۱۳۹۰ مرداد ۱۹, چهارشنبه


1390/5/19 چهارشنبه
سال گذشته 10 هزار و 733 نفر از اتباع افغاني از كشور خارج شده‌اند اين در حاليست كه تعداد آنها چند ماهه اول امسال 8 هزار و 37 نفر گزارش شده است.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايسنا سيد محمد تهوري، با تشريح جزئيات طرح ساماندهي و تعيين تكليف اتباع افغاني گفت: يكي از ويژگي‌هاي طرح ساماندهي اتباع افغاني نسبت به طرح‌هاي گذشته داشتن مصوبه شوراي عالي امنيت ملي است.
وي افزود: پس از اينكه ضوابط آن در دستگاههاي ذيربط مورد كارشناسي و تهيه و تدوين قرار گرفت به صورت يك طرح جامع به تاييد و تصويب شوراي عالي امنيت ملي رسيد و به عنوان يك ابلاغيه قانوني قابل اجرا براي دستگاههاي مرتبط است.
تهوري بيان كرد: در طرح ساماندهي اتباع ابعاد مختلف از جمله غيرمجازين، انسداد مرزها، تسهيل در روند ورود و خروج افغاني‌ها پيش‌بيني شده است چرا كه در بحث غيرمجازين تنها طرح آنها از كشور مطرح نيست بلكه قانونمندكردن ورود و خروج اتباع از اهداف اصلي اين طرح است.
مديركل اموراتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور تصريح كرد: در گذشته آمار رواديد ايران در افغانستان حدود پنج هزار مورد بود اين در حالي است كه تعداد رواديدها به چندين برابر افزايش يافته است. از سوي ديگر زمان رواديد به كشور يك ماهه بود كه دو بار آنهم براي يك ماه قابل تمديد بود اما در طرح ساماندهي در مرحله اول رواديد سه ماهه صادر مي‌شود و حدود 9 ماه ديگر قابل تمديد است بنابراين مدت رواديدها به حدود يك سال افزايش يافته است.
وي با بيان اينكه يكي از مزاياي طرح ساماندهي اين است كه اتباع خارجي ملزم به استفاده از مرز هوايي نيستند و اين محدوديت برداشته شده است افزود: مقامات افغانستان نيز بايد ملزمات لازم را براي خروج سهل افراد از مرزهاي زميني پيش‌بيني كنند.
تهوري انسداد مرزها با ديواركشي و استفاده از سيم خاردار، تجهيزات پيشرفته الكترونيكي و سيستمهاي فني را از ديگر اقدامات در ر استاي طرح ساماندهي برشمرد و گفت: هزينه‌هاي زيادي براي انسداد مرزها جهت كنترل ورود و خروج انجام گرفته است.
وي پيش‌بيني اردوگاههاي نگهداري از اتباع افغاني را يكي از برنامه‌هاي طرح ساماندهي عنوان كرد و گفت: اين اردوگاهها براي افرادي در نظر گرفته شده كه بيش از دو بار به طور غيرقانوني وارد كشور مي‌شوند و براي مدت معيني در اين اردوگاهها نگهداري خواهند شد.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور تشديد مجازات مربوط به قاچاقچيان، بكارگيرندگان و كساني كه امكان اشتغال براي افراد غيرمجاز را فراهم مي‌كنند از موارد ديگر پيش‌بيني شده در طرح ساماندهي است.
مشاور وزير كشور تصريح كرد: در آخرين سرشماري اتباع غيرمجاز افغاني كه سال گذشته انجام شد يك ميليون و پانصد هزار نفر سرشماري شدند و پس از پايان مرحله چهارم موسوم به نوبت دهي طرح مشخص شد كه حدود 80 درصد اتباع غيرمجاز در اين طرح شركت كرده‌اند.
وي گفت: جمهوري اسلامي ايران به جاي برخورد و دستگيري گروهي با اتباع افغاني غيرمجاز اغماضي را در اين رابطه با اين افراد انجام داد و مي‌توان گفت اين طرح يك طرح نادر در رابطه با اتباع غيرمجاز در كل دنيا محسوب مي‌شود.
تهوري ادامه داد: پس از پايان يافتن مهلت 45 روزه نوبت‌گيري در مرحله چهارم طرح ساماندهي اتباع افغاني از دو ماه تا يكسال به افرادي كه در اين طرح شركت داشتند برگ خروج داده شده و اين افراد در مهلت تعيين شده در برگه‌هايشان بايد از كشور خارج شوند.
وي با بيان اينكه تعداد افرادي كه بعد از سال گذشته وارد ايران شده نسبت به قبل افزايش داشته ،اظهار كرد: به نظر مي‌رسد آمار اتباع غيرمجاز در كشور دو ميليون باشد.
تهوري گفت: پس از پايان يافتن مرحله سوم طرح ساماندهي در 15 تيرماه اسامي افراد شركت كننده از ليست كلي استخراج و مابقي در اختيار نيروي انتظامي قرار گرفته تا نسبت به دستگيري و اخراج آنها اقدام شود.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور در ادامه گفت‌وگوي خود با ايسنا با اشاره به ادامه تحصيل فرزندان اتباع افغاني كه در سن تحصيل هستند گفت: براساس ابلاغيه شوراي عالي انقلاب فرهنگي خانواده‌هايي كه زمان خروجشان در فصل تحصيل باشد متوقف شده اين افراد پس از پايان فصل تحصيل از كشور خارج مي‌شوند.
حذف محدوديت تحصيل اتباع افغان در كنكور و دانشگاه‌ها
وي تصريح كرد: طبق ضوابط و مقرراتي كه براي ادامه تحصيل پناهندگان در كشور وجود دارد اتباع افغاني نيز در مقاطع مختلف ادامه تحصيل مي‌دهند البته تا سال گذشته امكان ادامه تحصيل آنها تا مقطع پيش‌دانشگاهي ميسر بود اين در حالي است كه درسال گذشته اين محدوديت برداشته شده و اين اتباع مي‌توانند بدون محدوديت در كنكور شركت و وارد دانشگاه شده و ادامه تحصيل دهند.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور همچنين در خصوص ادامه تحصيل فرزندان اتباع افغاني غيرمجاز نيز يادآور شد: براساس برنامه‌اي كه براي اين گروه در نظر گفته شده اين افراد مي‌توانند تا زمان به اتمام رسيدن مهلت خروجشان از ايران با همكاري وزارت آموزش و پرورش از طريق نهضت سوادآموزي ادامه تحصيل دهند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر