۱۳۹۰ خرداد ۱, یکشنبه

اتباع خارجي علت ابتلاي 74 درصد بيماران مالاريا در هرمزگان

1390/2/30 جمعه

رئيس مركز بهداشت بندرعباس گفت: علت ابتلاي 74 درصد بيماران مالاريا در هرمزگان اتباع خارجي افغان و پاكستاني هستند.

به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر در بندرعباس، دكتر عبدالحميد حاجي زاده در جلسه شوراي اداري شهرستان بندرعباس با اشاره به فراگير بودن بيماري مالاريا در سالهاي گذشته در هرمزگان، اظهار داشت: در 15 سال اخير با اقدامات پيشگيرانه اي كه انجام شده روند انتقال بيماري مالاريا در هرمزگان كاهش يافته و ما هم اكنون به سوي حذف بيماري مالاريا پيش مي رويم.

وي با اشاره به درگير بودن بيش از 100 كشور دنيا با بيماري مالاريا، عنوان كرد: اين بيماري بيشتر در كشورهاي كمتر توسعه يافته و فقير ديده مي شود و هزينه هاي اقتصادي فراواني را براي كشورهاي مختلف به وجود مي آورد.

رئيس مركز بهداشت بندرعباس ادامه داد: در حال حاضر بيماري مالاريا بيشتر در استانهاي جنوب شرق كشور وجود دارد كه خوشبختانه روند آن هم رو به كاهش است.

حاجي زاده با اشاره به آغاز طرح حذف مالاريا از سال 85 در كشور، تصريح كرد: در سال 85 نياز سنجي اين طرح انجام شد و در سال 86 كارگروه هاي مختلف آن را مورد بررسي قرار دادند و برنامه نهايي حذف مالاريا در سال 87 تدوين و در سال 88 به تصويب شوراي عالي سلامت رسيد.

وي افزود: دولت در سال 89 بر حذف كامل بيماري مالاريا تا سال 1404 طبق برنامه حذف تاكيد كرد و اين برنامه حدود يك سال است كه در كشور در حال انجام است.

رئيس مركز بهداشت بندرعباس گفت: هدف نهايي اين برنامه حذف بيماري مالاريا به معناي قطع انتقال محلي آن است و بايد طوري پيش برويم كه انتقال بومي مالاريا ريشه كن شود.

حاجي زاده ادامه داد: در سال 89 آمار مبتلايان به مالاريا در هرمزگان نسبت به مدت مشابه گذشته كاهشي 31 درصدي داشت و در حاليكه در سال 86 بيش از شش هزار نفر در هرمزگان به اين بيماري مبتلا بودند اما اين آمار با اقدامات پيشگيرانه در حال حاضر به كمتر از 500 نفر رسيده است.

وي به وجود بيشتر بيماري مالاريا در شرق هرمزگان اشاره كرد و بيان داشت: علت ابتلاي 74 درصد از بيماران هرمزگاني به بيماري مالاريا ورود اتباع بيگانه به استان هرمزگان است و بيشتر اتباع غير مجاز افغانستاني و پاكستاني ناقل بيماري مالاريا هستند.

رئيس مركز بهداشت بندرعباس اضافه كرد: در راستاي ريشه كن كردن بيماري مالاريا در يك سال گذشته اقداماتي اساسي در اطراف بندرعباس و به خصوص در ايستگاههاي دفع پسماندهاي شهري بندرعباس انجام شده است


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر