۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

مشكل ورود تانكرهاي سوخت از ايران به افغانستان حل شد

 

1389/11/5 سه شنبه

يك مقام ارشد وزارت بازرگاني افغانستان اعلام كرد ايران مرزهاي خود را به طور كامل به روي تانكرهاي حامل سوخت به داخل خاك افغانستان باز كرده است.به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس رييس بخش سوخت وزارت بازرگاني افغانستان اعلام كرد صدها تانكر حامل سوخت كه حدود يك ماه در مرزهاي ايران و افغانستان متوقف شده بودند اجازه ورود به خاك افغانستان را پيدا كردند

فريد شيرازي تصريح كرد بيش از 200 دستگاه تانكر حامل سوخت روز دوشنبه از مرزهاي ايران وارد افغانستان شدند . 
به گفته وي پس از امضاي قرارداد بين دو كشور در 18 ژانويه روند ورود تانكرهاي حامل سوخت به افغانستان مجددا آغاز شده و ايران به طور كامل مرزهاي خود را باز كرده است .

وي افزود تانكرهاي زيادي در مرز ايران و افغانستان باقي نمانده است و تعداد زيادي از تانكرها وارد افغانستان شده اند . 
ايران از ماه دسامبر تا كنون بيش از 2500 دستگاه تانكر حامل سوخت به افغانستان را در سه ايستگاه مرزي با اين كشور متوقف كرده بود . اين مساله موجب افزايش 70 درصدي قيمت سوخت در افغانستان شده است . ايران علت اصلي اين اقدام خود را اجراي قانون هدفمندي يارانه ها عنوان كرده است اما برخي تحليلگران نگراني از مصرف سوخت ورودي به افغانستان توسط نيروهاي ناتو را علت توقف تانكرها در مرزهاي ايران ارزيابي كرده بودند.

  بر اساس اين گزارش ايران امن ترين و كم هزينه ترين مسير ارسال سوخت به افغانستان است كه گزينه بسيار خوبي براي ناتو جهت تامين نيازهاي خود از خاك ايران است. اين در حالي است كه تانكرهاي سوخت ناتو در پاكستان با حملات مكرر نيروهاي طالبان مواجه شده اند.

  برخي تحليلگران تاكيد مي كنند با توجه به رويكرد خصمانه ناتو عليه ايران حق ايران است كه روند ورود سوخت به افغانستان را كنترل كند و به گونه اي تنظيم كند كه فقط سوخت مورد نياز مردم افغانستان از خاك ايران عبور كند. 
افغانستان از قزاقستان خواسته است تا براي جبران كمبود سوخت در اين كشور 200 هزار تن سوخت به صورت فوري در اختيار كابل قرار دهد . شركتهاي خصوصي افغانستان نيز قراردادهايي را با يك شركت روسي امضا كرده اند . 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر