۱۳۹۱ آذر ۸, چهارشنبه

نگراني وزارت بهداشت از احتمال ورود 2 بيماري خطرناك به كشور از طريق اتباع غيرمجاز

1391/8/24 چهارشنبهنگراني وزارت بهداشت از احتمال ورود 2 بيماري خطرناك به كشور از طريق اتباع غيرمجازنگراني‌هاي نظام سلامت كشور از ورود اتباع غيرمجاز و انتقال بيماري‌هاي ديگر كشورها به جامعه ايراني و همچنين چگونگي ارايه خدمات بهداشتي - درماني اوليه به پناهندگان و اتباع بيگانه در كشور اعلام شد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر محمود سروش درباره چگونگي ارائه خدمات بهداشتي درماني اوليه به پناهندگان و اتباع بيگانه در كشور، گفت: در شرايط فعلي دنيا، بحث تردد اتباع، حركت‌هاي جمعيتي و پناهندگي طبيعي است. صرف‌نظر از جنگ‌ها، بي‌خانماني‌ها، فقر، گرسنگي و غيره، ظرف و مظروف برخي كشورها با يكديگر همخواني ندارد و همين موضوع سبب مي‌شود كه بخشي از جمعيت اين كشورها مهاجرت كرده و حسب مورد، مواردي نيز آوارگي داشته باشند. بنابراين نبايد تحرك اتباع در كشورها را غيرطبيعي خواند.
وي ارتقاي كيفيت سلامت پناهندگان و اتباع خارجي را براي نظام سلامت كشور مهم دانست و گفت: اين مقوله از اين جهت براي ما مهم است تا بيماري‌هاي احتمالي از كشورهاي ديگر به جامعه ايراني منتقل نشود. بر اين اساس بايد تدابيري به كار گيريم كه قابليت اجرا داشته باشد و نيازها را پوشش دهد.
وي با بيان اينكه كميسارياي عالي پناهندگان در چند سال اخير با ملاحظه اهداف نظام سلامت كشور، فعاليت‌هاي خود را با وزارت بهداشت هماهنگ كرده، ادامه داد: انتظار مي‌رود اين هماهنگي‌ها در تمام ابعاد روز به روز گسترش بيشتري داشته باشد.
سروش با اشاره به استقرار نظام خدمات بهداشتي درماني اوليه در كشور، ادامه داد: تاكنون نهايت سعي به عمل آمده تا خدمات بهداشتي درماني اوليه براي پناهندگان و اتباع بيگانه مشابه آنچه كه به مردم كشور ارايه مي‌شود، به آنها نيز ارايه شود. همچنين در كنار نظام PHC اقدامات بهداشتي ديگري نيز براي اين دسته از افراد انجام داده‌ايم.
وي به اقدامات اختصاصي انجام شده براي ارائه خدمات بهداشتي درماني اوليه به پناهندگان و اتباع خارجي در ايران اشاره كرد و افزود: اتباع مجاز در اردوگاه‌هاي ويژه اتباع (مهمان شهرها) مستقر هستند. بر اساس جمعيت هر يك از "مهمان شهرها"، يك تا سه واحد "بهداشت‌سرا" تاسيس شده است. همچنين سعي شده "به‌بخش‌ها" در "بهداشت‌سراها" مستقر شوند. منظور از "به‌بخش‌ها" گروهي از اتباع خارجي مقيم كشور هستند كه تحت تعليمات ويژه بهداشتي قرار گرفته و خدمات بهداشتي را به اتباع ارائه مي‌كنند.
مدير برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزي وزارت بهداشت ادامه داد: در برخي استان‌ها در مراكز تجمعي دور از شهرها نيز سعي شده پايگاه بهداشتي خارج اردوگاهي ساخته شود. به عنوان مثال سه مورد از اين پايگاه‌هاي بهداشتي خارج اردوگاهي شامل "دشت زحمتكشان"، منطقه "سيم خاردار" و منطقه "فخارآباد" در استان كرمان، منطقه‌اي در استان اصفهان، منطقه افغان‌نشين استان قم، گلشهر مشهد و بيرجند ساخته شده و خدمات لازم را ارائه مي‌دهند. اين پايگاه‌ها به پزشك، كارشناس مامايي، به‌بخش زن و مرد، كاردان مبارزه با بيماري‌ها و كاردان بهداشت محيط مجهز هستند.
وي افزود: به تازگي نخستين واحد تسهيلات زايماني نيز به منظور ارائه خدمات مورد نياز به زنان باردار، اتباع بيگانه ميان پايگاه‌هاي خارج اردوگاهي در كرمان ساخته شده است. اين موضوع در كنترل ميزان مرگ و مير مادران باردار براي ما از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
سروش با اشاره به همكاري‌هاي وزارت كشور و همچنين وزارت امور خارجه به منظور فراهم‌ آوردن زمينه‌هاي لازم براي ارائه خدمات بهداشتي درماني اوليه به اتباع خارجي، گفت: به دنبال اين همكاري‌ها، قرارداد سه جانبه‌اي براي ساخت اماكن خارج اردوگاهي و همچنين بهداشت‌سراها منعقد خواهد شد.
مدير برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزي وزارت بهداشت افزود: در بحث ارائه خدمات بهداشتي درماني اوليه در مناطق شهري نيز سعي شده كه از ضوابط وزارت كشور تبعيت شود. بر اين اساس اتباع مي‌توانند به مراكز بهداشتي درماني شهري مراجعه كرده و مانند ايراني‌ها خدمات لازم را دريافت كنند.
سروش ادامه داد: تاكيد مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت بر آن است كه در كنار نظام خدمات بهداشتي اوليه معمول كشور، خدماتي چه در داخل مهمان‌ شهرها و چه در مناطق تجمعي و كلوني‌ها به اتباع بيگانه نيز ارائه شود و شكاف‌هاي موجود در اين زمينه هر چه سريعتر پوشش داده شود. در مراكز ارائه دهنده خدمات به اتباع بيگانه، خدماتي مانند واكسيناسيون، كنترل مادران باردار، كنترل رشد كودك، بهداشت خانواده و درمان بعضي بيماري‌هاي مهم ارائه مي‌شود.
وي ادامه داد: اقدام بزرگ وزارت بهداشت، راه‌اندازي پايگاه‌هاي ارائه خدمات بهداشتي اوليه در بعضي مناطق كشور توسط دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور است كه بخشي از هزينه‌هاي راه‌اندازي توسط سازمان ملل و بخش ديگر آن توسط وزارت بهداشت صورت مي‌گيرد. در مجموع در اين مسير اشتراك مساعي بسيار خوبي وجود دارد كه مي‌توان گفت خدمات ايراني و اتباع خارجي در منطقه مديترانه شرقي از رتبه اول برخوردار است.
سروش افزود: هر چند نظام ارائه خدمات به اتباع بيگانه در ايران اكنون در حد استاندارد كشوري قرار دارد، اما ما خود خواهان ارتقاي آن هستيم و قصد آن داريم كه بتوانيم خدمات ديگري در اين زمينه به آن بيفزاييم.
به گفته وي، بودجه‌هاي ساخت پايگاه‌هاي بهداشتي اغلب كلوني‌هاي خارج اردوگاهي از سوي كميسارياي عالي پناهندگان پرداخت مي‌شود، اما در برخي نقاط وزارت بهداشت خود راسا اقدام مي‌كند.
سروش گفت: از كميسارياي عالي پناهندگان انتظار داريم كه با معرفي اقدامات وزارت بهداشت در زمينه ارائه خدمات بهداشتي درماني اوليه به اتباع بيگانه، سازمان‌هاي بهداشتي بين‌المللي را براي جلب همكاري‌هاي بيشتر تشويق و ترغيب كنند.
مدير برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزي وزارت بهداشت بيشترين مشكلات بهداشتي ناشي از اتباع بيگانه را مربوط به اتباع غيرمجاز دانست و گفت: اتباعي كه از كانال‌هاي مجاز وارد كشور مي‌شوند (هنگام ورود و خروج) در پايگاه‌هاي مراقبت بهداشت مرزي توسط افسران سلامت مستقر در مرزها مورد بررسي قرار مي‌گيرند. اما بيشترين نگراني ما مربوط به ورود اتباع و همچنين احشام غيرمجاز به كشور است. از اين بابت همه ساله نگراني داريم. بيماري‌هاي "تب كريمه كنگو" و "وبا" دو خطرعمده‌اي هستند كه ما را نگران مي‌كنند و هزينه‌هاي سنگيني را به نظام سلامت كشور به ويژه استان‌هاي مرزي تحميل مي‌كنند.
---------------------------------
یادداشت سردبیر:
دوستان گرامی منتظر تولد واژه جدید و نام جدیدی بر آنفولانزا باشید.آنفولانزای افغانی!
دیگرما افغانی ها باعث بروز سرما در کشور ایران هم هستیم. ما در حقیقت درنظر دولت مردان ایرانی خدای تمام بلایای طبیعی بر ایران هستیم.زیاد هم دور نیست! آه و ناله کودکان افغان ایران را خانه خراب می کند.یادتان باشد من آدم خرافاتی ای نیستم ولی هر بار که ظلم بر مهاجرین شدت گرفته است، آه و ناله کودکان افغانی مهاجر دامن سرنوشت ملت بی گناه ایران را گرفته است تا مگر دولت مردان نامرد ایران با گرفتار شدن در این فاجعه لختی از ظلم کردن بر مهاجرین دست بکشند و مهاجرین نفس راحتی بکشند.

96 درصد مهاجران مقيم خراسان رضوي مجوز اقامت دريافت كرده اند

1391/9/7 سه شنبه96 درصد مهاجران مقيم خراسان رضوي مجوز اقامت دريافت كرده اندمدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي خراسان رضوي گفت: اهداء كارت ها و مجوز اقامت مهاجران خارجي استان كه اغلب افغاني هستند از يكم تيرماه 91 شروع و تا بيست و پنجم آبانماه سال جاري ادامه داشت كه در همين مدت 96 درصد از مهاجران مجوز اقامتشان را دريافت كردند.
  به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر، محمد عجمي سه شنبه شب در جمع خبرنگاران در سالن جلسات اداره كل  امور اتباع و مهاجران خارجي كه در خيابان صاحب الزمان مشهد واقع شده است گفت: در خراسان رضوي150 هزار مهاجر خارجي حضور دارد كه عمدتا افغاني هستند.
وي افزود: تمامي مهاجران و پناهجويان براي اقامت در ايران و از جمله خراسان رضوي بايد داراي كارت اقامت و مجوز باشند كه توسط وزارت كشور ايران صادر و توسط اداره كل اموراتباع به مهاجران داده مي شود.
وي بيان كرد: براي همه مهاجران كارت اقامت يك ساله صادر مي شود و مهاجراني كه داراي مدارك كامل هستند با در دست داشتن اين كارت مي توانند از خدمات آموزشي و ديگر خدماتي كه به شهروندان ايراني ارائه مي شود استفاده كنند.
وي با اشاره به اشتغال مهاجران خارجي اظهار داشت: مهاجران با دريافت مجوز مي توانند به كار مورد علاقه خود كه البته منع قانوني از جانب دولت ايران نداشته باشد مشغول شوند و افزود: طبق قوانين كشورمان براي يك سري مشاغل خاص به مهاجران خارجي جواز كار وكسب داده نمي شود.وي در رابطه با بازگشت مهاجران به كشورشان گفت: كساني كه داراي كارت وزارت كشورهستند اگر تمايل به بازگشت به كشورشان داشته باشند مي توانند با مراجعه به اداره اموراتباع و مهاجران خارجي با تحويل دادن مداركشان و دريافت يك معرفي نامه تا مرز دوغارون هدايت شده و ضمن حمل بار واثاثيه شان تا اين نقطه به ازاي هر نفر از افراد خانواده شان و البته تا سقف پنج نفر مبلغ 150 دلار دريافت كنند.
-----------------
یادداشت سردبیر:
کارمورد علاقه مهاجرین یا دولت ایران؟
لازم دیدم که بشارت بدم به هموطنان عزیزم که سری اول کارت های اشتغال پس از 6ماه برای کسانی که ثبت نام کرده بودند چاپ شده است. در این کارتها علاوه بر نوع اشتغال(حرفه) نام کارفرما هم قید شده است. یعنی اینکه مهاجرین بدبخت بلا اجبار غلام زر خرید یک ایرانی است. و درصورتی که جای دیگر دیده شود بازداشت و مجرم تلقی می شود. فیلم های آمریکایی زمان برده داری  را یادتان هست ؟ بازرسان وزارت کار همان شکارچیان برده متمدن و نوین هستند.

انتقاد ديده‌بان حقوق بشر از نقض حقوق مهاجران در استراليا

1391/9/8 چهارشنبهانتقاد ديده‌بان حقوق بشر از نقض حقوق مهاجران در استرالياديده‌بان حقوق بشر از دولت استراليا خواست تا هر چه فوري انتقال كودكان مهاجر به مكان‌هاي ساحلي، بويژه آنهايي كه بدون همراه هستند و يا خواستار پناهندگي مي‌باشند را متوقف كند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مقامات استراليا در 21 نوامبر 2012، 19 نفر را كه چهارتن از آنها كودك بودند به جزيره مانوس واقع در شمال استراليا منتقل كردند. از اوت 2012 تاكنون كه اين كشور سياست‌هاي خود در انتقال مهاجران به محل‌هاي ساحلي را از سرگرفته، اين اولين بار است كه اقدام به چنين عملي مي‌كند.
آليس فارمر، پژوهشگر حقوق كودكان در ديده‌بان حقوق بشر در اين باره گفت: كودكان مهاجر اغلب كساني هستند كه از سفرهاي بسيار خطرناك نجات يافته و به استراليا دست پيدا كرده‌اند، اين در حالي است كه استراليا با بيرون راندن آنها از اين كشور شانس آنها براي پناهنده شدن را از بين مي‌برد.
اين اقدام استراليا در واقع نقض تعهدات اين كشور براساس كنوانسيون بين‌المللي حقوق كودك است. اين كنوانسيون از حقوق همه كودكان در برابر اختيارات قانوني اعم از كودكان مهاجر حمايت مي‌كند.
براساس گزارش وب سايت ديده بان حقوق بشر، مهاجراني كه به جزيره مانوس منتقل شده‌اند مجبورند تا پنج سال در اين جزيره زندگي كنند، در حالي كه گنجايش اين جزيره بسيار كم است.
عفو بين‌الملل كه يكي از معدود سازمان‌هاي مستقلي است كه توانسته به اين جزاير دسترسي پيدا كند اعلام كرد كه در ميان 387 مهاجري كه هم اكنون در مانوس نگهداري مي‌شوند آمار بالايي از بيماري‌هاي مسري و ناراحتي‌هاي رواني وجود دارد.
مانوس همچنين بيشترين ميزان ابتلا به مالاريا را در منطقه به خود اختصاص داده است و برخي از مهاجران نيز بدليل شرايط سخت زندگي در اين جزيره اقدام به خودكشي مي‌كنند.
براساس اين گزارش، كودكان بيش از ديگران در خطر ابتلا به اين بيماري‌ها قرار دارند، در حالي كه استراليا قصد دارد به اين سياست‌هاي خود ادامه دهد و كودكان را بدون هرگونه حفاظت از آنها به جزايري كه در شمال اين كشور قرار دارند منتقل كند.
ديده‌بان حقوق بشر اعلام كرد كه نگراني‌ها در مورد وضعيت مهاجران غيرقانوني به استراليا در حالي افزايش مي‌يابد كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد طي يك ماه گذشته بيش از 2200 نفر از طريق قايق به اين كشور رسيده‌اند. اين سازمان از استراليا خواست تا سياست‌هايشان در برخورد با مهاجران را به گونه‌اي اتخاذ كند كه در آن از كودكان حمايت شود.
------------------------------
یادداشت سردبیر:
این دیدبان حقوق بشر کجاست ؟ آدرسش را به ما هم بدهید! در استرالیا 4 نوجوان را به یک منطقه انتقال داده شده و این سرو صدا ها برقرار است. در حالیکه در جمهوری اسلامی ایران و در سایه رافت اسلامی هزاران بیمار دیالیزی دیگر از حق داشتن بیمه خدمات درمانی محرومند و ناتوان زیر بار این اقتصاد مفتضح، که ایرانی ها با دریافت یارانه دولتی و بیمه و.... کمر شکن شده اند.
سری به مناطق محروم مهاجر نشین بزنید و ببینید که کودک هفت ساله افغانی در چه مشقتی مجبور به کارشده و از تحصیل محروم است.
دیگ به دیگ می گه روت سیاه! سه پایه میگه صل علی!

افزايش شمار اردوگاه‌هاي مراقبتي ويژه افغان‌هاي غيرمجاز

مديركل اتباع وزارت كشور خبرداد:افزايش شمار اردوگاه‌هاي مراقبتي ويژه افغان‌هاي غيرمجازمديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور افزود: در اين سال‌ها تلاش‌ كرده‌ايم تا با برنامه‌ريزي مناسب براي اشتغال و آموزش و نيز معيشت افغان‌ها در ايران، پناهندگان افغان زندگي قانوني و با شرايط مناسبي را داشته باشند
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايسنا، عزيز كاظمي  بر ضرورت لزوم قانونمند شدن حضور افغان‌ها در ايران تاكيد كرد و گفت: حضور قانوني اين افراد باعث مي‌شود در صورت بروز هر مشكلي، امكان احقاق حقوق براي آنها وجود داشته باشد و طرح ساماندهي اتباع غيرمجاز نيز در همين راستا بوده و در سال جاري نيز بخشي از اين طرح انجام شده است.

حدود يك سوم افغان‌هاي خارج شده تا پايان سال 90 براي بازگشت به ايران رواديد گرفته‌اند

كاظمي تعداد افرادي كه در قالب طرح‌هاي اداره اتباع به افغانستان بازگشته‌اند را شامل دو بخش مجردها و متاهل‌ها توصيف كرد و گفت: از آخرين روز كاري سال گذشته كه مهلت مراجعه افغان‌ها براي ثبت حضور خود در ايران پايان يافته و بايد براي مراجعه و بازگشت خود اقدام مي‌كردند، 238 هزار نفر از مجردها از كشور خارج شده‌اند و 70 هزار نفر از اين افراد براي دريافت رواديد ورود بازگشت به نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در افغانستان مراجعه و مجددا به كشور وارد شده‌اند. اين گروه چنانچه به هنگام به افغانستان مراجعت كنند پس از 6 ماه مي‌توانند مجددا براي دريافت رواديد سه ماهه به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در افغانستان مراجعه كنند كه در اين صورت امكان يكسال اقامت خواهند داشت و اين چرخه مي تواند استمرار داشته باشد. همچنين اين افراد پس از مراجعه به پليس امكان اقامت قانوني براي حدود يكسال را خواهند داشت.
-----------------------------------
یادداشت سردبیر:
ظاهراً خبر بسیار گنگ به نظر می رسد و درباره اردوگاههای مراقبتی جدید توضیح داده نشده است و فقط در تیتر آنرا مشاهده می کنیم.
نمونه ای از این اردوگاههای مراقبتی را داریم و قبلا نیز مشاهده کردیم. درحقیقت زندانهای جمعی است(واژه جدیدی که خودم اختراع کردم و جا کردن صدواندی نفر در یک اتاق 20متری) اردوگاه عسکر آباد ورامین که ویدیو های آن درز کرد و سنگ سفیدی که خاطره کشتار جمعی جمعیت کثیر پشتون های ما را دارند که تا هنوز هم پس یکی دو دهه دولت ایران پاسخ قانع کننده ای نداده است و فقط همین طالبانی که امروز دشمن نامیده می شوند. خونخواه این هموطنان شهید ما شدند و یادتان باشد اولین درگیری طالبان سر همین قضیه با ایران در مرز بود.
روادید دوباره و پس ازطی شش ماه هم اگرچه سهل و آسان دیده می شود ولی ایران این را هم در اختیار خود قرار داده است.
اگر اقتصاد مقاومتی کم آورد هزینه ویزای یک ونیم تا دونیم میلیون مهاجر سود کلانی دارد. کشورهای توریست پذیر تمام اقتصادشان را از همین راه در می آورند.
ظاهراً ایران هم هزینه سالیانه عوارض مهاجرین قانونی زیر دندانشان مزه کرده و به فکر سودجویی از مهاجرین درمانده و بدبخت افتاده اند.

ثبت‌نام بيش از 339 هزار دانش‌آموز اتباع بيگانه در مدارس ايراني

ثبت‌نام بيش از 339 هزار دانش‌آموز اتباع بيگانه در مدارس ايرانيدر راستاي سياست آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران مبني بر اين كه تمامي افراد لازم التعليم بايد امكان تحصيل و سوادآموزي داشته باشند، تعداد 339 هزار و 251 نفر از اتباع بيگانه در مدارس ثبت نام شدند تا از نعمت سواد محروم نشوند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري پانا ،فاطمه قربان در پاسخ به اين پرسش كه آمار دانش آموزان اتباع بيگانه چقدر است و چگونگي تحصيل اين افراد در مدارس چطور انجام مي شود؟ اظهار كرد: تاكنون تعداد 339 هزار و 251 نفر از اتباع بيگانه در مدارس كشورمان ثبت نام شده اند.
قربان افزود: در راستاي سياست آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران مبني بر اين كه تمامي افراد لازم التعليم بايد امكان تحصيل و سوادآموزي برايشان فراهم باشد، اتباع بيگانه را نيز ثبت نام مي كنيم تا از نعمت سواد محروم نشوند.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه دانش آموزان اتباع بيگانه با ارائه مدارك هويتي ثبت نام مي شوند، ادامه داد: آن دسته از اتباع بيگانه كه مدارك هويتي ندارند مي توانند ثبت نام كنند، اما جهت گرفتن كارنامه و مدرك تحصيلي، بايد مدارك هويتي معتبر ارائه دهند.
--------------------------------------------------------------------
یادداشت سردبیر:
؟

برخورد جدي با حمل اتباع غيرمجاز خارجي در استان فارس

برخورد جدي با حمل اتباع غيرمجاز خارجي در استان فارسمديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري فارس گفت: با رانندگان متخلفي كه شكل ظاهري خودروهاي خود را تغيير داده و اقدام به جا به جايي اتباع خارجي غيرمجاز مي‌كنند، برخورد جدي مي‌شود.
 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس،غلامرضا غلامي در جلسه ديدار با فرماندهان كلانتري‌ها و پاسگاه‌هاي فرماندهي انتظامي شيراز، اظهار داشت: عده‌اي از رانندگان شكل ظاهري خودروهاي خود را تغيير داده و با هدف سود و منفعت نامشروع، اقدام به جا به جايي اتباع خارجي غيرمجاز مي‌كنند.
وي با بيان اين كه اين افراد امنيت خود، سرنشينان خودرو و شهروندان را در معرض خطر قرار مي‌دهند، تصريح كرد: آن‌ها قصد دارند با دور زدن قانون به سودهاي هنگفت و نامشروع دست يابند.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري فارس همچنين به خطرات و تهديدهاي ناشي از ورود بي‌رويه و غيرقانوني اتباع خارجي غيرمجاز به اين استان و ارتكاب جرايم خشن توسط اين افراد اشاره كرد و با تاكيد بر تاثيرگذاري  آن‌ها در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، بهداشتي، اجتماعي، فرهنگي و امنيتي در جامعه، خواستار جديت پليس براي ساماندهي اتباع خارجي غير مجاز شد.
-----------------------------
یادداشت سردبیر:
عدم امنیت و فقر و بیکاری ناشی از جنگ های داخلی سالهاست که هموطنان ما را مجبور به پذیرفتن انواع و اقسام  سفرهای سخت و دشوار نموده است. که درخبرها بسیاری از آنها را شنیده ایم و نا گفته هایی هست که حتی شرم یک مسلمان می آید از گفتن آنها و اسیر شدن ناموس مسلمان بدست سودجویان (قاچاقبرهای متعصب و فاسد) که یک نمونه از صدهزار است. حال جمهوری اسلامی به جای اینکه راههای عبور قانونی را هموار نماید، تازه به فکر مبارزه با قاچاقبر هایی می کند که در گذشته سود کلانی را به آنها می رسانده اند. همه می دانیم که سیستان و بلوچستان دارای اقتصاد خاصی نیست بلکه جابجایی انسان و کالای قاچاق تا به امروز ممر امرار معاش مردمان این استان و استانهای همجوار هست. نتیجه گیری نمی کنم شما خود نتیجه گیری و قضاورت نمایید.

۱۳۹۱ آبان ۳۰, سه‌شنبه

اشتغال اتباع بيگانه بدون پروانه كار در البرز ممنوع است

1391/8/27 شنبهاشتغال اتباع بيگانه بدون پروانه كار در البرز ممنوع استمعاون اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان البرز گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون براي 216 نفر از اتباع بيگانه پروانه كار موقت يكساله صادر شده است.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر ،هومن نادري با اعلام اين خبر افزود: از اين تعداد 173 پروانه اشتغال در كرج و 43 مورد نيز در ساير شهرستانهاي استان صادر شده است.
وي با بيان اينكه اين كارتها براي اتباع بيگانه اي كه تا 31 مردادماه سال جاري براي دريافت كارت اشتغال موقت مراجعه كردند، صادر شد، يادآور شد: اعتبار كارت اشتغال موقت يك ساله بوده و براي افراد ذكور بالاي 18 سال داراي مجوز اقامت قانوني صادر مي شود.
نادري افزود: علاوه بر اين اتباع كشورهاي ديگر بايد در طرح آمايش نيز ثبت نام كرده باشند تا مجوز اشتغال براي آنها صادر شود.
دبير كارگروه اشتغال شهرستان كرج فعاليت اتباع بيگانه بدون كارت موقت اشتغال را غيرقانوني خواند و تصريح كرد: فعاليت اين افراد تحت هر عنواني غيرقانوني است.
وي گفت: هم اكنون تعداد زيادي از اين افراد در مشاغل گوناگون بدون پروانه كار فعاليت مي كنند كه قانوني نيست.
نادري گفت: اتباع بيگانه داراي پروانه كار موقت مي توانند تا پايان سال جاري با توجه به پروانه اشتغالي كه براي آنها صادر شده در مراكز اشتغال استان مشغول به كار شوند.
كارفرمايان خاطي جريمه مي شوند
معاون اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان البرز با اشاره به بازرسي مستمر اداره كل از كارگاه ها گفت: كارفرمايان در صورت استفاده از اتباع بيگانه بدون كارت اشتغال موقت مشمول جريمه مي شوند.
نادري افزود: علاوه بر بازرسي هاي اداره كل، نيروي انتظامي نيز در صورت مشاهده اين موارد با كارفرماي خاطي برخورد خواهد كرد.
-------------------------------+
با توجه به کمبود بازار کار ایران به کارگر، امسال دولت ایران، کارتهای شناسایی آمایش8 را منوط به اخذ کارت کارگری نکرده است. و کسانی که مبلغ کارت را پرداخت کرده اند فقط یک کپی فیش واریزی  آن مبلغ به حساب وزارت کار ایران را داشته و این اواخر با اصرار این بندگان خدا آنرا ممهور به مهر هر اداره کرده است. و از کارت خبری نیست در حالی که این وزارت مبلغ صدور کارت را جداگانه دریافت کرده است.
و اینک علام کرده است که باید کارت دریافت گردد.

گارد ساحلي يونان 120 مهاجر غيرقانوني را بازداشت كرد

1391/8/28 يكشنبهگارد ساحلي يونان 120 مهاجر غيرقانوني را بازداشت كردگارد ساحلي يونان در آبهاي ساحلي اين كشور تعداد 120 مهاجر غيرقانوني را بازداشت كرد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ، گارد ساحلي يونان تعداد 120 مهاجر غيرقانوني را در يكي از بنادر اين كشور دستگير و در تلاش براي يافتن 15 مهاجر ديگر در آبهاي اين كشور است.

گارد ساحلي يونان مستقر درجزيره ˈ كيثيرونˈ اعلام كرد: نيروهاي گارد ساحلي پس از گشت زني در نزديكي سواحل اين جزيره متوجه شدند كه تعدادي مهاجر غيرقانوني با مشكلاتي روبرو هستند.

بر اساس گزارش گارد ساحلي اين جزيره، يكي از مهاجران غيرقانوني پس از مدت كوتاهي توانست از طريق تلفن همراه با مركز امداد تماس بگيرد.

بر اساس گزارشها در اين باره نيروهاي امدادگر و گشت زني اين جزيره بلافاصله براي نجات آنان وارد عمل شدند.

گارد ساحلي اين جزيره بدون ذكر هويت اين مهاجران، اعلام كرده ، تعداد 120 مهاجر غيرقانوني را كه تلاش مي كردند وارد يونان شوند و كشتي آنان دچار حادثه شده بود به ساحل منتقل، دستگير و تحويل مقامات ذيربط داده است.

گارد ساحلي جزيره كرت نيز روز يكشنبه اعلام كرد: قاچاقچيان كه با يك قايق 15 مهاجر غيرقانوني را به يونان منتقل مي كردند، آنان را در نزديكي سواحل جزيره كرت پياده كرده و خود متوار شدند.

گارد ساحلي جزيره كرت در اين باره افزوده است كه پس از اين رخداد، يكي از مهاجران غيرقانوني كه توانسته خود را به ساحل برساند به ماموران گفته است، تعداد 15 مهاجر همراه وي در آب هاي يونان غرق شده و يا نيازمند كمك هستند.

گارد ساحلي جزيره كرت به همراه يك بالگرد براي يافتن اين مهاجران كه اهل كشور مصر هستند، تلاش مي كنند.
------------------------------------------
سیل آوارگان مهاجر ساکن در ایران بسوی اروپا در حالی ادامه دارد که ، دولت ایران لایحه اخراج کلیه مهاجرین اعم از دارای مدارک (پاسپورت و کارت شناسایی) و... تا سال94 را درون هیئت دولت خود مصوب نموده.

تجمع دانشجويان افغاني مقيم ايران مقابل سفارت

1391/8/28 يكشنبهتجمع دانشجويان افغاني مقيم ايران مقابل سفارتدانشجويان افغاني مقيم ايران در اعتراض به تصميم جديد دولت افغانستان كه آنها را در معرض ترك تحصيل قرار مي دهد صبح امروز مقابل سفارت اين كشور در ايران تجمع كردند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل ازشبكه ايران بر اساس قانون جمهوري اسلامي ايران پناهندگان افغاني كه قصد ادامه تحصيل در دانشگاه هاي ايران را داشته باشند بايد كارت پناهندگي خود را به سفارت افغانستان تحويل بدهند و پس اخذ پاسپورت و ويزا به عنوان دانشجوي خارجي مجاز به تحصيل در دانشگاه هاي ايران شوند.
اما قوانين جديد دولت افغانستان در خصوص پاسپورت براي پناهندگان افغاني منوط به گرفتن تذكره يا همان كارت شناسايي از دولت افغانستان است.
به گفته يكي از دانشجويان افغاني مقيم ايران قانون جديد افغانستان براي پناهندگان افغاني كه قصد ادامه تحصيل در ايران را دارند در حالي تصويب شده است كه پدران و مادران ما نيز كارت شناسايي دولت افغانستان را ندارند و فرآيند اخذ كارت شناسايي و پاسپورت علاوه بر صرف وقت زياد دوري باطل را براي پناهندگان افغاني رقم خواهد زد و نتيجه اش ترك تحصيل افاغنه مقيم ايران است.
اين دانشجو در گفتگو با شبكه ايران موضوع تجمع امروز مقابل سفارت افغانستان را ايجاد مانع اين كشور براي ادامه تحصيل پناهندگان افغاني عنوان كرد.
------------------------------------
این بار مشکل تراشی از هردو طرف برسر بخشی از مهاجرین(دانشجویان بیچاره مهاجر) آوار شده است. دولت ایران ابتدا کارت های شناسایی این افراد را باطل می کند تا مدرک پاسپورتی که سفارت به آنها نمی دهد را جایگزین گرداند.
بسیار جالب است. دولت ایران ابتدا کارت های اقامت این دوستان را ضبط کرده و سپس آنها را به سفارت برای اخذ پاسپورت می فرستد در حالی که می داند سفارت باید حداقل یک مدرک شناسایی برای ثبت مشخصات سجلی باید داشته باشد. البته کار سفارت را تایید نمی کنم. ولی به نظر شما ایران نمی تواند اتباع خود را افغانی جا زده و پاسپورت بگیرد؟

۱۳۹۱ آبان ۲۶, جمعه

مصوبه دولت براي اخراج يك ميليون و ۶۰۰ هزار تبعه بيگانه

1391/8/24 چهارشنبهمصوبه دولت براي اخراج يك ميليون و ۶۰۰ هزار تبعه بيگانه
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خراسان ،بر اساس مصوبه جديد هيات دولت كه به پيشنهاد وزارت كشور و تاييد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور صورت گرفته، اين وزارتخانه موظف است بنا به تكاليف برنامه پنجم توسعه، برنامه ريزي لازم را براي اخراج 1 ميليون و 600 هزار نفر از اتباع بيگانه تا سال 1394، بازگشت داوطلبانه 200 هزار نفر و پايان وضعيت پناهندگي 700 هزار افغاني انجام دهد.
----------------------------
یادتان هست که در همین صفحه چند ماه پیش یک شایعه را در مورد عکس العمل سازمان ملل نسبت به مهاجرین ساکن در ایران تا پایان2014 داشته است. این اولین پس لرزه های پیشنهادی بود که قبلا گفته بودم  کمیساریا به ایران داده است.
از سویی دولت ایران هیچگاه از زیر فشار قرار دادن دولت افغانستان دریغ نکرده است. بخصوص در زمانی که شمارش معکوس خروج نیروهای ناتو از افغانستان شروع شده است و 2014 آخرین زمان برای خروج کامل نیروهای خارچی از افغانستان است. و این عملکرد ایران عملا کارشکنی واضح در قبال دولت و ملت افغانستان است.
بازهم ملت افغانستان و علی الخصوص صراف های هرات برای ایرانی ها دلار و یورو چنج نمایند تا این دولت بخشی عمده از کمبود ارزی خود را از این طریق جبران نماید. اگر غیرت دارید برای ایران دیگر ارز چنج نکنید زیرا با قدرت گرفتن یا نگرفتن این دولت با همان کمک ها خنجر ایران را برگلوی کودکان مهاجر افغانی بیشتر فرو می کنید.

پاكستان تسهيلات ويژه‌اي براي بازگشت پناه‎جويان افغان ارائه مي‌كند

پاكستان تسهيلات ويژه‌اي براي بازگشت پناه‎جويان افغان ارائه مي‌كند

قرار است 600 هزار نفر از پناهجويان افغان كه در اردو‌گاه‌هاي پاكستان به سر مي‌برند با دريافت تهسيلات ويژه تا پايان سال جاري اين كشور را ترك كنند.

 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس، «نيل رايت» نماينده كميسارياي عالي پناه‎جويان سازمان ملل در پاكستان پيشنهاد كرده است بسته‌هاي كمكي جديدي در اختيار پناه‎جويان ثبت‌شده افغان قرار بگيرد.
اين بسته جديد كه اقلام غيرخوراكي ضروري از جمله پتو و لحاف را شامل مي‌شود به هر خانواده ثبت‌نام شده پناهجوي افغان كه تا پايان سال 2012 ميلادي به صورت داوطلبانه به افغانستان برگردد تعلق مي‌گيرد.
همچنين اين خانواده‌ها يك بار نيز از طريق مراكز مرتبط با بازگشت داوطلبانه ‌در پاكستان، از تسهيلات حمل و نقل رايگان به مقصد افغانستان استفاده مي‌كنند و به هر يك از افراد خانوارها مبلغ 150 دلار پرداخت خواهد شد.
مقامات ايالت "خيبر پختون‌خواه" پاكستان اعلام كرده‌اند كه به محض انقضاي كارت ثبت نام پناه‎جويان افغان در 31 دسامبر به آن‌ها اجازه داده نمي‌شود در پاكستان حضور داشته باشند.
در حال حاضر بيش از 1.6 ميليون پناه‎جوي افغان در پاكستان حضور دارند كه از اين تعداد بيش از 600 هزار نفر از آنان در اردوگاه‌هاي پناه‎جويان زندگي مي‌كنند.
مهاجران افغان نيز با استقبال از بسته‌هاي كمكي سازمان ملل عنوان كردند كه نمي توانند بدون كمك مالي و مساعدت سازمان ملل و پاكستان به كشورشان بازگردند.
با اجراي برنامه بازگشت داوطلبانه به ميهن از سوي كميسارياي عالي پناه‌جويان سازمان ملل، حدود 3.7 ميليون پناه‎جوي افغان از سال 2002 تاكنون به كشورشان بازگشته‌اند.
به گفته مقامات رسمي، از زمان اعلام ارائه بسته جديد به پناه‎جويان افغان، تعداد افرادي كه آماده بازگشت به كشورشان هستند افزايش يافته است.
------------------------------------------
چیه؟ به این هم حسادت می ورزید؟ که چرا درمورد مهاجرین ساکن پاکستان بسته های حمایتی اختصاص یافته ولی به ایران اختصاص نیافته است؟

اتباع خارجي غيرمجاز باز هم در كرمان دردسر ساز شدند

اتباع خارجي غيرمجاز باز هم در كرمان دردسر ساز شدندفرمانده نيروي انتظامي سيرجان از دستگيري سارقان يك ميليارد و 500 ميليون ريالي پسته در سيرجان خبر داد.
 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر، سرهنگ مهريار سعيدي در اين خصوص گفت: اين دستگيري در پي سرقت از كارگاه ضبط پسته صورت گرفت كه ماموران انتظامي موفق شدند هشت عضو يك باند سرقت را شناسايي كرده و دستگير كنند.
وي افزود: در بازرسي ازمخفيگاه سارقان دو فقره چك حاصل فروش پسته هاي مسروقه به مبلغ 700 ميليون تومان ، يك قبضه كلت پلاستيكي و مقاديري پسته مسروقه كشف و ضبط شد.
وي اعضاي اين باند كه پنج نفر آنها از افغاني بدون مجوز تردد هستند به ئو فقره سرقت از مغازه وكارگاه هاي پسته به ارزش 150 ميلييون تومان اعتراف كردند.
سرهنگ سعيدي بيان كرد: با توجه به قانون كار، استفاده از نيروي كار اتباع خارجي ممنوع بوده ولي متاسفانه عده اي از صاحب كاران به دليل مسايلي ماننده هزينه بيمه ، ماليات و با اين فكر كه سود بيشتري عاديشان شود ار اين گونه افراد در امر نگهباني و يا كار استفاده مي كنند و با توجه به اينكه هيچ ضمانتي براي اين افراد وجود ندارد، در صورت انجام سرقت و فرار، هيچگونه مشخصاتي براي پيگيري و دستگيري آنان امكانپذير نيست، پليس هشدار مي دهد از بكارگيري اتباع خارجي در انجام امورات خودداري كنيد.

-------------------------------------------------------
ظاهرا هنوز هم دسیسه دولت برای بی اعتبار کردن مهاجرین خارجی افغانی  ادامه دارد.توجه نمایید که هرگاه ایران خواسته است که یک استان یا محلی را برای حضور مهاجرین ممنوع اعلام نماید ابتدا تهمت یا یک خطا را به مهاجرین نسبت داده و با مانور دادن برروی آن مورد باعث بزرگتر شدن موضوع می گردد. و نهایتا اعتماد و نگاه ملت ایران را به مهاجر افغانی کاهش داده و کم کم باعث ایجاد بدبینی بین دوملت شده و نهایتا در آخر از این وضعیت کاملا کنترل شده از سوی دولت ایران. اقدام به ممنوع بودن آن محل برای افغانها می نمایند. تا مخالفتی از سوی خود ملت ایران درقبال این حرکت دولت صورت نگیرد.

ممنوع الورود شدن برخي از شهرهاي كرمان براي افاغنه/غيرمجازها جمع آوري مي شوند


ممنوع الورود شدن برخي از شهرهاي كرمان براي افاغنه/غيرمجازها جمع آوري مي شوندمعاون سياسي و امنيتي استاندار كرمان روز گذشته با اشاره به طرح ساماندهي اتباع بيگانه در كرمان گفت: افاغنه مجاز به حضور در هفت شهرستان استان كرمان هستند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از پايگاه اطلاع رساني پليس، "كمالي" روز گذشته در جمع خبرنگان اظهار داشت: استان كرمان يكي از استان هاي مهاجر پذير به خصوص اتباع افغاني است و به همين دليل طرح ساماندهي اين افراد در استان به اجرا در مي آيد. 
معاون سياسي امنيتي استاندار كرمان گفت: هم اكنون حضور اين افراد در هفت شهر استان مجاز است و در ساير شهرستان ها اجازه اقامت ندارند. 
وي گفت: طبق آخرين آمار رسمي 74 هزار افغاني داراي مجوز رسمي در استان كرمان حضور دارند و مطابق ثبت نامي نيز كه در راستاي طرح ساماندهي افاغنه انجام شد 103 هزار نفر در اين طرح شركت كرده اند. 
كمالي افزود: به جز اين افراد ساير افاغنه موجود در استان غير مجاز هستند و در صورت مشاهده دستگير و بعد از نگهداري در اردوگاه اتباع غير مجاز از كشور طرد مي شوند. 
وي گفت: قرار بر اين است كه 25 شركت در استان تاسيس شود و به صورت وكالتي كار ساماندهي اتباع بيگانه را انجام دهند و افرادي كه در اين طرح قرار نگيرند مجاز به حضور در استان كرمان نيستند. 
وي تاكيد كرد: افاغنه فقط مجاز به اقامت در شهرستان هاي كرمان، رفسنجان، راور، كوهبنان، زرند، بردسير و سيرجان هستند و در هيچ شهر ديگر استان اجازه اقامت ندارند.
----------------------------------------------------------
ظاهرا خرابی های زلزله بم یه پایان رسیده است. چون تازمانی که این شهر با خاک یکسان شده بود. افغانی ها برای دولت و مردم این شهر از عزت زیادی برخوردار بودند و حالا کارشان تمام شده است  و دیگر احتیاجی به افغانها نداشته لذا افغانها به اصطلاح نجس شده و اجازه ورود و حضور در این شهر را نداشته اند.
خدا خودش جزای زحمات افغانی هایی را که خرابه های این شهررا ساخته اند بدهد.

پليس افغانستان 40 كودك را از چنگ قاچاقچيان انسان نجات داد

1391/8/24 چهارشنبهپليس افغانستان 40 كودك را از چنگ قاچاقچيان انسان نجات داديك مقام وزارت كشور افغانستان از آزادي 40 كودك كه توسط قاچاقچيان انسان به خارج از كشور منتقل مي‌شدند، خبر داد.
 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري  فارس، «عبدالرحمان رحيمي» رئيس مبارزه با جرائم جنايي وزارت كشور افغانستان امروز در يك نشست خبري در كابل بيان داشت كه اين كودكان روز گذشته به خانواده‌هايشان تحويل داده شدند.
به گزارش «تلويزيون‌يك» افغانستان، وي گفت كه در ارتباط با اين قضيه 3 تن دستگير شده‌اند.
اين مقام افغان تصريح كرد كه قاچاقچيان با فريب دادن اين كودكان، قصد داشتند آنان را به خارج از كشور منتقل كنند.
وي خاطر نشان كرد كه خانواده‌هاي اين كودكان از انتقال آنان به خارج از كشور اطلاع نداشتند.
با وجود آن كه وي در اين خصوص توضيح نداد اما پليس افغانستان پيش از اين از انتقال كودكان براي آموزش حملات تروريستي به پاكستان، جلوگيري كرده بود.

تشكيل ستادهاي ساماندهي اتباع خارجي در سطح شهرستان‌هاي استان البرز

دوشنبه22/8/91تشكيل ستادهاي ساماندهي اتباع خارجي در سطح شهرستان‌هاي استان البرزمعاون سياسي امنيتي و اجتماعي استانداري البرزگفت: تشكيل ستادهاي ساماندهي اتباع خارجي در سطح شهرستان‌هاي استان از برنامه‌هاي در دست اجرا است.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايسنا، ناصر رجبي امروز در آيين توديع و معارفه مديركل اتباع و امور مهاجرين خارجي استان البرز با اشاره به اهميت ساماندهي اتباع خارجي با توجه به بالا بودن آمار آنها در استان اظهار كرد: از آنجا كه گسترش برخي آسيب‌هاي اجتماعي مانند تكدي‌گري ناشي از حضور اتباع خارجي بوده، ساماندهي اين قشر در اولويت كار استان است.
وي افزود: انتظارمي‌رود با اجراي طرح شناسايي و طرد اتباع غيرمجاز خارجي شاهد كاهش تكدي‌گري در سطح استان باشيم.
معاون سياسي امنيتي و اجتماعي استانداري البرز تصريح كرد: در اجراي طرح آمايش هشت، اتباع خارجي كه فاقد كارت اقامت باشند، توسط نيروي انتظامي جمع آوري و به كشورشان بازگردانده مي‌شوند.
معاون سياسي امنيتي استاندار البرز در پايان گفت: تشكيل ستادهاي ساماندهي اتباع خارجي در سطح شهرستان‌هاي استان از برنامه‌هاي در دست اجرا است.
در اين آيين از زحمات مجتبي قاسمي قدرداني و غفور قاسم‌پور به عنوان مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استان البرز معرفي شد

۱۳۹۱ آبان ۱۵, دوشنبه

قاچاق ناكام انسان در جاسك

1391/8/14 يكشنبهقاچاق ناكام انسان در جاسك!
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري تابناك ،فرمانده درياباني جاسك از دستگيري يك قاچاقچي غيرمجاز انسان در اين شهرستان خبر داد.

سرهنگ گراوند در اين باره گفت: چندي پيش گشت انتظامي مستقر در محدوده گچين به سرنشينان يك دستگاه سواري پژو 405 مشكوك شده و دستور توقف آن را صادر كردند.

وي ادامه‌داد: پس از متوقف‌كردن اين خودرو، عوامل انتظامي در بازرسي از آن متوجه شدند كه سواري پژو حامل شش تبعه غيرمجاز است كه قصد داشتند به صورت غيرقانوني به مركز استان سفر كنند.

گراوند با بيان اينكه شش تبعه غيرمجاز توسط ماموران دستگير شده‌اند، گفت: راننده سواري 405 نيز توسط ماموران دستگير و به مقر انتظامي منتقل شدند.

فرمانده درياباني جاسك خاطرنشان كرد: تمامي متهمان دستگيرشده پس از تشكيل پرونده براي ادامه روند رسيدگي به جرم، به دادسرا منتقل شدند.
-------------------------------------
این را باید توجه داشت که حکم تیر برای مرز افغانستان برای اتباع افغانی و مرز ایران و ترکیه برای مهاجرین ایرانی عازم ترکیه است. آنطور که ما می دانیم در مرز پاکستان با ایران حکم تیر وجود ندارد مگر اینکه اتباع افغانی در آنجا باشد.

نماينده كميسارياي عالي پناهندگان در كافه خبر: چندان اتفاق خوبي نيست كه كشوري پذيراي دومين جمعيت بزرگ پناهنده باشد

1391/8/6 شنبهنماينده كميسارياي عالي پناهندگان در كافه خبر: چندان اتفاق خوبي نيست كه كشوري پذيراي دومين جمعيت بزرگ پناهنده باشدبرنارد دويل، زماني كه مهمان كافه خبر شد، در سخنان مبسوطي، اعلام كرد از اينكه در ايران است، خوشحال و هيجان زده شده، چون براي كاري ماموريت پيدا كرده كه مستقيما با نجات جان انسانها سر و كار دارد
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبر آنلاين دويل  تاييد كرد سياست كشورهاي غربي درباره ايران حتي كمكهاي بين المللي را نيز تحت تاثير قرارداده و مانع از رسيدن درست و حسابي اين كمكها به پناهندگان در ايران مي شود.
اين ديپلمات كهنه كار كه 20 سال از عمر خود را در نهادهاي وابسته به سازمان ملل گذرانده، درباره بيمه درماني پناهندگان در ايران نيز اظهار كرد طرحي را شروع كرده كه تاكنون در هيچ كشوري سابقه نداشته و براي اولين بار در جهان است كه كليد مي خورد. به گفته دويل، كميسارياي عالي پناهندگان در سازمان ملل براي اين طرح، 32 ميليون دلار هزينه در نظر گرفته، ولي اين هزينه، تنها بخش اندكي از هزينه هاي دولت ايران در اين بخش را شامل مي شود. مشروح گفتگو با اين مقام بين المللي به شرح ذيل است:
در بحث پناهندگان هميشه به نكته اي اشاره مي شود كه باورش براي مردم سخت است ،اين كه ايران دومين كشور پناهنده پذير در دنياست ؟
اين واقعيت دارد مه در سي سال گذشته بسياري ار افغان ها از ايران رفته اند اما از اين واقعيت هم نمي توان گذشت كه ايران پذيراي دومين جمعيت بزرگ پناهنده در دنياست البته اين امار رادولت در اختيار ما قرار مي دهد اما ما شك و شبهي نداريم كه اين آمار درست هستند .با اين وجود درست است كه در خيلي از مسائل خوب است كه كشوري رتبه اول و دوم باشد اما در مورد اين مسئله اينقدر مثبت نيست كه فكر كنيم اتفاق خوبي است كه كشوري پذيراي دومين جمعيت بزرگ پناهنده باشد.البته نبايد فراموش كنيم كه ايران خدمات بسيار خوبي به اين پناهندگان داده است كه بايد ديده شود و بايد جامعه بين المللي از آن تقدير كند .ايران در طول 30 سال گذشته پذيراي حدود 5 ميليون پناهنده افغان بوده است كه البته در حال حاضر به 850 هزار نفر كاهش يافته است.
 كمكهاي بين المللي چگونه در اختيار پناهندگان ساكن ايران قرار مي گيرد؟
بيشترين كمك را در ناحيه آموزش و بهداشت مي كنيم. به عنوان مثال سال گذشته براي اولين بار با كمك دولت، طرح بيمه درماني را براي پناهندگان آغاز كرده ايم. اين يك كار بسيار جديدي است كه هيچ كشور ديگري در اين باره طرح را انجام نداده است. آن مقداري كه ما در اختيار دولت قرار مي دهيم در مقياس چيزي كه دولت هزينه مي كند بسيار كم است. به عنوان مثال امسال كل بودجه اي كه براي اين كار هزينه مي كنيم در سال 2012 ، به ميزان 32 ميليون دلار خواهد بود. ولي مي دانيم كه هزينه دولت در اين زمينه متقبل مي شود چندين برابر اين رقم است.
ولي يكي از نقشهاي عمده ما اين است كه كشورهاي ديگر جامعه بين الملل را تشويق مي كنيم كه اهداي بيشتري در اين زمينه بكنند.
بعضي مواقع نسبت به نگاه مردم به پناهندگان انتقاد هاي وجود دارد شما رفتار مردم ايران در ارتباط با پناهندگان را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
من خيلي خوشوقت هستم وقتي به مناطق مختلف ايران سفر مي كنم براي همين نگاه دست اول دارم از اينكه نه تنها دولت اينجا در تهران چه مي كند، بلكه مردم عادي چه منشي در مقابل پناهندگان دارند. همه مردم در همه استانها بالاخره به يك صورتي كمك به پناهندگان، خصوصا پناهندگان افغان كرده اند.
ايرانيها تمام منابع تحصيلي، مدرسه ها و بيمارستانها خود را در اختيار پناهندگان قرار دادند و و با آنها سر كلاس نشستند و از شرايط تحصيل برابر استفاده كردند.
پس اين خيلي مهم است به خاطر اينكه نه تنها در دولت به پناهندگان كمك شده، بلكه مردم عادي نيز امكانات خود را با پناهندگان تقسيم كردند. اين چيزي است كه بايد ملت ايران به خاطرش تقدير شوند.
چون يكي از مهمترين مسايل اين است كه بتوانند پناهندگان به آموزش و تحصيل دسترسي داشته باشند. اينكه توانستند در مدرسه اي كه خود ايرانيها درس بخوانند، نشان مي دهد مدارس ايران، از استانداردهاي بالايي برخوردار بوده اند.
فكر مي كنم دو دليل مهم است كه ايران چرا در مقابل تعهدات خود در مقابل پناهندگاذن عمل كرده است. دليل اول درباره سنتها و دين و اخلاقيات و فرهنگ كشور ايران است و ايران جزء كشورهايي است كه كنوانسيون 1951 پناهندگان را امضا كرده است. ولي همينطوري كه قبلا هم اشاره كردم ايران جزء كشورهايي است كه كمك كرده در نگارش اين كنوانسيون.
اين دو دليل است كه چرا اينقدر خوب به تعهدات خود به پناهندگاني كه از كشورهاي همسايه مي آيند، عمل كرده، نقش عمده كميساريا اين است كه بيشترين كمك را به دولت ايران برساند كه براي تعهداتش خودش عمل كند.   تا جايي كه به خاطر دارم ژاپن بيشترين كمك ها را به پناهندگان ايران انجام مي داد ؛تحريم ها مشكلي براي كمك رساني به پناهندگان ايجاد نكرده ؟
اين درست است كه براي ما نيز مانند همه سازمانهايي كه از طريق سيستم بانكي كار مي كنند مشكلات زيادي به دليل تحريمها وجود آمده است. خصوصا درباره انتقال كمكهايي كه دريافت مي كرديم. ولي چون ما در زمينه بشردوستانه كار مي كنيم اين تحريمها مستقيما شامل حال ما نمي شوند. ولي بانكهايي كه ما از آنها براي انتقال وجوه استفاده مي كنيم ، تحريمها شامل حال آنها نيز شده است. براي همين انتقال اين وجوه از دفتر اصلي از ژنو به ايران، خيلي مشكل و مسئله برانگيز شده است. حتي اگر مستقيما هم شامل حال ما نشده باشد، تاثيرش را روي ما گذاشته است. ساده ترين تاثيرش اين است كه اگر مي خواستند بودجه اي را به حساب ما بريزند، به بانك مي رفتند و ما روز بعدش اين پول را در تهران داشتيم. ولي در حال حاضر با توجه به تحريمهاي موجود، شايد چندين هفته پول بكشد كه اين انتقال صورت بگيرد. ولي تاثيري روي مقدارش نمي گذارد، فقط موضوع اداري اين انتقال را خيلي پيچيده كرده است.
و البته اين تاسف برانگيز است چرا كه كار ما بشر دوستانه است و در حقيقت كارهاي بشر دوستانه نبايد وابسته به سياست باشد .البته خيلي از كشور ها قادر هستند كه اين تفاوت را قائل باشند . يكي از مسايل مهم بنيادين سازمان ملل، همكاري و كمك كردن در بين ملتهاست. نقش عمده ما اين است كه ازهمكاري بين ايران و ديگر ملتها حمايت كنيم.
 طرح آمايش افغانها در ايران را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
در حقيقت اين شامل كار ما نمي شود و ولي از اخباري كه از دولت مي گيريم فكر مي كنيم اين يك كار توسعه اي مثبت است. هم از جهت افغانها بسيار مثبت است و هم از جهت دولت. به خاطر اينكه هيچ كشوري نبايد يك جمعيت بسيار بزرگي از پناهندگان داشته باشد كه در حقيقت غير قانوني هستند و توسط دولت شناخته شده نيست كه به ميزان هستند. كاري كه انجام مي شود، باعث شده دولت شناخت خوبي براي افرادي كه به صورت غيرقانوني اقامت دارند، به دست بياورد و اطلاعات بيشتري درباره تعداد و ارقام آنها داشته باشد.
از لحاظ افغانها نيز بسيار مثبت است چون براي اولين بار توانسته اند در چهارچوب قانوني، به امكانات كشوري دسترسي پيدا كنند. به عنوان مثال اجازه داده شده آنها به صورت قانوني كار، داشته باشند. در نتيجه وقتي كه بخواهند كارهاي خود را انجام دهند، زمينه قانوني وجود دارد. دولت ما را در جريان امور مربوط به همه كساني كه پناهنده هستند و كارت آمايش دارند قرار مي دهد. در ارتباط با گروه ديگري كه پناهنده محسوب نمي شوند، دولت ايران و افغانستان در حال همكاري هستند و اين حوزه اي نيست كه دولت ايران و كميساريا بتوانند آن را پوشش دهند.
از طرفي اين صحت دارد كه برخي از استانهاي كشور ايران، مناطق ممنوعه براي پناهندگان اعلام شده و اين باعث مي شود كه در برخي از استانهايي كه پناهندگان اقامت داشته اند مجبور هستند به مكانهاي ديگر منتقل شوند. البته اين دولت است كه تعيين مي كند پناهندگان در كجا اقامت داشته باشند و به ملاحظات خاص خودش اين تصميمات را مي گيرد. ولي براي ما مهم اين است كه اين به صورت درست انجام شود و پناهندگان وقت و زمان براي اين داشته باشند كه از استاني به استان ديگر بروند. براي اين كه مي توانيد تصور كنيد مشكل است براي كسي كه مدت طولاني در يك جايي اقامت داشته به صورت ناگهاني محل اقامت خود را تغيير دهد. مردم به زمان كافي احتياج دارند براي اينكه بتوانند كارهاي خود را براي انتقال خود و خانواده شان ترتيب دهند.--...................................................
خب با تشکر از دولت جمهوری اسلامی ایران که سالها از ما مواظبت کرده اند که جمعیتمان زیاد نشود و سالها با حمایتهای کنایه ای ما را پشتیبانی کرده اند. البته با احتساب دلاری 3000تومنی حتما مبلغ کمک سازمان ملل سه برابر عادی شده است. و این مقدار دلار هم برای ورود به ایران کمک شایانی است.