۱۳۹۰ فروردین ۲۸, یکشنبه

صدور كارت موقت كار براي 200 هزار اتباع خارجي تاكنون

1390/1/28 يكشنبه

قائم مقام وزارت كار در امور بين الملل با بيان اينكه در طرح آمايش 7 اتباع خارجي تمديد اقامت منوط به ارائه كارت موقت كار است، گفت: تاكنون نزديك به 200 هزار كارت موقت كار صادر و در حال توزيع است.

به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ,توكل حبيب‌زاده با اشاره به اينكه موضوع اشتغال اتباع خارجي در دو مدل مطرح است، اظهار داشت: بخشي از اتباع در قالب پروژه‌هايي كه پيمان كار خارجي سرمايه‌گذاري كرده است فعال هستند و موضوع اشتغال آنها در هئيت فني اشتغال بررسي مي‌شود.

وي ادامه داد: به موجب قانون كار زماني اتباع خارجي مي‌توانند توسط پيمان كار خارجي مشغول فعاليت شوند كه در آن مشاغل نيروي كار داخلي تخصص لازم را نداشته باشد يا به گونه‌اي كشور نيازمند ارائه خدمات توسط اتباع باشد.

وي خاطرنشان كرد: در اين بخش نزديك به 2هزار نفر اتباع افغاني و عراقي در پروژها مشغول فعاليت هستند.

قائم مقام وزير كار در روابط بين‌الملل با بيان اينكه در كشور اشتغال اتباع خارجي با محدوديت مواجه است، گفت: در اين بحث مصالح نظام و دولت اقتضاء مي‌كند در بخش‌هايي كه علوم جديد به كار گرفته مي‌شود تجربه و دانش جديد به نيروي كار داخلي آموزش داده ‌شود.

حبيب‌زاده افزود: نيروي كار ساده خارجي با ارزيابي از وضعيتشان در هئيت فني اشتغال براي آنها پروانه كار موقت صادر مي‌شود.

 * صدور نزديك به 200 هزار كارت موقت كار براي اتباع خارجي

 به گفته اين مقام مسئول، به غير از اتباع شاغل در پروژه‌هاي پيمان‌كاري، اتباع خارجي كه براي كار آزاد در كشور حضور دارند مي‌توانند در بخش‌هايي كه نيروي كار ايران مشغول فعاليت نمي‌شود حضور ‌يابند.

وي تاكيد كرد: براساس مصوبه هيات وزيران وزارت كار مي‌توانند براي افرادي از اتباع خارجي كه مجوز اقامت دارند و ورود آنها قانوني است كارت موقت كار صادر كند كه اعتبار آن يكساله است.

قائم مقام وزير كار در امور بين‌الملل گفت: به دنبال اجراي مرحله اول صدور كارت موقت، امسال نزديك به 200 هزار كارت موقت كار صادر شده اين كارت‌ها در مرحله توزيع است و ميزان آن استان به استان متفاوت است.

 * تهران بيشترين ميزان اتباع خارجي را در كشور دارد

 وي در خصوص استان‌هايي كه بيشترين و كمترين اتباع خارجي را دارند، تصريح كرد: استان تهران، البرز و مشهد بيشترين تعداد اتباع را دارند و نيمي از استان‌هاي كشور نيز به دليل محدوديت‌ها و عدم نياز به كار اتباع خارجي فعاليت آنها ممنوع است.

 * اعتبار 1.5 ساله كارت‌هاي موقت كار اين دوره

 حبيب‌زاده با اشاره به اينكه 17 استان مشمول فعاليت اتباع خارجي مي‌شوند، بيان داشت: از 2هزار تا بيش از 80 هزار كارت موقت كار در استان‌ها توزيع شده است.

وي در خصوص مدت اعتبار كارت‌هاي موقت‌كار اظهار داشت: مقرر شد تا تاريخ 31 مردادماه سال جاري كارت‌هاي صادر شده معتبر است و كل سال گذشته را نيز پوشش مي‌دهد كه به دليل عدم فاصله ميان صدور كارت‌هاي قبلي و بعدي اين كارت‌ها يك سال و نيم است تا اتباع با مشكلات قانوني مواجه نشود.

 * پيش بيني حداكثر 300 هزار كارت موقت كار براي اتباع خارجي

وي با بيان اينكه در صورت تقاضا ميزان صدور كارت موقت كار اتباع افزايش خواهد يافت،‌ گفت: حداكثر تا 300 هزار كارت پيش‌بيني شده است كه بستگي به تقاضا و تمايل اتباع براي اين موضوع دارد.

* شش ماه دوم سال آغاز دور جديد صدور كارت موقت كار

 حبيب زاده در خصوص دور جديد صدور كارت براي اشتغال اتباع تصريح كرد: از شش ماه دوم سال دور جديد شروع خواهد شد.

 * عدم استقبال اتباع افغاني از صدور كارت موقت كار

 اين مقام مسئول با بيان اينكه صدور كارت موقت اشتغال با استقبال كارگران افغاني مواجه نشده است،‌ اظهار داشت: بخشي از اين موضوع اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها است كه شرايط هزينه زندگي و كالا‌ها افزايش يافته است پيش‌بيني مي شود برخي نيز به صورت غيرمجاز فعاليت كنند.

 * تشديد بازرسي به منظور جلوگيري از فعاليت غير مجاز اتباع خارجي

 قائم مقام وزير كار در امور بين‌الملل در خصوص تشديد بازرسي‌ها براي جلوگيري از فعاليت اتباع غير مجاز بيان داشت: وزارت كار و ادارات تابعه در امكانات موجود فعاليت‌هاي خود را تشديد كردند و با هر گونه فعاليت غير مجاز برخورد كنند.

وي تاكيد كرد: درسال جديد آمار مراجعات براي صدور كارت موقت كار افزايش يافته است.

* تمديد اقامت اتباع خارجي منوط به ارائه كارت موقت كار شد

 اين مقام مسئول با بيان اينكه‌ با همكاري وزارت كشور طرح آمايش 7 در آينده نزديك اجرا خواهد شد. گفت: تمديد كارت اقامت اتباع افغاني در اين طرح منوط به ارائه كارت موقت كار خواهد بود و در غير اين صورت با آنها برخورد مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: با اين تدبير قطعاً اتباع چاره‌اي جزء اخذ كارت موقت كار ندارند كه يك عامل بازدارنده محسوب مي شود.


 

واقعاً كه هوش ايراني قابل ستودني است! كارتهاي شناسايي كه مجوز حضور در كشور هستند را منوط به اخذ كارت كارگري كردند. بابا دست مريزاد! براي مهاجريني كه با طرح هدفمند سازي يارانه ها دست و پنجه نرم مي كنند به جاي اينكه كمك شان كنيد . دنبال پركردن جيب خود هستيد. هرسازمان سنگ خود را به سينه مي زند تا مگر از غارت نان شب زنان و كودكان مهاجر عقب نمانند. ديگر روي صهيونيسم را هم سفيد كرديد كه! آنها با فرستادن گروهاي مبشري قصد ربودن دين مردم را دارند و نان مي دهند. شما نان آنها را مي گيريد تا جان بدهند!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر