۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

افغانستان 3 برابر نياز خود از خاك ايران سوخت وارد مي‌كند

1389/10/24 جمعه
      سفارت ايران در كابل با ابراز نگراني از ارسال سوخت ورودي از ايران به افغانستان براي مصرف نيروهاي ناتو تاكيد كرد واردات سوخت افغانستان سه برابر نياز مردم آن است
      به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس سفارت ايران در افغانستان تاكيد كرد دولت كابل بايد ارزيابي خود در خصوص ميزان نياز اين كشور به واردات سوخت را به ايران اعلام كند .
      سفارت ايران در افغانستان افزود ارزيابي دولت افغانستان در خصوص ميزان تقاضاي سوخت براي اجازه ورود تانكرهاي سوخت به اين كشور از طريق مرزهاي ايران كاملا ضروري است .
      اين در حالي است كه مقامهاي افغاني اعلام كردند با توجه به عضويت دو كشور در سازمان همكاري هاي اقتصادي اكو و آزادي   ترانزيت تجاري نيازي به اعلام ارزيابي تقاضاي انرژي نيست .
      مقامات افغان مدعي اند ايران در 40 روز گذشته اجازه ورود 1700 تانكر حامل سوخت را به افغانستان نداده است.اما مقامات ايراني اين ادعا را تكذيب كرده اند.
       اتاق بازرگاني و صنايع افغانستان كه به بخش خصوصي تعلق دارد تهديد كرده است اگر تانكرهاي حامل سوخت در مرزهاي ايران اجازه ورود به خاك افغانستان را پيدا نكنند كليه همكاري هاي تجاري و اقتصادي خود با ايران را قطع خواهد كرد . به اعتقاد كارشناسان اقتصادي قطع همكاري هاي اقتصادي با ايران به ضرر اقتصاد افغانستان خواهد بود .
       غلامرضا جاويدان سخنگوي سفارت ايران در كابل تاكيد كرد افغانستان طي سه سال گذشته هر سال 92 هزار تن سوخت از ايران وارد كرده است ولي اين رقم سه برابر نياز و تقاضاي داخلي اين كشور در سال جاري است .
       وي گفت ايران نگران اين مساله است كه مازاد صادرات سوخت به افغانستان توسط نيروهاي ناتو استفاده شود .
       وي گفت پس از درخواست قاسم فهيم معاون رييس جمهور افغانستان بخشي از سوخت مورد نياز افغانستان اجازه ورود به خاك اين كشور را پيدا كرده است .
       جاويدان افزود: ايران و افغانستان هيچ مشكلي ندارند و اين مساله نيز از طريق مذاكره بين مقامهاي رسمي دو كشور حل خواهد شد . مقامهاي افغاني بايد ميزان تقاضا و مصرف سوخت خود را به ايران اعلام كنند تا ايران نيز بر اساس تقاضا و درخواست كابل اجازه ورود تانكرهاي حامل سوخت را بدهد .
      وي گفت بخشي از سوخت وارد شده به افغانستان توسط دلالان در مرزها انبار شده تا در صورت افزايش قيمت به بازار عرضه شود .
وي در خصوص تظاهرات گروهي در مقابل سفارت ايران در كابل گفت اين يك حركت سياسي بوده و ايران تسليم اين فشارها نخواهد شد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر