۱۳۹۰ تیر ۱۵, چهارشنبه

اقدامات ايران در زمينه آموزش اتباع افغان

1390/4/13 دوشنبه

رئيس ستاد افغانستان وزارت خارجه به اقدامات ايران در زمينه آموزش اتباع افغان پرداخت و گفت: در سه دهه گذشته 657 هزار نفر از اتباع بزرگسال افغان در ايران تحت پوشش سوادآموزي قرار گرفته و نرخ سواد پناهندگان افغان از 6 درصد در 1360به 69 درصد در سال 1389 رسيده است.

به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس محسن پاك‌آيين رئيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه كشورمان در آستانه سفر «فاروق وردك» وزير معارف (آموزش و پرورش) افغانستان به ايران، گفت: در سه دهه گذشته 657 هزار نفر از اتباع بزرگسال افغان در ايران تحت پوشش سوادآموزي قرار گرفته و نرخ سواد پناهندگان افغان از شش درصد در سال 1360 به 69 درصد در سال 1389 رسيده است.

وي با تأكيد بر اينكه ريشه توجه ايران به رفع مشكلات آموزشي اتباع افغان در اصول اخلاق اسلامي و احترام به حقوق بشر نهفته است، اظهار داشت: در سال جاري تعداد دانش آموزان افغان در ايران 271923 نفر بوده كه 46 درصد آنان دختر و 54 درصد پسر مي‌باشند و حدود 10 هزار كلاس درس در قالب 800 مدرسه ما در اختيار اين دانش آموزان است كه موجب شده در برخي از استان‌ها مدارس دو شيفته شود.

پاك‌آيين با اشاره به پايبندي ايران براي انجام تعهدات بين‌المللي خود در ارتباط با كمك به آوارگان افغان،‌ خاطرنشان كرد: هزينه سرانه دانش آموزي در سال 90 - 89 برابر شش ميليون ريال بوده و از اين رو مبلغ 1620 ميليارد ريال از سوي دولت براي آموزش اتباع افغان اختصاص يافته است.

رئيس ستاد افغانستان وزارت خارجه با بيان اينكه امروز بيش از سه ميليون مهاجر افغان در جمهوري اسلامي ايران زندگي مي‌كنند، گفت: خدمات آموزشي جمهوري اسلامي ايران به مردم افغانستان بسيار ارزشمند بوده و همواره مورد قدرداني مقامات و به خصوص رئيس جمهور افغانستان و نهادهاي بين‌المللي قرار گرفته است.

وي تعداد دانشجويان افغان در ايران در سال تحصيلي 90 - 89 را 3507 نفر اعلام كرد و افزود: 64 درصد اين افراد دختر و 34 درصد آنها پسر هستند. سرانه متوسط هزينه هر دانشجو در مدت آموزش نيز بالغ بر 120 ميليون ريال است.

پاك‌آيين اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران با دارا بودن مرزهاي طولاني با افغانستان، روابط برادرانه‌اي بر پايه اشتراكات عميق تاريخي، فرهنگي و اجتماعي با دولت افغانستان دارد و همه مقامات ايران بر گسترش مناسبات همه جانبه با افغانستان تأكيد دارند و طي سه دهه گذشته خدمات مختلفي به افغان‌ها ارائه شده است.

 
 

* طرح ساماندهي اتباع افغان از سوي وزارت كشور در آستانه اجراست

 
 

وي با تأكيد بر ضرورت قانونمند شدن حضور افغان‌ها در ايران گفت: طرح ساماندهي اتباع افغان از سوي وزارت كشور در آستانه اجراست. طبيعتاً حضور مهاجران و پناهندگان افغان در ايران هزينه‌هاي سنگيني هم بر دولت و كشور ايران تحميل كرده و مي‌كند، ضمن آنكه كمك‌هاي محدود خارجي از جمله كميساريا به دولت ايران اندك و ناچيز بوده و رقمي نيست كه در قياس با هزينه‌هاي اين جمعيت نمود داشته باشد.

رئيس ستاد افغانستان وزارت خارجه با اشاره به عدم موفقيت آمريكا و كشورهاي غربي در ساماندهي تربيت معلم افغانستان و ناكارآمدن بودن دوره‌هاي برگزار شده توسط سازمان‌هاي بين‌المللي، گفت: با حمايت ايران زمينه‌هاي كمك به احياي مراكز تربيت معلم افغانستان و آموزش معلمان افغان در كابل ، طراحي ساختار نظام تربيت معلم در افغانستان، ساماندهي آموزش معلمان افغان را كه از مدارك تحصيلي پاييني برخوردار هستند، مدنظر قرار گرفته است. ضمنا تعداد 253 معلم افغان براي مشاركت در تدوين 400 عنوان درسي به ايران آمده‌اند.

پاك آيين افزود: همكاري با انستيتو عالي تربيت معلم با مديريت مشترك افغانستان و ايران و كمك به ايجاد سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در وزرات معارف افغانستان از طريق برگزاري دوره‌هاي كوتاه مدت براي مؤلفان كتب درسي افغانستان نيز از ديگر برنامه‌هاي آموزشي ايران براي مردم افغانستان است.

لازم به ذكر است «فاروق وردك» وزير معارف افغانستان به دعوت همتاي ايراني خود به منظور انجام سفري سه روزه امروز (شنبه) وارد تهران مي‌شود.

 
 


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر