۱۳۸۹ دی ۱۳, دوشنبه

بعد از سفر مقامات افغان اتفاق افتاد: اخراج دانش آموزان درحال تحصيل از مدارس


تنها چند روز پس از سفر مقامات افغاني به ايران ، به مدارس دولتي و غير دولتي تحت پوشش دولت ايران ، بخشنامه شد: الزام اخراج و  دانش آموزان ثبت نام شده  فاقد مدارك مهاجر در اين مدارس!
    اين در حالي است كه چندسال پيش در پي توقيف مدارس خود گردان مهاجرين كه از سوي خود مهاجرين براي آموزش كودكاني كه امكان ثبت نام در مدارس ايران را نداشتند ، تاسيس شده بود. و دولت ايران استاندارد اين مدارس را قبول نداشته و آنرابه نوعي توهين به ارائه خدمات خود به مهاجرين مي دانست . لذا از آنسال با تعيين شهريه هايي كه پرداخت آن براي مهاجرين سنگين بود ، همه ي كودكان افغان را در مدارس خود ثبت نام نمود.
    اكثر اين كودكان در مقاطع تحصيلي ابتدايي بوده و چندين سال را در مدارس دولتي علارقم نداشتن مدارك ، تحصيل نموده اند. و اينك  با پرداخت شهريه هاي مصوب دولت ، باز هم از مدارس اخراج شده اند.
    در مراجعه به مراكز مسوول ، هيچيك حاضر به پاسخگويي نبوده و گفته شده است كه به ما مربوط نيست و يا ابلاغي نداشته ايم. از جمله اين مراكز مي توان در تهران به اردوگاه سليمانخاني كه دفتر كميساريا هم در آن قرار دارد و وزارت آموزش وپرورش و وزارت كشور نام برد.
     به اين پاسخ توجه كنيد: ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجي فقط با داشتن يكي از مدارك هويتي زير امكان پذير است. پاسپورت  قانوني، اقامت، كارت هويتي ويژه ، برگه تردد مدت دار آمايش 6 ، شناسنامه معتبر ايران. در غير اين صورت مدارس ايران از ثبت نام  دانش آموزان مهاجر معذور است.
     اين پاسخ در جواب سوالي مبني براينكه: فرزندم را به خاطر نداشتن مدارك از مدرسه اخراج كرده و ما برگه(باركد شناسايي) مخصوص مهاجرين غير مجاز را كه در طرح سرشماري ،  ثبت كرده ايد را داشته ايم. اين هموطن ، شهريه را تمام و كمال در ابتداي ثبت نام پرداخت نموده است و اينك به اين وضع دچار شده است و فرزند وي سه سال را در مدارس ايراني تحصيل مي كرده است. مدارك و كارنامه هاي وي موجود مي باشد.
    حال سوال اينجاست كه : چه سري دارد ، هرزمان كه مقامات افغان به ايران سفر مي كنند بايد يك مشكل  را حل و مشكلات ديگر ي را دولت ايران ايجاد نمايد.
    شايد دولتمردان ايران دلشان براي همتايان خود ، كه افغان هستند تنگ مي شود و خواستار سفرهاي پياپي ايشان مي باشند.
   يا اينكه بايد هميشه دولت افغانستان ، در برابر خواسته هاي ايران سر تسليم فرود آورد تا مهاجر آسيب نبيند.
   شما چه حدسي مي زنيد؟
  حق تحصيل از بديهيات حقوق كودكان در كنوانسيون حقوق كودك مي باشد. ربطي به رنگ ، نژاد ، مكان، مليت و.... ندارد. دولتمردان افغان و ايران هردو در اين زمينه مسوول مي باشند. و بايد پاسخگوي هزاران كودك از تحصيل باز مانده مهاجر باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر