۱۳۹۰ مرداد ۷, جمعه

جناب محقق گفت: براي مهاجرين خانوار يك سال مهلت گرفته شد.

در ضمن نشست هاي عمومي آقاي محقق كه در شهرري(مسجد فيروزآبادي- پنجشنبه) با حضور جمعي از مهاجرين افغاني ساكن در تهران و حومه شهرري برگزار گرديد: جناب محقق وكيل پارلمان كه به جهت شركت در اجلاس بين المجالس ايران و افغانستان در تهران حضور يافتند، پيرامون توافقات با دولت ايران فرموده هايي به اين مضمون ايراد كردند كه :با ايران توافق گرديده كه مهاجرين افغاني تحت خانوار(خانواده ها) كه به عنوان غيرمجاز نام برده مي شود ، يك سال ديگر مهلت گرفته شده و فقط مجرد ها بايد به افغانستان برگشته و با اخذ رواديد( ويزا) از نمايندگي هاي ايران در افغانستان ، دوباره در صورت تمايل به ايران برگردند.
 اين خبر را يكي از دوستان كه در اين نشست حضور داشته براي ما ارسال داشته اند، ولي هنوز هيچ گونه عكس العملي از سوي دولت ايران يا وزارت كشور يا اداره اتباع ايران  مشاهده نشده است.
 گمان مي رود كه اين توافق ضمني بوده و دولت ايران براي آنكه روند بازگشت و تشويش در خانوارهاي افغاني همچنان ادامه داشته باشد از بيان اين توافق سر باز مي زند. ويا اينكه هنوز هم دولت ايران توافقات را فقط بر سر برگه هاي امضاء شده كاغذي  نگه ميدارد و از اجراي آن مثل گذشته سرباز زده و كار وعمل خود را انجام مي دهد.
      بنا بر اين:
                  اعلام اين خبر از سوي يكي از نمايندگان رسمي پارلمان به صورت عمومي ، درصورت عدم اجراي آن از سوي دولت ايران و يا عدم پايبندي به اين توافق، آن هم در حالتي كه ايشان اين توافق را يك دستآورد انگاشته و بصورت يك مژده براي مهاجرين ايران بيان داشته اند حضور رسمي نمايندگان پارلمان را در ايران زير سووال مي برد. و از نظر ديپلماتيك يك شكست سياسي وپليتيكي محسوب مي گردد.
          در آستانه تحويل گرفتن پروسه امنيتي از سوي دولت افغانستان ، تحميل بازگشت و حضور دو ونيم ميليون آواره به يكباره  از سوي دولت ايران،به دولتي كه همچنان با مشكلات امنيتي سر در گريبان است، تمام شعار هاي ايران مبني برهمكاري در برقراري امنيت در افغانستان با خروج نيروهاي خارجي  را زير سوال برده و همه افغانها را به نيات ايرانيها ظنين مي سازد. بخصوص كه در نشست ها معاون امنيتي ! ايران خواستار آزادي زندانيان ايراني شده كه در افغانستان (ظاهرا تحت نام ورود غير مجاز به افغانستان) بازداشت وزنداني مي باشند و همه افكار عمومي گمان مي برند كه به عنوان جاسوسي در افغانستان  حضور داشته اند و از سوي دولت افغانستان آنهم بخاطر سعه صدر تحت عنوان ورود يا عبور غيرمجاز از مرز بازداشت شده اند.
        اگرچه عبور غيرمجاز ناميده شده ولي دولت ايران از اين تنگناي بوجود آمده در آغاز تحويل گرفتن پروسه امنيتي كامل بوسيله افغانها ؛ از مهاجرين بعنوان اهرم فشاري بر دولت افغانستان استفاده مي نمايد. تا دولت افغانستان را مجبور به قبول هرگونه شرط يا دخالت در مسايل داخلي افغانستان بنمايد.
      بهر صورت : مهاجرين سالها به عنوان اهرم فشار دولت ايران بر هريك از دولتهاي بوجود آمده در افغانستان بوده و اين گونه كه به پيش مي رود خواهد بود. اين عمل بسيار ناجوانمردانه مي نمايد.و مردم افغانستان را در حضور نيروهاي خارجي يا خروج آنان مردد ساخته است.
    در آستانه تحويل گرفتن وظيفه حفظ امنيت  بوسيله افغانها، اين برخورد ايران، ملت و دولت افغانستان را بيشابيش با نيات غرض ورزانه ايران آشنا نمود.
     اميد مي رود كه حضور هيئت پارلماني افغانستان در ايران با دستاورد بزرگي حد اقل براي مهاجرين همراه باشد و گرنه اين يك شكست پلتيكي براي پارلمان و سيستم اداري افغانستان به شمار مي رود كه چند سال است مي كوشند دخالتهاي ايران را در افغانستان  مخفي نگه دارند،‌تا مگر مهاجرين و تبعه هاي افغاني در ايران كمتر آسيب ببينند.
     از هيئت پارلماني و بخصوص محترم محقق نيز سپاسگزاري مي گردد كه به فكر اتباع افغاني ساكن در ايران كه به عنوان مهاجر ياد مي شوند بوده اند ولي ياد آور مي شويم كه سربلندي افغانستان در برابر همسايه اي مثل ايران و پاكستان واجب تراز تمام مسايل مي باشد.

۱۳۹۰ مرداد ۵, چهارشنبه

دلدردي هاي ما:

دوستان و مهاجرين اگر خيلي از ايرانيها خوشتان ميآيد و آنرا كشور امام زمان مي دانيد. يه سر به پاسخ به سوالات سايت اداره اتباع بزنيد. آدرسشو مي نويسم برايتان:
توهين و تحقير به حد آخر رسيده است و خود كاركنان و اداره اتباع از طرف خود پست سوالها را مي نويسند و خود جواب مي دهند. و مطالبي را كه مهاجرين و افغانها در پاسخ به توهين هاي ايشان مي نويسند اصلا منعكس نمي نمايند. وبجاي آن خود را افرادي مودب و متمدن نشان مي دهند.
آدرس سايت:bafia.moi.ir
آدرس بخش پاسخ به سوالات: bafia.moi.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=Question&ControlType=QuestionResultPath&CategoryID=7574fadc-bff3-4bb6-aa13-813850e0937e&LayoutID=4870e71a-61c2-4888-bf94-e369ed9b1547&ID=6b3fab83-0939-4e0b-bcb2-879077bbf3b2

اجازه ادامه تحصيل براي فرزندان مهاجرين كه غير مجاز به شمار مي آمدند طرح سرشماري



1390/5/5 چهارشنبه
خبرگزاري فارس: مديركل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور گفت: فرزندان غير مجازي كه در طرح سرشماري و ساماندهي اتباع غير مجاز ثبت نام كرده‌اند مي‌توانند به ادامه تحصيل در سال جاري اقدام كنند.
محمد تهوري در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس در خصوص ادامه تحصيل فرزندان اتباع غير مجاز كه در طرح سرشماري و ساماندهي شركت كرده‌اند اظهار داشت: دانشنامه‌اي براي غير مجازين كشور كه در طرح ساماندهي و سرشماري اتباع غير مجاز شركت كرده‌اند در حال تنظيم است.
 وي ادامه داد: بر اساس اين دانشنامه اين امتياز به اتباع غير مجازي كه در طرح سرشماري و ساماندهي شركت كرده‌اند داده مي‌شود تا فرزندانشان براي ادامه تحصيل در سال جاري مشكلي نداشته باشند.
 مديركل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور بيان داشت: غير مجازيني كه در طرح ساماندهي و سرشماري شركت نكرده‌اند نمي‌توانند از اين مزايا بهره‌ ببرند.
 تهوري با اشاره به اينكه دانشنامه تحصيلي سال جاري با همكاري آموزش و پرورش براي اتباع مجاز كشور تهيه، تدوين و ابلاغ شده است يادآور شد:‌ پيش‌بيني مي‌شود در سال جاري 300 هزار نفر از اتباع مجاز در مدارس كشور ادامه تحصيل بدهند. ‌

يادداشت سردبير:
اول يه كم بخنديم به اين بي سوادها يا به بدبختي خودمان: متن خبرگزاري فارس راخوب بخوانيد:
فرزندان غير مجازي كه در طرح سرشماري و ساماندهي....
 ديگر براي به دنيا آمدن هم بايد از ايرانيها اجازه بگيريم.
و اما چون و چراي آن . درصورت داشتن پاسپورت و ويزاي مدت دار كه قانونا مي توانند ادامه تحصيل دهند ديگر اين چه منتي است كه اينها سر ما ميگذارند. نكند زبانم لال از خر شيطان پايين آمده و طرح را به تعويق انداخته اند؟ كه بعيد است!

برگزاري امتحانات تابعيت در وزارت كشور ايران


1390/5/5 چهارشنبه

        بنا بر گزارش روابط عمومي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور طي روزهاي سه شنبه چهارم و چهارشنبه پنجم مردادماه از 156 نفر از اتباع خارجي كه درخواست ورود به تابعيت ايشان مورد موافقت وزارت امور خارجه قرارگرفته امتحان تابعيت بعمل آمد . اين امتحان براساس آئين نامه اجرايي قانون تابعيت و با حضور نمايندگان قوه قضائيه ، وزارت آموزش و پرورش و وزارت كشور انجام گرديد. از اين تعداد 63 نفر خانم و 93 نفر آقا بودند كه عمده متقاضيان از مشمولين ماده واحده تعيين تكليف فرزندان حاصل از ازدواج بانوان ايراني با مردان خارجي مصوب سال 1385 مجلس شوراي اسلامي بودند . لازم به يادآوري است پس از اتمام مراحل اداري امتحان و صدور مدارك مربوطه ، اسناد قبولي آنان در امتحان تابعيت به وزارت امور خارجه ارسال خواهد شد تا از آنطريق براي صدور شناسنامه ايراني به سازمان ثبت احوال منعكس گردد.


به بيمه تكميلي مهاجرين هم كه پولش به جيب خودشان ميريزد حسادت مي كنند!


1390/5/5 چهارشنبه

خبرگزاري فارس: درحالي كه هنوز بيمه درمان تكميلي نتوانسته جايگاه مناسب خود در سطح جامعه را پيدا كند برخي شركت‌هاي بيمه با تحت پوشش قرار دادن اتباع خارجي ساكن در ايران در صدد گسترش فعاليت خود در سطح بين المللي هستند كه اين امر جاي تأمل بسيار دارد.

بيمه درمان تكميلي يا بيمه "تأمين مازاد هزينه‌هاي درمان " از جمله بيمه‌نامه‌هايي به شمار مي‌آيد كه مردم براي جبران و تأمين هزينه‌هاي درماني با پرداخت حق بيمه‌هايي اقدام به خريداري آن مي‌كنند.
البته درحال حاضر بيمه درمان اجتماعي از سوي دولت به عنوان بيمه پايه از طريق سازمان‌هايي مانند تأمين اجتماعي، خدمات درماني نيروهاي مسلح و سازمان بيمه خدمات درماني به همه افراد جامعه ارائه مي‌شود اما با توجه به اينكه خدمات اين سازمان‌هاي بيمه پايه محدود است و در برخي از خدمات بهداشتي و درماني افراد را تحت پوشش قرار نمي‌دهد؛ شركت‌هاي بيمه‌گر بيمه تكميلي درمان را به مشتركين و ذينفعان خود ارائه مي‌كنند.
به نحوي كه تاكنون علاوه بر بيمه شدگان بسيار اين بيمه‌نامه بيش از 2 ميليون و 500 نفر از بازنشستگان و خانواده آنان نيز از خدمات بيمارستان‌ها و مراكز درماني طرف قرارداد اين بيمه‌نامه برخوردار شده‌اند.
با اين وجود به علت سنگين بودن هزينه‌هاي درماني تاكنون اكثر بازنشستگان، مستمري‌بگيران و بيمه‌شدگان هنوز به طور كامل نتوانسته‌اند از خدمات درماني اين بيمه‌نامه استفاده كنند.
اين امر در حالي است كه اخيراً يكي از شركت‌هاي بيمه خصوصي به جاي رفع نيازهاي داخلي درمان كشور به سراغ ديگر اتباع خارجي ساكن كشور رفته و آنها را تحت پوشش بيمه درمان تكميلي قرارمي‌دهد.
به اين صورت كه اين شركت بيمه با همكاري دفتر كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و با حمايت اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور، اتباع افغاني كه داراي مدرك اقامت معتبر باشند را بيمه درمان تكميلي مي‌كند.
در اطلاعيه اين شركت بيمه قيد شده كه اتباع افغان داراي مدرك اقامت مي‌توانند با مراجعه به دفاتر امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري‌ها با پرداخت 58 درصد حق بيمه و دريافت كارت بيمه از تسهيلات ارايه شده بيمه درمان تكميلي برخوردار شوند.
البته 42 درصد حق بيمه درمان تكميلي اتباع افغان توسط كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل پرداخت مي شود.
به گزارش فارس، ارائه اين خدمت در شرايطي معقول و منطقي است كه تمام نياز درماني افراد مختلف كشور رفع شده باشد درحالي كه هنوز نه تنها برخي از مردم اطلاع چنداني از بيمه‌نامه تكميلي درمان ندارند بلكه بحث فروش گروهي اين بيمه موضوعي است كه در ماه‌هاي اخير با ابهاماتي همراه بوده و حتي بحث تحت پوشش قرار دادن بيمه تكميلي كارگران به رقابتي براي معرفي خدمات بهتر هر شركت بيمه براي كسب اين قرارداد تبديل شده است.
البته عدم پوشش همه جانبه بيمه تكميلي در برابر تنوع بسيار زياد روش‌هاي تشخيصي و درماني و كم بودن سقف تعهدات در قبال هزينه‌هاي روز افزون باعث شده خدمات پايه‌اي بيمه درمان پاسخگوي نياز مشمولان نباشد، بدين ترتيب اين سئوال در ذهن به وجود مي‌آيد كه آيا بيمه‌گران نبايد براي رفع مشكلات افراد جامعه تمام تلاش خود را به كار گيرند.

يادداشت سردبير:
همانطور كه مي بينيد؛ اين طرح سال گذشته از طرف كميساريا با ايران بسته شد و سرانجام 24 خردادماه اجرايي شد. اين حرف و حديث ها در حالي است كه 45 درصد حق بيمه را كميساريا و 55 درصد ديگر را خود مهاجرين پرداخت مي كنند. دوستاني كه در كار بيمه هستند خوب مي دانند:
اگرچه مبلغ از هرنفر شايد كم به نظر برسد ولي در جمعيت كلي و درصد بيمارشدن مبلغ هنگفتي است كه به جيب ايراني هاي ريخته مي شود و اين مطلب را كه بالا ديديد در سايت اداره اتباع وزارت كشور ايران به چاپ رسيده است.

معاون وزير كشور خواستار آزادي زندانيان ايراني در افغانستان شد.


1390/5/5 چهارشنبه
تهران- معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور آزادي اتباع ايراني كه به جرم ورود غيرمجاز به افغانستان در زندان هاي اين كشور محبوس هستند را خواستار شد. 
  به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، 'علي عبداللهي' روز يكشنبه در دومين روز از نشست مشترك رييسان كميسيون‌هاي مجالس ايران و افغانستان كه در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، تصريح كرد: امروز حتي يك نفر افغاني به جرم ورود غيرمجاز به ايران در حبس نداريم و اين در حالي است كه تعدادي از ايرانيان تنها به اين جرم در زندان‌هاي افغانستان به سر مي برند.
وي خطاب به مقامات پارلماني و نمايندگان افغان حاضر در نشست مشترك گفت: ما به قوانين شما احترام مي‌گذاريم ولي انتظار ما متقابل است و بايد اين موضوع ساماندهي شود تا حقوق افراد ضايع نشود.
 ** تحويل 24 پاسگاه مرزي به افغانستان
معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور همچنين اظهار داشت: در طول 32 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ايران تلاش هاي زيادي را در راستاي تامين امنيت مرزهاي مشترك با افغانستان انجام داد كه ايجاد 24 پاسگاه در 945 كيلومتر مرز مشترك و تحويل به مقامات كابل از جمله اين اقدامات بوده است.
عبدالهي با بيان اين كه از سال 1358 بعد از اشغال كشور افغانستان توسط شوروي سابق، اتباع افغاني در ايران حضور يافتند، گفت: با وجود هشت سال جنگ تحميلي، اتباع افغاني نيز همچنان در ايران امرار معاش داشتند و تا سال 1375 شمار آنها به 2 ميليون و 700 هزار نفر رسيد كه اين آمار در كميسارياي عالي پناهندگان به ثبت رسيده است.
 ** زندگي يك ميليون تبعه مجاز و دو ميليون تبعه غيرمجاز افغان در ايران
معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور افزود: امروز يك ميليون نفر اتباع افغاني داراي كارت اقامت در ايران زندگي مي‌كنند كه عموما با خانواده هستند و حدود 2 ميليون اتباع افغاني نيز به صورت غيرمجاز كه عمدتا از مرز افغانستان وارد ايران شده اند در ايران زندگي مي‌كنند.
عبداللهي اظهار داشت: جمعيت سه ميليوني افغاني‌هاي مقيم ايران، حدود 12 درصد جمعيت افغانستان را تشكيل مي‌دهد كه به صورت مجزا از جمعيت 92 كشور دنيا بيشتر است.
وي همچنين در تشريح طرح ساماندهي اتباع افغاني اظهار داشت: ورود و خروج افراد به صورت قانوني و با گذرنامه و ويزاي اقامت ضروري است و در حال حاضر اتباع افغاني مي‌توانند از طريق اينترنت ثبت نام كرده و برگه اي را دريافت كنند.
عبداللهي گفت: رسيدگي به وضعيت تابعيت افغاني فرزنداني كه از پدران افغاني و مادران ايراني متولد شده‌اند در اولويت قرار گيرد.
وي با اشاره به اين كه در حال حاضر 175 هزار دانش آموز افغاني در ايران در حال تحصيل هستند گفت: سرانه هزينه تحصيل هر دانش آموز هزار دلار است.
معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور همچنين حق تردد در سراسر كشور ايران، اجاره مسكن، اشتغال، افتتاح حساب، مراجعه به مراكز درماني، استفاده از خدمات بهداشتي مانند ساير مردم را از مواردي عنوان كرد كه اتباع افغاني مي‌توانند در چارچوب اين طرح از آن بهره‌مند شوند.
عبداللهي همچنين گفت:‌ در حال حاضر سه درصد از اتباع افغاني در ايران در اردوگاه اقامت دارند كه اين آمار در كشور پاكستان به 95 درصد مي‌رسد.
 ** مهاجران افغان سالانه 6 ميليارد دلار از ايران به افغانستان مي‌فرستند
معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور در اين نشست همچنين با بيان اينكه هر افغاني به‌طور متوسط ماهي 250 دلار براي خانواده خود مي‌فرستد، گفت: مهاجران افغاني شاغل در ايران سالانه 6 ميليارد دلار از درآمدهاي خود را به افغانستان ارسال مي‌كنند.
وي ادامه داد: در بررسي مشكلات بايد بين دولت ايران و افغانستان درك متقابل وجود داشته باشد، مسوولان ايراني بايد در مقابل افكار عمومي داخل پاسخگو باشند.
عبداللهي افزود: زماني كه دو نفر در مرز كشته مي‌شوند، در كابل تظاهرات برگزار مي‌شود و زماني كه ايران اعتراض مي‌كند، مقامات افغان ادعا مي‌كنند كه آنجا كشوري آزاد است.
معاون وزير كشور خاطرنشان كرد: بحث مهاجران افغان مربوط به زماني بود كه در افغانستان جهاد بود اما اكنون اين مهاجران به صورت غيرمجاز وارد كشور مي‌شوند.
عبداللهي با اشاره به مشكلات مهاجران غيرمجاز افغان براي عبور از مرز گفت: اين افراد 600 تا 700 هزار تومان به قاچاقچيان براي ورود پول مي‌دهند و در شرايط بسيار نامناسب مانند سوار شدن 15 نفر در يك پژو يا 100 نفر در يك تانكر وارد كشور مي‌شوند.
معاون امنيتي وزير كشور ادامه داد: قوانين ما اجازه نمي‌دهد كه در داخل كشور به مهاجران افغان ويزا بدهيم و آنها بايد در زمان ورود به كشور ويزا دريافت كنند.
عبداللهي تصريح كرد: در حال حاضر ما بحث خروج مهاجران افغان را نداريم بلكه موضوع ساماندهي اين مهاجران در داخل كشور است.
اين مقام مسوول خاطرنشان كرد: عمده مهاجران افغاني شاغل در ايران مجرد هستند، به‌طوري كه سالي دو بار در فصل كار وارد ايران مي‌شوند و به‌صورت دايم بين دو كشور در حال رفت‌وآمد هستند، بنابراين آنها مشكلي براي دريافت ويزا در مرز و پرداخت 300 يورو وثيقه ورود به ايران ندارند.
وي در ادامه با اشاره به تسهيلاتي كه براي خانواده‌هاي افغان در ايران در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: پيش از اين هر 6 ماه يكبار كارت اقامت خانواده‌ها تمديد مي‌شد كه براي تسهيل شرايط به سالي يكبار تبديل شده است.
عبداللهي افزود: هم‌اكنون هزار و 260 نفر از اتباع افغان كه بيماري صعب‌العلاج دارند، در ايران تحت درمان رايگان قرار گرفته‌اند كه هزينه درمان برخي از آنها به 40 ميليون تومان نيز مي‌رسد.
وي همچنين با تاكيد بر استفاده از ظرفيت فارغ‌التحصيلان افغاني از دانشگاه‌هاي ايران اظهار داشت: حدود 15 هزار دانشجوي افغاني از دانشگاه‌هاي ايران فارغ‌التحصيل شده‌اند و هم‌اكنون 3 هزار و 600 نفر نيز مشغول به تحصيل هستند.
يادداشت سردبير:
به نظر مي رسد كه دوستان ايراني ما هم به نعل مي كوبند هم به ميخ

قابل توجه مهاجريني كه برگه خروج از كشور گرفته اند. طرح سرشماري


1390/5/4 سه شنبه
        به گزارش روابط عمومي اداره كل امور اتباع ومهاجرين خارجي حسب رايزني هاي معموله با وزارت محترم امور خارجه و احراز آمادگي براي صدور رواديد ورود براي دارندگان «برگ بازگشت به اقغانستان» بدينوسيله عبارت انتهائي بند3 مندرج در برگه بازگشت اصلاح و مقرر شد كه مراجعين به نمايندگي مربوطه جمهوري اسلامي ايران در افغانستان در صدور رواديد ورود داراي اولويت باشند.
لذا مراتب مذكور به مبادي ذيربط اعلام و هماهنگي هاي لازم در صدور رواديد براي دارندگان برگه بازگشت به عمل آمده است.

اين اطلاعيه فقط براي گول زدن خودمان است. براي تشويق مهاجرين كه شركت كنند دراين طرح و آنر ا ادامه دهندي

۱۳۹۰ تیر ۱۵, چهارشنبه

ملاقات سفير ژاپن در جمهوري اسلامي ايران با مشاور وزير و مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور

1390/4/13 دوشنبه

به گزارش روابط عمومي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي در اين جلسه آقاي كين ايچي كومانو ضمن ابراز علاقمندي براي پيگييري مسائل مهاجرين افغاني در ايران از خدمات جمهوري اسلامي ايران نسبت به پناهندگان تقدير و تشكر نمودند و اعلام كردند كه حضور پناهندگان در ايران هزينه هاي بسيار زيادي براي دولت و ملت ايران دارد و اين درحالي است كه كمكهاي سازمانهاي بين المللي در اين رابطه بسيار ناچيز مي باشد .

آقاي كومانو اعلام كردند در حال حاضر ما با كمك  نهادهاي دولتي ايران دوره آموزشي را براي مسئولين افغاني در امور گمركي و كشاورزي برگزار كرده ايم و در خصوص بازگشت متخصصين افغاني به كشورشان نيز باشريك اجرايي خود سازمان بين المللي مهاجرت ( IOM ) نيز مساعدت و كمكهاي لازم را داشته ايم .

آقاي كومانو عنوان كرد با هماهنگي ادارات امور اتباع كمك هاي اندكي به پناهندگان در برخي استانها ارائه مي نماييم.

در اين ملاقات سيدمحمد تهوري مشاور وزير و مديركل امور اتباع ضمن عرض خير مقدم به ايشان از حادثه دلخراش سونامي در ژاپن كه تلفات انساني و خسارات مالي فراواني را براي ملت و دولت آن كشور به بار آورد اظهار تاسف كردند و ابراز اميدواري كردند كه دولت ژاپن در اسرع وقت نسبت به جبران خرابيها و بازسازي آن اقدام كنند.ايشان در ادامه از كمكهاي دولت ژاپن به جمهوري اسلامي ايران در سنوات گذشته در رابطه با مهاجرين افغاني چه بصورت پرداخت مستقيم به نمايندگي كميساريا و چه بصورت قراردادهاي سه جانبه تقدير و تشكر نمودند.

آقاي تهوري در ادامه اشاره نمودند كه جمهوري اسلامي ايران در سه دهه گذشته عليرغم مشكلاتي كه به لحاظ تحريم هاي بين المللي ، مشكلات داخلي و جنگ تحميلي با آن گريبانگير بوده در زمينه هاي مختلف از جمله آموزشي ، بهداشتي ، درماني، سوادآموزي بزرگسالان و اخيرا ارائه بيمه درماني تكميلي در سال 2011 به پناهندگان خدمات شاياني ارائه نموده و اين روند همچنان ادامه دارد .

از ديگر اقدامات جديد جمهوري اسلامي ايران طرح ساماندهي اتباع افغاني غيرقانوني است كه از سال گذشته آغاز و هم اكنون نيز مرحله چهارم آن تحت عنوان (تعيين تكليف نهايي) ادامه دارد اين اقدامات حاكي از رافت اسلامي و نوع دوستي نظام جمهوري اسلامي ايران در امر خدمت به افراد نيازمند مي
باشد لازم بذكر است با اجراي اين طرح ، اتباع افغاني غيرقانوني در كمال آرامش و امنيت به كشور خود مراجعت و پس از اخذ رواديد از نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در افغانستان كه با هماهنگي وزارت امور خارجه مقدمات آن فراهم شده مجددا مي توانند به صورت قانوني به كشور ايران وارد شوندو اين در حالي است كه در ساير كشورها با يك چنين افرادي كه بصورت غيرقانوني وارد يك كشوري شوند برخورد شديد قانوني ميگردد. اين اقدام اخير باتوجه به استقرار حكومت جمهوري اسلامي در افغانستان و قوام دولت آن كشور صورت مي پذيرد تا براي هميشه به امر تردد غيرقانوني اتباع افغانستان به كشور ايران خاتمه داده شود.

سيدمحمد تهوري در پايان اين ديدار ابراز اميدواري نمودند كه دولت هاي متعهد در بازسازي افغانستان به تعهدات بين المللي خود عمل نموده و همچنين خواستار آن شدند كه به افراد داوطلب بازگشت علاوه بر 150 دلار پرداختي از سوي كميساريا كمكهاي ديگري نيز براي تقويت امر معيشت آنان در افغانستان اعطاء گردد.

فضولي است:

اين رافت اسلامي چه مصداقي دارد؟ اينكه كودكان و زنان مسلمان را مجبور به عبور از مرز و پيمودن مسافت بين دو كشور اسلامي كنيد! يا اينكه متولدين ايران كه در اكثر كشورها ايراني محسوب مي شوند از زادگاهشان بيرون كرده و چشم بر اشكهايشان ببنديد؟؟؟

اصلا چرا اينها به ذهنم خطور كرد؟ رافت اسلامي شامل مسلمان هم مي شود؟ اينها كه مسلمان هستند معمولا رافت اسلامي را به رخ ديگر اديان مي كشند كه بگويند اسلام اينگونه برخورد مي كند.

ولش كن! آقاي طهوري شما خود سيد هستيد! پس عرب بوده ايد و زماني بعد از اسلام و از ظلم خلفاي عباسي (اكثرا) وارد ايران شده ايد. آيا شما مهاجر نيستيد؟ چطور شما ايراني هستي ولي كودكان مهاجر كه اينجا متولد شده ديگر ايراني نيست يا اينكه آن زمان حكومت اسلامي فراگير بوده و آن دوره اسلام مرز نداشته و امروز مرزدار شده! بابا تو ديگه كي هستي؟ لااقل رافت اسلامي نگو بگو برخورد ايراني! كم كم داريد براي اسلام هم شناسنامه ايراني صادر مي كنيد.

ديدار مشاور وزير و مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي با معتمدين و شخصيت هاي ذينفوذ افغاني مقيم تهران

1390/4/12 يكشنبه

به گزارش روابط عمومي اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي در اين جلسه كه روز چهارشنبه 8/4/90 به مناسبت گرامي داشت مبعث پيامبر اكرم(ص برگزار گرديد، تني چند از معتمدين افغاني به طرح ديدگاههاي خود در خصوص مسائل مهاجرين و اجراي طرح شناسايي اتباع افغاني غيرقانوني پرداخته و از مساعدت مسئولين جمهوري اسلامي ايران در كمك به برادران و خواهران مسلمان افغاني تشكر و قدرداني نمودند، ايشان همچنين موفقيت هاي خود در كشورشان را مرهون حمايت هاي امام راحل عظيم الشان و مقام معظم رهبري دانسته و خواستار وحدت امت اسلامي در موقعيت حساس كنوني جهان شدند.

سخنرانان همچنين ديدگاه ها و نظرات  خود را پيرامون قانونمند نمودن ورود و خروج اتباع افغاني به جمهوري اسلامي ايران بيان داشتند.

در ادامه جناب آقاي تهوري خلاصه اي از اقدامات جمهوري اسلامي ايران در 30 سال گذشته به مردم مظلوم افغانستان را مطرح و عنوان داشتند در ابتداي انقلاب اسلامي امام راحل با وجود تمام مشكلات و متعاقب آن جنگ تحميلي 8 ساله عليه جمهوري اسلامي توسط استكبار جهاني و توطئه هاي گوناگون ديگر عليه انقلاب نوپاي اسلامي را بيان و اعلام نمودند كه جمهوري اسلامي ايران ياور و مددكار مظلومان و مسلمانان بوده و خواهد بود ،ايشان در ادامه با اشاره به اشغال كشور افغانستان توسط اتحاد جماهير شوروي سابق ، دستور بازگشايي مرزها و كمك به مردم آواره و مهاجر افغاني را صادر نمودند، اين در حالي بود كه پس از بيرون راندن نيروهاي متجاوز شوروي از افغانستان توسط مجاهدين افغاني و روي كار آمدن گروهك طالبان، آمريكا به بهانه مبارزه با تروريسم و به بهانه انفجار تروريستي 11 سپتامبر اقدام به تجاوز به كشور افغانستان نمود.

وي در ادامه به اقدامات اداره اتباع در خصوص پناهندگان افغاني اشاره نموده و اجراي طرح ساماندهي اتباع افغاني غيرقانوني را براي كرامت و عزت آنها لازم دانسته و گفتند ما از اينكه افراد غيرمجاز با مشكلات روبرو هستند و در هنگام ورود اسير قاچاق برها مي گردند ناراحتيم و از اينكه بعضا با خطرات جاني روبرو مي شوند اندوهگينيم و لازم است شما از هم ميهنان خود بخواهيد از قانون تبعيت كنند .

مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي با بيان اينكه ورود غيرقانوني كه با تخريب شخصيت افراد و تهديدات جاني و بدني و نيز صرف هزينه هاي با ارزش است موجب تاسف و تاثر مقامات كشور است.وي همچنين اقدام وزارت كشور را توجه به حفظ عزت و احترام و كرامت انساني آندسته از اتباع افغاني دانست كه قصد دارند به جمهوري اسلامي ايران عزيمت نمايند. سخنرانان و جمعيت شركت كننده  از قدام اسلامي و برادرانه جمهوري اسلامي ايران در شناسايي و تعيين تكليف اتباع افغاني غيرقانوني و قانونمند شدن ورود و اقامت آنان حمايت نموده و از مقامات كشور تشكر و تقدير به عمل آوردند.

آقاي تهوري در خاتمه از معتمدين خواست به اتباع افغاني كه بصورت غيرقانوني وارد كشور شده اند توصيه كنند براي حفظ كرامت خويش و عدم گرفتاري در مشكلات مختلفي كه در ورود و اقامت غيرقانوني با آن روبرو هستند تا وقت باقي است در نوبت گيري اينترنتي شركت نموده و پس از دريافت نوبت در وقت تعيين شده در شعبه مربوطه حضور يابند.


 

يادداشت سردبير:

بازهم شك داريم! اين گردهمايي و انتخاب ميهمانان با چه مكانيزمي بوده است و حضور ميهمانان را چه مكانيزمي رهبري مي كرده است؟

آيا مثل تظاهرات هاي فرمايشي برعليه دولت و ملت خودمان صورت گرفته است؟ مي دانيم كه در تهران هيئت داران تهديد شده كه از جواز هيئت براي عزاداري ديگر خبري نيست و آزار و اذيت افزايش مي يابد اگر در تظاهرات شركت نكنيد(بدين مضمون) در اصفهان اعلام شد :كساني كه در تظاهرات شركت كنند؛ مشكلات اقامتي ازجمله توقيف وسايل نقليه و كارتهاي عقب افتاده به سبب فقر مالي و... حل مي شود. كه البته به وعده خود عمل كردند و كساني را كه در فيلم بوده اند، ماشينشان يا كارت شناسايي و.... رفع شده است.

و درپايان اين صداي مهاجرين نيست. مهاجريني كه در اين كشور زندگي مي كنند ولي افغاني هستند و يارانه اي دريافت نمي كنند. كودكاني كه امسال باهم سن وسالان خود با مشقت درس خواندند و به شادي كارنامه پايان سال خوب درس خواندند و در حالي كه همه كودكان كارنامه به دست به خانه آمدندو طلب جايزه كردند، اين كودكان با شانه هاي افتاده و با دست خالي به خانه برگشتند. مدارس حتي حاضر به دادن يه برگه كاغذ دست نويس كه به جاي كارنامه به خانه ببرند و كار يك سال خود را به پدر و مادرشان نشان بدهند نشدند. آيا اين انساني است؟

من مي گويم:كساني را مي شناسم كه شوهر وپدر خانواده كارت دارد ولي مادر و كودكان كارت ندارند ، اينها را تكليف كردند كه بايد به افغانستان بروند و.... آيا اين انساني است؟

اگر به دنبال قانونمند كردن هستيد خوب همينجا پاسپورت مي داديد و ويزا و حق آنرا دريافت مي كرديد. آيا اين عمل شما گريزي از چشمهاي گريان دختركان و كودكان خو گرفته به ايران نيست؟


 

درصد پناهندگان افغان در مهانشهرها ساكنند3

1390/4/11 شنبه


 

مديركل اتباع خارجي وزارت كشور گفت: حدود سه درصد از پناهندگان افغان در ايران در مهمان‌شهرها زندگي مي‌كنند و شرايط بسيار خوبي دارند

به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس سيد محمد تهوري اظهار داشت: پناهندگان و اتباع خارجي مجاز در كشور در حال حاضر حدود 850 هزار نفر هستند.

مديركل اتباع خارجي وزارت كشور گفت: بقيه اين پناهندگان در 17 استان كشور در كنار شهروندان ايراني زندگي مي‌كنند و از همان خدمات اجتماعي، آموزشي و فرهنگي كه ايرانيان برخوردارند، استفاده مي‌كنند.

وي با بيان اينكه سفارت ايران در افغانستان در ماه 5 هزار مجوز ورود به ايران صادر مي‌كند، گفت: سال گذشته 220 هزار كارت اشتغال براي اتباع خارجي در كشور صادر شد.

مديركل اتباع خارجي وزارت كشور با اشاره به اينكه 770 هزار تبعه خارجي غير مجاز در كشور دستگير شدند، گفت: هدف جمهوري اسلامي ايران ورود، اقامت و اشتغال قانوني اتباع خارجي است.

تهوري با اشاره به طرح ساماندهي اتباع خارجي غير مجاز در كشور از سال گذشته گفت: از حدود 2 ميليون اتباع غيرمجاز خارجي كه در ايران حضور دارند، در قالب اين طرح 1.5 ميليون نفر ثبت نام، شناسايي و كد رهگيري دريافت كردند.

تهوري انسداد مرز، بازداشت در اردوگاه‌هاي جمعي، لايحه تشديد مجازات براي سطوح مختلف از اسكان تا اشتغال و ... را از جمله تمهيدات براي جلوگيري از ورود اتباع به ايران دانست.

تهوري با بيان اينكه ايران در 30 سال گذشته خدمات فراواني به اتباع خارجي بويژه افغان‌ها ارائه كرده است گفت: امروز پناهندگان در ايران به نسبت بسياري از كشورهاي پناهنده پذير كه كمك‌هاي قابل توجهي هم از جامعه جهاني دريافت مي‌كنند، در شرايط بهتري هستد.

مديركل اتباع خارجي وزارت كشور گفت: در حال حاضر حدود سه درصد از پناهندگان افغان در ايران در مهمانشهرها زندگي مي‌كنند و شرايط بسيار خوبي دارند.

 
 


 

اقدامات ايران در زمينه آموزش اتباع افغان

1390/4/13 دوشنبه

رئيس ستاد افغانستان وزارت خارجه به اقدامات ايران در زمينه آموزش اتباع افغان پرداخت و گفت: در سه دهه گذشته 657 هزار نفر از اتباع بزرگسال افغان در ايران تحت پوشش سوادآموزي قرار گرفته و نرخ سواد پناهندگان افغان از 6 درصد در 1360به 69 درصد در سال 1389 رسيده است.

به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس محسن پاك‌آيين رئيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه كشورمان در آستانه سفر «فاروق وردك» وزير معارف (آموزش و پرورش) افغانستان به ايران، گفت: در سه دهه گذشته 657 هزار نفر از اتباع بزرگسال افغان در ايران تحت پوشش سوادآموزي قرار گرفته و نرخ سواد پناهندگان افغان از شش درصد در سال 1360 به 69 درصد در سال 1389 رسيده است.

وي با تأكيد بر اينكه ريشه توجه ايران به رفع مشكلات آموزشي اتباع افغان در اصول اخلاق اسلامي و احترام به حقوق بشر نهفته است، اظهار داشت: در سال جاري تعداد دانش آموزان افغان در ايران 271923 نفر بوده كه 46 درصد آنان دختر و 54 درصد پسر مي‌باشند و حدود 10 هزار كلاس درس در قالب 800 مدرسه ما در اختيار اين دانش آموزان است كه موجب شده در برخي از استان‌ها مدارس دو شيفته شود.

پاك‌آيين با اشاره به پايبندي ايران براي انجام تعهدات بين‌المللي خود در ارتباط با كمك به آوارگان افغان،‌ خاطرنشان كرد: هزينه سرانه دانش آموزي در سال 90 - 89 برابر شش ميليون ريال بوده و از اين رو مبلغ 1620 ميليارد ريال از سوي دولت براي آموزش اتباع افغان اختصاص يافته است.

رئيس ستاد افغانستان وزارت خارجه با بيان اينكه امروز بيش از سه ميليون مهاجر افغان در جمهوري اسلامي ايران زندگي مي‌كنند، گفت: خدمات آموزشي جمهوري اسلامي ايران به مردم افغانستان بسيار ارزشمند بوده و همواره مورد قدرداني مقامات و به خصوص رئيس جمهور افغانستان و نهادهاي بين‌المللي قرار گرفته است.

وي تعداد دانشجويان افغان در ايران در سال تحصيلي 90 - 89 را 3507 نفر اعلام كرد و افزود: 64 درصد اين افراد دختر و 34 درصد آنها پسر هستند. سرانه متوسط هزينه هر دانشجو در مدت آموزش نيز بالغ بر 120 ميليون ريال است.

پاك‌آيين اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران با دارا بودن مرزهاي طولاني با افغانستان، روابط برادرانه‌اي بر پايه اشتراكات عميق تاريخي، فرهنگي و اجتماعي با دولت افغانستان دارد و همه مقامات ايران بر گسترش مناسبات همه جانبه با افغانستان تأكيد دارند و طي سه دهه گذشته خدمات مختلفي به افغان‌ها ارائه شده است.

 
 

* طرح ساماندهي اتباع افغان از سوي وزارت كشور در آستانه اجراست

 
 

وي با تأكيد بر ضرورت قانونمند شدن حضور افغان‌ها در ايران گفت: طرح ساماندهي اتباع افغان از سوي وزارت كشور در آستانه اجراست. طبيعتاً حضور مهاجران و پناهندگان افغان در ايران هزينه‌هاي سنگيني هم بر دولت و كشور ايران تحميل كرده و مي‌كند، ضمن آنكه كمك‌هاي محدود خارجي از جمله كميساريا به دولت ايران اندك و ناچيز بوده و رقمي نيست كه در قياس با هزينه‌هاي اين جمعيت نمود داشته باشد.

رئيس ستاد افغانستان وزارت خارجه با اشاره به عدم موفقيت آمريكا و كشورهاي غربي در ساماندهي تربيت معلم افغانستان و ناكارآمدن بودن دوره‌هاي برگزار شده توسط سازمان‌هاي بين‌المللي، گفت: با حمايت ايران زمينه‌هاي كمك به احياي مراكز تربيت معلم افغانستان و آموزش معلمان افغان در كابل ، طراحي ساختار نظام تربيت معلم در افغانستان، ساماندهي آموزش معلمان افغان را كه از مدارك تحصيلي پاييني برخوردار هستند، مدنظر قرار گرفته است. ضمنا تعداد 253 معلم افغان براي مشاركت در تدوين 400 عنوان درسي به ايران آمده‌اند.

پاك آيين افزود: همكاري با انستيتو عالي تربيت معلم با مديريت مشترك افغانستان و ايران و كمك به ايجاد سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در وزرات معارف افغانستان از طريق برگزاري دوره‌هاي كوتاه مدت براي مؤلفان كتب درسي افغانستان نيز از ديگر برنامه‌هاي آموزشي ايران براي مردم افغانستان است.

لازم به ذكر است «فاروق وردك» وزير معارف افغانستان به دعوت همتاي ايراني خود به منظور انجام سفري سه روزه امروز (شنبه) وارد تهران مي‌شود.

 
 


 

۱۳۹۰ تیر ۱۱, شنبه

مدارك مورد نياز جهت تحويل گرفتن كارتهاي آمايش 7 اتباع افغاني ساكنين استان تهران

1-فيش بانك ملي به نام خزانه داري به شماره(2171131239006) به مبلغ 150000 ريال بابت هرنفر

2-فيش بانك ملي به نام شركت تعاوني كاركنان اتباع به شماره (0106391343008) به مبلغ 40000 ريال بابت هرنفر

3-كارتهاي آمايش 6

4-مفاصا حساب شهرداري

5-كارتهاي كار به اعتبار 29-12-90 (محل اخذ ادارات كار) براي افراد ذكور بالاي 18 سال

6-فيش بانكي به شماره حساب(0270300920708) بانك سپه شعبه كريم خان به نام شركت بيمه البرز به مبلغ191256 ريال بابت هر نفر

حضور سرپرست و افراد ذكور بالاي 18 سال الزامي مي باشد.