۱۳۹۰ آبان ۲۵, چهارشنبه

برخورد جدي با به كارگيرندگان اتباع خارجي بدون پروانه


1390/8/20 جمعه
برخورد جدي با به كارگيرندگان اتباع خارجي بدون پروانه
رئيس اداره بازرسي كار استان آذربايجان‌شرقي گفت: با كارفرماياني كه اتباع بيگانه‌ فاقد پروانه كار يا كساني را كه مدت اعتبار پروانه كارشان منقضي شده به كار گيرند، برخورد جدي مي‌شود.
 به گزارش اداره كل امور اتباع ومهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ، هاشم‌ نورمحمدي اظهار داشت: بر اساس ماده 120 قانون كار جمهوري اسلامي، اتباع بيگانه در صورتي مي‌توانند در ايران فعاليت داشته باشند كه داراي رواديد با حق كار مشخص بوده همچنين مطابق قوانين و آيين‌نامه‌هاي مربوطه پروانه كار دريافت دارند.
وي افزود: وفق دستورالعمل اجرايي بند"ج" ماده 11قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت ميزان جريمه بابت هر روز اشتغال غيرمجاز اتباع بيگانه در مرحله اول بازرسي پنج برابر حداقل دستمزد روزانه كارگر و در صورت تكرار تخلف اين جريمه دو برابر افزايش مي‌يابد.
رئيس اداره بازرسي كار استان آذربايجان‌شرقي تصريح كرد: كارفرمايان موظف هستند پس از ابلاغ برگ جريمه ضمن واريز مبلغ جريمه به حساب مربوطه در مهلت تعيين شده (10روز) نسبت به اخراج تبعه و يا اتباع بيگانه خارجي از كارگاه اقدام كنند.
وي ادامه داد: بر اساس اين دستورالعمل در صورتي‌كه كارفرما از پرداخت جريمه ظرف مدت 10 روز خودداري كرده و گواهي دادگاه مبني بر اعتراض يا طرح دعوي را ظرف مدت تعيين شده تسليم اداره نكند، با ارسال تصوير نسخه سوم برگ جريمه به دادگستري نسبت به تعقيب كيفري كارفرما براساس ماده 181قانون كار اقدام خواهد شد.
رئيس اداره بازرسي كار استان آذربايجان‌شرقي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: مطابق اين ماده كارفرماياني كه اتباع بيگانه‌اي را كه فاقد پروانه كار هستند يا مدت اعتبار پروانه كارشان منقضي شده است به كار گيرند و يا اتباع بيگانه را در كاري غير از آنچه در پروانه كار آنها قيد شده است، بپذيرند و يا در مواردي كه رابطه استخدامي تبعه بيگانه با كارفرما قطع مي‌شود، در صورت تعيين شده مراتب را به وزارت كار و امور اجتماعي اعلام نكنند با توجه به شرايط و امكانات خاطي و مراتب جرم به مجازات حبس از 91روز تا 180روز محكوم خواهند شد.
وي، بازرسي‌هاي انجام گرفته را بر اساس مأموريت‌ها و وظايف ويژه وزارت كار و امور اجتماعي در صيانت از نيروي كار، امري ضروري توصيف كرده و اين اقدام را براي ايجاد سهولت و روان‌سازي فضاي كسب و كار كشور و جلوگيري از اشتغال غيرمجاز اتباع بيگانه بسيار با اهميت خواند.

یادداشت سردبیر:
درحالی که فشار ها بر مهاجرین افغانی ادامه دارد هنوز هم دولت دست به اقدامی نزده است. انتظار می رود که دولت کرزی در برابر این فشارها عکس العملی نشان داده و حد اقل دست به اقدام متقابل بزند. فایده این همه چشم پوشی چیست؟ دروضعیتی که به زمستان نزدیک شده ایم و ایران از وضعیت آب و هوایی و تنگناهای زمستانی ما خبر دارد در چنین فصولی دست به فشارها می زند. و دولت افغانستان همچنان سکوت را اختیار کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر