۱۳۹۲ اردیبهشت ۳۰, دوشنبه

اتهام ایران به رسانه ها ! حوادث تلخ مرزی

رسانه ها به جاي تشويش افكار عمومي به راه هاي جلوگيري از تكرار حوادث تلخ مرزي بپردازنددفتر مطبوعاتي سفارت جمهوري اسلامي ايران در كابل با انتشار بيانيه ي مطبوعاتي، كه يك نسخه از آن به آدرس خبرگزاري صداي افغان(آوا) ارسال شده است، رسالت مطبوعات و رسانه هاي گروهي را اطلاع رساني صادقانه با هدف تنوير افكار عمومي و روشن كردن ابهامات و پرده برداشتن از حقايق جهت هدايت امور در مسير صحيح دانسته است
متن بيانيه به شرح ذيل است:

بسمه تعالي
خدمات جمهوري اسلامي ايران به مردم شريف افغانستان
رسالت مطبوعات و رسانه هاي گروهي اطلاع رساني صادقانه با هدف تنوير افكار عمومي و روشن كردن ابهامات و پرده برداشتن از حقايق جهت هدايت امور در مسير صحيح آن است.سفارت جمهوري اسلامي ايران اطمينان دارد حملات ناجوانمردانه اي كه برخي رسانه ها عليه جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با حادثه مرزي رخ داده است نمي تواند نظر مردم شريف و مسلمان افغانستان در مورد دولت و مردم جمهوري اسلامي ايران را تحت تاثير قرار دهد.

خواهران و برادران مسلمان افغان، آغوش باز جمهوري اسلامي ايران به روي پناهجويان افغاني در طول سالهاي طولاني مبارزه و جهاد بر عليه مداخله گران خارجي را به خوبي به ياد دارند. برخي خدمات جمهوري اسلامي ايران به مردم افغانستان در طول ۳۰ سال گذشته را مي توان در موارد ذيل فهرست نمود:

* پذيرش بيش از ۳ميليون پناه جوي افغاني در شرايط سخت سي سال گذشته.
* پذيرش بيش از ۳۲۰هزار محصل افغاني در مدارس ايران و فارغ التحصيل شدن شمار زيادي از دانشجويان افغاني در دانشگاه هاي ايران.
* استفاده تعداد بي شماري از كارگران افغاني از فرصت هاي شغلي در جمهوري اسلامي ايران عليرغم نبود كار براي برخي از ايرانيان
* كمك به پروژه هاي عمراني مانند جاده سازي و ايجاد خط راه آهن و... .
* ايجاد مراكز فني و حرفه اي در مناطق مختلف افغانستان.
* ايجاد مراكز بهداشتي از سوي هلال احمر جمهوري اسلامي ايران جهت كمك به مردم محروم افغانستان در ولايات فراه، قندهار و ... كه اخيرا متاسفانه با عدم صدور ويزا از سوي مقامات ذيربط افغاني، مردم نيازمند به خدمات پزشكي از ارائه اين كمك ها محروم شده اند.
* ارائه كمك هاي كميته امداد امام خميني(ره)، به ايتام و خانواده هاي بي سرپرست افغان و... .
* تامين نيازهاي افغانستان در زمينه هاي سوخت و برق با كمتر از قيمت ارائه شده از سوي برخي همسايگان افغانستان.

خواهران و برادران مسلمان افغان به خوبي مي دانند كه دولت جمهوري اسلامي ايران از وقوع برخي حوادث ناخواسته بسيار متأسف است، اما رعايت مقررات و قوانين كشورها ضروري است و از رسانه هاي گروهي نيز انتظار مي رود به جاي متهم كردن مرزبانان جمهوري اسلامي ايران كه در راه انجام وظايف خود براي مبارزه با قاچاقچيان و تروريست ها تاكنون بيش از ۵۰۰۰ شهيد و جانباز داده اند، ابتدا به تحقيق در خصوص حادثه مذكور بپردازند و از متخلفيني كه قوانين كشور همسايه را رعايت نكرده اند، حمايت نكنند. طبق اظهار قاچاقبران به اين افراد گفته شده بوده كه در طول مرز دويده و سريعاً خود را به آن طرف مرز برسانتد و به هيچ وجه به فرامين مرزبانان نيز توجهي نكنند. چگونه مي توان از مرزبانان انتظار داشت كه در تاريكي شب جويندگان كار را از قاچاقچيان و تروريست ها تشخيص دهند؟

اتفاقات مرزي در همه جهان اتفاق مي افتد، حتي كشورهاي غربي، عليرغم ادعاي حقوق بشر، با ورود غيرقانوني به كشورشان با شدت عمل، برخورد مي كنند. از اينرو توجه به مسائل و حوادث مرزي امريكا و مكزيك شاهد مثالي است كه عملكرد مرزبانان امريكايي نسبت به ورود غير قانوني و قاچاقچيان را نشان مي دهد.

چه بايد كرد؟
از رسانه ها انتظار مي رود به جاي تشويش افكار عمومي به راه هاي جلوگيري از بروز چنين حوادث تلخي بپردازند. مقامات جمهوري اسلامي ايران بارها از مقامات افغانستان درخواست كرده اند كه جهت ورود عزتمندانه كارگران افغاني تدابيري انديشيده شود. به عنوان مثال در ملاقات هاي جناب آقاي ظهره وند سفير محترم جمهوري اسلامي ايران با وزير محترم كار افغانستان و يا برخي از نمايندگان محترم مجلسين افغانستان بر طراحي و تدوين فرايندي جهت اعزام كارگران افغاني به صورت قانونمند تاكيد شده است تا در چارچوب اين فرآيند، كارگران بر اساس سهميه توافق شده و براي مدت مشخصي به ايران بروند. در صورت تحقق اين امر، حجم زيادي از تقاضاي كار شرافتمدانه كارگران افغاني پاسخ داده مي شود و اين افراد مجاز خواهند بود تا به صورت قانونمند به جمهوري اسلامي ايران وارد شوند.

يادآور مي گردد كه به منظور اجتناب از تكرار اين قبيل حوادث و اطلاع رساني صحيح به افكار عمومي، ضروري است، رسانه ها به عوض گمراه كردن و تشويش افكار عمومي، به ريشه ها و دلايل بروز چنين وضعيتي در جامعه افغانستان بپردازند. مناسب است رسانه هايي كه نسبت به جان و مال مردم افغانستان احساس تكليف مي كنند، سئوال كنند كه مسبب بيكاري و محروميت اقتصادي مردم كشورشان كيست؟ چرا جوانان افغان پس از يك دهه حضور جامعه جهاني در اين كشور، امروز مجبورند براي فرار از وضع موجود در افغانستان و براي تامين حداقل معيشت، خطر عبور غير قانوني از مرز كشورهاي همسايه را به جان خريده و از كشورشان متواري شوند.

شايان ذكر است در جلسه گفتگوي دوستانه جناب آقاي ظهره وند؛ سفير جمهوري اسلامي ايران و جناب آقاي لودين؛ معاون محترم وزارت امورخارجه نيز به موضوع پرداخته شد و مراتب نگراني جمهوري اسلامي ايران از روند فزاينده مهاجرت غير قانوني اتباع افغان به خاك جمهوري اسلامي ايران، با نزديك شدن به سال ۲۰۱۴ به جانب افغاني ابراز گرديد.

در خاتمه نيز يادآوري مي شود كه حفاظت از مرزها مستقيماً با امنيت ملي كشورها مربوط مي شود كه انجام آن پيامدهاي مورد انتظار خود را دارد و در عرف بين المللي هيچ كشوري نميتواند وظيفه مراقبت از مرزهاي خود را به كشورهاي همسايه تحميل نمايد. لذا انتظار مي رود كه رسانه هاي محترم با تببين ابعاد اين موضوع خطير، اذهان مردم و مسئولين محترم در دولت و مجلسين افغانستان را در اين مورد روشن كرده و با طرح مطالبات درست از مسئولين ذيربط در كشورشان در جهت استمرار دوستي بين دو ملت ايران و افغانستان تلاش كنند تا زمينه سوء استفاده و تحريك افكار عمومي دو كشور بر بدخواهان دو ملت بسته شود.
------------------------------------------------------
یادداشت شردبیر: اینجا  لازم است که چکیده متن اعلامیه فوق را بدین صورت اعلام کنیم!ایرانی ها می گویند: یادتان نیست که چند سال سه میلیون نفر را ما اجازه زندگی درخاکمان را داده ایم؟ خب حالا یه چند تااز این افراد را کشتیم !چی می شود؟چیزی کم می شود؟ که اینهمه جارو جنجال به راه انداخته اید؟
واقعا خجالت آوراست

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر