۱۳۹۰ آبان ۱۷, سه‌شنبه

تحويل كارت آمايش هفت به 80 درصد اتباع خارجي



1390/8/14 شنبه
تحويل كارت آمايش هفت به 80 درصد اتباع خارجي
مديركل اتباع و مهاجرين خارجي استان خراسان رضوي با اشاره به تمديد مهلت دريافت كارت آمايش 7 تا پايان آبان‌ماه، گفت: 80 درصد از اتباع خارجي استان كارت آمايش 7 خود را دريافت كرده اند.
 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس از مشهد، محمد عجمي در نشست آخرين وضعيت طرح صدور كارت آمايش 7 براي اتباع خارجي از تمديد مهلت دريافت كارت آمايش 7 تا 30 آبان‌ماه خبر داد و اظهار داشت: 20 درصد از اتباع خارجي استان خراسان رضوي هنوز براي دريافت كارت آمايش 7 خود مراجعه نكرده اند.
وي به تمديد زمان تحويل كارت‌هاي آمايش 7 از تاريخ 10 آبان ماه 90 تا 30 آبان‌ماه 90 براي باقيمانده كساني كه هنوز كارت خود را در استان دريافت نكرده‌اند، اشاره كرد و افزود: از جمله مزيت‌هاي كارت جديد آمايش 7 مي‌توان به حجم كم آن امكان تشخيص سريع و نيز مدت اعتبار يك‌ساله آن اشاره كرد.
مديركل اتباع و مهاجرين خارجي استان خراسان رضوي يكي ديگر از مهمترين مزاياي كارت آمايش 7 براي دارندگان آن را امكان تردد در سراسر استان به استثناي شهرهاي مرزي خواند و خاطرنشان كرد: مدت زمان اعتبار كارت‌هاي قبلي آمايش شش ماهه بوده است و نيز تنها امكان تردد در شهر مشهد براي مهاجران وجود داشته است.
وي از صدور كارت بيمه و نيز كارت اشتغال در كنار كارت آمايش 7 براي اتباع خارجي خبر داد و بيان كرد: براي نخستين بار با همكاري مشترك كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل، شركت بيمه البرز و اداره اتباع و مهاجرين خارجي كارت بيمه البرز براي مدت يك‌سال براي اتباع خارجي صادر مي‌شود.
وي با اشاره به تحويل 13هزار و 500 كارت بيمه البرز همزمان با كارت آمايش 7 به مهاجرين، خاطرنشان كرد: 58 درصد از حق بيمه را مهاجران و 42 درصد را كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل پرداخت مي‌كند و در مورد افرادي كه جزو اقشار آسيب‌پذير هستند تمام هزينه حق بيمه توسط كميسارياي عالي پناهندگان داده مي‌شود.
عجمي از تحويل كارت اشتغال در كنار كارت آمايش 7 به اتباع خارجي استان خبر داد و تصريح كرد: مجموع هزينه‌ يك مهاجر براي تحويل كارت آمايش 7، اشتغال و بيمه البرز كه به صورت اختياري است حدود 48هزار تومان مي‌شود.
وي با تاكيد بر اينكه پس از اينكه پس از تاريخ 30 آبان‌ماه 90، انجام خدمات اداري تنها با ارائه كارت آمايش 7 صورت مي‌گيرد، خاطيادآور شد: كارت آمايش 6 فقط تا پايان آبان‌ماه براي انجام خدمات اداري اعتبار دارد و پس از آن با توجه به بخشنامه‌اي كه به تمام ادارات ارسال كرده‌ايم تمام خدمات اداري تنها با كارت آمايش 7 ارائه مي‌شود.
وي تعداد مهاجران قانوني استان خراسان رضوي را 150 هزار نفر خواند و ادامه داد: اتباع افغاني و عراقي بيشترين مهاجران استان را تشكيل مي‌دهند و حدود 90 درصد از مهاجران در شهر مشهد، پنج درصد در شهرستان‌ها و پنج درصد نيز در شهر تربت جام ساكن هستند.
وي يكي از مشكلات اتباع خارجي را عدم ثبت‌نام افراد در مدارس با كارت آمايش 6 نامبرد و افزود: با توافقي كه با آموزش و پرورش صورت گرفته است مهاجراني كه به هر دليلي نتوانسته اند كارت آمايش 7 خود را دريافت نكرده اند مي‌توانند تا پايان آبان‌ماه با كارت آمايش 6 در مدارس ثبت‌‌نام كنند.


یادداشت سردبیر:
بارهای یادآور شده ایم که در این طرح خطای سیستم بسیار بالا بوده است و اکثر مهاجرین نتوانسته اند کارتهای خود را با مشخصات دقیق دریافت نمایند و مجبور به پس دادن شده اند. آندسته هم که بی سر و صدا با کارتهایشان به خانه رفته اند به علت سطح پایین سواد کارتها را دقیق مطالعه نکرده اند. و مهلت دادن تا آبان درحقیقت مهلت دادن به سیستم خودشان است.
در مورد مدارس نیز؛ تا آنجاکه ما خبرداشته و داریم تمام مدارس از پذیرفتن کارتهای آمایش 6 سرباز می زنندو کارت آمایش 7 را ملاک قرار داده اند. و حتی با بردن نامه کتبی فقط مهلت چند روزه برای دریافت کارت آمایش7 داده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر