۱۳۹۱ مرداد ۲, دوشنبه

مديركل اتباع خارجي وزارت كشور: اجراي پوشش بيمه خدمات درماني براي 350 هزار پناهنده



1391/3/31 چهارشنبه
مديركل اتباع خارجي وزارت كشور: اجراي پوشش بيمه خدمات درماني براي 350 هزار پناهنده
مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور از اجراي طرح پوشش بيمه خدمات درماني براي پناهندگان براي نخستين بار در جهان خبر داد و گفت: در طول سال گذشته 350 هزار نفر از پناهندگان در كشورمان از خدمات بيمه درماني استفاده كرده‌اند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تهوري در نشست خبري مشتركي كه با رييس دفتر كميسارياي عالي سازمان ملل متحد به مناسبت 21 ژوئن روز جهاني پناهنده برگزار شد، به تشريح اقدامات انجام شده در دو سال گذشته براي پناهندگان خارجي در كشورمان پرداخت و گفت: در سال گذشته هفتمين دور آمايش با ويژگي‌هاي خاصي در نوع كارت صادر شده برگزار شد و براي شركت كنندگان در اين آمايش كارت شناسايي الكترونيكي با اعتبار يكساله صادر شد.
وي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران براي نخستين بار در جهان طرح بيمه خدمات درماني پناهندگان را اجرا كرد افزود: با همكاري كميسارياي عالي در سال گذشته پناهندگان به صورت اختياري از خدمات بيمه استفاده كردند.
وي ادامه داد: يك هزار و 380 نفر از پناهندگان كه به بيماريهاي خاص همچون هموفيلي، ام.اس و سرطان مبتلا بودند شناسايي شدند و تمام هزينه‌هاي درمان آنها توسط جمهوري اسلامي ايران پرداخته شد.
به گفته تهوري بالغ بر 350 هزار نفر از پناهندگان به كشورمان در سال گذشته تحت پوشش خدمات بيمه درماني قرار گرفتند و اين در حالي است كه شمار كل پناهندگان بر اساس نتايج آمايش سال گذشته بالغ بر 930 هزار نفر است.
وي با اشاره به انجام واكسيناسيون 200 هزار كودك پناهنده در طول سال گذشته خاطر نشان كرد: خدمات بهداشتي درماني عمومي كه در كشور براي هموطنان ايراني پيش بيني شده است، به پناهندگان نيز ارائه مي‌شود.
وي با بيان اينكه در سال گذشته سه هزار و 312 نفر از پناهندگان براي حج تمتع ثبت نام كردند اظهار كرد: هزار و 200 نفر نيز براي حج عمره ثبت نام كرده بودند كه به دليل صادر نشدن ويزا از سوي كشور عربستان،‌اين افراد موفق به سفر حج نشدند.
مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور همچنين از اعزام 1200 نفر از پناهندگان به عتبات عاليات و سوريه در سال گذشته خبر داد.
تهوري با بيان اينكه 288 هزار و 825 پناهنده در سطوح گوناگون اشتغال به تحصيل دارند افزود: از اين تعداد 9 هزار و 80 نفر عراقي و مابقي افغاني هستند.
وي شهريه پيش‌بيني شده براي تحصيل اتباع خارجي پناهنده به كشورمان را اينطور تشريح كرد: شهريه دوره ابتدايي 70 هزار تومان، راهنمايي 90 هزار تومان و دبيرستان و پيش دانشگاهي 100 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
وي خاطرنشان كرد: 80 هزار نفر از پناهندگان مشغول به تحصيل اين ارقام را پرداخت كرده‌اند و ساير افراد تنها تا 35 هزار تومان از اين شهريه‌ها را پرداخت كرده‌اند.
تهوري شمار پناهندگان محصل در سطوح دانشگاهي را سه هزار و 662 نفر عنوان كرد و گفت: هزينه‌هاي تحصيل در دانشگاه براي پناهندگان برابر با هزينه تحصيل هموطنان ايراني است.
وي در ادامه با اشاره به اينكه در سال گذشته 18 هزار و 868 نفر به صورت خودمعرف به كشور خود بازگشته‌اند افزود: در طول سال گذشته 17 كنفرانس و اجلاس مشترك در كشور افغانستان برگزار شد كه به موضوعاتي همچون فراهم كردن زيرساخت‌ها براي بازگشت اتباع افغاني به كشورشان پرداخته شد.
تهوري درباره ازدواج اتباع خارجي با زنان ايراني گفت: هر فرد خارجي كه قصد ازدواج با يك زن ايراني را داشته باشد بايد مجوزهاي لازم را دريافت كند.
مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور همچنين خاطر نشان كرد: كشور افغانستان هنوز شرايط صد در صدي را براي بازگشت اتباع خود فراهم نكرده است و افغان‌هاي پناهنده به جمهوري اسلامي ايران نيز از آنجا كه از نعمت، آسايش و آرامش در كشور ما برخوردارند نمي‌خواهند شرايط مساعد را از دست بدهند.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه جمهوري اسلامي ايران كشور پناهنده پذيري نيست بنابراين چه لقبي براي اتباع افغاني داراي كارت اقامت در نظر گرفته است، گفت: در كشور ما قوانين مشخصي وجود دارد كه پناهندگان بايد از آن پيروي كنند.
وي ادامه داد: افراد داراي كارت اقامت، پناهندگان جمعي هستند كه بر اثر مشكلاتي كه به آن دچار شده‌اند به كشور ما وارد شده‌اند و تمامي سنگيني بار پناهندگان به دوش جمهوري اسلامي ايران است.
وي از كميسارياي عالي سازمان ملل متحد درخواست كرد كه براي حل مشكلات بازگشت اتباع افغاني به كشورشان برنامه‌ريزي كنند تا با فراهم شدن زير ساخت‌ها در اين كشور، امكان بازگشت پناهندگان افغاني فراهم شود.
تهوري در پاسخ به سوالي درباره رقم كمك‌هاي جمهوري اسلامي ايران به پناهندگان، تنها به گفتن اين جمله بسنده كرد كه اين رقم سرسام آور است.
وي در پاسخ به اينكه با وجود پناهنده‌پذير نبودن كشور ايران، چه سياستي موجب شده كه اتباع افغاني در كشور ما حضور يابند، اظهار كرد: بناي جمهوري اسلامي ايران اين است كه به ملت ستمديده افغانستان كمك كند و با توجه به تعامل ديني و همسايگي و برادري دو كشور، شمار قابل توجهي از افغان‌ها به كشور ما پناهنده شده‌اند اما در عين حال زمينه بازگشت اين اتباع فراهم شده و آنها مي‌توانند با كمك سازمان‌هاي بين المللي به كشور خود باز گردند.
به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست خبري برنارد دوئل رييس دفتر كميسارياي عالي سازمان ملل متحد نيز ضمن گراميداشت روز جهاني پناهنده اظهار كرد: بيش از 15،5 ميليون نفر پناهنده در دنيا وجود دارد كه در سالهاي اخير شمار آنها رو به افزايش است.
وي خاطرنشان كرد: وظيفه كميسارياي عالي و دولت‌ها اين است كه راه حل‌هايي براي حل مشكلات پناهندگان و در برخي موارد بازگشت آنها به كشور خود پيدا كنند.
وي با اشاره به اهميت مضاعف مسئله پناهندگي در جمهوري اسلامي ايران، علت اين اهميت را رويكرد مثبت و نوآورانه كشورمان در رابطه با پناهندگان دانست و گفت: اقداماتي همچون پوشش بيمه خدمات درماني براي پناهندگان و فراهم كردن دسترسي به آموزش در ايران قابل تحسين است.
رييس دفتر كميسارياي عالي سازمان ملل متحد خاطر نشان كرد: افرادي كه از خارج به جمهوري اسلامي ايران وارد مي‌شوند تصور مي‌كنند كه اين كشور به دليل داشتن منابع نفتي بسيار ثروتمند است اما اين در حالي است كه مهمترين منابع در اختيار ايران، منابع انساني است.
وي در پاسخ به سوالي درباره اقدامات كميسارياي عالي براين انسداد مرزها توضيح داد: كميساريا نقش مستقيمي در كنترل مرز ندارد، بلكه نقش ما اين است كه براي افرادي كه در حال فرار از كشور خود هستند، در كشورهاي ديگر اجازه پناهندگي بگيرند.
برنارد دوئل تصريح كرد: در سال گذشته 800 هزار نفر از مردم دنيا از مرز كشورهاي خود گذشتند و در كشورهاي ديگر اسكان يافتند.
وي تاكيد كرد: كشورها بايد مرزهاي خود را براي كساني كه به دليل جنگ يا تعقيب در حال فرار هستند باز بگذارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر