۱۳۹۱ مرداد ۱۰, سه‌شنبه

گزارش عفو بين‌الملل درباره عملكرد اروپا در برخورد با مهاجران غيرقانوني


1391/5/9 دوشنبه
گزارش عفو بين‌الملل درباره عملكرد اروپا در برخورد با مهاجران غيرقانوني
سازمان عفو بين‌الملل طي گزارشي اعلام كرد كه كشورهاي اروپايي با تشديد كنترل‌هاي امنيتي براي مقابله با ورود مهاجران به مرزهاي اروپا، اين مهاجران را به كام مرگ مي‌فرستند؛ در حالي كه آنها با اميد براي داشتن زندگي بهتر و آينده‌اي روشن‌تر به اين قاره پناه مي‌آورند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عفو بين‌الملل آورده است كه سالانه در حدود 600 هزار زن، مرد و كودك مهاجر در كشورهاي اروپايي بدون اينكه در دادگاهي محاكمه شده باشند در نتيجه كنترل‌هاي مرزي زنداني مي‌شوند. اين مهاجران به دلايل مختلفي چون فرار از فشارهاي ناشي از جنگ، فقر و غيره براي دستيابي به يك زندگي بهتر و امن‌تر به اروپا مي‌روند. اما اغلب بايد رفتاري دولت‌هاي اروپايي مواجه مي‌شوند كه در بسياري از موارد نقض جدي حقوق بشر به شمار مي آيد.
براساس اين گزارش، بسياري از اين مهاجران براي رسيدن به اروپا از درياي مديترانه عبور مي‌كنند كه ممكن است بسيار خطرناك باشد. در سال 2011 حداقل 1500 نفر در مديترانه جان خود را از دست دادند در صورت اقدام كشورهاي اروپايي براي حفظ جان مهاجران، از بسياري از اين تلفات مي‌توان جلوگيري كرد.
به عنوان مثال عفو بين‌الملل در اين گزارش آورده است كه چندي پيش 54 نفر در يك قايق در حالي كه در يكي از سواحل ايتاليا گير افتاده بودند، به دليل تشنگي جان خود را از دست دادند.
استاندارهاي بين‌المللي و اروپايي حقوق بشر مواضع كاملا روشني در مورد شرايط اجازه بازداشت افراد دارند. براساس اين استانداردها بازداشت نبايد خودسرانه اجباري و يا غيرحضوري باشد و حبس افراد بايد بعنوان آخرين راه‌حل اتخاذ شود. هم‌چنين كودكان هرگز نبايد به دليل مهاجر بودن بازداشت شوند.
برخي كشورها براي اقامت غيرقانوني مهاجران مجازات كيفري در نظر گرفته‌اند و حتي كساني كه به آنها كمك مي‌كنند را مجازات مي‌كنند.
در برخي از كشورهاي اروپا افرادي چون پزشكان، مقامات رسمي و معلمان در صورت برخورد با يك مهاجر بايد آن را گزارش دهند، اين قوانين باعث شده است كه مهاجران حتي در صورت رنج بردن از بيماري به دليل ترس از بازداشت به پزشك مراجعه نكنند. والدين نيز به دلايل مشابه و از ترس مسترد شدن و يا كار اجباري مانع از رفتن كودكان‌شان به مدرسه مي‌شوند.
به نقل از پايگاه اينترنتي عفو بين‌الملل، اين سازمان در پايان احترام و رعايت حقوق مهاجران در ايستگاه‌هاي كنترل مرزي و حق برخورداري آنها از امكان پناهندگي وعدم حبس مهاجران، بويژه كودكان را خواستار شد.
----------------
شرایط زندگی در ایران برای مهاجرین آنقدر سخت شده است که مهاجرین با علم به این خطرات حاضر می شوند که جگرگوشه های خود را به اروپا بفرستند. و گاه دیده شده است که با علم اینکه در سفر جدا از خانواده خود بوده و زنان و کودکان را بنام بی سرپرست معرفی کرده و سرپرست یک کشور مانده و بقیه در کشوری دیگر زندگی می کنند و حتی زمانی که به هم می رسند از ترس آشکارشدن قضیه یا پنهانی زندگی می کنند یا اینکه جدا از هم و سرپرست نمی تواند با زن و فرزندان خود زیر یک سقف زندگی کند و این جدای تعالیم دینی ماست. جدای تعالیم غیرتی ماست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر