۱۳۹۰ مرداد ۷, جمعه

جناب محقق گفت: براي مهاجرين خانوار يك سال مهلت گرفته شد.

در ضمن نشست هاي عمومي آقاي محقق كه در شهرري(مسجد فيروزآبادي- پنجشنبه) با حضور جمعي از مهاجرين افغاني ساكن در تهران و حومه شهرري برگزار گرديد: جناب محقق وكيل پارلمان كه به جهت شركت در اجلاس بين المجالس ايران و افغانستان در تهران حضور يافتند، پيرامون توافقات با دولت ايران فرموده هايي به اين مضمون ايراد كردند كه :با ايران توافق گرديده كه مهاجرين افغاني تحت خانوار(خانواده ها) كه به عنوان غيرمجاز نام برده مي شود ، يك سال ديگر مهلت گرفته شده و فقط مجرد ها بايد به افغانستان برگشته و با اخذ رواديد( ويزا) از نمايندگي هاي ايران در افغانستان ، دوباره در صورت تمايل به ايران برگردند.
 اين خبر را يكي از دوستان كه در اين نشست حضور داشته براي ما ارسال داشته اند، ولي هنوز هيچ گونه عكس العملي از سوي دولت ايران يا وزارت كشور يا اداره اتباع ايران  مشاهده نشده است.
 گمان مي رود كه اين توافق ضمني بوده و دولت ايران براي آنكه روند بازگشت و تشويش در خانوارهاي افغاني همچنان ادامه داشته باشد از بيان اين توافق سر باز مي زند. ويا اينكه هنوز هم دولت ايران توافقات را فقط بر سر برگه هاي امضاء شده كاغذي  نگه ميدارد و از اجراي آن مثل گذشته سرباز زده و كار وعمل خود را انجام مي دهد.
      بنا بر اين:
                  اعلام اين خبر از سوي يكي از نمايندگان رسمي پارلمان به صورت عمومي ، درصورت عدم اجراي آن از سوي دولت ايران و يا عدم پايبندي به اين توافق، آن هم در حالتي كه ايشان اين توافق را يك دستآورد انگاشته و بصورت يك مژده براي مهاجرين ايران بيان داشته اند حضور رسمي نمايندگان پارلمان را در ايران زير سووال مي برد. و از نظر ديپلماتيك يك شكست سياسي وپليتيكي محسوب مي گردد.
          در آستانه تحويل گرفتن پروسه امنيتي از سوي دولت افغانستان ، تحميل بازگشت و حضور دو ونيم ميليون آواره به يكباره  از سوي دولت ايران،به دولتي كه همچنان با مشكلات امنيتي سر در گريبان است، تمام شعار هاي ايران مبني برهمكاري در برقراري امنيت در افغانستان با خروج نيروهاي خارجي  را زير سوال برده و همه افغانها را به نيات ايرانيها ظنين مي سازد. بخصوص كه در نشست ها معاون امنيتي ! ايران خواستار آزادي زندانيان ايراني شده كه در افغانستان (ظاهرا تحت نام ورود غير مجاز به افغانستان) بازداشت وزنداني مي باشند و همه افكار عمومي گمان مي برند كه به عنوان جاسوسي در افغانستان  حضور داشته اند و از سوي دولت افغانستان آنهم بخاطر سعه صدر تحت عنوان ورود يا عبور غيرمجاز از مرز بازداشت شده اند.
        اگرچه عبور غيرمجاز ناميده شده ولي دولت ايران از اين تنگناي بوجود آمده در آغاز تحويل گرفتن پروسه امنيتي كامل بوسيله افغانها ؛ از مهاجرين بعنوان اهرم فشاري بر دولت افغانستان استفاده مي نمايد. تا دولت افغانستان را مجبور به قبول هرگونه شرط يا دخالت در مسايل داخلي افغانستان بنمايد.
      بهر صورت : مهاجرين سالها به عنوان اهرم فشار دولت ايران بر هريك از دولتهاي بوجود آمده در افغانستان بوده و اين گونه كه به پيش مي رود خواهد بود. اين عمل بسيار ناجوانمردانه مي نمايد.و مردم افغانستان را در حضور نيروهاي خارجي يا خروج آنان مردد ساخته است.
    در آستانه تحويل گرفتن وظيفه حفظ امنيت  بوسيله افغانها، اين برخورد ايران، ملت و دولت افغانستان را بيشابيش با نيات غرض ورزانه ايران آشنا نمود.
     اميد مي رود كه حضور هيئت پارلماني افغانستان در ايران با دستاورد بزرگي حد اقل براي مهاجرين همراه باشد و گرنه اين يك شكست پلتيكي براي پارلمان و سيستم اداري افغانستان به شمار مي رود كه چند سال است مي كوشند دخالتهاي ايران را در افغانستان  مخفي نگه دارند،‌تا مگر مهاجرين و تبعه هاي افغاني در ايران كمتر آسيب ببينند.
     از هيئت پارلماني و بخصوص محترم محقق نيز سپاسگزاري مي گردد كه به فكر اتباع افغاني ساكن در ايران كه به عنوان مهاجر ياد مي شوند بوده اند ولي ياد آور مي شويم كه سربلندي افغانستان در برابر همسايه اي مثل ايران و پاكستان واجب تراز تمام مسايل مي باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر