۱۳۹۱ مهر ۲, یکشنبه

مراسم رونمايي از تمبر يادبود پناهندگان

1391/6/26 يكشنبهمراسم رونمايي از تمبر يادبود پناهندگانمراسم رونمايي از تمبر ياد بود شصتمين سالگرد كنوانسيون 1951 پناهندگان با حضور عبداللهي معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور و گوترس سفير كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان برگزار شد.
به گزارش اداره كل اموراتباع ومهاجرين خارجي به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور؛ علي عبداللهي معاون امنيتي و انتظامي امروز يكشنبه در مراسم رونمايي از تمبر يادبود كه با حضور سفير كميسارياي عالي و تعدادي از سفراي كشورها برگزار شد؛ اظهار داشت: همواره ايران به عنوان يكي از كشورهايي كه در كمك و حمايت از پناهندگان تلاش هاي بسيار داشته است در مجامع بين الملل مطرح بوده است.
وي با تاكيد بر اينكه ايران براي ارائه خدمت به پناهندگان هيچ گاه منتظر كمك نبوده است، گفت: ايران در حد توان خود خدمات قابل توجهي را به پناهندگان ارائه داده است.
معاون امنيتي و انتظامي افزود: سال گذشته در اجلاس ژنو به كميسارياي عالي قول داديم كه اقدام موثري را براي ماندگاري شصتمين سالگرد تاسيس كنوانسيون 1951 انجام دهيم كه يكي از اين اقدامات تمبر يادبودي است كه رونمايي مي شود.
وي با بيان اينكه اين تمبر حاوي سه خدمتي است كه ايران به پناهندگان انجام داده است، گفت: تاكيد و توجه دولت به آموزش پناهندگان، فراهم آوري امكان اسكان و همزيستي با شهروندان ايراني و ضرورت بازگشت و ايجاد شرايط براي بازگشت به كشورشان سه مفهومي است كه در اين تمبر گنجانده شده است.
معاون امنيتي انتظامي وزيركشور با بيان اينكه سرانه هزينه هر دانش اموز افغاني در ايران بيش از 1000 دلار است گفت: حدود 250 ميليون دلار براي 230 هزار دانش آموز افغاني هزينه مي شود كه كمك سازمان ملل در اين خصوص تنها 16 ميليون دلار است.
وي با بيان اينكه تنها سه درصد از پناهندگان افغاني در ايران در اردوگاه زندگي مي كنند، گفت: مابقي پناهندگان افغاني همچون شهروندان ايران در شهرها زندگي مي كنند كه براي تقويت آموزش و بهداشت آنان بهتر است كه درمانگاه هاي اختصاصي در مناطقي كه افغان ها متراكم هستند، تاسيس شود كه اين نيازمند حمايت كميسارياي عالي است.
وي همچنين با بيان اينكه موضوع اعزام پناهندگان افغاني به سفر حج يك از موضوعات مورد بحث با كميسارياي عالي بود گفت: دو سال است كه سهميه اين پناهندگان از طرف دولت سعودي قطع شده است و دولت عربستان مي گويد كه اين پناهندگان بايد با سهميه ايران به سفر حج بروند كه جناب آقاي گوترس نيز از ديروز تلاش هاي زيادي در اين زمينه انجام داده است.
همچنين در اين مراسم گوترس با بيان اينكه اين تمبر سمبل يك واقعيت بسيار مهم است گفت: اين تمبر نمادي از حمايت جمهوري اسلامي ايران از پناهندگان است.
وي با بيان اينكه ايران تعهد بسيار راسخي در زمينه ادامه ارائه خدمات وحمايت ها به پناهندگان دارد، تصريح كرد: كميساريا بايد در اين زمينه همكاري خود را با ايران افزايش دهد تا اين تعهد را تقويت و همكاري خود را با ايران بخصوص در زمينه آموزش و بهداشت افزايش دهد.
گوترس با اشاره به توافق سه جانبه ايران، پاكستان و افغانستان و كميسارياي عالي گفت: در اين توافق سه جانبه راه حل راهبردي براي ترغيب پناهندگان به بازگشت داوطلبانه به كشورشان پيش بيني شده است كه بايد جامعه بين الملل براي تضمين اين راه حل ها همراهي نمايد.
وي همچنين با اشاره به تلاش ها و اقداماتي كه ايران براي پناهندگان افغاني انجام داده است، گفت: ايران قصد دارد به پناهندگان افغاني ويزاي موقت و پاسپورت بدهد كه وضعيت آنان تبديل شود؛ همچنين دسترسي به فرصت هاي شغلي، آموزش و بهداشت و سر پناه مناسب از جمله امكاناتي است كه از طرف ايران به پناهندگان داده مي شود.
كميسر سازمان ملل در امور پناهندگان با بيان اينكه كمك هاي كميساريا در مقابل تلاش هاي ايران بسيار ناچيز است، اظهار داشت: ما بايد همكاري هايمان را بخصوص در زمينه آموزشي و بهداشت با ايران بيشتر كنيم و كمك كنيم تا حمايت هايشان تقويت پيدا كند تا پناهندگان زندگي همراه با عزت داشته باشند.
وي همچنين ضمن تشكر از مهمان نوازي ايرانيان گفت: صميميت خوبي در ايران شاهد بودم و اميدوارم كه ما نيز بتوانيم كمك هاي خود را به ايران افزايش دهيم.
----------------------------------
حرفی ندارم! فعلا که خود ایرانی ها در مخارج زندگی مانده اند چه برسد به افغانها که یارانه ای هم دریافت نمی کنند و مشاغل درآمد زا برای آنان حرام است.یوزارسیف به بردگانی که ارباب داشتند گندم نمی داد و آنان باید از ارباب خود گندم می گرفتند و در صورت آزادی به آنها گندم رایگان می داد. ما توی ایران اربابمان کیست؟ برای افغانستان کار می کنیم؟ و در ایران زندگی می کنیم؟ فکر نکنم که بتوانیم حتی جنازه خود را به افغانستان ببریم. خسته شدم. بس که دروغ دیدم. ایران راست می گوید ولی من در زندگیم دروغ می بینیم دیگر به چشمانم هم اطمینان ندارم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر