۱۳۸۹ اسفند ۱۶, دوشنبه

كالاهاي افغاني در ايران

1389/12/16 دوشنبه 
    سفير ايران در افغانستان بر لزوم حضور سرمايه گذاران افغاني در ايران تاكيد كرد.
     به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از تابناك، فداحسين مالكي در همايش توسعه‌ روابط تجاري ايران و افغانستان با اشاره به برگزاري چند نمايشگاه تجاري از سوي ايران در افغانستان گفت: با وجود فراز و نشيب‌هاي تجارت و اقتصاد در دنيا روابط اقتصادي ايران و افغانستان در سال گذشته و سال جاري بسيار خوب ارزيابي مي‌شود.
     او با بيان اين‌كه در سال جاري با حضور هيات‌هاي تجاري دو كشور بخش عمده‌اي از موانع موجود ميان روابط اقتصادي برطرف شد گفت: در قالب كميسيون‌هاي مشترك در طي سه روز 80 نفر از صاحبان فكر در زمينه‌هاي مختلف با هم نشستند و موانع موجود را بر طرف كردند.
     مالكي با اشاره به سفر هيات بلند پايه‌اي از سوي كشور افغانستان به رياست معاون اول رييس جمهور به ايران بسياري از موضوعات بررسي و حل شد گفت: شرايط پيش روي دو كشور بسيار خوب است و فرصت‌هاي مناسبي نيز براي همكاري مشترك وجود دارد.
    سفير ايران در افغانستان با بيان اين‌كه در آينده‌اي نزديك محصولات كشور افغانستان را در ايران خواهيم ديد، گفت: تمام موانع دولتي در اين زمينه بر طرف شده است. خشكبار و مركبات افغانستان از بهترين‌ها در دنياست و دليلي ندارد كه از آنها در ايران استفاده نشود.او گفت كه پيشنهاد شده اين محصولات كشور افغانستان از طريق بندرعباس و بندر چابهار به ساير كشورها صادر شود. مالكي همچنين با اشاره به اين‌كه شركت‌هاي مختلفي از كشورهاي متعدد دنيا در ايران حضور يافته و پروژه اجرا مي‌كنند، گفت: من اعلام مي‌كنم كه در پروژه‌هاي آينده بايد از حضور سرمايه گذاران افغاني نيز در ايران استفاده شود چرا كه اين عده هم توان و هم مديريت وتخصص لازم براي اجراي پروژه‌هاي مختلف در كشور را دارند.
      يادداشت سردبير:
      در پي تهديد واعمال تحريم كالاهاي ايراني از سوي اتاق بازرگاني تجار افغانستان، به نظرمي رسد كه دولت ايران دست به كار شده تا شايد بتواند تا اندازه اي از تحريم اخلاقي كالاهاي ايراني در افغانستان بكاهد و نظر افغاني ها را نسبت به ايران  مثبت تر نمايد. خشكبار افغانستان سالهاست كه به كشورهاي اروپايي صادر و در اروپا خريدو فروش مي شود. در حالي كه در ايران حضورندارد. بازار صادرات به اروپا بهتر است يا ايران؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر