۱۳۹۲ اردیبهشت ۳۰, دوشنبه

اطلاعيه دبيرخانه كميسيون ساماندهي اتباع خارجي

اطلاعيه دبيرخانه كميسيون ساماندهي اتباع خارجي
وفق مصوبه ابلاغي و در اجراي تصميمات كميسيون ساماندهي اتباع خارجي در واگذاري بخش تصديگري امور اقامت ،اشتغال و ساير امور اداري مرتبط به  دفاتر كفالت اقامت و اشتغال اتباع خارجي ، لذا به منظور آگاهي آندسته از اتباع خارجي مشمول طرح، بدينوسيله اصول كلي مترتب بر روند فعاليت دفاتر كفالت اقامت،اشتغال و امور اداري اتباع خارجي ذيلاً اعلام ميگردد:
1- دفاتر كفالت اقامت،اشتغال و امور اداري اتباع خارجي به تعداد مورد لزوم بتدرج در برخي از  استانهاي كشور بر اساس ضوابط تاسيس خواهند شد.
2- دفاتر كفالت اقامت،اشتغال و امور اداري اتباع خارجي در مقطع كنوني صرفاً اتباع افغاني داراي اقامت قانوني را در بخش تصديگري امور «اقامت»«اشتغال» و «ساير امور اداري» تحت پوشش قرار خواهند داد.شموليت ساير اتباع خارجي در دستور كار قرار ندارد.
3- «اتباع خارجي قانوني» منجمله اتباع افغانستاني قانوني عبارتند از: دارندگان گذرنامه حاوي رواديد يا اقامت معتبر و پناهندگان جمعي
4- دفاتر كفالت در امور حاكميتي حوزه هاي اداري،اجرائي اتباع خارجي به هيچ‏وجه حق دخالت نخواهند داشت و صرفاً بخشهاي تصديگري اموري كه از سوي كميسيون ساماندهي اتباع خارجي به آنان تفويض مي شود را تحت ضوابط ،نظارت دقيق و در مدت زمان معين براي آندسته از  اتباع خارجي كه مستقيماً به آنان معرفي مي شوند را عهده دار خواهند بود.فهرست امور اداري كه دفاتر كفالت مجاز به ارائه آنها مي باشند در دفاتر نصب خواهد شد.همچنين شماره تلفنهاي رسيدگي به شكايات نيز در دسترس مراجعين قرار خواهد گرفت.
5- از خرداد ماه سالجاري در برخي از استانهاي كشور اجراي امور اداري مربوط به تشكيل پرونده در امور مربوط به مرحله نهم آمايش پناهندگان جمعي (افغانستاني) و تمديد مرحله سوم رواديد خانوارهاي افغانستاني ثبت نام شده ،بتدريج به دفاتر كفالت واگذار خواهد شد.
6- شيوه مراجعه اتباع خارجي موضوع طرح به دفتر كفالت انتخابي نبوده و مي بايد لزوما ً به دفتر كفالت معيني معرفي شوند. به اين منظور اتباع افغانستاني داراي اقامت قانوني پس از اتصال شدن به اينترنت در منزل ، محل كار و يا كافي نت به سامانه اينترنتي كه به زودي معرفي خواهد شد وارد شده و به سهولت ثبت نام خواهند نمود. سامانه بصورت خودكار يكي از دفاتر كفالت نزديك به شهرستان محل سكونت را تعيين و آدرس و تاريخ مراجعه را درج مي نمايد.اتباع افغانستاني داري اقامت قانوني (اعم از دارنده گذرنامه معتبر يا كارت آمايش معتبر) ملزم به معرفي خود در زمان مقرر به دفتر كفالت تعيين شده مي باشند.
7- در بدو مراجعه تبعه خارجي به دفتر كفالت قراردادي در تفويض وكالت پيگيري امور اداري تبعه خارجي به دفتر منعقد خواهد شد.
8- ادارات دولتي ذيربط در استانهائي كه موظف به اجراء طرح هستند. از پذيرش مستقيم  اتباع افغانستاني براي امور اقامت و اشتغال و در آينده براي ساير اموري كه معين مي شوند، معذورند. و اين امور از طريق دفتر كفالت رسيدگي خواهد شد.
9- اهداف كلي در واگذاري امور تصديگري اقامت ،اشتغال و ساير امور اداري مرتبط عبارت است از:
 
أ‌.تلاش در بهبود روند رسيدگي اداري امور اتباع خارجي مطابق آموزه هاي اسلامي به منظور تكريم اتباع خارجي قانونمند
ب‌.تجميع خدمات اداري مرتبط با اتباع خارجي به منظور تمركز زدايي، افزايش بازدهي  و ارتقاء بهره‏وري امكانات دولتي
ت‌.صرفه جويي در هزينه هاي عمومي كشور، كاهش ترددهاي شهري , كاهش مصرف سوخت, كاهش آلاينده هاي زيست محيطي در ارتقاء سلامت روحي و جسمي جامعه.
ث‌.ايجاد رضايت مندي اتباع خارجي متعهد به قانون از دسترسي فوري به خدمات اداري مورد نياز در نزديكترين فاصله به محل سكونت
ج‌.كاهش مدت زمان انتظار براي رسيدگي به امور اداري اتباع خارجي از طريق افزايش كيفيت خدمات ، در دسترس بودن خدمات، ارائه خدمات ارزان، آسان و سريع،كاهش هزينه ناشي  از اتلاف وقت ارباب رجوع تبعه خارجي و اتباع ايراني مرتبط با اتباع خارجي
ح‌.كاهش هزينه هاي مالي ناشي از مراجعه گاها چند باره اتباع خارجي به ادارات دولتي كه نوعاً در مركز استان مستقر هستند .مشتمل بر خذف هزينه حمل و نقل و نيز خسارت عدم اشتغال در روز يا روزهاي مراجعه
خ‌. نهادينه شدن اصل الزام اجراء و احترام اتباع خارجي به قوانين كشور
د‌. كاهش تصديگري دولت و واگذاري خدمات تصديگري به بخش خصوصي در اجراي اصل 44
 
لازم به توضيح  طرح ايجاد دفاتر كفالت پس از بررسي هاي عديده كارشناسي در متجاوز از 10 سال و با ملاحظه تمامي جنبه ها اعم از قوانين و مقررات داخلي و بين المللي- آموزه هاي ديني-روابط دو جانبه با كشورها –اولويت اشتغال اتباع ايران- نياز بازار كار داخلي-ملاحظلات اقتصادي و اجتماعي توسط مرجع ذيصلاح قانوني تصويب و وزارت كشور به همراه دستگاههاي ذيربط منجمله وزارت تعاون ،كار و رفاه اجتماعي و نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مامور اجراء و نظارت مستمر بر عملكرد دفاتر كفالت مي باشند.
وزارت كشور
دبيرخانه كميسيون ساماندهي اتباع خارجي
ارديبهشت 1392
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
یادداشت شردبیر:
 فشار به مهاجرین مظلوم افغانستانی همچنان افزایش می یابد. همانطور که در اخبار گذشته اعلام کرده بودیم. تجربه دفاتر کفالت در استان های دیگر آزمایش شده است. وشیوه کار همانطور که اعلام شد، بخشی از وظایف ادارات و اردوگاه های امور اتباع می باشد.
اما هدف اصلی از تشکیل این دفاتر: به بند کشیدن و کنترل هرچه بیشتر اتباع افغانی می باشد. و فشار روز افزون بر این قشر بدبخت و مظلوم!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر