۱۳۸۹ اسفند ۱۶, دوشنبه

نبايد درباره مسئله مهاجرت نگاه سطحي داشته باشيم

1389/12/12 پنجشنبه
      سفير جمهوري اسلامي ايران در افغانستان گفت: نبايد درباره مسئله مهاجرت نگاه سطحي و احساسي داشته باشيم و يا دليل همه مشكلات را مهاجرت و مهاجران بدانيم.
      به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس ، فداحسين ‌مالكي صبح امروز در جمع خبرنگاران در حاشيه همايش ملي مهاجرت، نظم و امنيت اظهار داشت: جهان امروز پديده مهاجرت را پذيرفته و تلاش مي‌كند با تدابير مناسب از آن استفاده لازم را ببرد.
     سفير جمهوري اسلامي ايران در افغانستان تصريح كرد: ايران در مورد مسئله پديده مهاجرت دير اقدام كرده و هنوز در ابتداي راه است.
      وي در ادامه تاكيد كرد: در سال‌هاي گذشته در كشور نسبت به مهاجرت نگرش مثبتي نداشتيم و از منظري خاص به آن نگاه مي‌كرديم.
      سفير جمهوري اسلامي ايران در افغانستان بيان داشت: مهاجرت هم فرصت است و هم تهديد است، و بايد بتوانيم از اين پديده در راستاي اهداف نظام استفاده و آن را به فرصت تبديل كنيم.
     وي در ادامه اين مطلب افزود: در واقع هر چند مهاجران در مشكلات ما دخيل هستند اما نبايد آنان را عامل همه تنگناها بدانيم.
     سفير جمهوري اسلامي ايران در افغانستان گفت: نبايد از فرار مغزها وحشت داشته باشيم علم مال مسلمانان است و بايد اين پديده را در راستاي اهداف خود مديريت كنيم.
     سفير ايران در افغانستان اظهار داشت: افزايش مهاجرت به دليل باز بودن مرزها به هيچ عنوان قابل قبول نيست.
     وي تاكيد كرد: اقدامات مناسبي براي كنترل و انسداد مرزهاي ايران و افغانستان انجام شده است.
     حسين‌مالكي در ادامه بيان داشت: براي كنترل و انسداد مرزها ميلياردها تومان هزينه شده است.
     سفير ايران در افغانستان تاكيد كرد: براي جلوگيري از مهاجرت غير قانوني كنترل در مرزهاي مشترك بين دو كشور افزايش مي يابد.
     وي اظهار داشت: با وجود حضور نيروها و نمايندگان بيش از 40 كشور خارجي در افغانستان، ولي دولت اين كشور از حق ايران هنرمندانه و شايسته دفاع كرد و ما از اين حيث به آن كشور نمره مثبت مي‌دهيم.
     سفير جمهوري اسلامي ايران در افغانستان افزود: حضرت محمد (ص) در صدر اسلام از فرصت مهاجرت به خوبي استفاده كردند و جايي كه دين و جان مسلمانان در خطر بود، دستور به مهاجرت مي‌دادند.
     وي در ادامه تاكيد كرد: اشغال سرزمين فلسطين توسط يهوديان و مهاجرت آنان از ساير نقاط جهان به اين كشور نوع منفي اين پديده در تاريخ است.همايش ملي مهاجرت، نظم و امنيت با شركت 500 نفر از مسئولان ارشد اجرايي كشوري و استاني،فرماندهان نظامي و انتظامي ،اعضاي هيئت علمي، دانشجويان دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشي و سازمان‌هاي دولتي و غير دولتي مرتبط با امر مهاجرت از سراسر كشور از جمله استان‌هاي مرزي به مدت دو روز در مشهد برپا شد.
يادداشت سردبير:
    به نظر مي رسد كه جمهوري اسلامي حركتي جديد را درمورد مسئله مهاجرت آغاز كرده است. در اوايل انقلاب ، با حضور امام خميني_ره_ حضور مهاجرين را مايه مباهات و صدور انقلاب اسلامي مي دانستند. و رويكردي مثبت داشته كه البته از سوي مقام رهبري آن دوره بود كه مي گفت : اسلام مرز ندارد،
    بعد از رحلت ايشان؛ در چرخشي عجيب به مرور وانمود نمودند كه درست است اسلام مرز ندارد ولي مهاجرين مايه خيلي از مشكلات بوجود آمده بوده و هستند. ماجراي آن سخنراني رهبر (آيت الله خامنه اي ) در مشهد كه يادتان هست. ازدواج هاي مهاجرين افاغنه غير قانوني است  و... كه اين حرف از يك رهبر مذهبي و عالم سطح بالاي ديني بسيار بعيد بود. پس از آن اخراج مهاجرين بصورت شرم آوري شروع گرديد. كه از مشهد زن و دختر مهاجر را از خيابان يا صف هاي نانوايي دستگير و رد مرز مي كردند و حتي اجازه اطلاع دادن به اقوام وخويشان رابه ايشان نمي دادند. بگذريم.
   در اين دوره با برخورد مسوولين حكومتي، اعتراض ملت و مراجع مذهبي  ايران شدت يافت و به پشتيباني از مهاجرين ، حتي تهديد به تظاهرات نمودند. و مسوولين حكومتي راه ديگري پيش گرفتند و آن مجرم نمايي مهاجرين در چشم ملت بود. هراز چند گاهي مشكل عادي كه در هر جامعه اي صورت مي گرفت بوسيله مسوولين حكومتي و از رسانه هاي عمومي بصورت سازمان يافته بزرگنمايي مي شد( ماجراي خفاش شب كه بعداَ ايراني ازكار درآمد و ....) به مرور در اذهان مردم ايران از مهاجرين چهره سياهي و حضور مهاجرين در ايران رامساوي با ناامني جلوه دادند كه موفق هم شدند. با اطمينان از كم شدن علائق بينابين مهاجر و مردم ايران، كم كم بصورت علني به تحقير و توهين به مهاجرين پرداختند.( پاسخ احمدي نژاد در كنفرانس سازمان ملل به خبرنگار: ميهمان آمد و صاحبخانه شد. يا كنگر خورده و لنگر انداخته اند و هزاران مورد ديگر)
    امروز با توجه به تحولات داخلي و بين المللي و نگاه مردم افغانستان در قبال رفتار ايران با مهاجرين، سعي دارند كه اعلام كنند كه ما در سطح حكومتي و اداري مشكلي با مهاجرين نداريم و اين ملت است كه مهاجر را منشأ تمام مشكلات خود مي داند.
   حال پرسش من اينجاست : جناب آقاي سفير شما خود چهره مهاجر را نزد ملت ايران كوچك كرديد. ملت كه با مهاجر زندگي كرده بود واز نزديك همسايه ديوار به ديوار و حتي در يك خانه بودند. از چشم خود بالاتر به مهاجر اطمينان و اعتماد داشتند. اين شما بوديد كه اينگونه جلوه داديد. كه تمام مشكلات از حضور مهاجرين در جامعه است. ما كه باورمان نمي شود. اين سخن شما به منزله اين است كه ملت ؛ خود، تمام مشكلات خود را از مهاجر مي داند. در صورتي كه شما اين را برسر زبان ملت قرار داديد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر