۱۳۹۰ اردیبهشت ۶, سه‌شنبه

نيويورك تايمز گزارش داد :تمايل آمريكا براي حضور دائمي در افغانستان و حساسيتهاي مردم افغان

1390/1/30 سه شنبه

يك روزنامه غربي با پرداختن به طرح خروج نظاميان آمريكايي از افغانستان و مذاكرات انجام شده ميان كابل و واشنگتن در اين خصوص، انتشار خبرهايي درباره حضور دائمي نيروهاي ايالات متحده در اين كشور را سبب حساس شدن مردم افغان و كشورهاي همسايه دانست.

به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه نيويورك تايمز، در ابتدا آمريكا درباره آغاز خروج نيروهاي خود از افغانستان براي تاريخ جولاي 2011 با افغانستان مذاكره كرد و پس از آن متحدان آمريكا مذاكراتي را درباره انتقال قدرت به نيروهاي افغان با كابل انجام دادند تا مقدمات خروج كامل از افغانستان در سال 2014 را آماده كنند و اكنون انجام مذاكرات درباره اينكه پس از 2014 چه اتفاقي در اين كشور رخ مي دهد سبب شده تا اعصاب مردم افغان به هم بريزد.

هم اكنون كابل و واشنگتن در نيمه راه امضاي تفاهمنامه استراتژيك كه درباره همكاريهاي افغانستان و آمريكا پس از سال 2014 است هستند و قرار است لويي جرگه افغانها درباره اين تفاهمنامه تصميم گيري كند.

نيويورك تايمز در ادامه به وجود مخالفتها درباره اين تفاهمنامه اشاره كرده و مي نويسد : اين طرح مخالفاني را دارد كه عمده آنها در داخل افغانستان بودند و دليل آنها براي مخالفت آن است كه فكر مي كنند امضاي اين تفاهمنامه به معناي حضور دائمي نظاميان آمريكايي در افغانستان خواهد بود.

يكي از مخالفان اصلي ادامه حضور نظاميان آمريكايي در افغانستان طالبان است. اين گروه شبه نظامي در سال گذشته ميلادي و زماني كه طرح مذاكره و آشتي با طالبان در افغانستان مطرح شد، اعلام كرد تا زماني كه نظاميان آمريكايي از اين كشور خارج نشوند طالبان در هيچ مذاكره صلحي شركت نمي كند.

مذاكرات رسمي براي امضاي تفاهمنامه استراتژيك از يك ماه پيش و توسط "مارك گراسمن" آغاز شد؛ گراسمن جايگزين ريچارد هالبروك است و در اين راه گروهي از وزارت امور خارجه آمريكا به كابل سفر كرده و مذاكراتي را با مقامات افغان انجام دادند.

اما اين پايان كار نيست، زيرا برخي كشورهاي همسايه افغانستان از حضور دائمي آمريكا در اين كشور جنگ زده نگران شده اند و برخي از آنها همچون روسيه نگراني خود را از اين مسئله ابراز كرده و سفراي آنها نيز به كابل سفر كرده اند.

بر همين اساس، با توجه به وجود رقابتهاي گسترده ميان آمريكا و كشورهايي چون روسيه، هند و چين، خواست واشنگتن براي حضور دائمي در افغانستان مي تواند اين منطقه را بار ديگر به كانون توجه جهانيان تبديل كند .


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر