۱۳۹۰ آبان ۱۷, سه‌شنبه

آموزشگاه خاتم الانبياي اتباع بيگانه اردكان افتتاح شد



1390/8/15 يكشنبه
آموزشگاه خاتم الانبياي اتباع بيگانه اردكان افتتاح شد
در مراسمي با حضور نماينده كميسارياي عالي امور پناهندگان سازمان ملل و معاون سياسي امنيتي استاندار يزد مدرسه خاتم الانبياي شهرستان اردكان ويژه دانش‌آموزان اتباع بيگانه رسما افتتاح شد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس، نماينده كميسارياي عالي امور پناهندگان سازمان ملل صبح امروز در مراسم افتتاح اين مدرسه با اشاره به استاندارد بالاي آموزش و پرورش در ايران اظهار داشت: ما در كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان بسيار خرسنديم از اين كه استاندارد بالاي آموزشي در مورد دانش‌آموزان افغاني نيز رعايت مي‌شود.
برنارد دويل افتتاح اين مدرسه را نشان‌دهنده بينش انساني و اسلامي جمهوري اسلامي ايران در قبال پناهندگان افغان دانست و افزود: جمهوري اسلامي ايران تعهد خود را در اين زمينه به بهترين نحو انجام داده و اين امر نشان از فرهنگ و تمدن غني و ريشه‌دار ايراني اسلامي است.
وي خاطرنشان كرد: در اين مدرسه فضاي مناسبي براي فرزندان پناهندگان افغاني كه در شهرستان اردكان زندگي مي‌كنند، فراهم شده است.
دويل بيان كرد: توجه و اهتمام ويژه نظام جمهوري اسلامي در مورد مهاجران خارجي به ويژه افاغنه كه سال‌هاست در اين كشور سكونت دارند، باعث افتخار دولت و مردم فرهيخته ايران است.
نماينده كميسارياي عالي امور پناهندگان در سازمان ملل ضمن تشكر از دست‌اندركاران احداث اين مدرسه استاندارد گفت: طي اين 30 سال افغانستان با مشكلات و مصائب زيادي دست به گريبان بوده است.
دويل افزود: افغان‌ها ملتي اصيل و قوي هستند و با پشت سر گذاشتن مشكلات اكنون در وضعيت بهتري نسبت به قبل به سر مي‌برند.
وي ضمن تشكر از خانواده‌هاي افغاني براي توجه به آموزش فرزندان خود تصريح كرد: دانش‌آموزان افغاني از طريق تعليم و تربيت مي‌توانند به كشور و آينده خودشان كمك شايسته‌اي داشته باشند.
دويل از افغاني‌ها خواست كه از تحصيل كودكان خود در مدارس ايران ممانعت نكنند و تاكيد كرد: همين دانش‌آموزان مي‌توانند آينده خوبي را براي كشور افغانستان رقم بزنند و فردا به پدران و مادران خود براي اداره بهتر كشورشان كمك كنند.
وي با اشاره به هفته دانش‌آموز در ايران اظهار اميدواري كرد: اين روز براي همه دانش‌آموزان به ويژه دانش‌آموزان مهاجر افغاني به خاطر افتتاح مدرسه‌شان روز فرخنده‌اي باشد.
دويل از دانش‌آموزان افغاني خواست تا نسبت به باسواد كردن والدينشان نيز كوشا باشند تا به اين واسطه همه اتباع افغاني مهاجر از تعليم و تربيت در ايران بهره‌مند شوند.
در پايان اين مراسم نماينده كميسارياي عالي امور پناهندگان در سازمان ملل به اتفاق سفرا و ديپلمات‌هاي كشورهاي اسلواكي، سوئد، كاندا،جمهوري چك، نروژ و آلمان و تني چند از مسئولان وزارت آموزش و پرورش و اداره امور اتباع بيگانه وزارت كشور از بخش‌هاي مختلف اين مدرسه بازديد كردند و از چگونگي تحصيل دانش‌آموزان افغاني در اين مدرسه مطلع شدند.
پيش از افتتاح اين مدرسه، هيئت خارجي از مهمانشهر اتباع افغاني شهرستان اردكان بازديد كردند.

یادداشت سردبیر:
نمی دانم کجای این عمل اسلامی بوده است؟ کجای اسلام گفته شده است که مسلمانان را از هم جدا کرده و ریز و درشت کنید؟ کودکانی که در همسایگی هم و باهم بزرگ می شوند باید در دو مدرسه جداگانه از هم درس بخوانند. درگذشته شاهد گوشه کنایه های هم صنفی های خود بودیم و در کوچه و خیابان بعضی از آدمهای کم فرهنگ لقب افی را روی ما گذاشته بودند. اینک این دولت ایران است که رسما مدرسه کودکان افغان را جدا می کند و به آنها از همان بدو کودکی می فهماند که شما شهروند درجه 2 بوده و ...
اصل اعمال این کار همین بند آخر است. اینکه از کودکی به کودکان مهاجر بفهمانند که شما افغانی هستید و فرق دارید تا در آینده این کودکان خواستار حق و حقوق زندگی نبوده و اینگونه می توانند محدودیتهای اجتماعی را اعمال نمایند. خب داشتن یک مدرسه بنام کودکان افغان هم خودش یک کلاس دیگه ای داره. مث تمام کشورهای خارجی که در یک کشور دیگر دارای مدرسه هستند با فرق اینکه این مدارس که در کشورهای دیگر درست می شود با هدف فرهنگ سازی و آشناشدن این کودکان با فرهنگ بومی زادگاه پدران ونیاکانشان هستند. در صورتی که در مدرسه اردکان فقط وفقط سیاستهای ایران اجرا می شود و از فرهنگ افغانستان خبری نیست. امیدواریم که این کار ازسوی خود دولت مردان ما صورت پذیرد و مدارسی ساخته شود در ایران و سایر کشورهایی که افغانی ها در آن اقامت دارند تا با آموزش زبان های دری و پشتو و فرهنگ اصیل افغانی خودمان کودکان خود را دور ازوطن وطنی بار بیاوریم . انشا الله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر