۱۳۹۲ اردیبهشت ۷, شنبه

جمهوري اسلامي ايران زمينه تحصيل 320هزاردانش آموز خارجي را فراهم كرده است

جمهوري اسلامي ايران زمينه تحصيل 320هزاردانش آموز خارجي را فراهم كرده استمسوول كميسارياي عالي امور پناهندگان در ايران گفت: دولت جمهوري اسلامي ايران زمينه تحصيل 320هزار دانش آموز اتباع خارجي را در اين كشور فراهم كرده است
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از اداره كل آموزش وپرورش استان بوشهر ، جورجوود  درحاشيه همايش دانش آموزان افغان مشغول به تحصيل دراستان بوشهر گفت: هم اكنون حمايت اصلي از آموزش و تحصيل دانشآموزان اتباع خارجي برعهده دولت جمهوري اسلامي است و ايران زمينه بهره مندي ازتحصيلات را براي آنان فراهم كرده است.
مسوول كميساريا اضافه كرد: كمك هاي كميسارياي عالي امور پناهندگان به نحوي تكميل كننده حمايت هايدولت ايران است و كمك هاي ما در قبال خدمات دولت جمهوري اسلامي ايران همانند قطرهاي در مقابل درياست.
 جورج وود بيان كرد: بنابراين تمركز كميسارياي عالي امور پناهندگان در ايران روي اقشار و دانشآموزان آسيب پذير است و خدمات رساني ما به اين دانش آموزان با همكاري آموزش و پرورشانجام مي شود.
وييادآور شد: بيشترين دانش آموزان اتباع خارجي در جمهوري اسلامي از كشورهاي افغانستانو عراق هستند.مسوولكميسارياي عالي امور پناهندگان در ايران بيان كرد: اين كميساريا به برگزاري دورههاي سواد آموزي براي اتباع خارجي با همكاري آموزش و پرورش، توزيع اقلام آموزشي،نوشت افزار براي دانش آموزان آسيب پذير، تجهيزات مدارس و ساخت مدرسه در بعضي ازاستان هايي كه جمعيت دانش آموزي خارجي زيادي دارند، اقدام كرده است.مديركلآموزش و پرورش استان بوشهر نيز گفت: هم اكنون سه هزار و 500دانش آموز اتباع خارجيدر دوره هاي مختلف تحصيلي در استان بوشهر مشغول به تحصيل هستند.
خليلرضايي افزود: همه امكانات آموزشي براي اين دانش آموزان مهياست و در كنار دانشآموزان ايراني مشغول تحصيل هستند.وييادآور شد: بيشترين دانش آموزان اتباع خارجي از كشورهاي افغانستان و عراق هستند.
-------------------------
یادداشت شردبیر:
تشکرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر

انتقاد سفير ايران در سازمان ملل از از اعمال محدوديت ها براي مهاجران بين المللي

1392/2/7 شنبهانتقاد سفير ايران در سازمان ملل از از اعمال محدوديت ها براي مهاجران بين الملليسفير ايران در سازمان ملل متحد طي سخناني در كميسيون جمعيت و توسعه سازمان ملل از ايجاد محدوديت هاي قانوني و تبعيض عليه مهاجران بين المللي بويژه مسلمانان انتقاد كرد و خواستار رويكرد جامع در سطوح ملي و بين المللي براي مقابله با پديده مهاجرت غيرقانوني و قاچاق انسان شد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري ايرنا ، غلامحسين دهقاني سفير و معاون نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل دوشنبه عصر در نشست كميسيون جمعيت و توسعه سازمان ملل بر همكاري بين المللي و رويكرد جامع در خصوص پديده مهاجرت غيرقانوني و قاچاق انسان تاكيد كرد و گفت: اعضاي سازمان ملل با ريشه هاي مهاجرت برخورد كنند.

وي با تاكيد بر مخالفت جمهوري اسلامي با ايجاد محدوديت در زمينه ارتباط مهاجران با كشورهايشان گفت: ما از كشورهاي مهاجرپذير مي خواهيم تا از ايجاد هرگونه محدوديت براي ارتباط و مبادلات مهاجرين با كشورهاي خود خودداري كنند.

دهقاني گفت: ارسال پول از سوي مهاجران خارجي، يكي از ابعاد مهم مهاجرت بين المللي است كه در برخي موارد با چالش هايي روبرو مي شود.

دهقاني در ادامه با اشاره به قاچاق غير قانوني و بهره برداي جنسي و سواستفاده از مهاجران گفت: جمهوري اسلامي خواستار رويكرد جدي نهادهاي بين المللي به مساله مهاجرت بويژه آسيب پذيري مهاجراني است كه به دليل جنگ و مشكلات داخلي مهاجرت كرده اند.

دهقاني تاكيد كرد : ما براين باور هستيم كه جامعه بين المللي بايد اقدام جدي براي مقابله با قاچاق انسان اتخاذ نمايد و از قربانيان قاچاق بويژه زنان ،دختران و كودكان كه در معرض كار اجباري و يا سوءاستفاده تجاري و جنسي هستند، حمايت نمايد .

وي با تاكيد بر همكاري بين المللي در زمينه مهاجرت گفت: بايد رويكردي جامع در سطوح ملي و بين المللي به مساله مهاجرت شكل بگيرد.

دهقاني همچنين از تبعيض نژادي و فشار به مهاجران بويژه مسلمانان مهاجر انتقاد كرده و خواستار ريشه كني اين پديده شد.
سفير ايران تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران هرگونه نژاد پرستي، بيگانه هراسي و تبعيض و محدوديت مذهبي عليه مهاجران بويژه مسلمانان را محكوم كرده و خواستار رفع مصونيت مرتكبان و برخورد با آنهاست.
---------------------
یادداشت شردبیر:
باتمام سخنان  جناب دهقانی از صمیم قلب موافق هستیم. ولی این آقا یان فقط و فقط بلدند شعار بدهند. وضعیت و برخورد با مهاجرین افغانی در ایران را فراموش کرده اند. و اجساد عزیزانمان هنوز هم خشک نشده اند.
       در ایران با افغانی هراسی مواجه هستیم آنهم بصورت برنامه ریزی شده و دولتی سعی دارند ملت ایران را از ملت افغانستان جدا کرده و چهره مهاجرین را در نزد ملت ایران هراس افکن و ترسناک جلوه دهند.مهاجرینی که سی سال درکنار این ملت و سرسفره این ملت زندگی کرده

۱۳۹۲ اردیبهشت ۵, پنجشنبه

خودروهاي حامل اتباع غير مجاز مصادره مي‌شود

خودروهاي حامل اتباع غير مجاز مصادره مي‌شودمديركل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور گفت: براساس لايحه‌اي كه به دولت ارسال شده است خودروهاي حامل اتباع و مهاجران خارجي غيرمجاز به نفع دولت مصادره مي‌شود.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس، عزيز كاظمي درباره برخورد با خودروهاي حامل اتباع و مهاجران خارجي غير مجاز اظهار داشت: نيروي انتظامي در اين خصوص شديداً برخورد مي‌كند.

وي ادامه داد: براي تشديد برخورد با قاچاقچيان اتباع و مهاجران خارجي غير مجاز لايحه‌اي به دولت ارسال شده است تا خودروهاي حامل اتباع غيرمجاز در سطح كشور به نفع دولت مصادره و درآمدهاي حاصل از آن در اداره كل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور هزينه شود.

كاظمي بيان داشت: اين لايحه يك ماه پيش به دولت ارسال شده و هنوز تصميم قطعي در اين‌باره اتخاذ نشده است.

مديركل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور گفت: در افغانستان مرزها رها شده و به خوبي كنترل نمي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: خودروهاي حامل اتباع غير مجاز از مناطق صعب‌العبور حركت مي‌كنند و وارد كشور مي‌شوند كه در اين راه اكثراً تصادف كرده و چند كشته و مجروح برجاي مي‌گذارد.
--------------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
انشاالله که خودروهای مهاجرین بدبخت را به جرم حمل خودشان توقیف و مصادره نمی کنید که؟ این جناب مدیر کل واقعا که استعداد خوبی  برای مصادره کردن دارد. جناب مدیرکل 50 ،50 باشه؟

دفاتر كفالت و اقامت اتباع خارجي در فارس راه اندازي مي شود

دفاتر كفالت و اقامت اتباع خارجي در فارس راه اندازي مي شودمدير كل امور اتباع بيگانه استانداري فارس از راه اندازي دفاتر كفالت و اقامت اتباع بيگانه در اين استان خبر داد.
به  گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري مهر، غلامرضا غلامي  با اشاره به آخرين وضعيت اتباع بيگانه استان فارس گفت: براي اولين بار در كشور اقدام به راه اندازي دفاتر كفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجي در استان فارس كرده ايم كه در اين خصوص كارفرمايان مي توانند از كارگران مجاز اتباع بيگانه استفاده كنند.
وي ادامه داد: راه اندازي 14 دفتر در استان فارس تصويب شده كه 10 دفتر در شيراز و 4 مركز نيز در شهرستان ها راه اندازي مي شوند.
مدير كل امور اتباع بيگانه استان فارس با بيان اينكه راه اندازي اين دفاتر در ساماندهي اتباع بيگانه بسيار تاثيرگذار است، تصريح كرد: به طور حتم راه اندازي اين دفاتر كه مانند دفاتر پيشخوان دولت و پليس+10 فعاليت مي كند در ساماندهي و رسيدگي به امور اتباع بيگانه مجاز در استان فارس بسيار تاثيرگذار است.
12 هزار كارت اشتغال براي اتباع بيگانه صادر شده است
غلامي در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه تنها 53 شغل است كه اتباع بيگانه مجاز اجازه فعاليت در آنها را دارند، يادآور شد: اشتغال اتباع بيگانه مجاز در استان فارس داراي شرايط خاصي است كه همگان بايد به اين شرايط توجه داشته باشند.
وي افزود: اتباع بيگانه اي كه كارت اشتغال دارند مي توانند از مشاغل مورد تاييد استفاده كنند كه البته در اين نوع مشاغل نگهباني، سرايداري و فروشندگي قيد نشده است.
مدير كل اتباع بيگانه استانداري فارس ادامه داد: متاسفانه برخي از پيمانكاران نيز به استفاده از اتباع بيگانه غيرمجاز تمايل بيشتري دارند چرا كه اتباع بيگانه داراي كار و شرايط اشتغال مانند يك كارگر ايراني بايد از مزاياي قانوني خود بهره مند شوند.
غلامي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه ازدواج با اتباع بيگانه بايد با مشورت دولت انجام شود، تاكيد كرد: متاسفانه بنا بر دلايلي برخي از خانواده ها دختران خود را به عقد اتباع بيگانه درآورده اند كه در آينده براي فرزندان اين خانواده ها مشكلات فراوان ايجاد مي شود.
وي افزود: خانواده ها بايد به خاطر داشته باشند قبل از اينكه دختران خود را به ازدواج اتباع بيگانه دربياورند بايد از دولت و اداره كل اتباع بيگانه استعلام بگيرند.
--------------------------------
یادداشت شردبیر:
خیلی در مورد این مسایل حرف و تحلیل کردیم. ولی ذوق و سلیقه ایرانی ها در کارآفرینی از قبال مهاجرین بد بخت مثال زدنی است. این بار دفاتر کفالت. خدا کند که این مقدمه شایعات و توافقات سال93 یا 2014نباشد.

158 هزار نفر از پناهندگان آسيب پذير رايگان بيمه شدند راست یا دروغ

1392/2/2 دوشنبه158 هزار نفر از پناهندگان آسيب پذير رايگان بيمه شدندمديركل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور گفت: تاكنون 158 هزار نفر از پناهندگان آسيب پذير كه بخشي از آن ها بالاي 65 سال سن دارند بيمه شدند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ،عزيز كاظمي  درباره بيمه اتباع و مهاجران خارجي مجاز و آسيب پذير در كشور اظهار داشت: تاكنون 158 هزار نفر از اقشار آسيب پذير پناهندگان كشور بيمه شده اند.
وي ادامه داد: پناهندگاني كه جزو اقشار آسيب پذير محسوب شوند و داراي بيماري هاي دياليزي، هموفيلي و 12 نوع بيماري ديگر باشند و يا سن آن ها بالاي 65 سال باشد به صورت رايگان بيمه مي شوند.
كاظمي خاطرنشان كرد: مابقي پناهندگان نيز مي توانند با مراجعه به دفاتر اداره كل اتباع و مهاجران خارجي و پرداخت 90 هزار تومان بيمه درماني شوند.
وي درباره اولويت هاي اداره كل اتباع و مهاجران خارجي در سالجاري افزود: برنامه ريزي براي خروج داوطلبانه پناهندگان از كشور ادامه دارد.
مديركل اتباع و مهاجران خارجي وزارت كشور با اشاره به اينكه اخراج پناهندگان برخلاف قوانين بين المللي است، گفت: برخورد و اخراج اتباع غيرمجاز در دستور كار قرار دارد چرا كه اين افراد به صورت غيرقانوني وارد كشور شده اند.
--------------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
در مورد اقشار آسیب پذیر، گفته می شود که در ازاء دریافت 50000 تومان بعضی مکانها  معرفی نامه اقشار آسیب پذیر معرفی می کرده اند.اگر این درست باشد به معنی آن است که این طرح خود به خود فروخته شده است.  و ما می دانیم که بعضی افراد که برای بیمه عادی هم رفتند و حاضر شده اند مبلغ 90000 تومان به ازاء هرنفر ، راپرداخت نمایند. بیمه نشده اند و گفته شده که طرح به پایان رسیده است . این در حالی است که اعلام شده بود مهاجرین می توانند تا خرداد ماه اقدام به بیمه کردن خود نمایند و ین بیمه تا5ماه قبل خود را هم شامل می شود که این گونه نبوده است.
     اخراج هم همچنان ادامه دارد چه برخلاف قوانین بین المللی باشد یا خیر ولی از طرف جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد و در واکنش به تشییع پیکر شهدای ما در مقابل کمیساریا بوده است.

۱۳۹۲ اردیبهشت ۱, یکشنبه

بالاخره، اجساد عزیزانمان به وطن بازگشت. اینک فشارهای جدید به مهاجرین برای دورکردن اذهان عمومی از انکار وجود این اجساد نزد ایرانی ها

بالاخره بعد از گذشت چندین ماه از ماجرای تظاهرات دربرابر کنسولگری ایران در هرات برای بازپس گیری اجساد عزیزانمان. و انکارهای پیاپی ایران نسبت به اینکه این افراد هیچگاه وارد خاک ایران نشده است. و هیچگونه اطلاعاتی در باره آنان ندارند. در روزهای گذشته این اجساد به هموطنانمان تحویل گردید.
     تشییع پیکر  عزیزان در مقابل کنسولگری ایران. سخن روشن و پیام معنی داری است که باید دولت ایران شرم کنند. و عواقب این کشتار را به عهده بگیرند.
امروز به جای آنکه دنبال مسببین این قضیه بگردند،  در میادین شهر راه را بر مهاجرین می بندند و به آزار و اذیت آنها  می پردازند.
در کرج قبل از عید این روال شروع شده بود. و جالب این است که در این ولایت، تمامی اقوام و نژادهای هموطن ما را دستگیر کرده  بجز هموطنان قندهاری ما و که اگر دستگیر هم شوند آنها  را آزاد می کنند.
     درتهران هم از روزگذشته شروع شد و درپی تشییع پیکر هموطنانمان در مقابل کنسولگری در حرکتی متقابل با تمام بی شرمی  راه را بر مهاجرین افغانی بسته و آنها را از ماشین ها و سرگ ها جمع آوری و آزار می دهند.
     خدا بخیر سر کند. این تحرکات دولت ایران نشان از  وقایع و رویدادهای خطرناکی خواهد داد بخصوص بر مهاجرین بیجاره در ایران!

۱۳۹۲ فروردین ۲۲, پنجشنبه

زورگيري از كارگران افغانی

1392/1/20 سه شنبهزورگيري از كارگران فصليسرهنگ اماني، صبح امروز از دستگيري يك زورگير در محدوده پاسداران خبر داد و گفت: اين متهم تحت عنوان استخدام كارگر فصلي از اتباع افغاني سرقت مي كرد.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از سايت اطلاع رساني نيروي انتظامي ج.ا.ا ،سرهنگ اقبال اماني، رييس كلانتري 102 پاسداران، ضمن اشاره به دستگيري يك سارق زورگير كه از كارگران ساختماني تبعه افغاني سرقت و زورگيري مي كرد، خبر داد.
اين مقام انتظامي در تشريح خبر فوق گفت:" عصر روز گذشته فردي به نام "عيوض" تبعه افغانستان به كلانتري مراجعه و بيان داشت كه براي كار كنار خيابان ايستاده بودم كه فردي با خودروي سواري خود بنده را به عنوان كارگر ساختماني سوار كرده و در طول مسير با تهديد چاقو و ضرب و جرح اقدام به سرقت 140هزارتومان وجه نقد، دو دستگاه تلفن همراه و يك جلد پاسپورتم كرد و متعاقبا بنده را با تهديد چاقو از خودرو پياده كرد.
سرهنگ اماني افزود:" با شكايت اين مالباخته و از آنجا كه موارد مشابه نيز در اين زمينه به كلانتري ارجاع شده بود، تيمي از ماموران انتظامي اين كلانتري براي بررسي موضوع و همچنين دستگيري متهم وارد عمل شدند.
سركلانتر 102 بيان داشت:" بر اين اساس، مشخصات چهره و همچنين مشخصات خودروي متهم كه از سوي مالباخته يادداشت شده بود، در سيستم پروفايل پليس جستجو شد كه طي آن مشخصات و محل سكونت متهم به دست آمده و تيم هاي عملياتي براي بازداشت متهم كه "سبحان" نام داشت به محل سكونت وي اعزام شدند.
وي عنوان داشت:" با اعزام ماموران به محل سكونت متهم، در اقدامي غافلگيرانه متهم در منزلش بازداشت و پس از تاييد و صحت اينكه با خودروي پارك شده در منزل اقدام به زورگيري كرده است، به همراه خودرواش به كلانتري منتقل شد.
گفتني است، متهم در تحقيقات انجام شده منكر جرايم منتسب شد اما زماني كه با مالباخته روبرو شد اقدام به اعتراف كرده و در اقرارهاي خود به هشت فقره سرقت و زورگيري از كارگران فصلي تبعه افغان كه در محل مخصوص كارگران فصلي حضور دارند اعتراف كرد و اين در حالي بود كه براي تحقيقات بيشتر به پايگاه چهارم پليس آگاهي تهران بزرگ منتقل شد.
------------------------------------
یادداشت شردبیر:
این هم داستانی دیگر از بدبختی های ملت ما در ایران!

دستگيري جاعل گذرنامه‌هاي اتباع خارجي در شرق استان تهران

دستگيري جاعل گذرنامه‌هاي اتباع خارجي در شرق استان تهرانفردي كه اقدام به جعل گذرنامه براي اتباع كشورهاي افغانستان و پاكستان مي‌كرد، توسط پليس مهاجرت و اتباع خارجي ويژه شرق تهران دستگير شد.
 به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ، جمال نيكجو از دستگيري جاعل گذرنامه‌هاي اتباع خارجي در شرق استان تهران خبر داد و گفت: پس از دريافت خبري مبني بر اينكه فردي در زمينه تهيه گذرنامه جعلي براي اتباع كشورهاي افغانستان و پاكستان فعاليت دارد، رسيدگي به موضوع در دستوركار مأموران پليس مهاجرت و اتباع خارجي قرار گرفت.
جانشين فرماندهي انتظامي ويژه شرق تهران افزود: با بررسي‌هاي ميداني و تحقيقات نامحسوس مشخص شد كه يكي از اتباع بيگانه 28 ساله با وعده دروغين صدور گذرنامه از طريق سفارت، اقدام به جعل و فروش پاسپورت و مدارك اقامتي براي اتباع خارجي مي‌كند.
وي ادامه داد: در تحقيقات تكميلي، محل فعاليت اين جاعل در شهرستان پاكدشت شناسايي و پس از هماهنگي با مراجع قضايي و همكاري پليس اطلاعات شهرستان طي يك عمليات غافلگيرانه دستگير شد.
نيكجو تصريح كرد: در بازرسي از منزل متهم دستگير شده، 6 هزار و 552 فقره برچسب ويزا و تعداد كثيري مهر و مدارك جعلي كشف شد.
بر پايه اين گزارش، متهم براي سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضايي و از آنجا روانه زندان شد.
--------------------------------- 
یادداشت شردبیر:
وقتی که حتی نوبت صدور ویزا از طرف پلیس مهاجرت در تهران فروخته می شود، مگر می توان انتظار داشت که جاعل و کارچاق کن پیدا نشود.

70 درصد كودكان خياباني اتباع بيگانه هستند- ابطال كارت اقامت اتباع بيگانه

1392/1/19 دوشنبه70 درصد كودكان خياباني اتباع بيگانه هستند- ابطال كارت اقامت اتباع بيگانه
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از باشگاه خبرنگاران نفريه با اشاره به اينكه در سراسر كشور 30 تا 70 درصد از كودكان خياباني را اتباع بيگانه تشكيل مي دهند گفت: اين آمار در پايتخت 70 درصد است.وي با اشاره به هماهنگي سازمان بهزيستي براي ابطال كارت اقامت اتباع بيگانه اي كه فرزندانشان را مورد سوء استفاده قرار مي دهند و به عنوان كودك كار و خيابان در سطح شهر رها مي كنند، ياد آور شد: در اين زمينه با وزارت كشور، كميسارياي عالي پناهدگان و دفتر اتباع بيگانه براي اين برخورد اقدامات لازم صورت گرفته است.
------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
یک پرسش: کدام یک از شما حاضر می شوید که جگرگوشه کم سن و سال خود را برای کسب درآمد به خیابان ها بفرستید؟ خب معلوم است هیچ کدام از ما چنین کاری را نخواهیم کرد. ولی دوستان این کودکان بنا به دلایل زیر بکار گماشته شده اند:
-1- خانواده آنها در وضع وخیم اقتصادی قرار داشته که محتاج درآمد یک کودک هستند.(عدم حمایت اجتماعی از مهاجرین افغانی  و حتی سیاستهای سخت گیرانه اقتصادی دولت به مهاجرین برای بازگشت به وطن)
-2-این کودکان از تحصیل بازمانده اند ویا با ادامه تحصیل در سطوح بالاتر ممانعت بعمل می آید که والدین این کودکان مجبور می شوند برای ترسیم آینده ای حتی نه چندان روشن ، دلبندشان را برای یادگیری یک حرفه پیش کسی به شاگردی بگمارند.(بازهم سیاستهای تبعیض آمیز دولت ایران نسبت به مهاجرین افغانستانی)
-3-ایران بر مهاجرین ساکن در جمهوری اسلامی قوانین داخلی ایران را اجرا می نماید ولی هیچگاه آنها را بخشی از اجتماع خود ، حتی برای مقطع محدود زمانی نپذیرفته . و اینک این کودکان را که معلول همین اجتماع هستند . را نه تنها حمایت نکرده بلکه طرد می کنند.

با اجازه پدر و مادر و بزرگترها و با کسب اجازه از جناب رییس جمهور و دولت جمهوری اسلامی ایران بله

شرط ازدواج‌ زنان‌ ايراني با مردان‌ خارجي‌
حجت‌ الاسلام قرباني"، درباره جايگاه قانوني ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي و همچنين تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج آنان، گفت: امكان ازدواج زن ايراني با تبعه خارجي در قوانين ايران پيش‌ بيني شده است. «فرزندان آنها پس از ۱۸ سالگي تقاضاي تابعيت كنند.»
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از پايگاه اطلاع رساني شبكه خبر، قاضي ديوان عالي كشور گفت: ازدواج زن ايراني با مرد خارجي در صورت نبود تحصيل اجازه از دولت، به لحاظ شرعي صحيح بوده و آثار نكاح بر آن مترتب است اما اين ازدواج به ثبت رسمي نرسيده و قابل پيگرد خواهد بود و بر اساس ماده 645 قانون مجازات اسلامي، مجازات خواهد شد.

حجت‌الاسلام قرباني، درباره تابعيت ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي و همچنين تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج آنان، گفت: امكان ازدواج زن ايراني با تبعه خارجي، در قوانين ايران پيش‌ بيني شده است.

وي افزود: بر اساس ماده ۹۸۷ قانون مدني، زن ايراني مجاز به ازدواج با تبعه خارجي است، اما با وقوع اين امر، آثار حقوقي متعددي نيز بر احوال شخصيه او مترتب مي‌شود.

اين قاضي ديوان عالي كشور در پاسخ به اينكه آيا بر اثر ازدواج زن ايراني با تبعه خارجي، تابعيت ايراني زن، به قوت خود باقي خواهد ماند، گفت: تابعيت ايراني زن باقي است، مگر آنكه بر اساس قانون دولت متبوع شوهر، تابعيت اين كشور به واسطه وقوع عقد، به زن تحميل شود.

قرباني در اين زمينه افزود: ازدواج زن ايراني با مرد خارجي در صورت نبود تحصيل اجازه از دولت، به لحاظ شرعي صحيح بوده و آثار نكاح بر آن مترتب است اما اين ازدواج به ثبت رسمي نرسيده و قابل پيگرد خواهد بود و بر اساس ماده 645 قانون مجازات اسلامي مجازات خواهد شد.

وي با بيان اينكه بر اساس ماده 1060 قانون مدني، ازدواج زن ايراني با تبعه خارجي، به اجازه دولت منوط است، تصريح كرد: مرجع صادركننده اين اجازه توسط دولت، وزارت كشور بوده و علت اين اجازه از دولت، براي حفظ امنيت كشور و حمايت از اتباع ايراني است.

اين عضو كميسيون حقوقي مجلس هشتم درباره وضع تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان خارجي با مردان ايراني، گفت: بر اساس قانون تعيين تكليف فرزندان حاصل از ازدواج مزبور مصوب 1385، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي كه در ايران متولد شده‌ اند، مي‌ توانند پس از رسيدن به سن 18 سال، تقاضاي تابعيت كنند.

*قانون تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي، در آينده‌ اي نزديك براي بررسي و رفع ايراد، به صحن علني مجلس شوراي اسلامي مي آيد.
-----------------------------------------------------------
 یادداشت شردبیر:
بالاخره ما نفهمیدیم قانون شرع یا همان قانونی که خداوند وضع نموده است بالاتر است یا قوانین جمهوری اسلامی ایران که چند انسان ممکن الخطاء نوشته اند؟
از این پس هنگام ازدواج دختران ایرانی جمله قبول نکاح به شرح زیر تغییر می کند:
با اجازه جناب رییس جمهور و دولت جمهوری اسلامی ایران  بله!