۱۳۹۲ خرداد ۲, پنجشنبه

784 نفر از محكومان افغاني مشمول عفو و آزادي شدند

1392/2/29 يكشنبه784 نفر از محكومان افغاني مشمول عفو و آزادي شدنددادستان كل كشور گفت: 784 نفر از محكومان افغاني در كشورمان مشمول عفو و آزادي شده‌اند و 51 نفر از محكومان به اعدام نيز به حبس ابد تقليل محكوميت پيدا كرده‌اند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، حجت‌الاسلام "غلامحسين محسني اژه‌اي" با "عبدالسلام عظيمي" رئيس قوه قضاييه افغانستان ديدار و گفتگو كرد.
دادستان كل كشور ضمن ابراز خرسندي از ديدار با رئيس قوه قضاييه افغانستان اظهار داشت: كشور افغانستان طي چند دهه اخير با ظلم، ستم و سختي‌هاي زيادي روبرو شده كه اين موضوع باعث بازماندگي اين كشور از پيشرفت‌هاي مختلف شده است.
حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران آماده است تجربياتش را در زمينه قضايي در اختيار دولت افغانستان قرار دهد ولي افغانستان بايد بداند كه هيچ اقدامي غير از برقراري امنيت كامل و اتحاد و همبستگي ملت افغانستان باعث از بين رفتن مشكلات اين كشور نمي‌شود.
وي با تاكيد بر اينكه ما كمك به افغانستان را وظيفه خود مي‌دانيم گفت: جمهوري اسلامي ايران آماده كمك به دولت و ملت افغانستان است ولي دولت افغانستان بايد زمينه كمك گرفتن از ايران را فراهم كند.
دادستان كل كشور تصريح كرد: همچنين لازم است سفير افغانستان در جريان محاكمه و جزئيات محكوميت تبعه‌هاي افغاني قرار گيرد چراكه اين موضوع باعث مي‌شود اطلاعات دقيقي از تبعه‌هاي افغاني در اختيار سفارتخانه اين كشور قرار گيرد كه براي جلوگيري از افزايش جرم گام مطلوبي است.
حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي همچنين از عفو و آزادي 784 نفر از محكومان افغاني خبر داد و گفت: 51 نفر از متهمان افغاني كه به اعدام محكوم بودند محكوميتشان به حبس ابد تقليل پيدا كرد.
وي با تاكيد بر آموزش نيروهاي قضايي افغانستان در كشورمان تصريح كرد: ما در تربيت آموزش نيروهاي قضايي تجربه غني داريم كه مي‌توانيم آن را در اختيار قوه قضاييه افغانستان قرار دهيم.
دادستان كل كشور با اشاره به توافقنامه‌هاي امضا شده بين جمهوري اسلامي ايران و افغانستان اظهار داشت: اين توافقنامه‌ها بايد سريعتر عملياتي شوند چراكه جمهوري اسلامي ايران وقتي چيزي را تصويب مي‌كند ديگر لازم الاجرا از اين رو دستورالعمل‌هاي اجرايي بايد نوشته شود تا زمينه اجراي همه جانبه اين توافقنامه‌ها در ايران و افغانستان به وجود آيد.
حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي با اشاره به حضور مهاجرين غير مجاز افغاني در كشورمان ادامه داد: عده اي از اين مهاجران به خاطر مشكلات كار و زندگي به ايران آمده‌اند ولي متاسفانه در بين اين افراد عده‌اي مرتكب جرايمي در كشور ما مي‌شوند كه باعث سو استفاده دشمنان شده است.

دادستان كل كشور خاطرنشان كرد: عدم داشتن هويت افغان‌ها باعث به وجود آمدن مشكلاتي در كشورمان شده است كه دولت افغانستان باي با آسيب‌شناسي‌هاي لازم اين مسئله را حل كند.
----------------------------------
یادداشت شردبیر:
با تشکر از جناب محسنی اژه ای که این عفو و بخشش را با منت به مقام مسوول قوه قضاییه ما پیش کش نموده اند. ولی جناب محسنی اژه ای شما منتظر التماس دولتمردان افغانی نباشید و دولتمردان افغانی هم حق ندارند که غرور ملی افغانها را چوب حراج بزنند. ملت افغانستان شاید فقیر باشند ولی گدا نیستند. ا ین سی سال به شما نشان داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر