۱۳۹۰ مرداد ۵, چهارشنبه

معاون وزير كشور خواستار آزادي زندانيان ايراني در افغانستان شد.


1390/5/5 چهارشنبه
تهران- معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور آزادي اتباع ايراني كه به جرم ورود غيرمجاز به افغانستان در زندان هاي اين كشور محبوس هستند را خواستار شد. 
  به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، 'علي عبداللهي' روز يكشنبه در دومين روز از نشست مشترك رييسان كميسيون‌هاي مجالس ايران و افغانستان كه در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، تصريح كرد: امروز حتي يك نفر افغاني به جرم ورود غيرمجاز به ايران در حبس نداريم و اين در حالي است كه تعدادي از ايرانيان تنها به اين جرم در زندان‌هاي افغانستان به سر مي برند.
وي خطاب به مقامات پارلماني و نمايندگان افغان حاضر در نشست مشترك گفت: ما به قوانين شما احترام مي‌گذاريم ولي انتظار ما متقابل است و بايد اين موضوع ساماندهي شود تا حقوق افراد ضايع نشود.
 ** تحويل 24 پاسگاه مرزي به افغانستان
معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور همچنين اظهار داشت: در طول 32 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ايران تلاش هاي زيادي را در راستاي تامين امنيت مرزهاي مشترك با افغانستان انجام داد كه ايجاد 24 پاسگاه در 945 كيلومتر مرز مشترك و تحويل به مقامات كابل از جمله اين اقدامات بوده است.
عبدالهي با بيان اين كه از سال 1358 بعد از اشغال كشور افغانستان توسط شوروي سابق، اتباع افغاني در ايران حضور يافتند، گفت: با وجود هشت سال جنگ تحميلي، اتباع افغاني نيز همچنان در ايران امرار معاش داشتند و تا سال 1375 شمار آنها به 2 ميليون و 700 هزار نفر رسيد كه اين آمار در كميسارياي عالي پناهندگان به ثبت رسيده است.
 ** زندگي يك ميليون تبعه مجاز و دو ميليون تبعه غيرمجاز افغان در ايران
معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور افزود: امروز يك ميليون نفر اتباع افغاني داراي كارت اقامت در ايران زندگي مي‌كنند كه عموما با خانواده هستند و حدود 2 ميليون اتباع افغاني نيز به صورت غيرمجاز كه عمدتا از مرز افغانستان وارد ايران شده اند در ايران زندگي مي‌كنند.
عبداللهي اظهار داشت: جمعيت سه ميليوني افغاني‌هاي مقيم ايران، حدود 12 درصد جمعيت افغانستان را تشكيل مي‌دهد كه به صورت مجزا از جمعيت 92 كشور دنيا بيشتر است.
وي همچنين در تشريح طرح ساماندهي اتباع افغاني اظهار داشت: ورود و خروج افراد به صورت قانوني و با گذرنامه و ويزاي اقامت ضروري است و در حال حاضر اتباع افغاني مي‌توانند از طريق اينترنت ثبت نام كرده و برگه اي را دريافت كنند.
عبداللهي گفت: رسيدگي به وضعيت تابعيت افغاني فرزنداني كه از پدران افغاني و مادران ايراني متولد شده‌اند در اولويت قرار گيرد.
وي با اشاره به اين كه در حال حاضر 175 هزار دانش آموز افغاني در ايران در حال تحصيل هستند گفت: سرانه هزينه تحصيل هر دانش آموز هزار دلار است.
معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور همچنين حق تردد در سراسر كشور ايران، اجاره مسكن، اشتغال، افتتاح حساب، مراجعه به مراكز درماني، استفاده از خدمات بهداشتي مانند ساير مردم را از مواردي عنوان كرد كه اتباع افغاني مي‌توانند در چارچوب اين طرح از آن بهره‌مند شوند.
عبداللهي همچنين گفت:‌ در حال حاضر سه درصد از اتباع افغاني در ايران در اردوگاه اقامت دارند كه اين آمار در كشور پاكستان به 95 درصد مي‌رسد.
 ** مهاجران افغان سالانه 6 ميليارد دلار از ايران به افغانستان مي‌فرستند
معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور در اين نشست همچنين با بيان اينكه هر افغاني به‌طور متوسط ماهي 250 دلار براي خانواده خود مي‌فرستد، گفت: مهاجران افغاني شاغل در ايران سالانه 6 ميليارد دلار از درآمدهاي خود را به افغانستان ارسال مي‌كنند.
وي ادامه داد: در بررسي مشكلات بايد بين دولت ايران و افغانستان درك متقابل وجود داشته باشد، مسوولان ايراني بايد در مقابل افكار عمومي داخل پاسخگو باشند.
عبداللهي افزود: زماني كه دو نفر در مرز كشته مي‌شوند، در كابل تظاهرات برگزار مي‌شود و زماني كه ايران اعتراض مي‌كند، مقامات افغان ادعا مي‌كنند كه آنجا كشوري آزاد است.
معاون وزير كشور خاطرنشان كرد: بحث مهاجران افغان مربوط به زماني بود كه در افغانستان جهاد بود اما اكنون اين مهاجران به صورت غيرمجاز وارد كشور مي‌شوند.
عبداللهي با اشاره به مشكلات مهاجران غيرمجاز افغان براي عبور از مرز گفت: اين افراد 600 تا 700 هزار تومان به قاچاقچيان براي ورود پول مي‌دهند و در شرايط بسيار نامناسب مانند سوار شدن 15 نفر در يك پژو يا 100 نفر در يك تانكر وارد كشور مي‌شوند.
معاون امنيتي وزير كشور ادامه داد: قوانين ما اجازه نمي‌دهد كه در داخل كشور به مهاجران افغان ويزا بدهيم و آنها بايد در زمان ورود به كشور ويزا دريافت كنند.
عبداللهي تصريح كرد: در حال حاضر ما بحث خروج مهاجران افغان را نداريم بلكه موضوع ساماندهي اين مهاجران در داخل كشور است.
اين مقام مسوول خاطرنشان كرد: عمده مهاجران افغاني شاغل در ايران مجرد هستند، به‌طوري كه سالي دو بار در فصل كار وارد ايران مي‌شوند و به‌صورت دايم بين دو كشور در حال رفت‌وآمد هستند، بنابراين آنها مشكلي براي دريافت ويزا در مرز و پرداخت 300 يورو وثيقه ورود به ايران ندارند.
وي در ادامه با اشاره به تسهيلاتي كه براي خانواده‌هاي افغان در ايران در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: پيش از اين هر 6 ماه يكبار كارت اقامت خانواده‌ها تمديد مي‌شد كه براي تسهيل شرايط به سالي يكبار تبديل شده است.
عبداللهي افزود: هم‌اكنون هزار و 260 نفر از اتباع افغان كه بيماري صعب‌العلاج دارند، در ايران تحت درمان رايگان قرار گرفته‌اند كه هزينه درمان برخي از آنها به 40 ميليون تومان نيز مي‌رسد.
وي همچنين با تاكيد بر استفاده از ظرفيت فارغ‌التحصيلان افغاني از دانشگاه‌هاي ايران اظهار داشت: حدود 15 هزار دانشجوي افغاني از دانشگاه‌هاي ايران فارغ‌التحصيل شده‌اند و هم‌اكنون 3 هزار و 600 نفر نيز مشغول به تحصيل هستند.
يادداشت سردبير:
به نظر مي رسد كه دوستان ايراني ما هم به نعل مي كوبند هم به ميخ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر