۱۳۹۰ مرداد ۱۰, دوشنبه

ارايه آموزش هاي فني وحرفه اي با مدرك معتبر ويژه مهاجرين در اصفهان بصورت آزمايشي شروع شد


1390/5/8 شنبه
مديركل آموزش فني و حرفه‌اي استان اصفهان گفت: فني و حرفه‌اي اصفهان در سال جاري به اتباع افغاني و عراقي ساكن در ايران آموزش‌هاي مهارتي ارائه مي‌دهد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ، محمدعلي زارع با اشاره به منعقد شدن قراردادي ميان سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كشور با سازمان ملل در ارتباط با آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي اظهار داشت: اين قرارداد براي ارائه آموزش‌هاي مهارتي به پناهندگان سازمان ملل منعقد شده است.
وي به اهميت اين موضوع براي اتباع بيگانه اشاره كرد و افزود: بر اساس اين قرارداد اين سازمان موظف به ارائه آموزش‌هاي مهارتي به اتباع افغاني و عراقي ساكن و مستقر در ايران است و اين آموزش‌ها در راستاي توانمند‌سازي اين اشخاص در زمينه‌هاي مختلف به ميزان زيادي موثر است.
مديركل آموزش فني و حرفه‌اي استان اصفهان با اشاره به اجراي اين طرح در كشور تصريح كرد: اين طرح در هشت استان كشور و به ويژه در اصفهان اجرا مي‌شود و اتباع افغاني و عراقي به عنوان پناهندگان سازمان ملل در اين استان‌ها آموزش‌هاي مهارتي را در رشته‌هاي مختلف دريافت مي‌كنند.
وي به زمان اجراي اين طرح اشاره كرد و ادامه داد: اين طرح از مرداد‌ماه جاري در اصفهان آغاز مي‌شود و پس از پايان اين آموزش‌ها گواهينامه‌هاي مهارتي به اين اشخاص اعطا مي‌شود.
زارع با اشاره به اجراي اين طرح در فني و حرفه‌اي اصفهان تاكيد كرد: در سال جاري آموزش‌هاي مهارتي به اتباع بيگانه در اصفهان ارائه مي‌شود و اين قشر از جامعه همانند ساير ايرانيان از اين‌گونه آموزش‌ها بهره‌مند مي‌شوند.
وي اضافه كرد: اين طرح براي نخستين بار در اين سازمان اجرا مي‌شود و در صورت مطلوب بودن نتايج آن ارائه آموزش‌هاي مهارتي به اين اشخاص در سال‌هاي آتي ادامه مي‌يابد.
مديركل آموزش فني و حرفه‌اي استان اصفهان به حمايت‌هاي سازمان ملل از اين قشر از جامعه اشاره كرد و بيان داشت: سازمان ملل در مقابل اين آموزش‌ها هزينه‌اي را به سازمان آموزش فني و حرفه‌اي پرداخت مي‌كند و از خود اين افراد هيچ‌گونه هزينه‌اي دريافت نمي‌شود.
وي گفت: ارائه اين آموزش‌ها به اين اشخاص در قالب شرايط سازمان آموزش فني و حرفه‌اي صورت مي‌گيرد و تنها افراد 15 سال به بالا از آموزش‌هاي مهارتي بهره‌مند مي‌شوند.
زارع به مهم‌ترين اهداف اجراي اين طرح اشاره كرد و اظهار داشت: رشد و ارتقاي مهارت‌هاي اين اشخاص و فراهم شدن زمينه‌هاي اشتغال در كشورشان بر اساس مهارت‌هاي آنها از مهم‌ترين اهداف اجراي اين آموزش‌ها است.
وي با اشاره به نوع گواهينامه‌هايي كه به اين افراد اعطا مي‌شود، اضافه كرد: اين گواهينامه‌ها در كشور‌هاي ديگر داراي اعتبار است و در كشور‌هاي ديگر قابل ترجمه شدن است.
مديركل آموزش فني و حرفه‌اي استان اصفهان تصريح كرد: كد بين‌المللي از مهم‌ترين مزاياي گواهي‌نامه‌هاي سازمان فني و حرفه‌اي محسوب مي‌شود.
زارع به چگونگي برگزاري اين دوره‌ها براي اين اشخاص اشاره كرد و افزود: دوره‌هاي آموزش‌هاي مهارتي براي اتباع بيگانه به صورت جدا‌گانه از اتباع ايران براي آنها برگزار مي‌شود و تنها افراد داراي كارت اقامت در ايران حق استفاده از اين آموزش‌ها را دارند.

توضيح سر دبير:
                      دركل علارقم ادعا هاي دولت جمهوري اسلامي ايران مبني بر اينكه دانش آموزان مهاجر افغاني از تمام امكانات آموزشي ايران برخوردار هستند، سالها بود  كه دانش آموزان و بقيه مهاجرين از تحصيل در شاخه كار و دانش منع شده بودند و آموزشهاي فني و حرفه اي از آنان صلب شده بود،  در مورد ارائه گواهي نامه هاي فني وحرفه اي هم به همين صورت بود . چنانكه افغانها با تحصيل دوره هاي كامپيوتر  از شركت در آزمون هاي ادواري براي كسب گواهي نامه مهارت محروم بودند و در صورت اصرار زياد بايد يك نامه معرفي از احزاب يا دولت افغانستان مي آوردند.
بهرصورت اين هم بد نيست ولي اي كاش اين دوره ها در تمامي استانها برگزار مي شد. چون تا آنجا كه ما خبر داريم استان اصفهان از بد برخورد ترين استانها نسبت به مهاجر و اشتغال آنها بشمار مي رود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر