۱۳۸۹ بهمن ۱۰, یکشنبه

طرح طرد اتباع افغاني از شهرستان خاش سيستان وبلوچستان

1389/11/10 يكشنبه

مديركل اتباع‌ومهاجران خارجي استانداري سيستان‌وبلوچستان :

حضور 150هزار تبعه بيگانه در استان بازگشت 300هزار تبعه خارجي به كشورشان از طريق استان

معاون امنيتي و انتظامي استانداري سيستان و بلوچستان، بر لزوم بازگشت اتباع افغاني به كشورشان تاكيد كرد.

به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، "جلال سياح"، در جلسه كارگروه اتباع و مهاجران خارجي شهرستان خاش، با قدرداني از مسوولان امنيتي شهرستان خاش در اجراي طرح «طرد اتباع خارجي غيرمجاز خاش» از دهياران و اعضاي شوراي اسلامي روستايي اين شهرستان خواست تا در اجراي اين طرح با همكاري مسوولان، زمينه تشويق و ترغيب مهاجران خارجي را جهت عمران و آباداني كشورشان فراهم كنند. 

وي تصريح كرد: با كساني كه اقدام به بكارگيري اتباع خارجي در مشاغل و همچنين واگذاري منزل و كارگاه به آنان كنند، طبق ضوابط قانوني برخورد خواهد شد. 

مديركل اتباع و مهاجران خارجي استانداري سيستان و بلوچستان نيز در اين جلسه اظهار داشت: از آغاز طرح طرد افاغنه غيرمجاز به كشورشان(11 آبان 1388) تاكنون حدود 300 هزار نفر از اتباع خارجي از اين استان به كشورشان بازگردانده شده‌اند. 

"محمد امير شهركي" با اشاره به اين‌كه حدود 150 هزار نفر ديگر مهاجر و تبعه بيگانه در سطح استان سيستان و بلوچستان ساكن هستند از اتباع بيگانه خواست هرچه سريعتر زمينه بازگشت خود را به كشور متبوعشان فراهم كنند.

۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

آخرين خبرهاي منتشر شده

 

رويارويي يك ملت با هم به نفع كيست؟

تظاهرات كابل و حركاتي كه در آن رويداد از سوي عده اي خاص و در طرف ديگر مرز تشويق يا اجبار مهاجرين براي رد تظاهرات كابل و درخواست دستگيري تظاهر كنندگان داخل از دوسوي قوه به نفع كيست؟

به نظر مي رسد كه دستهاي سودجويي زندگي ملت ما را به بازي گرفته اند. بستن راه عبور برروي كاروان سوخت رساني و تانكرهاي تيل به افغانستان از سوي دولتمردان ايران. كه خود درگير حل تحريم هاي كشورهاي غربي مي باشند و مسئله هسته اي خود را در دستوركار دارند.به تعبيري مي توان مقابله به مثل دانست. اما چه مقابله به مثل حيرت انگيزي.

تنها چند روز پس ازسالگرد قيام امام حسين (ع) كه جزء مراسم آييني مذهب تشيع مي باشد در سرماي كشنده و جانسوز زمستان افغانستان(حتما مي دانيد كه افغانستان كشوري كوهستاني است) راه سوخت را برمردم بيچاره ما بستند. شايد جاي مثال نباشد كه آنرا به بستن آب در گرماي سوزان تابستان سال 60 هجري از سوي سپاه عمر سعد بر امام حسين تمثيل كنيم ولي شد. و تحريمي را كه كشورهاي غربي برايران اعمال كردند ، ايران آنرا بر افغانستان اعمال نمود. وملت بيچاره جز اعتراض راه به جايي نمي برد. در اين ميان عده اي از اين آب گل آلوده كه خود ايران درست كرده بود ، استفاده كردند و به نوعي از سوي نيروهاي ناتو و.... برعليه رهبران ايران به توهين و سنگ پراني بسوي سفارت ايران در كابل پرداختند. آنها از خشم ملت سوء استفاده كرده و آنرا به رويارويي دوكشور ايران و افغانستان رقم زدند، كه سالها در منافع يكديگر سهيم بوده و داراي فرهنگ و تاريخ مشتركي هستند.پر بي راه نگفته ايم اگر بگوييم كه يك ملت هستند كه مرز آنها را از هم جدا كرده است وسالها در غم ومشكلات هم سهيم بوده اند.

و اما در اين سوي مرز، مهاجريني كه با مشكلات عديده ي زندگي دست وپنجه نرم مي كنند و هنوز از شوك هدفمند سازي يارانه ها گيج بودند واين هم بر ساير مشكلاتشان افزوده شد. در پي تظاهرات كابل ، كودكان محصل مهاجر كه فاقد برگه تردد مرحله ششم بودند از مدارس اخراج گشتند و هرجا كه رفتند راه به جايي نبردند. خود شنيديم كه ساختاري كه سازمان دهنده سالگرد يادگار امام سيد احمد آقا بود ،هيئت هاي مهاجرين را تشويق و حتي تهديد كرده تا يك تجمع برگزار كرده و بر عليه تظاهرات كابل شعار دهند آنهم مقابل سفارت كشور خودشان. درساير شهرها هم بدين منوال گذشت.

برداشتي كه شركت كنندگان در تظاهرات ها داشتند 180 درجه تغيير داشت ، آنها تظاهرات كابل را به نوعي اختلاف انداختن بين مذاهب شيعه و سني مي پنداشتند، حق هم داشتند! به همين صورت داشت گسترش پيدا مي كرد . و اين را با علم بر مشكل تراشي هاي دولتمردان ايران بر دولت افغانستان كه سالها مهاجرين را اهرم فشار خود مي دانستند، و خود مهاجرين را به مشكلات عديده اي سرگرم مي كردند، اقدام به حضور در تجمعات كردند.اين راهم بگويم كه از سه ميليون مهاجرافغاني تجمعات به هزار هم نرسيد

خب دو خواستگاه آنهم از دوسوي معادله برقرار شد و يك ملت در دوسوي مرز كه ملت افغانستان باشد قرباني اين اميال گشت. كساني كه تظاهرات كابل را به خشونت و توهين كشاندند و دولت ايران كه مهاجر راعلارقم ميل باطني خود در برابر دولت مركزي قرارداد.

ملت ما بايد هوشيار باشد. بخصوص مردم ما كه در وطن به سر مي برند هر اقدامي پيامدهايي داشته و پيامد هاي آن برمهاجرين ايران سخت تر است. اين زخم را سالها دولت مركزي بر تن داشت و رنج كشيد. مهاجرين هم مي دانند و حس مي كنند كه چه فشاري بر زندگي آنها حاكم مي باشد. و بايد باور داشته باشند كه دولت افغانستان بارها و بارها بخاطر مهاجرين ، در برابر بسياري از دخالت هاي دولت هاي ميزبان در خاك افغانستان ، ناچار به سكوت و دم فروبستن شده اند.

  

مشكل ورود تانكرهاي سوخت از ايران به افغانستان حل شد

 

1389/11/5 سه شنبه

يك مقام ارشد وزارت بازرگاني افغانستان اعلام كرد ايران مرزهاي خود را به طور كامل به روي تانكرهاي حامل سوخت به داخل خاك افغانستان باز كرده است.به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس رييس بخش سوخت وزارت بازرگاني افغانستان اعلام كرد صدها تانكر حامل سوخت كه حدود يك ماه در مرزهاي ايران و افغانستان متوقف شده بودند اجازه ورود به خاك افغانستان را پيدا كردند

فريد شيرازي تصريح كرد بيش از 200 دستگاه تانكر حامل سوخت روز دوشنبه از مرزهاي ايران وارد افغانستان شدند . 
به گفته وي پس از امضاي قرارداد بين دو كشور در 18 ژانويه روند ورود تانكرهاي حامل سوخت به افغانستان مجددا آغاز شده و ايران به طور كامل مرزهاي خود را باز كرده است .

وي افزود تانكرهاي زيادي در مرز ايران و افغانستان باقي نمانده است و تعداد زيادي از تانكرها وارد افغانستان شده اند . 
ايران از ماه دسامبر تا كنون بيش از 2500 دستگاه تانكر حامل سوخت به افغانستان را در سه ايستگاه مرزي با اين كشور متوقف كرده بود . اين مساله موجب افزايش 70 درصدي قيمت سوخت در افغانستان شده است . ايران علت اصلي اين اقدام خود را اجراي قانون هدفمندي يارانه ها عنوان كرده است اما برخي تحليلگران نگراني از مصرف سوخت ورودي به افغانستان توسط نيروهاي ناتو را علت توقف تانكرها در مرزهاي ايران ارزيابي كرده بودند.

  بر اساس اين گزارش ايران امن ترين و كم هزينه ترين مسير ارسال سوخت به افغانستان است كه گزينه بسيار خوبي براي ناتو جهت تامين نيازهاي خود از خاك ايران است. اين در حالي است كه تانكرهاي سوخت ناتو در پاكستان با حملات مكرر نيروهاي طالبان مواجه شده اند.

  برخي تحليلگران تاكيد مي كنند با توجه به رويكرد خصمانه ناتو عليه ايران حق ايران است كه روند ورود سوخت به افغانستان را كنترل كند و به گونه اي تنظيم كند كه فقط سوخت مورد نياز مردم افغانستان از خاك ايران عبور كند. 
افغانستان از قزاقستان خواسته است تا براي جبران كمبود سوخت در اين كشور 200 هزار تن سوخت به صورت فوري در اختيار كابل قرار دهد . شركتهاي خصوصي افغانستان نيز قراردادهايي را با يك شركت روسي امضا كرده اند . 

ستاد مردمي مهاجران افغان در قم، خواهان خروج اشغالگران از كشورشان شد

 

1389/11/4 دوشنبه

ستاد مردمي مهاجران افغان در قم در توماري كه مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (س) نصب شده بود، خواهان خروج هر چه زودتر اشغالگران از افغانستان شد.به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل ازايرنا، در اين تومار آمده است: ما شهروندان افغاني مقيم قم از اعمال تفرقه انگيز و بي شرمانه آمريكا و انگليس خائن در ميان شيعه و اهل تسنن و كشورهاي اسلامي اعلام برائت مي كنيم.

  دربخش ديگري ازاين تومار كه به امضاي افغان هاي مقيم قم رسيده ، آمده است: 
ما خواهان خروج هر چه زودتر اشغالگران در راس آنها آمريكاي جنايتكار از كشور خود مي باشيم. 
ما تلاش آمريكا براي ايجاد اختلاف ميان كشورهاي اسلامي را محكوم كرده و خواهان هوشياري بيشتر مردم در برابر اين توطئه ها هستيم.

۱۳۸۹ بهمن ۴, دوشنبه

تجمع تعدادي از مهاجرين مقابل سفارت افغانستان در ايران


 

در هفته اي كه گذشت با توجه به مسايل ورويدادهاي اتفاق افتاده نظير توقيف تانكرهاي تيل افغانستان توسط گمرك ايران و مسايل و پيامدهاي آن شامل: سفر معاون ريس جمهور افغانستان به ايران براي رفع توقيف و آزادسازي تانكرها. تظاهرات مردم در ولايات و قسمتهاي مختلف كه با سكوت ايران كم كم رنگ خشونت وتندي گرفت و منجر به تظاهرات روبروي سفارت ايران در كابل گشت . طبق اخبار منتشره مردم عصباني تحت رهنمود يكي از معروفترين افراد در كابل اقدام به آتش زدن پرچم ايران بدون الله وعكس احمدي نژاد و توهين و شعار عليه سران نظام داده و در ادامه سفارت ايران خواستار دستگيري اين افراد از سوي دولت گشت ومسايل ادامه دار ديگر)

جمعي از مهاجرين مقيم ايران نيز در برابر سفارت كبري جمهوري اسلامي افغانستان در تهران تجمع نموده و شعارهايي در رد تظاهرات انجام شده در كابل و سران دولت دادند. اين حركت مهاجرين از زاويه هاي مختلف بايد بررسي گردد.

  1. تقبيح كردن عمل توهين به رهبر ديني ومرجع سياسي ايران و آتش زدن عكس وپرچم كشور دوست و همسايه ايران ، خود كار مناسبي بوده است.علارقم عملكرد نامناسب ايران درتوقيف نمودن تانكرهاي سوخت. كه حامل نفت وگازوييل و بنزيني بوده است كه از كشورهاي همسايه نظيرعراق وآسياي ميانه وتركيه خريداري شده بود . باعث بالارفتن قيمت كاذب اين اقلام در داخل و مشكلات بسيار جبران ناپذيري براي ملت افغانستان شد.
  2. توهين وخواستن سركوب ودستگيري عوامل تظاهرات از دولت افغانستان. كار ناپسندي بوده است . چراكه از اين پس عادت بدي را به دولتها تحميل مي كنند كه ضد آزادي بيان در افغانستان اقدام به سركوب وخشونت نمايند.
  3. در حالي كه ايران از مهاجرين و گذرگاه بازرگاني براي تحت فشار قرار دادن دولت براي تن دادن به خواسته هاي مشروع و نامشروع خود مي نمايد. تظاهرات مهاجرين كه خود عالم به اين قضيه بوده اند و مي دانند كه يارانه اي را كه قبلا در مسايل مختلف زندگي دولت ميداد اينك از آن محروم خواهند بود و ايران كوچكترين اعتنايي به اين قضيه نداشته و هرروز به بازداشت مهاجرين و تحت فشار قرار دادن آنها مي نمايد ودر سالهاي متوالي از مهاجرين به عنوان اهرم فشاري بردولت افغانستان استفاده مي نمايد هم بسيار جاي سوال دارد.

طبق خبرهايي كه شنيده مي شود اين تجمع را از سوي يك ساختار تحميلي كه هرساله هيئت هاي مهاجرين را براي مراسم سالگرد امام و يادگار وي در بهشت زهرا ساماندهي مي كند، ايجاد گرديده است و به نوعي ساختگي و حتي در برخي موارد هيئت هاي مذهبي تحت فشار قرار داده شده كه اگر حضور پيدانكنند چنين و چنان. البته اين را شايعه بپنداريد. ولي در هرصورت امروز ملت افغانستان درداخل از كمبود سوخت و مهاجر در ايران از عدم حمايت براي زندگي ومعاش خانواده تحت فشار هستند و استفاده ابزاري از آنها از هردوطرف بسيار زشت وزننده مي نمايد.چه آنها كه در كابل مسئله را به توهين به رهبران كشاندند وچه اينها كه در ايران برعليه دولت خود وملت خود تظاهرات كردند. برائت از مشركين كردند. مشركيني كه در سرماي زمستان سوخت ندارند وبايد از شدت سرما جان بسپارند .شما قضاوت كنيد كدام بهتر است؟

۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

روابط ايران و افغانستان محكم‌تر از آن است كه عده‌اي اجير به آن لطمه بزنند

1389/10/26 يكشنبه
      عضو شوراي علماي افغانستان با اشاره به تجمع تعدادي از افراد در مقابل سفارت ايران، روابط دو كشور را بسيار قوي دانست و معترضين را عده‌اي اجير شده معرفي كرد
      به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ,مولوي محمد مختار مفلح " تجمع برخي از افراد معترض مقابل سفارت جمهوري اسلامي ايران را به ازاي دريافت دلار خواند و افزود: اين تظاهرات از سوي كشورهاي خارجي و به منظور افزايش تنش در روابط دو كشور ايران و افغانستان انجام شده است.
     وي تصريح كرد: تعدادي عناصر معلوم‌الحال كه همواره زبان اسرائيل و انگليس در افغانستان هستند سعي دارند تا مانع رابطه حسنه افغانستان با كشورهاي همسايه شوند.
    مفلح نگراني مقامات ايراني مبني بر اين كه بخشي از سوخت ترانزيت شده از ايران توسط نيروهاي خارجي مصرف مي‌شود را معقول خواند و گفت: اين مشكل بايد از مجراي ديپلماتيك حل شود نه از طريق شعار، خشونت و يا توهين به مقامات يك كشور.
    به نظر مولوي مفلح، از قضيه توقف تانكرهاي سوخت در مرز ايران، عليه اين كشور سوءاستفاده شده است
     اين عضو شوراي علماي افغانستان گفت: روابط ايران و افغانستان محكم‌تر از آن است كه عده اي مزدور و اجير بخواهند به آن صدمه بزنند.
     اين روحاني اهل سنت بيان كرد: جمهوري اسلامي ايران در بدترين شرايط در كنار افغانستان بوده، در دوران جهاد از بزرگترين كمك كننده‌ها به افغانستان بود و اكنون نيز ميليونها افغان در ايران زندگي مي‌كنند.
     وي گفت: هزاران افغان در كشور جمهوري اسلامي ايران مشغول تحصيل هستند و تعدادي از آنها تا درجه دكترا تحصيل كرده و در حال حاضر در افغانستان مصدر خدمت به مردم هستند.
    اين عالم اهل سنت ابراز داشت: شعارهايي كه در روز تظاهرات عليه رهبران جمهوري اسلامي سر داده شد، اهانت به ايران نيست بلكه اهانت به اسلام و رهبران اسلام است.
    وي افزود: 2 كشور افغانستان و ايران يك ملت در 2 كشور هستند.
     مفلح گفت: شعارهاي سرداده شده، شعارهاي مردم و ملت افغانستان نيست، بلكه در اين تظاهرات چهره استكبار و مزدوران آنها آشكار شد و مردم افغانستان نفرت و انزجار خود را از اين گونه افراد اعلام مي‌كنند.
    به گفته وي، آمريكايي‌ها در اين تظاهرات دخيل بوده اند و بايد در اين مورد تحقيق صورت گيرد.
    اين روحاني مقيم شهر كابل گفت: خارجي‌ها به جاي اين كه بر دردهاي مردم اين كشور مرهم بگذارند، بر آنها نمك مي‌پاشند و تلاش مي‌كنند تا روابط افغانستان و ايران را متشنج كرده و دوستان افغانستان را از اين كشور جدا سازند.
    وي در مورد موقف دولت افغانستان اظهار داشت: دولت افغانستان نبايد امنيت چنين افرادي را كه به كشورهاي اسلامي اهانت مي‌كنند تامين كند و بر اساس كدام بند قانون اساسي دولت اجازه مي‌دهد كه رهبران اسلام كه هيچ ارتباطي با توقف تانكرهاي سوخت ندارند، مورد اهانت قرار مي‌گيرند.
     وي افزود: اين تظاهرات از سوي كساني براه انداخته شد كه برضد دين و عقايد مردم افغانستان عمل مي‌كنند و مردم افغانستان از آنها نفرت دارند و دولت بايد به تظاهرات‌هايي كه در چارچوب دين هستند، مجوز دهد.
     وي تاكيد كرد كه توهين به رهبر ايران توهين به عقايد مسلمانان است و اين اهانت به جمهوري اسلامي ايران نيست بلكه اهانت به شخصيت‌هاي جهان اسلام است.
     مفلح از دولت افغانستان خواست اين عناصر را شناسايي كرده و به پنجه قانون بسپارد و ديگر به اين افراد فروخته شده اجازه برپايي تظاهرات را ندهد.
      روحاني اهل سنت افزود: در تل آويو و واشنگتن هم اجازه داده نمي‌شود كه به رهبران جهان اسلامي توهين شود اما در افغانستان به عنوان يك كشور اسلامي مردم اجاره دارند تا به رهبران اسلام توهين كنند.
وي گفت: ايران تنها كشوري است كه در بين كشورهاي اسلامي توانسته است در مقابل صهيونيسم و آمريكا بايستد بنابراين نبايد اجازه توهين به رهبران آن كشور داده شود

مردم افغانستان خواستار رفع توقف تانكرهاي سوختي در مرز ايران شدند


1389/10/25 شنبه
       تعدادي از ساكنان هرات افغانستان در برابر سركنسولگري ايران تجمع كرده و خواستا رفع توقف تانكرهاي سوختي در مرز ايران و افغانستان شدند
      به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرنگار خبرگزاري فارس در هرات، مردم هرات افغانستان با تجمع در مقابل سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در شهر هرات، خواستار آزادسازي تانكرهاي سوخت شدند.
      روز پنجشنبه نيز جمعي از مردم شهر كابل تجمع مشابهي را در مقابل سفارت جمهوري اسلامي ايران در كابل به راه انداختند.
     تجمع‌كننده‌ها اعلام كردند چنانچه توقف تانكرهاي سوخت ادامه يابد، دامنه تظاهرات را به ديگر شهرهاي افغانستان گسترش خواهند داد.
     توقف صدها تانكر سوخت متعلق به تاجران افغاني در خروجي مرزهاي جمهوري اسلامي ايران، خشم افغان‌ها را برانگيخته است.
      گزارش‌هاي تائيد نشده حاكي از آن است كه مقامات جمهوري اسلامي ايران معتقدند بخشي از سوخت ترانزيت شده از خاك ايران توسط ناتو مصرف مي‌شود و به منظور رفع اين نگراني از مقامات افغان خواسته اند تا تعهد دهند كه سوخت ترانزيتي توسط ناتو مصرف نخواهد شد اما دولت افغانستان از زير بار اين مسئوليت شانه خالي كرده است.
همچنان بر اساس اظهارات "غلامرضا جاويدان " سخنگوي سفارت جمهوري اسلامي، مقامات افغان بايد ميزان تقاضا و مصرف سوخت خود را به ايران اعلام كنند تا بر اساس تقاضا و درخواست كابل، ايران اجازه ورود تانكرهاي حامل سوخت را صادر كند كه در اين مورد نيز تاكنون مقامات دولت افغانستان اقدامي نكرده اند

افغانستان 3 برابر نياز خود از خاك ايران سوخت وارد مي‌كند

1389/10/24 جمعه
      سفارت ايران در كابل با ابراز نگراني از ارسال سوخت ورودي از ايران به افغانستان براي مصرف نيروهاي ناتو تاكيد كرد واردات سوخت افغانستان سه برابر نياز مردم آن است
      به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس سفارت ايران در افغانستان تاكيد كرد دولت كابل بايد ارزيابي خود در خصوص ميزان نياز اين كشور به واردات سوخت را به ايران اعلام كند .
      سفارت ايران در افغانستان افزود ارزيابي دولت افغانستان در خصوص ميزان تقاضاي سوخت براي اجازه ورود تانكرهاي سوخت به اين كشور از طريق مرزهاي ايران كاملا ضروري است .
      اين در حالي است كه مقامهاي افغاني اعلام كردند با توجه به عضويت دو كشور در سازمان همكاري هاي اقتصادي اكو و آزادي   ترانزيت تجاري نيازي به اعلام ارزيابي تقاضاي انرژي نيست .
      مقامات افغان مدعي اند ايران در 40 روز گذشته اجازه ورود 1700 تانكر حامل سوخت را به افغانستان نداده است.اما مقامات ايراني اين ادعا را تكذيب كرده اند.
       اتاق بازرگاني و صنايع افغانستان كه به بخش خصوصي تعلق دارد تهديد كرده است اگر تانكرهاي حامل سوخت در مرزهاي ايران اجازه ورود به خاك افغانستان را پيدا نكنند كليه همكاري هاي تجاري و اقتصادي خود با ايران را قطع خواهد كرد . به اعتقاد كارشناسان اقتصادي قطع همكاري هاي اقتصادي با ايران به ضرر اقتصاد افغانستان خواهد بود .
       غلامرضا جاويدان سخنگوي سفارت ايران در كابل تاكيد كرد افغانستان طي سه سال گذشته هر سال 92 هزار تن سوخت از ايران وارد كرده است ولي اين رقم سه برابر نياز و تقاضاي داخلي اين كشور در سال جاري است .
       وي گفت ايران نگران اين مساله است كه مازاد صادرات سوخت به افغانستان توسط نيروهاي ناتو استفاده شود .
       وي گفت پس از درخواست قاسم فهيم معاون رييس جمهور افغانستان بخشي از سوخت مورد نياز افغانستان اجازه ورود به خاك اين كشور را پيدا كرده است .
       جاويدان افزود: ايران و افغانستان هيچ مشكلي ندارند و اين مساله نيز از طريق مذاكره بين مقامهاي رسمي دو كشور حل خواهد شد . مقامهاي افغاني بايد ميزان تقاضا و مصرف سوخت خود را به ايران اعلام كنند تا ايران نيز بر اساس تقاضا و درخواست كابل اجازه ورود تانكرهاي حامل سوخت را بدهد .
      وي گفت بخشي از سوخت وارد شده به افغانستان توسط دلالان در مرزها انبار شده تا در صورت افزايش قيمت به بازار عرضه شود .
وي در خصوص تظاهرات گروهي در مقابل سفارت ايران در كابل گفت اين يك حركت سياسي بوده و ايران تسليم اين فشارها نخواهد شد

احضار سفير افغانستان به وزارت خارجه

1389/10/25 شنبه
    سفير افغانستان در تهران در پي تجمع عده‌اي در مقابل سفارت ايران در كابل و تعرض به آن سفارتخانه، به وزارت خارجه كشورايران احضار و مراتب اعتراض ايران به وي ابلاغ شد
    به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ، به دنبال تجمع عده‌اي در مقابل سفارت جمهوري اسلامي ايران در كابل و تعرض به آن سفارتخانه، «عبيدالله عبيد» سفير افغانستان در تهران به وزارت امور خارجه كشورمان احضار و ضمن تسليم يادداشت اعتراضيه دولت جمهوري اسلامي ايران به نامبرده، مراتب اعتراض شديد دولت جمهوري اسلامي ايران نسبت به اين تعرضات به وي ابلاغ شد.
    قانع‌زاده مديركل آسياي غربي وزارت امور خارجه كشورمان در اين ديدار ضمن مغاير دانستن اين اقدامات با روند حاكم بر مناسبات دو كشور، نسبت به تأثيرات منفي اين گونه تحركات بر روابط دوجانبه هشدار داد.
    وي همچنين از دولت افغانستان خواست با عاملان اين حادثه برخورد قانوني لازم صورت پذيرد.
عبيدالله عبيد سفير افغانستان در تهران نيز ضمن ابراز تأسف دولت متبوعش از حوادث رخ داده، اطمينان داد كه دولت افغانستان اقدامات لازم را در اين زمينه به عمل خواهد آورد.

۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

دليل مهاجرت اتباع خارجي به ايران عدم امنيت و بهداشت است.آخرين خبرهاي درباره بيمه و يارانه مهاجرين

1389/10/22 چهارشنبه
      مدير كل اتباع و مهاجران خارجي استانداري تهران گفت: از مهمترين دليل مهاجرت اتباع خارجي به كشور عدم امنيت، شغل و بهداشت است.  
      به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس سيد عيسي موسوي نسب در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» در خصوص صدور كارت آمايش 6 در استان تهران اظهار داشت: آمايش 6 در استان تهران در سطح ايده‌ عالي برگزار شد و اتباع مجاز از اين طرح استقبال خوبي داشتند كه در طول 5 آمايش گذشته بي نظير بوده است. 
      وي با اشاره به اينكه 93 درصد از اتباع مجاز افغاني در استان تهران كارت آمايش 6 را دريافت كرده‌اند، افزود: در دوره‌هاي قبلي براي دريافت كارت آمايش فقط سرپرستان خانواده به ادارات كل اتباع مجاز مي‌آمدند كه در كارت آمايش 6 حضور تمام افراد خانواده الزامي بود و از آنها اثر انگشت و عكس جديد نيز اخذ مي‌شود. 
     موسوي نسب با بيان اينكه در سطح استان تهران 8 پايگاه جهت ثبت نام اتباع مجاز و صدور كارت آمايش 6 فعال بودند، گفت: 340 هزار نفر اتباع مجاز در استان تهران و البرز زندگي مي‌كنند كه تعداد زن، مرد، دختر و پسر آنها نيز مشخص شده است. 
    مدير كل اتباع و مهاجران خارجي استانداري تهران در خصوص آمار افراد غير مجاز استان تهران گفت: تعداد افراد غير مجاز را در حال حاضر نمي‌توانيم اعلام كنيم. 
     وي در خصوص كارت آمايش 6 گفت: استان تهران بزرگترين گروه پناهندگان اتباع افغاني را براي اسكان در خود جاي داده است و برابر ابلاغ وزارت كشور نسبت به آمايش و بازشناسي اتباع افغاني و به منظور اصلاح تغييرات خانوار «تولد، فوت، طلاق، ازدواج» و امور اداري مربوط به «آدرس و نقل و انتقال»، طرح آمايش 6 براي سر شماري اتباع مجاز افغاني از روز شنبه 27شهريور ماه آغاز شد. 
     موسوي نسب اعلام كرد: آن دسته از افراد مجازي كه در اين طرح سرشماري شركت نكنند، غير مجاز شناخته شده و برابر قانون با اين افراد برخورد خواهد شد. 
     وي با بيان اينكه مدارك آمايش 6 اتباع مجاز در استان تهران تا اواسط سال 90 داراي اعتبار است، خاطر نشان كرد: فرآيند تحصيلي فرزندان افرادي كه فاقد كارت آمايش هستند با مشكل مواجه خواهد شد. 
     *تمامي اتباع خارجي مجاز در كشور بيمه مي‌شوند 
      موسوي نسب با بيان اينكه تمامي اتباع خارجي مجاز در كشور بيمه مي‌شوند، بيان داشت: در قانون هدفمندسازي يارانه‌ها اتباع خارجي مجاز براي دريافت يارانه لحاظ نشده‌اند ولي در راستاي هماهنگي‌هاي صورت گرفته، اتباع مجاز داخل كشور تحت‌پوشش بيمه خدمات درماني قرار مي‌گيرند و در آينده‌اي نزديك مرحله اجرايي شدن آن را اعلام مي‌كنيم. 
      * 285هزار نفر از فرزندان اتباع مجاز و غير مجاز در مدارس در حال تحصيل هستند 
     مدير كل اتباع و مهاجران خارجي استانداري تهران در خصوص تحصيل فرزندان اتباع مجاز و غير مجار در كشور گفت: در سال گذشته با نظر رئيس جمهور و از منظر بشر دوستانه 285 هزار نفر از فرزندان اتباع مجاز و غير مجاز در مدارس استان تهران ثبت‌نام شدند و در حال تحصيل هستند. 
      وي با بيان اينكه در كشورهاي ديگر 97 درصد از پناهنگان از امكانات آن كشور برخوردار نيستند، اظهار داشت: 97 درصد از پناهندگان در كشور ايران از تمامي امكانات بهر‌ه‌مند مي‌شوند. 
      موسوي نسب با بيان اينكه هم‌اكنون فرزندان اتباع مجاز كه كارت آمايش 6 را دريافت كرده‌اند مي‌توانند در مدارس استان تهران ثبت‌نام كنند، تصريح كرد: سرانه تحصيل يك دانش‌آموز در يكسال بر اساس آمارهاي بين‌المللي هزار دلار است و ما در سال گذشته 285 هزار نفر را در مدارس ثبت‌نام كرده‌ايم كه هزينه ساليانه آنها حدود 285 ميليارد تومان مي‌شود. 
      مدير كل اتباع و مهاجران خارجي استانداري تهران اضافه كرد: در حال حاضر اتباع مجاز مي‌توانند با ارائه كارت آمايش 6 نسبت به ثبت نام در دانشگاه‌ها اقدام كنند. 
      *در بين اتباع خارجي بيشترين ازدواج را زن ايراني با مرد افغاني دارد 
       وي در خصوص ازدواج اتباع بيگانه در ايران گفت: اتباع خارجي مجاز براي ازدواج با ايرانيان بايد به اداره كل اتباع مراجعه كنند و مراحل قانوني را طي كنند و به اين طريق ازدواج رسمي و قانوني صورت مي‌گيرد. 
      موسوي نسب تأكيد كرد: تمامي امكانات، تسهيلات و ازدواج براي اتباع مجاز است و افراد غيرمجاز نمي‌توانند به هيج وجه از اين امكانات بهره ‌ببرند. 
      مدير كل اتباع و مهاجران خارجي استانداري تهران با بيان اينكه در بين اتباع خارجي بيشترين ازدواج را زن ايراني با مرد افغاني دارد، گفت:براي دفاع از بانوان ايراني، مجلس مصوبه‌اي را براي دفاع از بانوان ايراني در سال 1385 تصويب كرد لذا فرزندان اين ازدواج‌ها مي‌توانند در سن 18 سالگي نسبت به دريافت شناسنامه اقدام كنند. 
      وي در ادامه افزود: 148 پرونده براي دريافت شناسنامه فرزنداني كه مادران آنها ايراني و پدران آنها اتباع مجاز هستند در حال بررسي است و 813 پرونده ديگر نيز در گذشته بررسي شده است. 
     موسوي نسب به زنان ايراني توصيه كرد كه از ازدواج با اتباع خارجي به صورت شرعي اجتناب كنند و مراحل قانوني را با آمدن به ادارات كل اتباع مجاز براي ازدواج طي كنند تا در مواقعي كه مشكلي به وجود مي‌آيد بتوان از بانوي ايراني دفاع كرد. 
     مدير كل اتباع و مهاجران خارجي استانداري تهران به دلايل حضور اتباع خارجي به كشور اشاره كرد و گفت: اكثر اتباع خارجي در كشور افغاني و يا عراقي هستند كه نبود امنيت، بهداشت و درمان و عدم اشتغال از مهمترين دلايل مهاجرت اين افراد به كشور است.

۱۳۸۹ دی ۲۱, سه‌شنبه

بازداشتهاي افغاني ها ادامه دارد

دستگيري 38 افغاني غيرمجاز در قم
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس، ماموران پاسگاه انتظامي سلفچگان قم در اجراي طرح ايست و بازرسي تعدادي افاغنه غيرمجاز را دستگير كردند.
ماموران اين پاسگاه در راستاي اجراي طرح ايست و بازرسي به يك دستگاه كاميون يخچال‌دار به رانندگي مصطفي قاسمي مشكوك شده و نسبت به بازرسي از اين خودرو اقدام كردند.
و اما در تاكستان فارس
در بازرسي به عمل آمده 38 نفر از افاغنه غيرمجاز دستگير شده و به كلانتري منتقل شدند تا در اختيار مراجع مسئول قرار گيرند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس، مأموران پليس امنيت عمومي شهرستان تاكستان با اجراي طرح جمع‌آوري اتباع غير مجاز، 36 نفر تبعه افغاني غير مجاز را دستگير و براي طرد از كشور روانه اردوگاه سفيد سنگ فريمان شدند.

۱۳۸۹ دی ۱۳, دوشنبه

بيمه اتباع مجا زو فراخوان اينترنتي اتباع غيرمجاز به زودي ابلاغ مي‌شود

1389/10/12 يكشنبه
مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور گفت: مذاكرات با سازمان‌هاي بين‌المللي در حال پايان است و به زودي بيمه اتباع مجاز در كشور ابلاغ مي‌شود.

     به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ،سيدتقي قائمي در خصوص بيمه اتباع مجاز در كشور، اظهار داشت: هماهنگي‌هايي با سازمان‌هاي بين المللي در حال انجام است كه بخشي از هزينه‌هاي حق بيمه توسط اين سازمان‌ها پرداخت شود.

      مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور افزود: بر اساس آخرين مذاكرات قرار شد 50 درصد از حق بيمه اتباع مجاز خارجي توسط سازمان‌هاي بين المللي پرداخت شود.

 *81 درصد از اتباع مجاز براي دريافت كارت آمايش 6 اقدام كردند
       وي با اشاره به اينكه تاكنون 81 درصد از اتباع مجاز كشور براي كارت آمايش 6 اقدام كرده‌اند، گفت: 98 هزار نفر اتباع مجاز در كشور در حال زندگي هستند و تا پايان ماه جاري اين افراد مهلت دارند براي دريافت كارت آمايش 6 اقدام كنند.
      قائمي در خصوص آمايش اتباع مجاز در كشور، بيان داشت:‌ برابر ابلاغ وزارت كشور نسبت به آمايش و بازشناسي اتباع افغاني و به منظور اصلاح تغييرات خانوار (تولد، فوت، طلاق، ازدواج) و امور اداري مربوط (آدرس و نقل و انتقال) طرح آمايش 6 براي سرشماري اتباع مجاز افغاني از 31 شهريور آغاز ‌شد.
      وي با بيان اينكه تاكنون 5 آمايش برگزار شده است، افزود: تنها افرادي مي‌توانند در اين طرح شركت كنند كه داراي مدارك معتبر آمايش 5 هستند و افرادي كه فاقد اين مدرك يا داراي مدارك فاقد اعتبار هستند نمي‌توانند در اين طرح شركت كنند و غير مجاز شناخته مي‌شوند.
       مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور در خصوص افراد شركت كننده در طرح آمايش 5 اظهار داشت: در طرح آمايش 5، حدود 950 هزار نفر شركت كرد‌ه‌اند.
       قائمي با بيان اينكه از اين به بعد به افرادي كه كارت آمايش 6 را داشته باشند خدمات ارائه مي‌شود، خاطرنشان كرد: آن دسته از مهاجريني كه در اين طرح سرشماري شركت نكنند غير مجاز شناخته شده و برابر قانون با اين افراد برخورد خواهد شد.
       *فراخوان ثبت‌‌نام اينترنتي اتباع غير مجاز بزودي اعلام مي‌شود

مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور در خصوص سرشماري اتباع بيگانه غير مجاز در كشور، گفت: مهلت سرشماري اتباع غير مجاز در كشور تمام شده است و در حال ورود اطلاعات آنها در سيستم هستيم.
       وي در ادامه افزود: مرحله بعدي فراخوان اينترنتي اتباع بيگانه غير مجاز است كه بزودي اعلام مي‌شود.

بعد از سفر مقامات افغان اتفاق افتاد: اخراج دانش آموزان درحال تحصيل از مدارس


تنها چند روز پس از سفر مقامات افغاني به ايران ، به مدارس دولتي و غير دولتي تحت پوشش دولت ايران ، بخشنامه شد: الزام اخراج و  دانش آموزان ثبت نام شده  فاقد مدارك مهاجر در اين مدارس!
    اين در حالي است كه چندسال پيش در پي توقيف مدارس خود گردان مهاجرين كه از سوي خود مهاجرين براي آموزش كودكاني كه امكان ثبت نام در مدارس ايران را نداشتند ، تاسيس شده بود. و دولت ايران استاندارد اين مدارس را قبول نداشته و آنرابه نوعي توهين به ارائه خدمات خود به مهاجرين مي دانست . لذا از آنسال با تعيين شهريه هايي كه پرداخت آن براي مهاجرين سنگين بود ، همه ي كودكان افغان را در مدارس خود ثبت نام نمود.
    اكثر اين كودكان در مقاطع تحصيلي ابتدايي بوده و چندين سال را در مدارس دولتي علارقم نداشتن مدارك ، تحصيل نموده اند. و اينك  با پرداخت شهريه هاي مصوب دولت ، باز هم از مدارس اخراج شده اند.
    در مراجعه به مراكز مسوول ، هيچيك حاضر به پاسخگويي نبوده و گفته شده است كه به ما مربوط نيست و يا ابلاغي نداشته ايم. از جمله اين مراكز مي توان در تهران به اردوگاه سليمانخاني كه دفتر كميساريا هم در آن قرار دارد و وزارت آموزش وپرورش و وزارت كشور نام برد.
     به اين پاسخ توجه كنيد: ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجي فقط با داشتن يكي از مدارك هويتي زير امكان پذير است. پاسپورت  قانوني، اقامت، كارت هويتي ويژه ، برگه تردد مدت دار آمايش 6 ، شناسنامه معتبر ايران. در غير اين صورت مدارس ايران از ثبت نام  دانش آموزان مهاجر معذور است.
     اين پاسخ در جواب سوالي مبني براينكه: فرزندم را به خاطر نداشتن مدارك از مدرسه اخراج كرده و ما برگه(باركد شناسايي) مخصوص مهاجرين غير مجاز را كه در طرح سرشماري ،  ثبت كرده ايد را داشته ايم. اين هموطن ، شهريه را تمام و كمال در ابتداي ثبت نام پرداخت نموده است و اينك به اين وضع دچار شده است و فرزند وي سه سال را در مدارس ايراني تحصيل مي كرده است. مدارك و كارنامه هاي وي موجود مي باشد.
    حال سوال اينجاست كه : چه سري دارد ، هرزمان كه مقامات افغان به ايران سفر مي كنند بايد يك مشكل  را حل و مشكلات ديگر ي را دولت ايران ايجاد نمايد.
    شايد دولتمردان ايران دلشان براي همتايان خود ، كه افغان هستند تنگ مي شود و خواستار سفرهاي پياپي ايشان مي باشند.
   يا اينكه بايد هميشه دولت افغانستان ، در برابر خواسته هاي ايران سر تسليم فرود آورد تا مهاجر آسيب نبيند.
   شما چه حدسي مي زنيد؟
  حق تحصيل از بديهيات حقوق كودكان در كنوانسيون حقوق كودك مي باشد. ربطي به رنگ ، نژاد ، مكان، مليت و.... ندارد. دولتمردان افغان و ايران هردو در اين زمينه مسوول مي باشند. و بايد پاسخگوي هزاران كودك از تحصيل باز مانده مهاجر باشند.