اتباع بيگانه نيز ارائه شود و شكاف‌هاي موجود در اين زمينه هر چه سريعتر پوشش داده شود. در مراكز ارائه دهنده خدمات به اتباع بيگانه، خدماتي مانند واكسيناسيون، كنترل مادران باردار، كنترل رشد كودك، بهداشت خانواده و درمان بعضي بيماري‌هاي مهم ارائه مي‌شود.
وي ادامه داد: اقدام بزرگ وزارت بهداشت، راه‌اندازي پايگاه‌هاي ارائه خدمات بهداشتي اوليه در بعضي مناطق كشور توسط دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور است كه بخشي از هزينه‌هاي راه‌اندازي توسط سازمان ملل و بخش ديگر آن توسط وزارت بهداشت صورت مي‌گيرد. در مجموع در اين مسير اشتراك مساعي بسيار خوبي وجود دارد كه مي‌توان گفت خدمات ايراني و اتباع خارجي در منطقه مديترانه شرقي از رتبه اول برخوردار است.
سروش افزود: هر چند نظام ارائه خدمات به اتباع بيگانه در ايران اكنون در حد استاندارد كشوري قرار دارد، اما ما خود خواهان ارتقاي آن هستيم و قصد آن داريم كه بتوانيم خدمات ديگري در اين زمينه به آن بيفزاييم.
به گفته وي، بودجه‌هاي ساخت پايگاه‌هاي بهداشتي اغلب كلوني‌هاي خارج اردوگاهي از سوي كميسارياي عالي پناهندگان پرداخت مي‌شود، اما در برخي نقاط وزارت بهداشت خود راسا اقدام مي‌كند.
سروش گفت: از كميسارياي عالي پناهندگان انتظار داريم كه با معرفي اقدامات وزارت بهداشت در زمينه ارائه خدمات بهداشتي درماني اوليه به اتباع بيگانه، سازمان‌هاي بهداشتي بين‌المللي را براي جلب همكاري‌هاي بيشتر تشويق و ترغيب كنند.
مدير برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزي وزارت بهداشت بيشترين مشكلات بهداشتي ناشي از اتباع بيگانه را مربوط به اتباع غيرمجاز دانست و گفت: اتباعي كه از كانال‌هاي مجاز وارد كشور مي‌شوند (هنگام ورود و خروج) در پايگاه‌هاي مراقبت بهداشت مرزي توسط افسران سلامت مستقر در مرزها مورد بررسي قرار مي‌گيرند. اما بيشترين نگراني ما مربوط به ورود اتباع و همچنين احشام غيرمجاز به كشور است. از اين بابت همه ساله نگراني داريم. بيماري‌هاي "تب كريمه كنگو" و "وبا" دو خطرعمده‌اي هستند كه ما را نگران مي‌كنند و هزينه‌هاي سنگيني را به نظام سلامت كشور به ويژه استان‌هاي مرزي تحميل مي‌كنند.
---------------------------------
یادداشت سردبیر:
دوستان گرامی منتظر تولد واژه جدید و نام جدیدی بر آنفولانزا باشید.آنفولانزای افغانی!
دیگرما افغانی ها باعث بروز سرما در کشور ایران هم هستیم. ما در حقیقت درنظر دولت مردان ایرانی خدای تمام بلایای طبیعی بر ایران هستیم.زیاد هم دور نیست! آه و ناله کودکان افغان ایران را خانه خراب می کند.یادتان باشد من آدم خرافاتی ای نیستم ولی هر بار که ظلم بر مهاجرین شدت گرفته است، آه و ناله کودکان افغانی مهاجر دامن سرنوشت ملت بی گناه ایران را گرفته است تا مگر دولت مردان نامرد ایران با گرفتار شدن در این فاجعه لختی از ظلم کردن بر مهاجرین دست بکشند و مهاجرین نفس راحتی بکشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر