۱۳۹۱ مرداد ۱۰, سه‌شنبه

گزارش عفو بين‌الملل درباره عملكرد اروپا در برخورد با مهاجران غيرقانوني


1391/5/9 دوشنبه
گزارش عفو بين‌الملل درباره عملكرد اروپا در برخورد با مهاجران غيرقانوني
سازمان عفو بين‌الملل طي گزارشي اعلام كرد كه كشورهاي اروپايي با تشديد كنترل‌هاي امنيتي براي مقابله با ورود مهاجران به مرزهاي اروپا، اين مهاجران را به كام مرگ مي‌فرستند؛ در حالي كه آنها با اميد براي داشتن زندگي بهتر و آينده‌اي روشن‌تر به اين قاره پناه مي‌آورند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عفو بين‌الملل آورده است كه سالانه در حدود 600 هزار زن، مرد و كودك مهاجر در كشورهاي اروپايي بدون اينكه در دادگاهي محاكمه شده باشند در نتيجه كنترل‌هاي مرزي زنداني مي‌شوند. اين مهاجران به دلايل مختلفي چون فرار از فشارهاي ناشي از جنگ، فقر و غيره براي دستيابي به يك زندگي بهتر و امن‌تر به اروپا مي‌روند. اما اغلب بايد رفتاري دولت‌هاي اروپايي مواجه مي‌شوند كه در بسياري از موارد نقض جدي حقوق بشر به شمار مي آيد.
براساس اين گزارش، بسياري از اين مهاجران براي رسيدن به اروپا از درياي مديترانه عبور مي‌كنند كه ممكن است بسيار خطرناك باشد. در سال 2011 حداقل 1500 نفر در مديترانه جان خود را از دست دادند در صورت اقدام كشورهاي اروپايي براي حفظ جان مهاجران، از بسياري از اين تلفات مي‌توان جلوگيري كرد.
به عنوان مثال عفو بين‌الملل در اين گزارش آورده است كه چندي پيش 54 نفر در يك قايق در حالي كه در يكي از سواحل ايتاليا گير افتاده بودند، به دليل تشنگي جان خود را از دست دادند.
استاندارهاي بين‌المللي و اروپايي حقوق بشر مواضع كاملا روشني در مورد شرايط اجازه بازداشت افراد دارند. براساس اين استانداردها بازداشت نبايد خودسرانه اجباري و يا غيرحضوري باشد و حبس افراد بايد بعنوان آخرين راه‌حل اتخاذ شود. هم‌چنين كودكان هرگز نبايد به دليل مهاجر بودن بازداشت شوند.
برخي كشورها براي اقامت غيرقانوني مهاجران مجازات كيفري در نظر گرفته‌اند و حتي كساني كه به آنها كمك مي‌كنند را مجازات مي‌كنند.
در برخي از كشورهاي اروپا افرادي چون پزشكان، مقامات رسمي و معلمان در صورت برخورد با يك مهاجر بايد آن را گزارش دهند، اين قوانين باعث شده است كه مهاجران حتي در صورت رنج بردن از بيماري به دليل ترس از بازداشت به پزشك مراجعه نكنند. والدين نيز به دلايل مشابه و از ترس مسترد شدن و يا كار اجباري مانع از رفتن كودكان‌شان به مدرسه مي‌شوند.
به نقل از پايگاه اينترنتي عفو بين‌الملل، اين سازمان در پايان احترام و رعايت حقوق مهاجران در ايستگاه‌هاي كنترل مرزي و حق برخورداري آنها از امكان پناهندگي وعدم حبس مهاجران، بويژه كودكان را خواستار شد.
----------------
شرایط زندگی در ایران برای مهاجرین آنقدر سخت شده است که مهاجرین با علم به این خطرات حاضر می شوند که جگرگوشه های خود را به اروپا بفرستند. و گاه دیده شده است که با علم اینکه در سفر جدا از خانواده خود بوده و زنان و کودکان را بنام بی سرپرست معرفی کرده و سرپرست یک کشور مانده و بقیه در کشوری دیگر زندگی می کنند و حتی زمانی که به هم می رسند از ترس آشکارشدن قضیه یا پنهانی زندگی می کنند یا اینکه جدا از هم و سرپرست نمی تواند با زن و فرزندان خود زیر یک سقف زندگی کند و این جدای تعالیم دینی ماست. جدای تعالیم غیرتی ماست.

75 مهاجر غيرقانوني در سواحل ايتاليا نجات يافتند
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از واحد مركزي خبر ،منابع خبري در رم اعلام كردند نيروهاي گارد ساحلي ايتاليا روز شنبه هفتاد و پنج مهاجر غيرقانوني تبعه كشورهاي جنوب صحراي آفريقا را كه قايقشان دچار سانحه شده بود، نجات دادند.
نيروهاي گارد ساحلي ايتاليا پس از دريافت پيام درخواست كمك مهاجران آفريقايي به كمك آنها شتافتند.
فيليپو ماريني، سخنگوي نيروي گارد ساحلي ايتاليا، اعلام كرد هفتاد و پنج مهاجر كه بيست و چهار نفرشان زن بودند نجات يافتند. همه آنها به ويژه چهار زن باردار در اين سفر دراز و طاقت فرسا به شدت خسته شده اند اما حال هيچيك وخيم نيست و نيازي به مراقبتهاي درماني ندارند.
وي افزود همه اين مهاجران به جزيره لامپدوسا منتقل شده اند تا درباره آنها تصميم گيري شود.
هنوز معلوم نيست كه اين قايق از چه كشوري راه افتاده و چند روز در دريا حركت كرده است.
از سال گذشته و در پي قيامهاي مردمي در برخي از كشورهاي عرب شمال آفريقا، شمار مهاجران غيرقانوني كه از راه دريا خود را به ايتاليا مي رسانند به شدت افزايش يافته است. مهاجران غيرقانوني آفريقايي غالبا از راه دريا تلاش مي كنند خود را به اروپا برسانند. بيشتر آنها در فاصله ماههاي مه و سپتامبر كه دريا نسبتا آرام است، با طي كردن مديترانه خود را به سواحل جنوب ايتاليا مي رسانند.
----------------
یادداشت سردبیر
در چند ماهه اخیر خبرهای زیادی از وضعیت مناسب مهاجرین در ترکیه شنیده می شود که باید به دیده شایعه نگریست. و اگر مناسب باشید هم این خاطره را درنظر داشته باشید: یکی از دوستان که آنطرف مرز و در اروپا زندگی می کند گفت شرایط پذیرش چنان نابسامان است که جلوی خودم داخل کمپ یکی از سربازان با زن جوانی شروع به بوسه بازی غربی کرده بود و وقتی همسر زن به اعتراض برخواست سرباز خانواده دیگری را اشاره کرد که نوبت شماست و بیچاره دید که بوسه که گرفته شده و کار از کار گذشته چرا دیگر با اعتراض رفتنمان عقب بیفتد که گفت می رویم وقبول کرد که جدا از اناث حرکت نمایند.
این را عین مطلب که شنیدم آوردم ببخشید برای اینکه تب اروپا با سخت شدن زندگی در کشور اسلامی ایران بسیار بالا گرفته است و هم وطنان چشم بسته خود را به راه می اندازند. واقعا دلم درد گرفت که این راشنیدم و می بینم که مجبور هستند مهاجرین شرایط را اینگونه برخود سخت نمایند. خدا از بانیانش نگذرد!
این جدای سختی های سفر از غرق شدن و پیاده روی و خطر دزد و راهزن و .... است.

دیانت عین سیاست و سیاست عین دیانت؟ ازدواج با مهاجرین مسلمان ممنوع


1391/5/8 يكشنبه
هشدار در مورد ازدواج با اتباع خارجي
به گزارش اداره كل اموراتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور به نقل از خبرگزاري مهر ، مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري تهران با هشدار به زنان ايراني اعلام كرد: هر گونه ازدواج با اتباع خارجي با هماهنگي استانداري انجام شود تا مشكلات قانوني براي آنها رخ ندهد.
سيدعيسي موسوي ‌نسب با بيان اينكه 560 هزار نفر از اتباع غيرمجاز تهراني در طرح ملي ساماندهي اتباع بيگانه ساماندهي شدند گفت: براي تمام پناهندگان افغاني كه در داخل كشور از حقوق قانوني برخودارند كارت هوشمند با ضريب امنيتي بالا صادر شده است.
وي افزود: افرادي كه هم اكنون بدون ويزا در كشور هستند مجرم شناخته شده و ديگر فرصتي براي طي كردن مراحل قانوني به آنها داده نمي‌شود و كارفرمايان نيز حق استفاده و بهره‌گيري از آنها را ندارند زيرا آنها مجاز به استفاده از پناهندگان اتباع مجاز، داراي ويزا، پاسپورت و پروانه كار قانوني هستند.
مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي استانداري تهران اظهار داشت: هرگونه ازدواج و ثبت ازدواج با مهاجران غيرمجاز غيرقانوني است زيرا بخشي از اين ازدواجها با انگيزه‌هاي سودجويي و اخذ اقامت با استفاده از نا آگاهي زنان ايراني صورت مي‌گيرد. اين در حالي است كه فرزندان بلاتكليف و زنان رها شده، حاصل ازدواج با مهاجران غيرمجاز است و ما نيز به دليل عدم در اختيار داشتن مدارك حقوقي از آنها نمي‌توانيم از حقوق اين زنان و فرزندان رها شده دفاع كنيم.
 موسوي‌نسب از زنان ايراني خواست تا در صورت ازدواج با مردان تبعه خارجي با استانداري تهران مشورت و همفكريهاي لازم را داشته باشند تا در چارچوب قوانين و ضوابط ازدواج آنها به ثبت قانوني برسد.
-------------
یادداشت سردبیر:
ظاهرا دیگر باید باور داشته باشید که شرایط زندگی در ایران چقدر سخت شده است و چقدر سخت تر وضعیت زندگی در افغانستان که مهاجرین تن به ازدواج های مصلحتی برای دریافت حق اقامت در ایران باشند. جدای این مسایل جدایی دین از سیاست را هم باید باور داشت علارقم تبلیغاتی که جمهوری اسلامی دارد و اساس خود را بر یگانگی دین و سیاست می دانند.هنوز گفته آیت الله بهشتی در بعضی معابر دیده می شود اگرچه از روی اسکناسها برداشته اند که : دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ما! دولت ایران باید پاسخ دهد که به کدام مجوز شرعی ازدواج با مسمانان حرام می باشد؟ یا افغانها مسلمان نیستند یا اینکه شما برداشت خود را بر قوانین اسلامی ارجح می دانید و مثل همیشه تفسیری جدید از اسلام برای خود ساخته اید و یک پیامبر جدید با دینی آپدیت شده البته از اسلام آورده اید. معجونی از زرتشت و پیامبر اسلام که آبروی هردو را دارید می برید! نه؟ چون سیاست شما عین دیانت شما و دیانت شما برگرفته از سیاست شماست.

۱۳۹۱ مرداد ۸, یکشنبه

جستجوی کانالهای ماهواره ای

با توجه به ضرورت دسترسی مهاجرین محترم به کانالهای وطنی خودمان در زیر صفحه کادر جستجوی فرکانس و مشخصات شبکه های ماهواره را قرار دادیم. دوستان می توانند که با درج نام کانال مورد نظر خود و فشردن دکمه جستجوی کانال به فرکانس  و نام ماهواره و سایر مشخصات شبکه های مورد نظر خود دسترسی پیدا نمایند . 
با سلام و تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان بر همه مسلمانان و غیر مسلمانان. چرا که ما اعتقاد داریم که در ماه مبارک رمضان درب های رحمت الهی برروی بشر باز می شود و علاوه بر پذیرش توبه، به درخواست های همه رسیدگی می شود. در این ماه است که سرنوشت یک ساله آدمیان نوشته می شود و برای یک سال رقم می خورد. پس تبریک بر همه انسانها!
دوم در صدر خبرها ، خبرهای ناگواری از وضعیت مسلمانان هندی تبار در میانمار می شنویم که حاکی از یک تصفیه نژادی یا دینی بزرگ و کشتار قومی می دهد. بسیار اسفباراست که در عصر نوین و درحالیکه کسی مثل خانم آنگ سان سوچی ،به اصطلاح آزادی خواه برمه ای در قبال این روند عکس العملی از خود نشان نداده اند. و صد رحمت به پدر ایران که حاضر شده و گفت که پس ازدهه ها از زندگی این مسلمانان در میانمار ، دیگر آنها اهل آنجا محسوب می شوند. علارقم اینکه خود سیاست تبعیض آمیزی در قبال مهاجرین افغانی که سی سال از زندگی آنها در ایران می گذرد دارند!
ما نیز ضمن اظهار همدردی با آنها خوب درک می کنیم که چه بر سر آنها می گذرد. و از خداوند منان گشایشی در کارشان در خواست می کنیم. چرا که او تدبیر یک سال بشر را در این ماه قرار داده است. خود او می تواند و توانایی از اوست.

۱۳۹۱ مرداد ۲, دوشنبه

560 هزار تبعه غيرمجاز افغانستان در استان تهران تعيين تكليف شدند



1391/4/31 شنبه
مدير كل اتباع بيگانه استانداري تهران:
560 هزار تبعه غيرمجاز افغانستان در استان تهران تعيين تكليف شدند
مدير كل اتباع بيگانه استانداري تهران با بيان اينكه 560 هزار نفر از اتباع بيگانه (افغان) در استان تهران ساماندهي شدند، گفت: افراد مجرد افغان كه به صورت غير مجاز وارد كشور شده بودند نيز با برگه خروج از كشور خارج شدند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور به نقل از خبرگزاري ايرنا،'عيسي موسوي نسب' افزود: افراد مجرد افغاني كه به طور غير قانوني وارد كشور جمهوري اسلامي و سپس به استان تهران آمده بودند با برگه خروج از كشور خارج شدند.
وي خاطر نشان كرد: چنانچه افراد مجرد اتباع بيگانه (افغان) بخواهند وارد كشور شوند بايد با مجوز و اخذ ويزا و پاسپورت بوده و رواديد سه ماهه و نه ماهه براي آنها با هماهنگي سفارت افغانستان صادر شود.
**با نظر مساعد رييس جمهوري براي خانواده هاي متاهل افغاني رواديد صادر شد
مدير كل امور اتباع بيگانه استانداري تهران از مساعدت رياست جمهور براي اقامت و صدور رواديد براي افاغنه اي كه به طور غير مجاز به كشور وارد شده اند خبر داد و افزود: با همكاري سفارت افغانستان اعتبار گذرنامه و رواديد اين افراد 'پناهنده'در داخل كشور به پايان رسيده و صدور رواديد براي آنها در حال انجام است.
وي تصريح كرد: طرح آمايش 280 هزار نفر از پناهندگان 'افغاني و عراقي' نيز در دو اردوگاه 'گل تپه و سليمان خاني'در استان تهران انجام مي گردد.
موسوي نسب تعداد پناهندگان غير مجاز در استان تهران را نسبت به كل كشور 40 درصد عنوان كردو افزود:30 درصد از جمعيت اتباع بيگانه اي كه به جمهموري اسلامي ايران وارد مي شوند در استان تهران اقامت دارند

تصويب عدم نياز به خروج ومراجعت دانشجويان اناث پناهنده جمعي در كميسيون ساماندهي اتباع خارجي



1391/4/28 چهارشنبه
تصويب عدم نياز به خروج ومراجعت دانشجويان اناث پناهنده جمعي در كميسيون ساماندهي اتباع خارجي
بنابر گزارش روابط عمومي اداره كل امور اتباع ومهاجرين خارجي وزارت كشور به نقل از دبيركميسيون مزبور، دانشجويان دختر پناهنده جمعي پذيرفته شده در دانشگاههاي كشور كه پس از موفقيت در آزمون ميبايستي ازكشور خارج وبا اخذ رواديد ازنمايندگيهاي كنسولي ايران درخارج مجدداً به كشور وارد ميشدند از اين پس ميتوانند بدون خروج ومراجعت دردانشگاههاي پذيرش شده ثبت نام و مشغول به تحصيل شوند. دبير كميسيون ساماندهي همچنين اظهارداشتند كارگروه دائمي اتباع بيگانه درجلسه مورخ 27/4/91 خود با بررسي كليه جوانب امر وهمچنين درخواستهاي واصله درچارچوب قوانين ومقررات جاري وبمنظور كاستن ازمشكلات اينقبيل متقاضيان وبا مدنظر قراردادن ارزشهاي ديني ونيز جايگاه خانواده موافقت نمودندكه دانشجويان دختر پناهنده جمعي شاغل به تحصيل ويا پذيرفته شدگان سالجاري آزمون دانشگاهها ازاين پس بتوانند با ارائه گذرنامه معتبر صادره ازسفارت كشور متبوعه در ج.ا.ا وپس از انجام فرايند اداري مربوطه درداخل كشور اقامت دانشجويي دريافت وادامه تحصيل نمايند. وي همچنين اظهارداشت اقامت دانشجويان مشمول اين مصوبه پس از پايان تحصيلات نيز در صورتيكه اعضاء خانواده آنان دركشور حضور داشته باشند تا ماداميكه تحت كفالت سرپرست خانواده خود باشند ، برابر ضوابط و مقررات جاري تمديد گردد. ضمناً ايشان تاكيد نمودند كه اين مصوبه شامل ساير دانشجويان كه ازطرق مختلف ازجمله بورسيه مورد پذيرش دانشگاهها قرار گرفته ويا خواهند گرفت نمي گردد.

همه چيز در باره تجاوز و قتل فجيع دختر كرجي توسط يك افغاني در يزد



1391/4/10 شنبه
همه چيز در باره تجاوز و قتل فجيع دختر كرجي توسط يك افغاني در يزد
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري يزد روز پنج شنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه استان،با اشاره به كشف جسد دختري اهل كرج، در يك چاه متروكه در اطراف شهر يزد، گفت: قاتل دختر جوان از افاغنه غير مجاز بوده كه پس از 3 ماه دوستي و اقامت در تهران، به شيراز و از آنجا به يزد سفر كرده و تنها يك شب در يزد اقامت داشته است.
 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از يزدفردا ،"هادي هادي نسب"  با اشاره به اعترافات قاتل، گفت:  قاتل كه خود را  رحمان رحيمي معرفي كرده است،در اعترافاتش گفته است " اين دختر جوان مطلقه -كه فرزند طلاق نيز بوده است - را پس از ارتباط نامشروع خفه كرده و درچاهي اطراف شهر يزد مي اندازد كه كه با رديابي پليس يزد ،  جسد كشف  و  قاتل شناسايي دستگيرمي شود.
وي در ادامه افزود: اين حادثه در روز اول تيرماه اتفاق افتاده ومتاسفانه دو شاهد اين جنايت فراري  و تحت تعقيب پليس هستند .
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري يزد گفت: اين واقعه  دستاويزي شد براي افراد خاصي كه مدتهاست به ضايعات فروشي  افغاني ها در شهريزد معترض بودند .وي افزود:متاسفانه اين افراد با جريحه دار كردن افكار عمومي بدنبال  تامين منافع شخصي خود هستند .
هادي نسب  تصريح كرد: افراد شروري كه برخي از آنان داراي پرونده  قضايي نيز مي باشند، در اين غائله دخيل بوده اند  كه مسببين اصلي اين حادثه توسط دستگاه هاي امنيتي  شناسايي و به مراجع ذيربط معرفي شده اند.
وي   با اشاره به  خسارات مادي غائله   افزود:در اين حادثه تنها 6 نفر مصدوم داشته كه  آنها نيز به صورت سرپايي مداوا شدند.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري يزد  خاطر نشان كرد :  كليه اتباع افغاني  داخل استان به واسطه داشتن كارت يا پاسپورت، مجاز محسوب مي شوند و كسانيكه فاقد مدارك قانوني اقامت هستند،  افراد غير مجاز محسوب مي شوند.
وي آمار اتباع غير مجاز افغاني شناسايي شده استان يزد را  52 هزار تبعه افغاني غير مجاز اعلام كرد كه طي سرشماري سال 89 شناسايي شده اند .
هادي نسب در ادامه گفت: براي 16 هزار و 200 نفر از مجموع 52 هزار نفر كه شناسايي شده بودند و به صورت خانوادگي  در داخل استان سكونت داشتند ، پاسپورت با ويزاي  3 ماهه صادر شده است .
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري يزد در ادامه تشريح روند قانوني اقامت اتباع افغاني در استان افزود: در صورت عدم تخلف، سه ويزاي 3 ماهه ديگر نيز صادر مي شود تا پس از يكسال به كشور خود بازگشت داده مي شوند .
وي در مورد اتباع افغاني كه پس از اين مراحل قصد حضور در استان و ايران را دارند اظهار داشت :اتباع افغاني بايد پس از بازگشت به وطن خود از داخل كشور خود مجددا روال قانوني اخذ ويزا را طي كرده ودر صورت اخذ ويزا به ايران  بازگردند.
مديركل اتباع خارجي استانداري يزد در ادامه تاكيد كرد :اتباع خارجي غيرمجازي كه در استان حضور دارند  بايد توسط نيروي انتظامي دستگير و پس از تحويل به اردوگاه مراقبتي يزد و انجام تشريفات قانوني از كشور طرد شوند.
هادي نسب ادامه داد: اتباع مجرد نيز الزاما بايد  با بازگشت به كشور خود، ويزا را از داخل كشور خود اخذ نموده و به ايران سفر كنند ، بنابراين همه اتباع بايد سالي يكبار،  مجوز اقامتي خود را تمديد كنند.
اين مقام مسئول  با اشاره به طرح ساماندهي اشتغال اتباع خارجي خاطرنشان ساخت: بر اساس تصميم دولت، اتباع افغاني  تنها در 4  رشته شغلي  كه 56 فرصت زير مجموعه دارد ،حق فعاليت دارند و در صورتي كه در مشاغلي ديگر فعاليت داشته باشند طبق قانون هم  با  كارگر و هم با كارفرماي ايراني آنها  برخورد قانوني انجام مي گيرد.
وي ميزان جريمه در خصوص اتباع خارجي غير مجاز را به ازاي هر روز كار غيرمجاز 64 هزار تومان اعلام كرد.
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري يزد از برقراري 5 گشت ويژه اشتغال اتباع در 20 روز اخير خبر داد.
----------------------
.و اما مهاجرین چه می گویند؟
در این رابطه با شاهدان عینی این واقعه و حرف و حدیث های راجع به آن گفتگو کرده ایم.
شاهدان عینی این واقعه می گویند:
1-رابطه این دختر و پسر همانطور که گفته شده است از مدتها پیش وجود داشته است و پس از اینکه پسر برای بازگشت به افغانستان ، مجبور به خروج و ورود دوباره بوده به دختر همین خبر را می دهد( هنوز نگفته ایم که این دختر و پسر آیا باهم روابط شرعی داشته یا نداشته) و دختر هم با پسر همراه می شود و برای بازگشت هم داستان! آنها شبی را در یزد می مانند بلا اجبار و چون هیچ مهمانسرایی به آنها اتاق اجاره نمی دهد. از بد روزگار کسی به آنها می گوید که شب را میهمان شوند و در این ماجرا دست و پای پسر را بسته و ادامه ماجرا. در این داستان پسر خود قربانی این واقعه بوده است و گفته می شود که نیروهای انتظامی حتی وی را با دست و پای بسته پیدا کرده اند.
2- پس از شایعه شدن این ماجرا در یزد و سودجویی بسیاری از این ماجرا نیروهای انتظامی بجای جلوگیری و آمادگی پیامدهای این واقعه با این که چندین و چند مورد از این موارد را تجربه کرده اند و می دانستند که چه اتفاقی با برخورد مردم و مهاجرین رخ خواهد داد. سکوت کرده و دیر به میدان می آیند.
3- در این ماجرا حدس اینکه سی خانه مهاجر افغان آتش زده شده است. نزدیکتر است زیرا که همین شاهدان گفته اند در قسمتهایی از شهر که مهاجرین آمادگی برخورد با این قائله را نداشتند مورد تعدی تجاوز و چپاول و آتش زدن خانه ها یشان قرار گرفته اند.
تنها در قسمتهایی از شهر که تعداد افغانها بیشتر بوده و آمادگی با آشوبگران را داشته اند ، نتوانستند وارد خانه ها شوند که نیروهای انتظامی بعد از آرام شدن اوضاع وارد معرکه شده و سرباز آنهم در این مناطق گذاشته اند.
*************
در خبرهای داشتیم که کاردار سفارت افغانستان به وزارت امور خارجه ایران فراخوانده شده و وی اظهار تاسف نموده است و وزارت خارجه به وی تذکر داده است.
ما نمی دانیم که در قبال یک بزه کار ( آنهم اگر بزهکار باشد) باید تذکر بشنویم یا اینکه درقبال این همه تجاوز و تعدی که به مهاجرین شده است سوگوار باشیم. ظاهرا دولت ایران دست پیش را گرفته تا پس نیفتد


مديركل اتباع خارجي وزارت كشور: اجراي پوشش بيمه خدمات درماني براي 350 هزار پناهنده



1391/3/31 چهارشنبه
مديركل اتباع خارجي وزارت كشور: اجراي پوشش بيمه خدمات درماني براي 350 هزار پناهنده
مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور از اجراي طرح پوشش بيمه خدمات درماني براي پناهندگان براي نخستين بار در جهان خبر داد و گفت: در طول سال گذشته 350 هزار نفر از پناهندگان در كشورمان از خدمات بيمه درماني استفاده كرده‌اند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تهوري در نشست خبري مشتركي كه با رييس دفتر كميسارياي عالي سازمان ملل متحد به مناسبت 21 ژوئن روز جهاني پناهنده برگزار شد، به تشريح اقدامات انجام شده در دو سال گذشته براي پناهندگان خارجي در كشورمان پرداخت و گفت: در سال گذشته هفتمين دور آمايش با ويژگي‌هاي خاصي در نوع كارت صادر شده برگزار شد و براي شركت كنندگان در اين آمايش كارت شناسايي الكترونيكي با اعتبار يكساله صادر شد.
وي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران براي نخستين بار در جهان طرح بيمه خدمات درماني پناهندگان را اجرا كرد افزود: با همكاري كميسارياي عالي در سال گذشته پناهندگان به صورت اختياري از خدمات بيمه استفاده كردند.
وي ادامه داد: يك هزار و 380 نفر از پناهندگان كه به بيماريهاي خاص همچون هموفيلي، ام.اس و سرطان مبتلا بودند شناسايي شدند و تمام هزينه‌هاي درمان آنها توسط جمهوري اسلامي ايران پرداخته شد.
به گفته تهوري بالغ بر 350 هزار نفر از پناهندگان به كشورمان در سال گذشته تحت پوشش خدمات بيمه درماني قرار گرفتند و اين در حالي است كه شمار كل پناهندگان بر اساس نتايج آمايش سال گذشته بالغ بر 930 هزار نفر است.
وي با اشاره به انجام واكسيناسيون 200 هزار كودك پناهنده در طول سال گذشته خاطر نشان كرد: خدمات بهداشتي درماني عمومي كه در كشور براي هموطنان ايراني پيش بيني شده است، به پناهندگان نيز ارائه مي‌شود.
وي با بيان اينكه در سال گذشته سه هزار و 312 نفر از پناهندگان براي حج تمتع ثبت نام كردند اظهار كرد: هزار و 200 نفر نيز براي حج عمره ثبت نام كرده بودند كه به دليل صادر نشدن ويزا از سوي كشور عربستان،‌اين افراد موفق به سفر حج نشدند.
مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور همچنين از اعزام 1200 نفر از پناهندگان به عتبات عاليات و سوريه در سال گذشته خبر داد.
تهوري با بيان اينكه 288 هزار و 825 پناهنده در سطوح گوناگون اشتغال به تحصيل دارند افزود: از اين تعداد 9 هزار و 80 نفر عراقي و مابقي افغاني هستند.
وي شهريه پيش‌بيني شده براي تحصيل اتباع خارجي پناهنده به كشورمان را اينطور تشريح كرد: شهريه دوره ابتدايي 70 هزار تومان، راهنمايي 90 هزار تومان و دبيرستان و پيش دانشگاهي 100 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
وي خاطرنشان كرد: 80 هزار نفر از پناهندگان مشغول به تحصيل اين ارقام را پرداخت كرده‌اند و ساير افراد تنها تا 35 هزار تومان از اين شهريه‌ها را پرداخت كرده‌اند.
تهوري شمار پناهندگان محصل در سطوح دانشگاهي را سه هزار و 662 نفر عنوان كرد و گفت: هزينه‌هاي تحصيل در دانشگاه براي پناهندگان برابر با هزينه تحصيل هموطنان ايراني است.
وي در ادامه با اشاره به اينكه در سال گذشته 18 هزار و 868 نفر به صورت خودمعرف به كشور خود بازگشته‌اند افزود: در طول سال گذشته 17 كنفرانس و اجلاس مشترك در كشور افغانستان برگزار شد كه به موضوعاتي همچون فراهم كردن زيرساخت‌ها براي بازگشت اتباع افغاني به كشورشان پرداخته شد.
تهوري درباره ازدواج اتباع خارجي با زنان ايراني گفت: هر فرد خارجي كه قصد ازدواج با يك زن ايراني را داشته باشد بايد مجوزهاي لازم را دريافت كند.
مديركل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور همچنين خاطر نشان كرد: كشور افغانستان هنوز شرايط صد در صدي را براي بازگشت اتباع خود فراهم نكرده است و افغان‌هاي پناهنده به جمهوري اسلامي ايران نيز از آنجا كه از نعمت، آسايش و آرامش در كشور ما برخوردارند نمي‌خواهند شرايط مساعد را از دست بدهند.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه جمهوري اسلامي ايران كشور پناهنده پذيري نيست بنابراين چه لقبي براي اتباع افغاني داراي كارت اقامت در نظر گرفته است، گفت: در كشور ما قوانين مشخصي وجود دارد كه پناهندگان بايد از آن پيروي كنند.
وي ادامه داد: افراد داراي كارت اقامت، پناهندگان جمعي هستند كه بر اثر مشكلاتي كه به آن دچار شده‌اند به كشور ما وارد شده‌اند و تمامي سنگيني بار پناهندگان به دوش جمهوري اسلامي ايران است.
وي از كميسارياي عالي سازمان ملل متحد درخواست كرد كه براي حل مشكلات بازگشت اتباع افغاني به كشورشان برنامه‌ريزي كنند تا با فراهم شدن زير ساخت‌ها در اين كشور، امكان بازگشت پناهندگان افغاني فراهم شود.
تهوري در پاسخ به سوالي درباره رقم كمك‌هاي جمهوري اسلامي ايران به پناهندگان، تنها به گفتن اين جمله بسنده كرد كه اين رقم سرسام آور است.
وي در پاسخ به اينكه با وجود پناهنده‌پذير نبودن كشور ايران، چه سياستي موجب شده كه اتباع افغاني در كشور ما حضور يابند، اظهار كرد: بناي جمهوري اسلامي ايران اين است كه به ملت ستمديده افغانستان كمك كند و با توجه به تعامل ديني و همسايگي و برادري دو كشور، شمار قابل توجهي از افغان‌ها به كشور ما پناهنده شده‌اند اما در عين حال زمينه بازگشت اين اتباع فراهم شده و آنها مي‌توانند با كمك سازمان‌هاي بين المللي به كشور خود باز گردند.
به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست خبري برنارد دوئل رييس دفتر كميسارياي عالي سازمان ملل متحد نيز ضمن گراميداشت روز جهاني پناهنده اظهار كرد: بيش از 15،5 ميليون نفر پناهنده در دنيا وجود دارد كه در سالهاي اخير شمار آنها رو به افزايش است.
وي خاطرنشان كرد: وظيفه كميسارياي عالي و دولت‌ها اين است كه راه حل‌هايي براي حل مشكلات پناهندگان و در برخي موارد بازگشت آنها به كشور خود پيدا كنند.
وي با اشاره به اهميت مضاعف مسئله پناهندگي در جمهوري اسلامي ايران، علت اين اهميت را رويكرد مثبت و نوآورانه كشورمان در رابطه با پناهندگان دانست و گفت: اقداماتي همچون پوشش بيمه خدمات درماني براي پناهندگان و فراهم كردن دسترسي به آموزش در ايران قابل تحسين است.
رييس دفتر كميسارياي عالي سازمان ملل متحد خاطر نشان كرد: افرادي كه از خارج به جمهوري اسلامي ايران وارد مي‌شوند تصور مي‌كنند كه اين كشور به دليل داشتن منابع نفتي بسيار ثروتمند است اما اين در حالي است كه مهمترين منابع در اختيار ايران، منابع انساني است.
وي در پاسخ به سوالي درباره اقدامات كميسارياي عالي براين انسداد مرزها توضيح داد: كميساريا نقش مستقيمي در كنترل مرز ندارد، بلكه نقش ما اين است كه براي افرادي كه در حال فرار از كشور خود هستند، در كشورهاي ديگر اجازه پناهندگي بگيرند.
برنارد دوئل تصريح كرد: در سال گذشته 800 هزار نفر از مردم دنيا از مرز كشورهاي خود گذشتند و در كشورهاي ديگر اسكان يافتند.
وي تاكيد كرد: كشورها بايد مرزهاي خود را براي كساني كه به دليل جنگ يا تعقيب در حال فرار هستند باز بگذارد.

صدور كارت آمايش مرحله نهم اتباع خارجي منوط به دريافت مجوز اجاره مسكن و ثبت در سامانه املاك كشور است


1391/3/26 جمعه
صدور كارت آمايش مرحله نهم اتباع خارجي منوط به دريافت مجوز اجاره مسكن و ثبت در سامانه املاك كشور است
مشهد _ مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي خراسان رضوي گفت : صدور كارت هاي آمايش مرحله نهم منوط به دريافت مجوز اجاره مسكن و ثبت آن در سامانه رايانه اي املاك و مستغلات كشور است.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايرنا،محمد عجمي روز جمعه افزود : بر اساس قانون، كارت هاي آمايش مرحله بعد فقط براي دارندگان كد رهگيري از سامانه رايانه اي املاك و مستغلات صادر خواهد شد.
وي گفت: هم اكنون كارت هاي آمايش مرحله هشتم كه مدت يكسال اعتبار دارد در حال توزيع است.
وي اظهارداشت: اين كارت ها براي 136 هزار تبعه خارجي ساكن در استان صادر شده كه توزيع آن از 20 خرداد ماه آغاز و تا 15 شهريور ماه ادامه دارد.
او گفت: براي تحويل كارت هاي مرحله هشتم نيازي به دريافت مجوز و ثبت در سامانه املاك كشور نيست اما براي مرحله آينده اتباع خارجي بايد در طول شش ماه براي ثبت اجاره منزل محل سكونت خود همراه صاحب ملك با در دست داشتن مجوز اجاره مكان صادره از اداره كل امور اتباع استان به يكي از بنگاه هاي مشاور املاك داراي مجوز از اتحاديه مشاورين املاك شهرستان مراجعه كنند.
وي اظهار داشت : اين افراد در مراجعه به اين بنگاه ها، بايد ضمن ثبت در سامانه رايانه املاك و مستغلات كشور ، كد رهگيري دريافت نمايند

۱۳۹۱ مرداد ۱, یکشنبه

تحویل کارتهای آمایش هشتم شروع شد

تحویل کارتهای آمایش مرحله هشتم شروع شد.
این خبر هم با اینکه کمی قدیمی به نظر می رسد . چون اعلام نشده بود در این صفحات ما درج می کنیم.
به نقل از خود مهاجرین، در این مرحله از افراد ذکور بالای 16 سال انگشت نگاری و عکس جدید گرفته می شود و قبوض 19هزار تومانی و عوارض شهرداری کما فی السابق وجود دارد.
آنچه که در این مرحله با مراحل قبلی فرق داشته است
1-انگشت نگاری زود هنگام و عکسبرداری افراد ذکور بالای شانزده سال
2- عدم اجبار همراه داشتن کارت کارگری جدید
3-بیمه همگانی مهاجرین خارجی  مسکوت مانده
4-فرم اجازه اجاره مسکن یکساله
1-ظاهرا انگشت نگاری  و عکسبرداری برای پایش هرچه بیشتر مهاجرین  ، صورت می گیرد و مقدمه ای بر فعال شدن سیستم هماهنگ بیومتریک مهاجرین می باشد.یعنی اینکه شما در هرنقطه ای از ایران با اثر انگشت خود شناسایی می شوید و با یک اثر انگشت تمام سابقه شما محل سکونت و غیره مشخص می شود
2- کارتهای کارگری همانطور که جلو تر عرض کردیم هنوز چاپ نشده است که اجباری در تحویل آنها باشد. درضمن به علت تحریم های شدید امسال، دولت ایران به بازار کار ارزان مهاجرین افغانی نیازمند است و این خود به نوعی ارفاق به خود صاحبان مشاغل ایرانی می باشد. خب سال تولید ملی (با کارگر افغانی) و حمایت از کار و سرمایه ایرانی ( ـآنهم در پناه کارگر ارزان افغانی) می باشد
3- از خبرها بر می آید که شرکت بیمه البرز متولی بیمه مهاجرین افغانی در سال گذشته ظاهرا پا پس کشیده . و آنطور که بصورت غیر علنی اظهار می دارند که متضرر شده اند. این درحالی است که بعد از اجرای بیمه اعلام شد که به نوزادان فرزند چهارم به بعد بیمه تعلق نمی گیرد و نمی توانند از خدمات بیمه برخوردار شوند. این یعنی کنترل خانواده برای مهاجرین در حالی که رهبر انقلاب اظهار می دارد که من با اصل فرزند کمتر مخالف هستم و جمعیت فعلی ایران باید بجای 76 میلیون باید 150میلیون باشد یعنی دو برابر! ولی مهاجرین حق زاد و ولد ندارند. به هرصورت متولیان امر باید به همین بیمه کم و ناچیز که فقط مخارج بیمارستانی را عهده دار بود دل خوش نکنند زیرا این هم برای افغانها حرام است.
4-به گفته سایت رسمی اداره اتباع و مهاجرین خارجی ایران: مهاجرین شش ماه مهلت دارند تا قرارداد اجاره مسکن خود را نزد یکی از بنگاههای معاملات ملکی رسمی ثبت نموده و اطلاعات مندرج در این قرار دارد را ثبت در سامانه الکترونیکی(اینترنتی) نموده و از سامانه کد رهگیری دریافت نمایند. بدون کد رهگیری در سال جدید تحویل کارت های آمایش نهم مقدور نیست. یعنی بدون کد رهگیری مسکن ، کارت آمایش نهم داده نمی شود.
این قسمت نیز به هرچه محدود کردن افغانها طبق قوانین خود ایران منجر می شود. مهاجرین کسانی بودند که دوسال یک بار یا الان هم هستند کسانی که چند سال هست که با همان قرارداد چند سال پیش زندگی می کنند. اینگونه یک ممر درآمد برای بنگاههای اجاره مسکن ایجاد کرده اند که هرسال در ازای تمدید اجاره مسکن مبالغ صد و دویست هزار تومانی از مهاجرین بگیرند. اکثر صاحبخانه ها هزینه تجدید قرار داد را نمی دهند و علنا می گویند که من پول به بنگاه نمی دهم و دستی این کار را انجام دهید وگرنه خودتان هزینه کامل قرار داد را که دوبرابر فوق می باشد بپردازید.
از سویی این پیش نیاز اجرای قانون اسکان و جابجایی و اشتغال مهاجرین (که ممنوع می باشد) هست. بدین معنی که از سال بعد هرکسی به افغانی بدون این برگه های اجاره مسکن یک ساله از سوی ادارات اتباع خانه بدهد مجرم شناخته شده و برابر قانون مثل یک قاچاقجی انسان با وی رفتار خواهد شد. از شر این ظلمها به خود امام زمان ایرانی ها پناه می بریم. چرا که هرچه می شود هم اورا پیش می کشندو مملکت صاحب الزمان می نامند. و از نام او برای ظلمهای خود قبای قانون می دوزند. 
با سلام به کل وطندارای خودم چه مهاجر و چه ...
مدت طولانی بود که به سبب فیلترینگ  که از سوی جمهوری اسلامی ایجاد شده بود نتوانستم اخبار کافی و وافی ره برای شما بگذاریم و از سویی مهاجرین هم که با مشکل فیلترینگ مواجه بودند نتوانستند به این صفحات دسترسی داشته باشند. اگر کمی و کاستی بوده به بزرگواری خود ببخشید.
خبرها که بسیار است بخصوص با این مدیرکل تازه که به امور مهاجرین گماشته شده است. ابتدا از آنچه که نانوشته بوده شروع می کنیم.
تمدید کارت های اشتغال شروع شد.
این خبر که قبل از تحویل سال نو خورشیدی درج شده بود به نقل از ادارات کار و امور اجتماعی شهرستانها بود که در متن خبر آمده بود که مهاجرین می توانند کما فی السابق برای تمدید کارت های اشتغال یا همان کارتهای کارگری خودمان اقدام نمایند و در مبالغ هم گفته شده بود که برای تمدید کارت نفری صدهزار تومان و برای صدور کارت جدید نفری صدوچهل هزار تومان باید به شماره حساب قید شده بپردازید. بعد از تمام این مراحل یکی از دوستان یک ماه قبل به یکی از این ادارات کار مراجعه نموده تا برای تمدید کارت اشتغال خود اقدام نماید .
گفتنی است که به وی گفته شده که اول برو به شماره حساب ها پول واریز نمایید و بعد کپی گرفته و بیایید وی یک صد هزار تومان و یک فیش دوهزار و پانصد تومانی تهیه کرده و کپی گرفته و آمده بود که دوفرم به وی داده شده که اینها را پر کن .
یک فرم مخصوص خود وی و یک فرم دیگر مخصوص کارفرما که دوباره همان موضوع چند سال قبل را یاد آور شده و نوشته شده بود که کارفرما با مشخصات شخصی فلان و آدرس فلان این شخص را به کار گرفته و ضمانت وی را دارد
کدام بدبخت کارگر میدانی که سر ساختمان کار می کند می تواند همچنین صاحب کار با ملاحظه ای پیدا کند؟
بگذریم با تمام این تفاصیل وی فرمها را پرکرده و داده و کپی را امضا داده که برو پانزده روز یک ماه دیگر بیا کارتها چاپ نشده است  باید درخواست بدهیم