۱۳۹۰ آبان ۱۷, سه‌شنبه

ايران در انديشه يك افغانستان امن و باثبات!



1390/8/14 شنبه
ايران در انديشه يك افغانستان امن و باثبات
دستاورد حضور ناتو به رهبري آمريكا در افغانستان چيزي جز ويراني ، رشد فزاينده قاچاق مواد مخدر، كشتار مردم غير نظامي و نقض حقوق بشر نبوده است
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از شبكه اطلاع رساني افغانستان ،نشست منطقه اي استانبول ويژه افغانستان با هدف تقويت همكاري هاي كشورهاي منطقه براي بسترسازي جهت ايجاد صلح و امنيت در اين كشور و همچنين افزايش مشاركت در پيشرفت اقتصادي و فرهنگي افغانستان با حضور 17 كشور برگزار و با صدور يك بيانيه 23 مادهاي به كار خود خاتمه داد.
علت و انگيزه توجه كشورهاي منطقه به برگزاري اين نشست،شكست و ناكامي كشورهاي خارج از منطقه و بطور مشخص اعضاي ناتو در برقراري امنيت در افغانستان در طول ده سال حضور در اين كشور بود.
 در واقع دستاورد حضور ناتو به رهبري آمريكا در افغانستان چيزي جز ويراني ، رشد فزاينده قاچاق مواد مخدر،كشتار مردم غير نظامي و نقض حقوق بشر نبوده و با توجه به تاثير ناامني در افغانستان بر روي كشورهاي منطقه ، اين كشورها تصميم گرفتند كه خود به ميدان آيند و به عبارتي نشست استانبول ، حركت آغازين مشاركت اين كشورها بخصوص همسايگان افغانستان در آينده امنيتي اين كشور بود.
 جمهوري اسلامي ايران در اين نشست در دو بخش يعني تنظيم سند و همچنين حضور در اجلاس فعاليت داشت. در ارتباط با تنظيم سند ، با توجه به تلاش پنهان كشورهاي غربي از طريق برخي از عوامل خود براي گنجاندن يك نقش نظارتي در سند ،تلاش ايران بر اين بود كه آمريكا و غرب هيچ نقش و دخالتي در ابتكارات منطقه اي نداشته باشند. در واقع هيچ دليلي وجود ندارد كه اعضاي ناكام ناتو كه عامل اصلي مصائب افغانستان هستند، در ابتكارات منطقه اي نيز مشاركت نمايند. در اين ارتباط نظرمستدل ايران با حمايت اكثر كشورهاي حاضر پذيرفته شد و نمايندگان غرب كه قبلا از آنان به عنوان ناظر بر فعاليت هاي منطقه اي ياد مي شد، از روند اين ابتكارات حذف شدند.
 گنجانده شدن ديگر نظرات ايران در سند نهائي اجلاس استانبول نيز حكايت از نقش كليدي و تاثير گذار اين كشور داشت.اين نظرات از جمله مبارزه جدي با قاچاق و صدور مواد مخدر، محكوميت ترورهاي كور نظير ترور استاد شهيد برهان الدين رباني، حمايت از نشست هاي چندجانبه با تاكيد بر نقش همسايگان، تقويت همكاري هاي اقتصادي و تاكيد بر ضرورت خروج نيروهاي بيگانه از افغانستان در سند گنجانده شد.
حضور پر رنگ ايران در اين اجلاس و سخنراني آقاي صالحي وزير امورخارجه به عنوان قوي ترين و مسئولانه ترين سخنراني اجلاس ، نيز حائز اهميت ويژه بود. ايشان در اين سخنراني ضمن ارزيابي ده سال حضور ناتو در افغانستان، به ناكامي هاي اين سازمان در افغانستان اشاره كرد و ضمن محكوم كردن نقض آشكار حقوق بشر توسط سربازان اروپائي در افغانستان،بر ابتكارات منطقه اي بخصوص تلاش هاي كشورهاي همسايهي افغانستان مانند ايران و پاكستان تاكيد و گفت كه با تقويت همكاري هاي منطقه اي و بدون دخالت نيروهاي خارج از منطقه، مي توان در جهت ثبات، صلح و امنيت در افغانستان گام هاي بلندي برداشت.
 در واقع حضور ايران در نشست استانبول يك دستاورد مهم ديپلماتيك بود. واقعيت اين است كه استقرار امنيت در منطقه به يك اراده جدي نياز دارد و همه ظرفيت هاي منطقه اي بايد در برقراري صلح، ثبات و امنيت و پرهيز از دخالت دادن كشورهاي غربي بخصوص آمريكا مورد استفاده قرار گيرد. امنيت منطقه و سرنوشت كشورهاي آن در هم تنيده است و بايد تلاش شود كه خروج نيروهاي ناتو در سال 2014 از افغانستان محقق گردد و كشورهاي منطقه به افغانستان در ترتيبات امنيتي آينده مشاركت نمايند.
 البته عليرغم اعلام ناتو در مورد نيروهاي خارجي از سال 2014 ، متاسفانه شواهدي نشان ميدهد كه آمريكا جهت تحقق اهداف فرامنطقهيي با امضاي پيمان استراتژيك با افغانستان، قصد طولاني كردن حضور نظامي خود در افغانستان دارد. جمهوري اسلامي ايران و اكثر كشورهاي منطقه، قويا با امضاي اين پيمان مخالف بوده و انعقاد آن را تهديدي خطرناك براي امنيت منطقه اي و حتي صلح جهاني مي دانند.
 استقرار صلح و آشتي در افغانستان جز از طريق تداوم گفتوگوهاي گروههاي افغاني با يكديگر ممكن نميباشد و عليرغم شهادت استاد رباني، فعاليت شوراي عالي صلح افغانستان كه مورد حمايت رييسجمهور اين كشور نيز هست بايد ادامه يافته و نقش خود را در تحقق صلح فراگير ايفا كند. اگر قوميت ها و مذاهب و گرايشات مختلف سياسي موجود در افغانستان با يكديگر هماهنگ شده و به منافع ملي بيانديشند،قطعا بستر لازم را براي ايجاد يك افغانستان امن و يكپارچه فراهم خواهند كرد. همسايگان افغانستان مي بايست در اين عرصه به نحو فعال و مسئولانه ايفاي نقش نمايند
 در نشست استانبول با اشاره به اينكه امروز مفاهيم امنيت، اقتصاد و توسعه با يكديگر پيوند عميق دارند ، جمهوري اسلامي ايران بر ضرورت گسترش همكاري هاي منطقه براي كمك به توسعه اقتصادي در افغانستان اصرار ورزيد. امكانات و ظرفيتهاي مادي و معنوي موجود در افغانستان مي تواند آيندهاي با ثبات، امن و توسعه يافتهرا براي اين كشور ايجاد نمايد.اگر كشورهاي همسايه براي تقويت ثبات در افغانستان به صحنه آيند، هيچ گاه فضا و شرايط، براي دخالت كشورهاي فرامنطقه اي و غربي فراهم نخواهد شد و در اين روند جمهوري اسلامي ايران مصمم به ايفاي نقش است.
یادداشت سردبیر:
با آنکه با احداث پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان موافق نیستم ولی با ادعاهای ایران هم شدیدا مخالف هستم.افغانستانی باثبات درسایه آموزش و تجهیز طالبان در ایران؟ یا ارسال اسلحه و تشنج آفرینی در مرزهای دو کشور؟ شاید هم با فشار بر مهاجرین بدبخت؟ کدام راهکار افغانستانی باثبات از نظر ایران است؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر