۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۹, دوشنبه

رسيدگي به مسائل فرهنگي مهاجران‌ ضروري است

مديركل اتباع و مهاجران خارجي خراسان رضوي گفت: رسيدگي به مسائل فرهنگي در رابطه با مهاجران از اولويت‌هاي كاري ما است.

 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس، محمد عجمي ظهر امروز در مراسم واگذاري كتابخانه‌هاي دهخدا و فردوسي به نهاد عمومي كتابخانه‌ها براي مهاجران كه با حضور مديران مسئول اتباع خارجي استان و مديركل نهاد كتابخانه‌هاي استان برگزار شد؛ با بيان اينكه ما سال‌هاست كه افتخار ميزباني برادران افغانستاني را داريم، اظهار داشت: هم‌اكنون 6هزار دانش آموز افغانستاني و 1500 دانشجوي خارجي كه90 درصد آنها افغانستاني است در مشهد حضور دارند.

مديركل اتباع و مهاجران خارجي خراسان رضوي با اشاره به اينكه تغيير مديريت كتابخانه‌هاي دهخدا و فردوسي كه ويژه مهاجران است از اداره اتباع به نهاد كتابخانه‌ها مي‌تواند موجب ارتقاي شاخص‌هاي فرهنگي مهاجرين شود، گفت: مهاجران مي‌توانند از تمام كتابخانه‌هاي شهر استفاده كنند.

عجمي ايجاد فضاهاي آموزشي و فرهنگي ويژه مهاجران را سبب شكوفايي استعداد و ايجاد آرامش بيشتر براي مهاجران دانست و افزود: معنويات و ماديات دو بال انسان است و اميدواريم با ايجاد فضاهاي مطلوب در مناطق مهاجر نشين شهر زمينه رشد فرهنگي مهاجران را فراهم كنيم.

وي با اشاره به سفر استاندار هرات در اسفندماه سال گذشته به مشهد گفت: اين سفر آغاز مباركي براي ايجاد همكاري‌هاي بيشتر بين مشهد و شهر هرات است و اميدواريم زمينه مبادلات فرهنگي بين فرهنگ دوستان اين سرزمين‌ها با يكديگر فراهم شود.

مديركل اتباع و مهاجران خارجي خراسان رضوي تصريح كرد: هم اكنون سه واحد آموزشي در مناطق مهاجرنشين مشهد ساخته شده و كتابخانه‌اي در منطقه هدايت در مراحل پاياني ساخت خود است.


 

يادداشت سردبير:

به نظر مي رسد كه بعد از آمريكايي ها ، ايراني ها هم دلشان به حال فرهنگ افغانستان سوخته است و در صدد ترميم فرهنگي ما برآمده اند اگر؛ قبول كنند كه ما فرهنگي داريم كه هنوز هم آنرا عوض نكرده ايم. در صورتي كه ايرانيها از زبان گرفته تالباس و مدل مو و... همه را به باد فراموشي سپرده اند و به كپي برداري برابر اصل از فرهنگ اروپايي برخاسته اند، ما هنوز هم لباس ملي خود را داشته و به آن افتخار ميكنيم حتي در قلب اين به اصطلاح تمدن پيرهن تنبان افغاني را با پيژامه هاي اروپايي عوض نمي كنيم. جاي تعجب دارد كه در اين قضيه برادران ايراني ما به فرهنگ سازي برخواسته باشند. البته دوستان ما بايد صدمه اي را كه به فرهنگ اصيل افغاني كه مهاجرين ما همراه داشتند را ترميم نمايند. ديگر متاسفانه حتي گويشهاي محلي مهاجرين ما هم نسل به نسل درايران جاي خود را به فارسي ميانه(ايراني) داده است. حيف آن فارسي دري كه وقتي در غربت مي شنيدي حتي فحشهايش هم آدم را لحظه اي به ياد وطن مي انداخت.

خب ما فكري براي پاسداشت فرهنگ خود نكرديم ! ديگران حق دارند كه به فكر تحميل فرهنگي به ما باشند، باز جاي شكرش باقي است كه ايراني ها به فكر ما هستند و از آمريكايي ها شايد بهتر كار كنند هرچه باشد ما تشابهات فرهنگي داشته ايم! دستشان درد نكند!


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر