۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۴, شنبه

امنيت در افغانستان نيازمند بكارگيري نيروهاي بومي است

1390/2/21 چهارشنبه

معاون امنيتي وزير كشور تاكيد كرد كه ايران بهترين روش برقراري امنيت در افغانستان را بكارگيري نيروهاي بومي در اداره اين كشور مي‌داند.

به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر، علي عبداللهي در ديدار با نماينده ويژه وزارت خارجه نروژ در امور افغانستان و پاكستان با اشاره به اينكه افغانستان از سال 1979 اشغال شده و امنيت اين كشور توسط اشغالگران از بين رفته است، تاكيد كرد: تبعات اشغال افغانستان همواره متوجه مرزهاي شرقي جمهوري اسلامي ايران است.

 وي گفت : توجه ويژه قاچاقچيان به مسير ايران براي رسيدن به اروپا به دليل كوتاهي آن سبب شده تا ايران در راه مبارزه با قاچاقچيان 3 هزار شهيد و 13 هزار مجروح تقديم كند.

 عبداللهي با بيان اين نكته كه شكل گيري گروههاي تروريستي از ديگر تبعات اشغال افغانستان است، تصريح كرد: حضور غرب در افغانستان هيچ نتيجه اي براي مردم اين كشور و همسايگان آن در بر نداشته و باعث اخلال در امنيت، اقتصاد و پيشرفت اين كشور شده است.

 وي با اشاره به محصور بودن افغانستان در خشكي اظهارداشت: ايران تلاش كرده با در نظر گرفتن 4 نقطه مرزي با افغانستان ترانزيت كالا از اين كشور به سهولت صورت پذيرد.

 عبداللهي با تاكيد بر اينكه براي رسيدن به صلح و ثبات پايدار در افغانستان بايد تلاش بيشتري صورت بگيرد، گفت: امنيت و صلح در افغانستان را صلح و امنيت خود مي دانيم، زيرا اگر كشورهاي دوست صادقانه به امنيت و تقويت صلح افغانستان كمك كنند، قطعا ً در سال 2014 شاهد اداره اين كشور مردم افغانستان خواهيم بود .

 وي افزود: در حال حاضر نهادها و ساختارهاي دولتي در اين كشور تشكيل شده كه بستر مناسبي براي اداره اين كشور فراهم آورده است .

 معاون امنيتي وزير كشور با اشاره به اقدامات ايران در كنترل و انسداد مرزها تصريح كرد: همزمان با اتخاذ تدابير امنيتي ايران در مرز افغانستان، مواد مخدر از طريق پاكستان و مسير آبي به كشورهاي عربي حوزه خليج فارس منتقل مي شود اين در حالي است كه ايران ظرف 10 سال گذشته يك ميليارد دلار صرف انسداد مرزي افغانستان و پاكستان كرده و از دولت پاكستان نيز خواسته ايم كنترل را افزايش دهد.

 همچنين نماينده ويژه نروژ در امور افغانستان و پاكستان نيز در اين ديداربا تاكيد بر اينكه امنيت افغانستان براي كشورش به عنوان يك عضو شوراي امنيت اهميت بسزايي دارد، خواهان استقرار صلح و ثبات پايدار درافغانستان شد.

 نماينده ويژه نروژ در امور افغانستان و پاكستان با بيان اينكه امنيت افغانستان براي ما با فاصله طولاني از اين كشور بسيار مهم است، گفت: ناامني در افغانستان بار بسيار سنگيني بر دوش ايران گذاشته است كه جامعه جهاني براي مقابله با ترانزيت مواد مخدر بايد به ايران ياري دهد.

 وي در ادامه اين ديدار با تاكيد بر اينكه كشورش بر اساس تعهداتي كه از طرف سازمان ملل به آن واگذار شده در افغانستان فعاليت مي كند، خاطر نشان كرد: بايد يك آشتي ملي كه همه گروههاي اين كشور را در برگيرد درافغانستان حاكم شود.

 در پايان اين ديدار سفير نروژ خواستار برگزاري جلسه اي با اداره اتباع وزارت كشور جمهوري اسلامي ايران شد تا طرفين به تبادل نظر و بررسي پيشنهادات بپردازند .

  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر