۱۳۹۰ فروردین ۳۱, چهارشنبه

روابط ايران و افغانستان برپايه برادري استوار است : عبداللهي در ديدار با معاون وزير مهاجرت افغانستان:

  

1390/1/31 چهارشنبه

معاون امنيتي وانتظامي وزيركشورگفت:روابط دو كشور بر اساس دوستي و برادري بنا شده كه اين امر حساسيت ايران نسبت به سرنوشت افغانستان را چند برابر مي كند.به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور؛علي عبداللهي معاون امنيتي وانتظامي وزيركشوردر ديدار با فضل احمد عظيمي معاون وزير مهاجرت افغانستان ضمن بر شمردن نقاط مشترك ميان ملت ايران و افغانستان نظيرزبان،دين،فرهنگ و همسايگي، همبستگي دولت و ملت ايران را با دولت و ملت افغانستان بسيار ديرينه توصيف كرد. 

وي با اشاره به مشكلات افغانستان گفت:ايران اسلامي در طول حيات خود مشكلات زيادي را پشت سر نهاده وهمواره مورد دسيسه هاي دشمنان بوده اما با ياري خداوندمنان در مقابله با اين دشمنان به پيروزي رسيد.

عبداللهي با اشاره به آمار 14 هزار نفري فارغ التحصيلان افغاني در ايران گفت:اين نيروها از ظرفيت بالايي براي كمك به بازسازي افغانستان برخوردارند كه بايد در اين زمينه برنامه ريزي مناسبي صورت گيرد.

معاون امنيتي وانتظامي وزيركشورتاكيد كرد:علاوه بر اين بسياري از اتباع افغان به واسطه حضور در ايران به كسب مهارت در زمينه مشاغل حرفه اي نايل شده اند كه مي توانند در بخش هاي خدماتي و مسكن منشا اثرات مفيد در كشور خود باشند. 
عبداللهي مهمترين شاخص هاي ايجاد اشتغال را سرمايه و مهارت عنوان و تصريح كرد:ايجاد اشتغال و بهبود شرايط براي بازگشت افغان ها به كشورشان مستلزم ساماندهي نيروهاي متخصص و ماهر است كه اين فرايند از سوي جمهوري اسلامي ايران در حال پيگيري و اجرا مي باشد.

وي با برتاكيد بر مرغوبيت محصولات كشاورزي افغانستان گفت:درصورتي كه بسترهاي مناسب جهت درآمدزايي و سودآوري محصولاتي غير از خشخاش در افغانستان فراهم شود قطعا رويكرد كشاورزان به كشت اين ماده افيوني كاهش يافته كه موجب انبساط خاطر جمهوري اسلامي ايران خواهد بود.

فضل احمد عظيمي معاون وزير مهاجرت افغانستان در ادامه اين ديدار با تاكيد بر روابط حسن همجواري و دوستي ديرينه ميان ايران و افغانستان،تلاش دشمنان براي برهم زدن اين رابطه را ناكام دانست.

وي دو موضوع اثرگذاردرروابط ايران و افغانستان را" تروريسم" و" مواد مخدر" برشمرد وتاكيد كرداين موضوعات دغدغه اصلي مقامات عالي افغانستان بوده واراده اين مقامات بر حل جدي اين معضلات است.

عظيمي مهمترين عامل بروز اين مشكلات را بيكاري و فقر ناشي از آن و فقدان امنيت عنوان و ابراز اميدواري كرد اين مشكلات با تلاش دولتمردان افغاني و كمك و همياري و همفكري همتايان ايراني آنها مرتفع گردد.

معاون وزير مهاجرت افغانستان در پايان اظهار داشت:از مهمان نوازي ايران تشكر و قدرداني مي كنم زيرا ثمره اين مهمان نوازي تربيت افرادي است كه با كسب مهارت و دانش مي توانندكمك هاي زيادي به بازسازي و آباداني ودر نهايت ساختن افغانستان متحد و مستقل نمايند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر