۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۴, شنبه

ايران خواهان افزايش كمك هاي جهاني براي مهاجران افغان شد

1390/2/21 چهارشنبه

مشاور وزير و مديركل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور ايران گفت: كمك هاي بيشتر جامعه جهاني براي رفع مشكلات مهاجران افغان بايد جذب تا زمينه مشكلات آنان فراهم شود.

به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از ايرنا، سيد 'محمد تهوري' روز چهارشنبه پس از نشست مشترك افغانستان، ايران و سازمان ملل درباره امور مهاجران افغان در نشست مطبوعاتي با خبرنگاران در كابل اظهارداشت: كمك هاي كنوني پاسخگوي مشكلات مهاجران افغان نيست.

وي بيان كرد: بخشي از كمك هاي بين المللي بايد به طور مستقيم در اختيار مهاجران بازگشته به افغانستان قرار گيرد

تا آنان ابتكار خود را براي ساخت شهركي مخصوص در خاك افغانستان به خرج دهند.

تهوري اضافه كرد: دولت افغانستان فقط خدمات اوليه ساخت اين شهرك را ارايه خواهد داد.

مديركل اتباع خارجي وزارت كشور با اشاره به حضور بيش از سه ميليون مهاجر قانوني و غيرقانوني افغان در ايران گفت: در شرايطي كه جمهوري اسلامي ايران درگير هشت سال جنگ تحميلي و ديگر مشكلات بود طي 30 سال گذشته دست كمك و برادري به سوي مهاجران افغان دراز كرد و آنان را در كشور پذيرفت.

وي در ادامه با اشاره به نشست مشترك امروز، اظهارداشت: اين نشست باهدف تاكيد بر مصوبات نشست هاي پانزدهم و شانزدهم ايران، افغانستان و سازمان ملل برگزار و طرفين موظف به پيگيري اين مصوبات شدند.

تهوري گفت: قرار است كنفرانسي بين المللي براي كمك به مهاجران افغان طي اواخر سال جاري ميلادي توسط كشورهاي ايران، افغانستان و كميسارياي عالي سازمان ملل در امور مهاجران برگزار شود.

مديركل اتباع خارجي وزارت كشور ايران بار ديگر بر اجرايي شدن مصوبات نشست هاي گذشته مشترك تاكيد كرد و اظهارداشت: هدف اين است كه بحث ها از حالت بيانيه خارج و بيشتر به سوي كار عملي و ميداني كشيده شود.

بيش از پنج ميليون نفر از مردم افغانستان در خارج زندگي مي كنند.

بيش از يك ميليون نفر مهاجر غيرقانوني افغان در ايران ساكن هستند.

با آنكه حضور و اقامت هيچ تبعه اي به صورت غيرقانوني در كشوري از جهان امكانپذير نيست، رئيس جمهوري اسلامي ايران دستور داده تا دانش آموزان اتباع غيرمجاز ساكن در ايران نيز از فرصت هاي آموزشي بهره مند شوند.

دو كشور ايران و افغانستان بر قانونمند شدن نحوه ورود افغان ها به خاك جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرده اند.



 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر